le
door leopold2011 Oct 6, 2016 om 08:05
Garantie & verzekeringen

Laagste Prijsgarantie

Als een aannemer adverteert met Laagste Prijsgarantie, en later blijkt dat dezelfde werkzaamheden door een ander (ook officieel gecertificeerd en geregistreerd) bedrijf voor een aanzienlijk lager bedrag uitgevoerd kunnen worden, kan je dan hier aanspraak op maken, of bepaalt de aannemer zelf wat de laagst mogelijke prijs is voor deze werkzaamheden? De aannemer beweert namelijk dat het niet mogelijk is om deze werkzaamheden uit te voeren voor de door het andere bedrijf aangeboden prijs.

4117 17 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2016 om 08:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Indrdaad dat bepaalt die aannemer zelf. Lager dan dat kan hij het niet doen.

Die zogenaamde laagste prijsgarantie levert bij winkels in bijvoorbeeld tv's al het nodige gedoe op.

Hoe kunt u nu veronderstellen dat dat ook voor werkzaamheden zou kunnen?

Maar niemand houdt u toch tegen om naar die andere aannemer te gaan?

zoekster1
door zoekster1 Oct 6, 2016 om 12:13
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt mij dat TS dit veronderstelt omdat de aannemer daarmee adverteert!

ph
door philip36 - Oct 6, 2016 om 08:50
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Wat stelt die laagste prijsgarantie dan voor als de aannemer dat zelf bepaald?

Het lijkt me dat als je eenzelfde offerte hebt van een aannemer met een lagere prijs dat de andere aannemer dan ook de werkzaamheden voor die prijs moet doen.

Als hij dat niet voor die lagere prijs wil doen, zou je de opdracht kosteloos kunnen annuleren lijkt me.
Wat staat hierover in de algemene voorwaarden van die aannemer?

marita5
door marita5 - Oct 6, 2016 om 08:51
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Leopold2011 ,

Lees hier eens de prijsopbouw van een aannemer , klik op de rode regel .

https://www.offerteadviseur.nl/categorie/bouw/aannemer/kosten/

Cookies
door Cookies - Oct 6, 2016 om 11:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dan geef je de opdracht toch aan de goedkopere aannemer? Nog maar afwachten natuurlijk of die net zulk goed werk levert, net zo'n goede service levert, met net zulk vakkundig / fatsoenlijk personeel werkt als de duurdere aannemer enz. enz.

le
door leopold2011 - Oct 6, 2016 om 11:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties. Ik had niet vermeld dat we reeds een mondelinge overeenkomst hebben, dus blijkbaar zitten we er aan vast.

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Oct 6, 2016 om 11:59
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Met de laagste prijsgarantie is niet aangegeven dat het niet ergens anders goedkoper uitgevoerd kan worden.

Door een goedkopere offerte voor te leggen, krijgt de oorspronkelijke aanbieder de gelegenheid de offertes met elkaar te vergelijken en eventueel qua prijs en uitvoering aan te passen. Dit aanpassen kàn ook een andere werkmethode of ander materiaal betekenen. M.i. wordt hiermee vaak de kwaliteit minder en kan uiteindelijk verder zakken op beunhazenniveau. Een toepassing van de laagste prijsgarantie heeft dus ook altijd gevaren in zich. M.a.w. er zijn altijd weer goedkopere aanbieders, maar of die serieus werk leveren? Misschien was uw huidige leverancier ook niet meegegaan met de lagere prijs zonder zijn oorspronkelijke offerte te veranderen.

U had de tweede, goedkopere aanbieder, de eerste offerte vooraf laten zien? Of de prijs genoemd? U zit aan de opdracht vast, maar u zoekt waarschijnlijk een zalfje voor uw eigen gemoedsrust........?

le
door leopold2011 Oct 6, 2016 om 12:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het zou kunnen dat de kwaliteit in het geval van de 2e aanbieder minder is, echter beide aannemers zijn gerenommeerde bedrijven en geven beide 10 jaar garantie. Ik had zelf inderdaad ook al het idee om de offerte voor te leggen. Wellicht kan de overeengekomen som enigszins dalen.

hansje klein
door hansje klein Oct 6, 2016 om 12:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Een beetje zakenman zal tenminste voor een nieuwe klant ergens nog iets willen en kunnen corrigeren in dit geval òf zakelijk kunnen uitleggen waarin het prijsverschil dan precies zit.........toch? Voor hen is dit dagelijkse marktwerking en een navraag van een nieuwe klant niet uitzonderlijk vreemd. Ik had (later) nog nagevraagd of de tweede aanbieder de prijs vooraf al wist, want dan is het een geval van de opdracht nodig te hebben. Ook niet erg gezond!

zoekster1
door zoekster1 - Oct 6, 2016 om 12:20
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als u slechts een mondelinge overeenkomst heeft, kunt u daar mijns inziens makkelijk onderuit.

