su
door sudaca Sep 30, 2005 om 16:15
Garantie & verzekeringen

Hoe zeg ik een verzekering op?

In 1991 heb ik een RVS levensverzekring afgesloten met aandeel in de winst. Looptijd tot 2031. Nu wil ik deze opzeggen, door prive omstandigheden zit ik financieel krap. RVS vraagt om een reden en beweren dat de verzekring niet zomaar opgezegd kan worden. Kunnen ze dit zomaar doen? Volgens de polis zijn de voorwaarden van 1980 geldig

Het moet toch mogelijk zijn om een verzekering te beindigen?

Alvast bedankt voor uw hulp

1522 8 Rapporteer

wi
door wippie - Sep 30, 2005 om 16:28
260 Antwoorden / 0 Vragen

Is het aantoonbaar krap bij kas zitten voor RVS geen reden? Lijkt mij wel, alleen proberen ze waarschijnlijk op deze door U aangeveven manier zo weinig mogelijk aan U uit te keren. RVS het parapluitje van de ING.

cassandra_1
door cassandra_1 - Sep 30, 2005 om 23:30
117 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij moet u deze verzekering te allen tijde kunnen opzeggen. Vaak wordt er een minimum-looptijd gesteld van 10 jaar, dus dat is in uw geval geen probleem.

Bij de ene verzekering is afkopen mogelijk, dan krijgt u een uitkering op basis van het reeds gespaarde bedrag. Meestal bieden ze ook de mogelijkheid om de verzekering premievrij maken, d.w.z. dat u geen premie meer betaalt, maar dat het reeds betaalde blijft staan tot het einde van de looptijd; uiteraard zal de einduitkering ook aanzienlijk lager uitvallen. Een andere mogelijkheid is verlaging van het premiebedrag.

U zult de voorwaarden moeten raadplegen om te weten wat in dit geval uw mogelijkheden zijn.

ge
door gerbie3 - Oct 1, 2005 om 21:04
7 Antwoorden / 0 Vragen

ik ga ervan uit dat de verzekering niet verpand is. Een levensverzekering is een éénzijdig contract. Men tekent eigenlijk alleen de gezondheidsvragen. Men kan als verzekeringnemer dus  de verzekering beeindigen. Als er een spaarelement in zit kun je de verzekering afkopen. (na 15 jaar verzekering heb je wel een vrijstelling i.v.m. belasting). Je kunt de verzekering ook premievrij maken. premie verlagen naar een minimum inleg. Jij bent de baas over de verzekering

Eli
door Eli - Oct 13, 2005 om 17:26
2 Antwoorden / 2 Vragen

Er bestaat een mogelijkheid om de verzekering te belenen, omdat er geen nadere gegevens over de polisvorm zijn vermeld denk ik dat het raadzaam is om contact op te nemen met de RVS adviseur. Met deze mogelijkheid blijft de polis instant, heb je geen kans dat de polis in IB 2001 valt en kun je, als je financiele middelen weer op orde zijn, het geleende bedrag terug storten. Op deze manier wordt ook een eventueel dreigend pensioentekort afgewend

vladja
door vladja - Oct 13, 2005 om 17:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Gerbie,

Een verzekering, welke dan ook is altijd tweezijdig. Beide partijen
sluiten een overeenkomst. Je tekent niet alleen de gezondsheidsvragen,
maar ook het aanvraagformulier. Door de polis af te geven, tekent de
verzekeringsmij voor haar kant van het contract.

Vladja

vladja
door vladja - Oct 15, 2005 om 16:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hte premievrij maken van de verzekering is de beste oplossing. Nu de
verzekering afkopen heeft alleen zin als u dringend om geld verlegen
zit. In de eerste jaren van de verzekering worden de kosten door
berekend, dus blijft er bij uitkering een veel lager bedrag over dan X
maal de inleg minus wat kosten.

Vladja

su
door sudaca - Oct 15, 2005 om 17:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden, a.s. vrijdag heb ik een gesprek met de verzekering, ik hoop dat danzij jullie bijdrage ik deze verzekering kan beeindigen.

Heel erg bedankt voor jullie kennis....

fcgroningen
door fcgroningen - Oct 28, 2005 om 22:48
18 Antwoorden / 1 Vragen

Vladja,

Je veronderstelling dat een verzekering een tweezijdige overeenkomst is, gaat alleen op voor SCHADEverzekeringen. Levensverzekeringen zijn wel degelijk eenzijdige overeenkomsten. Een verzekeringnemer het voor een levensverzekeringsovereenkomst dan ook GEEN premiebetalingsplicht. Vanzelfsprekend worden de rechten die hij/zij aan de overeenkomst kan ontlenen wel aangetast als de premie niet (volledig) wordt voldaan. Daarom luidt mijn advies aan Gerbie: staak de premiebetaling en wacht tot de verzekeraar met een voorstel komt om het contract te beëindigen of zonder premiebetaling voort te zetten.

M.vr.gr.,

Peter