Sj
door Sjaan Spaans Nov 9, 2023 om 13:26
Garantie & verzekeringen
Mag aluminium nieuw chalet al na 3jaar roesten

Aluminium nieuw chalet gekocht 2020 bij firma Hoeree gaat nu roesten .Hoeree zegd garantie was 2 jaar.Dus voorbij doen er niks aan.Inporteur Griftdijk doet ook niks! Mag dit zomaar??

4831 14 Rapporteer
ju
door juliomariner - Nov 9, 2023 om 13:35
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Aluminium kan hooguit oxideren.
Laat de coating los?
U zou mogen verwachten dat het aluminium langer meegaat dus helemaal verbergen achter verlopen garantie kan de leverancier niet.
Met de importeur heeft u niets te maken.
U moet echt bij de verkoper zijn.

Ozymandias
door Ozymandias Nov 9, 2023 om 13:56
175 Antwoorden / Vragen

Eh... Ik zal je wat verklappen. Roesten IS oxideren. Dat is exact het zelfde.

ju
door juliomariner Nov 9, 2023 om 14:04
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Goh dat meen je niet.
Bij roest denk iedereen aan het bruine goedje, dat zul je op oxiderend aluminium niet vinden.

sira
door sira Nov 9, 2023 om 14:42
2362 Antwoorden / 24 Vragen

Aluminium bevat geen ijzer of staal, dus het roest niet, maar toch komt aluminium corrosie voor wanneer dit materiaal wordt blootgesteld aan vocht, chemicaliën en zuurstof.

borg queen
door borg queen - Nov 9, 2023 om 13:36
127 Antwoorden / 2 Vragen

Aluminium kan niet roesten, maar wel corroderen. Kijk eens hier om te zien of u er zelf wat aan kan doen.

Buitengebruik van onbehandeld aluminium (alumeco.nl)

Ozymandias
door Ozymandias Nov 9, 2023 om 13:58
175 Antwoorden / Vragen

Ook voor jou. Roesten IS oxideren en is ook het zelfde als corroderen want dat betekent niets anders dan 'aantasten'. Door oxidatie ontstaat roest en dat noemen we dus ook wel roesten, en dat is een aantasting van het materiaal.

ju
door juliomariner Nov 9, 2023 om 14:04
1330 Antwoorden / 2 Vragen

wijsneus

Iv
door Ivo W Nov 9, 2023 om 14:13
734 Antwoorden / Vragen

Roesten is inderdaad een vorm van oxideren. Helemaal correct
Maar niet elke vorm van oxideren is roesten. Roesten is immers de specifieke term voor ijzer-oxidatie en daar heeft aluminium dus geen last van.

Een appel is fruit. Maar niet al het fruit bestaat uit appels.

sira
door sira Nov 9, 2023 om 14:43
2362 Antwoorden / 24 Vragen

Aluminium bevat geen ijzer of staal, dus het roest niet, maar toch komt aluminium corrosie voor wanneer dit materiaal wordt blootgesteld aan vocht, chemicaliën en zuurstof.

sjjoppy
door sjjoppy Nov 9, 2023 om 15:44
7211 Antwoorden / 3 Vragen

Het beste antwoord uit goeie vraag.nl
Nee, het is niet hetzelfde.

Oxidatie betekent oorspronkelijk een reactie met zuurstof (oxygenium).
Als ijzer met zuurstof reageert tot ijzeroxide is dat een oxidatie.
Als waterstof met zuurstof reageert tot water is dat een oxidatie.
Later heeft men het begrip wat verruimd. Als een stof elektronen afstaat wordt die stof geoxideerd.
Oxidatie betekent dan dus een reactie waarbij elektronen vrijkomen.