Ik zou nu meteen de opdracht opzeggen als ik u was. Had hij maar niet met laagste prijsgarantie moeten adverteren, want dat blijkt een wassen neus nu puntje bij paaltje komt.
Ik denk niet dat hij ermee naar de rechter gaat om u alsnog te dwingen tot een overeenkomst. Bewaar wel de advertentie, zodat u zichzelf veilig stelt. En natuurlijk ook het verschil in offertes.

le
door leopold2011 Oct 6, 2016 om 12:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

De opdracht is reeds mondeling opgezegt, alleen volgens de aannemer is het bindend.
Ik heb hier en daar geinformeerd bij juridisch onderlegde personen en iedereen zegt dat een mondelinge overeenkomst bindend is. Of ik zou moeten ontkennen dat er ooit iets mondeling is afgesproken, maar dat ga ik niet doen, daar voel ik me zelf niet zo lekker bij om op zo'n manier mijn gelijk te krijgen.

hansje klein
door hansje klein Oct 6, 2016 om 12:34
3037 Antwoorden / 62 Vragen

....zou ik na een gesprek over aanpassing pas doen. Kan natuurlijk gedoe opleveren (mondelinge opdrachten gelden toch óók?) en dat zou ik tevens gaan afwegen met betrekking het verschil in verhouding tot de totale aannemerssom.

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2016 om 12:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt volgens eigen zeggen al een afspraak gemaakt met die aannemer, waarom laat u dan een ander bedrijf nog een offerte uitbrengen?

Cookies
door Cookies Oct 6, 2016 om 12:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zelfde als de kopers van een wasmachine, laptop enz. die NA aanschaf gaan kijken of het ergens anders goedkoper kan. Begrijp ik ook het nut nooit van.

hansje klein
door hansje klein Oct 6, 2016 om 13:00
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De tweede offerte is met de eerste aannemer besproken en daarna is mondeling toegezegd begrijp ik.

tijger1
door tijger1 Oct 6, 2016 om 13:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje klein. Waar keest u dat?

hansje klein
door hansje klein Oct 6, 2016 om 13:11
3037 Antwoorden / 62 Vragen

In de vraag staat aangegeven, dat de ondernemer het voor die prijs niet kon doen. Hiermee geeft de vraagsteller al dus aan, dat hij van de laagste prijsgarantie toen géén gebruik heeft gemaakt. CTAAT: De aannemer beweert namelijk dat het niet mogelijk is om deze werkzaamheden uit te voeren voor de door het andere bedrijf aangeboden prijs.

tijger1
door tijger1 Oct 6, 2016 om 13:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar er staat niet dat de Ts pas nadien heeft afgesproken.

le
door leopold2011 Oct 6, 2016 om 13:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

We hadden bij diverse aannemers offertes aangevraagd. Alleen van degene die veel goedkoper kreeg kwam de reactie met offerte veel later binnen toen we het al niet meer verwacht hadden. Bij vergelijking van offertes bleek het om dezelfde werkzaamheden te gaan, maar het prijsverschil bleek aanzienlijk.

tijger1
door tijger1 Oct 6, 2016 om 13:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In dezelfde tijd, met dezelfde materialen? En die u wel gekozen had, was lager dan alle anderen?

le
door leopold2011 Oct 6, 2016 om 14:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

We hebben bij 2 bedrijven een offerte aangevraagd. Ze zijn allebei langsgekomen. Alleen de eerste (van het hogere bedrag) reageerde eerst met een offerte en zei erbij dat het nergens mogelijk is dit voor een lagere prijs te laten doen. Daar adverteren ze ook mee, met laagste prijsgarantie. De tweede reageerde niet. Daarom zijn we met de eerste mondeling overeengekomen. Daarna pas reageerde de tweede met een offerte die veel lager was. De tweede aannemer wist ook niets af van wat de ander had aangeboden. Hij wist niet eens dat we ook een ander bedrijf hadden laten langskomen. Bij beide bedrijven zijn de bedragen in hun offerte dus hun gebruikelijke bedragen.

hansje klein
door hansje klein - Oct 6, 2016 om 12:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het blijkt nu, door een kruizing van twee posts, dat de vraagsteller inmiddels al (zonder succes) heeft geprobeerd van de mondelinge toezegging af te komen.

@Zoekster ziet er niet ècht een probleem in.....waar deze deelnemer m.i. doorgaans serieuze antwoorden produceert heeft dit bij mij toch een wenkbrouwenfrons bewerkt.

Op zoek naar zomaar een juridisch advies kwam ik het volgende tegen  mondelinge overeenkomst

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2016 om 13:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat voor werk laat u eigenlijk uitvoeren? En voor welk bedrag?

hansje klein
door hansje klein Oct 6, 2016 om 13:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tijger1 staat er (bij mij) om bekend, dat ze vaak de naam van het forum omdraait van Vraag en Antwoord V&A, naar A&V .... maar enige diepgang is bij deze topic inderdaad wel op z'n plaats!

