ph
door phyruz Mar 24, 2010 om 17:05
Garantie & verzekeringen

Kosten Hypotheek verzekering

Ik heb bij Reaal een hypotheek verzekering lopen, nu krijg ik elk jaar wel een overzicht van hetgeen ik inleg, maar ik heb nu eens goed gekeken naar de kosten die in rekening worden gebracht, en ik vind die toch wel schandalig hoog.
Over het jaar 2009 heb ik €.775,80 ingelegd.
Hier worden kosten van afgetrokken, premies overlijdensrisicodekking €.194,90(die begrijp ik), dan Kosten verzekeringsmaatschappij (eerste kosten en doorlopende kosten) €.69,-
Kosten bemiddelaar of verzekerings adviseur €.294,60 !!!!!
Aan -en verkoop kosten €.13,92.
Het is toch niet normaal dat er zoveel moet wordne betaald voor een bemiddelaar of verzekeringsadviseur??
Kan ik hier iets mee?
Kan ik hier ergens mee terecht bij een instantie?

1717 2 Rapporteer

re
door rene17 - Jun 5, 2010 om 00:04
106 Antwoorden / 3 Vragen

Een kleine € 300 voor een goed advies van een hypotheekadviseur is helemaal niet zo veel als je bedenkt wat je adviseur hiervoor moet doen.
Offertes opvragen, vergelijken, de klant uitleg geven (soms blijven zij hiervoor zelfs enkele uren de avond beschikbaar), een polis administreren en controleren etc. Uw adviseur moet hiervan alle kosten betalen en natuurlijk ook zijn salaris.....

In 2009 kon een adviseur deels nog een afsluitprovisie ontvangen. Dat wil zeggen een éénmalige provisie voor het sluiten van de hypotheek. Dit is dus de betaling voor uw hypotheek voor de gehele looptijd (soms wel 30 jaar, dus dan ontvangt de adviseur ongeveer € 10,-- per jaar als je dit omrekent).

Overigens is in verband met gewijzigde wetgeving een omslag van afsluit naar doorlopende provisie van toepassing. Dan ontvangt de adviseur niet eenmalig een groter bedrag, maar jaarlijks een klein bedrag.

edwardus
door edwardus - Jun 5, 2010 om 09:32
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Afsluitprovisie is inderdaad heel normaal, alleen hebben we dat tot voor kort nooit specifiek gezien. Dat een tussenpersoon vaak wel 10% van de waarde aan provisie mag innen op een financieel product is eigenlijk best erg veel ja. We gaan meer en meer toe naar een systeem van uurtje-factuurtje, d.w.z. de tussenpersoon vangt een uurtarief en daarna geen provisie. Dat zijn ook bedragen waar je als consument van schrikt, maar wel veel lager zijn dan de provisie bedragen die wel 10 jaar kunnen doorlopen. En het is eerlijker, want er wordt alleen verdiend o.b.v. een geleverde prestatie i.p.v. jarenlang achterover leunen en incasseren vanwege een bemiddeling.

Het kan heel goed dat het bedrag van 294,60 een factuur is o.b.v. uurtarief, een beetje advocaat kost ook met gemak 150 (excl. btw) per uur dus dit zou bijv. 2 uur werk geweest kunnen zijn, wat niet vreemd is voor een (goede) bemiddeling.