IJzer reageert met zuurstof tot ijzeroxide. Dat is echter geen roest. Dus wanneer men oxidatie verstaat een reactie met alleen zuurstof, is het roesten van ijzer geen oxidatie.
Bij het roesten van ijzer is ook water nodig, wat in het ijzeroxide wordt gebouwd. Bij de vorming van roest treden reacties op waarbij elektronen vrijkomen. Wanneer men oxidatie beschouwt als een reactie waarbij elektronen vrijkomen is het roesten van ijzer oxidatie.

Samengevat:
Roest is geen ijzeroxide.
Of men roesten een vorm van oxideren wil noemen hangt af van de definitie.
Oxideren is reactie met zuurstof -> bij roesten geen oxidatie.
Oxideren is elektronen afgeven -> bij roesten wel oxidatie.

vd
door vdlieuw - Nov 9, 2023 om 13:36
211 Antwoorden / 6 Vragen

U bedoelt waarschijnlijk dat het aluminium gaat oxyderen, aluminium kan n.l. niet roesten.
Ik ben geen deskundige op dat gebied, weet alleen dat men vaak voor aluminium kiest juist omdat het niet kan roesten en dus veel langer mooi blijft. Maar alu (afgekort) wordt wel dof en kan oxyderen. Daar zijn onderhoudsmiddelen voor.
Ik kan u helaas geen raad geven behalve dat u in uw correspondentie het woord "roesten" niet meer moet gebruiken want dan wordt gezegd  "alu roest niet" en daar heeft men gelijk in, maar met "oxyderen " dat valt niet te ontkennen    "

Ozymandias
door Ozymandias Nov 9, 2023 om 13:58
175 Antwoorden / Vragen

Roesten IS oxideren

ju
door juliomariner Nov 9, 2023 om 14:05
1330 Antwoorden / 2 Vragen

blijven volhouden

sira
door sira Nov 9, 2023 om 14:43
2362 Antwoorden / 24 Vragen

Aluminium bevat geen ijzer of staal, dus het roest niet, maar toch komt aluminium corrosie voor wanneer dit materiaal wordt blootgesteld aan vocht, chemicaliën en zuurstof.

ne
door neodutchio - Nov 9, 2023 om 13:41
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Het ligt helemaal aan de oorzaak. Als u tijdens gebruik langs de wand schuurt ontstaan er beschadigingen die niet onder garantie vallen.
Als er uit het niets plekken ontstaan kan het ook zijn dat de coating niet juist is. In dat geval valt het onder de wettelijke garantie.
Echter is het aan u om aan te tonen dat de oorzaak niet in uw handen lag.

sira
door sira - Nov 9, 2023 om 13:43
2362 Antwoorden / 24 Vragen

Dat hangt er helemaal van af waar het chalet staat (binnen een bepaalde straal van de kust) en of het aluminium geanodiseerd is. Zonder voldoende informatie is hier geen zinnig woord over te zeggen.

Ozymandias
door Ozymandias - Nov 9, 2023 om 14:01
175 Antwoorden / Vragen

Uiteindelijk roest, of oxideert, elk metaal behalve pure edelmetalen want die reageren niet met zuurstof. Aluminium is gewoon vatbaar voor roest, al zij het minder gevoelig dan bijvoorbeeld ijzer. Dus als er geen beschermde laag op zit dan kan dit inderdaad gebeuren.

sira
door sira Nov 9, 2023 om 14:43
2362 Antwoorden / 24 Vragen

Aluminium bevat geen ijzer of staal, dus het roest niet, maar toch komt aluminium corrosie voor wanneer dit materiaal wordt blootgesteld aan vocht, chemicaliën en zuurstof.

ju
door juliomariner - Nov 9, 2023 om 14:03
1330 Antwoorden / 2 Vragen
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 9, 2023 om 14:16
2096 Antwoorden / Vragen

Uw leverancier, de enige partij waar u in deze mee te maken heeft, wijst uw garantieclaim af. Het leven is echt heel simpel, als u het daar niet mee eens bent kunt u daar een zaak van maken, bij de kantonrechter of bij een geschillencommissie als u er een kunt vinden die bevoegd is. Met mogen en niet mogen heeft eea weinig te maken.