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2016 om 13:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is natuurlijk wel een verschil. Als je bijvoorbeeld een laptop wilt kopen merk A met specificaties b,c,d en e en die kost bij Piet € 400,00 en bij Jan € 450 en Jan maakt reclame met "de laagste prijsgarantie", dan zou je Jan daarop kunnen aanspreken, vooropgesteld dat ook de garantie en dergelijke gelijk is.

Maar een aannemer doet een bouwklus, is de uitvoering tussen de een en de ander dan wel vergelijkbaar? Mijns inziens niet.

hansje klein
door hansje klein Oct 6, 2016 om 13:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer de ondernemer een andere offerte voorgelegd krijgt, kan hij daarop dus reageren met meegaan of niet, met het risico dat dan de opdracht vor hem weg is. Absoluut legitiem. M.i. grijpt de laagste prijsgarantie echter pas ècht, wanneer de uitvoerend werksaamheden èn het gebruikte materiaal volkomen identisch zijn.

hansje klein
door hansje klein - Oct 6, 2016 om 13:27
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De vraagsteller lijkt te impulsief te werk te gaan en begint pas achteraf vragen te stellen.

Zijn probleem is nu uitgebreid tot, kan ik van nog mijn mondelinge toezegging af zonder te liegen? M.i. is een mondelinge toezegging verbintelijk en rechtskrachtig. @Zoekster kent mogelijk een gaatje?

Intussen zal de werkverhouding (tègen een eerder V&A-advies) gezonken zijn tot 'gedoe'! en komt hij alleen via een opgelegde boete van het contract af.

zoekster1
door zoekster1 - Oct 6, 2016 om 16:56
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk is een mondelinge opdracht rechtsgeldig, maar in samenhang met de laagste prijsgarantie, wordt het toch een ander verhaal als de aannemer zich ook niet aan zijn woord houdt. Er is een laagste prijsgarantie of er is er niet een.  Er is niet een laagste prijsgarantie die alleen de aannemer als laagste prijsgarantie ziet.

tijger1
door tijger1 Oct 6, 2016 om 17:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Twee offerte voor een klus die identiek zijn, behalve qua prijs? Lijkt me sterk.

1paul
door 1paul - Oct 7, 2016 om 15:23
3188 Antwoorden / 0 Vragen

mondeling moet maar beweezen worden he, laat hem weten dat hij het werk mag doen als hij het voor dezelfde prijs doet en dat u anders naar een ander gaat...

laat u niet verleiden om te zeggen dat u al een overeenkomst had...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 7, 2016 om 15:46
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Heel simpel: als de 'laagste prijs garantie' niet klopt, dan ook niet met die aannemer in zee gaan. Betrouwbaarheid roept dan vragen op.

we
door weaselbrain - Oct 7, 2016 om 20:41
8 Antwoorden / 0 Vragen

Vergeet al die kreten die langs komen in advertenties. Het zullen er in de komende tijd steeds meer worden nu de bouwsector weer aantrekt.
Ga voor een goed stuk werk naar een gevestigde aannemer en kijk naar de beoordelingen die opdrachtgevers geven. Een goede aannemer is aangesloten bij een brancheorganisatie en voor extra garantie is hij tevens lid bij BouwGarant dan ben je zeker van een goed stuk werk voor een goede prijs met garantie.  Vergeet niet dat een BouwGarant aannemer om de 2 jaar met de billen blood moet en moet aantonen dat hij geheel volgens de richtlijnen van BouwGarant zijn administratie, offertes, opdrachtbevestigingen, afspraken, opleveringen en service uitvoerd. Een aannemer die voordat er gestart wordt met de werkzaamheden betaling wenst zou ik het werk niet gunnen. Een gedegen aannemer zal zijn termijnen zo stellen dat na enige werkzaamheden het eerste termijn vervalt. Echter als voor het werk speciale producten besteld of gemaakt moeten worden zal een aanbetaling gevraagd worden bij het ondertekeken van de aannemingsovereenkomst.

ph
door philip36 - Oct 7, 2016 om 21:20
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het is natuurlijk de bedoeling dat de opdrachtgever de offerte van de laagste aanbieder aan de aannemer met de laagste prijsgarantie laat zien.
Hierdoor kan deze de beide offertes vergelijken en eventueel een beetje onder de laagste offerte gaan zitten.
TS had de laagste offerte nog niet binnen toen de opdracht aan de laagste prijs garantie aannnemer werd gegund.

Dus de laagste prijs garantie aannemer kan niets worden verweten, de opdracht is al gegeven voordat hij de andere offerte heeft kunnen zien en dan de laagste prijs garantie waar kan maken door het voor een lagere prijs te doen.

Ben dus toch bang dat u nu in zee moet gaan met de duurdere aannemer.