De foto is overigens weinig informatief, waar kijken we naar? wat zien we dan?

sira
door sira Nov 9, 2023 om 14:46
2362 Antwoorden / 24 Vragen

Je ziet op de foto wat corrosie, maar meestal is dat met een gewone zachte borstel te verwijderen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 9, 2023 om 18:11
2096 Antwoorden / Vragen

Normaal schermt een oxidelaagje op aluminium het metaal juist af net als bijvoorbeeld zink. Ik kan niet zien wat hier dan precies de klacht is.

ro
door ronny530 - Nov 9, 2023 om 14:56
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Aluminium roest in principe niet maar er kan zich op de duur afhankelijk van het klimaat wel een vorm van corrosie voordoen en hoe raar dat ook is die corrosie beschermt het aluminium.
Gezien de structuur van het aluminium blijft het water langer hangen maar kan absoluut geen kwaad voor het aluminium.
Het is wel zaak om het aluminum regelmatig met een daarvoor bedoelt reiningingsmiddel schoon te maken maar dat lijkt me normaal want u wast uw auto als u die heeft toch ook regelmatig.

atlas1302
door atlas1302 - Nov 9, 2023 om 18:40
341 Antwoorden / 13 Vragen

Het is erosie, als het aluminium niet goed beschermd en afgedekt is met een beschermlaag, dan is het onderhevig aan wind, regen en noem het maar op. Afhankelijk nog eens of de caravan aan de kustlijn staat, dan vormt erosie vanuit zee.

Of dit mag, een goede coating is natuurlijk wel erg belangrijk, er rijden nog steeds oude aluminium Landrovertjes van 50 jaar oud rond, dus ik denk dat het gewoon mogelijk is.

Ik heb een chalet van hout, ook hiervoor hetzelfde verhaal...goed in de olie en voor u dik in de lak.

Succes hoor,

rj
door rjw Nov 9, 2023 om 18:47
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Erosie is weer wat anders.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 9, 2023 om 19:56
2096 Antwoorden / Vragen

Je spreekt in dit geval van corrosie, niet van erosie.;-)

Bo
door Bobot - Nov 9, 2023 om 22:44
28 Antwoorden / 2 Vragen

Tot dusver lijkt dit 'slechts' een esthetisch probleem; op onbeschermd aluminium kan zich vrij snel een oxidehuid vormen die het materiaal juist tegen verder oxideren beschermt. Daarmee lijkt sprake van een normale materiaaleigenschap en niet van een defect.

Als het materiaal geanodiseerd of met een coating tegen oxidatie beschermd is, is mogelijk wel sprake van een materiaalfout

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 9, 2023 om 23:24
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sjaan,

Ik reed in militaire dienst in een oude Landrover van aluminium.

Gewoon even af en toe een laagje verf geven.

pe
door peentjes - Nov 9, 2023 om 23:55
421 Antwoorden / 0 Vragen

Alu roest niet. En met een sopje en een schuursponsje ben je overal vanaf.

1paul
door 1paul - Nov 11, 2023 om 08:32
3173 Antwoorden / 0 Vragen

aluminium oxideert, is een natuurlijk proces, de vraag is dan, is er een coating aangebracht op het chalet en welke "garantie/beschrijving" was er aanwezig toen u het chalet kocht?

Even gekeken op de site maar men garandeert de "hoogste kwaliteit" , dan mag je meer verwachten dan dit wat er nu gebeurt, daarbij is het wel van belang dat UZELF een expert inschakeld als u niet tot een vergelijk kunt komen met de verkoper van dit produkt, u moet aantonen dat het "gebrek" al aanwezig was bij de verkoop van het produkt en wil men op geen enkele manier bewegen heeft u zelfs het recht om de koop te ontbinden uiteindelijk!!