al
door alysia Jan 21, 2012 om 20:14
Garantie & verzekeringen

Mag een verzekering zonder toestemming mijn verzekering ergens anders onder brengen?

Mijn zorgverzekeraar SIZ is per 1 januari 2012 over gegaan naar het VGZ. In november 2011 heb ik daar bericht over gehad en was de keus aan mij of ik wel of niet akkoord zou gaan met de verandering. Ik ben akkoord gegaan en naar het VGZ over gegaan, met nog drie jaar dezelfde rechten als ik bij het SIZ had.

Nou had ik bij het SIZ een doorlopende reis en annuleringverzekering afgesloten, die het Siz weer ondergebracht had bij het IZA. Deze verzekering liep van 6 aug. 2011 tot 6 aug. 2012. Op 25 juli 2011 is per incasso € 129.97 afgeboekt van mijn rekening. Over deze verzekering had ik niets vernomen.

A.k dinsdag ga ik 8 dagen met vakantie. Ter controle nam ik 17 januari nog even contact op met mijn verzekering. Mijn vraag was of ik nou wel of geen formulier moet mee nemen naar Turkije, voorals ik ( wat niet te hopen is ) gebruik moet maken van een arts. 3 medewerksters zeggen dat je genoeg hebt aan je zorgpas en 2 medewerkers zeggen weer dat je wel een formulier moet mee nemen?

Zonder toestemming sturen ze mij in plaats van een formulier, een hele nieuwe reis en annuleringverzekering toe, maar nu aangesloten bij het VGZ. Men schrijft dat ik de vorige verzekering opgezegd heb en zij mij nu de nieuwe hebben toegestuurd. De verzekering loopt van 1 jan. 2012 tot 1 jan 2013. Kosten € 139.75, het bedrag zal automatische een dezer dagen van u rekening afgeschreven worden, schrijven zij. Geen uitleg, geen verrekening en alles zonder toestemming van mij !

Ik heb het er niet bij laten zitten en ben twee dagen bezig geweest met ellenlange telefoon gesprekken ( op mijn kosten ) en vragen om uitleg. Omdat het SIZ overgegaan is naar het VGZ, gaat de reis en annuleringverzekering ook mee naar het VGZ. Mijn verzekering van het SIZ is geroyeerd en vanaf 1 jan. 2012 is de verzekering ondergebracht bij het VGZ.

Mijn vraag is, kan dit zomaar zonder mijn toestemming en waarom moet ik een verhoging van € 10.00 betalen omdat mijn verzekering een fusie aangegaan is met een andere verzekering. Uitleg van een medewerkster was dat ik de verzekering niet hoefde te accepteren, dat ik hem kon opzeggen. Dit had ik onmiddellijk gedaan, als ik niet toevallig a.k dinsdag met vakantie zou gaan.
Het wordt nu kort dag om nog een verzekering af te sluiten denk ik?

Vandaag bericht gehad van mijn oude verzekering, waarin ze mij vertellen dat ik de verzekering opgezegd heb en een verekening van de premie.

Heeft iemand nog een goed advies voor mij, want eigenlijk heb ik helemaal geen zin in deze verzekering.

Alvast bedankt, Alysia

3213 18 Rapporteer

poltol
door poltol - Jan 21, 2012 om 20:32
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Niet nemen zou ik zeggen.
Aan een anuleringsverzekering heeft u nu niets meer, te kort dag.

Reis verzekering m.n. voor ziekte of ongeval is m.i overbodig want u bent immers verzekerd.
En dat geldt ook voor Turkijë.
U krijgt alle kosten, indien gemaakt en noodzakelijk, vergoed tegen het tarief van de normale kosten in Nederland.
Niets aan de hand dus.
Wilt u nog een reisverzekering afsluiten op uw spullen en papieren?
Even naar een reisbureau of bank en daar regelen.

Fijne vakantie, poltol [en neem warme kleren mee want het is fris daar]

poltol
door poltol - Jan 21, 2012 om 20:34
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr,

Verwijzing vergeten te plakken.

VGZ verdragslanden

vladja
door vladja - Jan 21, 2012 om 20:41
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een reisverzekering is hoofdzakelijk nodig als je ziek wordt. Bij iets ernstigs schakel je de alarmcentrale in en in het ergste geval zorgen ze voor repatriëring. De ziektekosten worden dan wel vergoed op je zorgverzekering, maar hulp en tolken (via telefoon) is veel belangrijker.

Spullen worden alleen vergoed op basis van dagwaarde (voor zover niet gedekte door een andere verzekering) en dat valt meestal heel erg tegen.

Een reisverzekering kan je zelfs nog op Schiphol afsluiten.

Vladja

vladja
door vladja - Jan 21, 2012 om 20:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een verzekeringspakket mag doorverkocht worden aan een andere verzekeringsmaatschappij of bij fusie overgaan naar de andere maatschappij, mits de voorwaarden hetzelfde blijven gedurende de looptijd. Er verandert dan niets.

Wijzigen de polisvoorwaarden in je nadeel (bijv. bij verlenging) dan kan je de verzekering gewoon opzeggen.

Vladja

al
door alysia - Jan 21, 2012 om 21:51
33 Antwoorden / 15 Vragen

Geweldig bedankt voor u antwoord.

Ik ga nu de verzekering zeker annuleren. Ik sta nog wel in dubio om alsnog maandag bij mijn reisburo toch nog een verzekering af te sluiten. Het verzekeren van de spullen is voor mij niet zo belangrijk. Daar ben ik al eens in teleurgesteld. ( voor € 650 schade en € 80.00 vergoed krijgen ) daar heb ik geen verzekering voor nodig.

En Poltol, de koffer is al half gevuld. De temperatuur is op dit moment tussen de 16 en 19 graden met zon. Altijd nog beter als hier hahahaah. Bedankt in ieder geval.

tenormin
door tenormin - Jan 21, 2012 om 23:05
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Alysia, toch nog even een toevoeging mocht je onverhoopt in een ziekenhuis in Turkije terechtkomen. Wat ik uiteraard niet hoop. Weet dan wel, hoe je dat dan ook duidelijk moet maken, je niet in een privé kliniek terechtkomt, want dan zul je voor de meerkosten wel zelf moeten opdraaien. Want ik neem aan dat je eerder in Turkije bent geweest en ze je daar voor buikpijn al trachten een kliniek in te sleuren. Veel plezier.

al
door alysia - Jan 22, 2012 om 19:27
33 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 21 jan 2012, 23:05]Alysia, toch nog even een toevoeging mocht je onverhoopt in een ziekenhuis in Turkije terechtkomen. Wat ik uiteraard niet hoop. Weet dan wel, hoe je dat dan ook duidelijk moet maken, je niet in een privé kliniek terechtkomt, want dan zul je voor de meerkosten wel zelf moeten opdraaien. Want ik neem aan dat je eerder in Turkije bent geweest en ze je daar voor buikpijn al trachten een kliniek in te sleuren. Veel plezier.

Beste tenormin, Bedankt voor je reactie. Ik kom inderdaad al wat jaartjes in Turkije voor een vakantie. Ik weet er alles van, vandaar ook dat ik niet graag zonder een aanvullende verzekering op vakantie wil gaan. Ik heb per e mail een klacht ingediend bij mijn oude verzekering. Deze melde mij dat ze binnen twee werkdagen contact met me opnemen. Ik hoop dus, dat ze me morgen nog berichten.

Ik heb trouwens ook een goede ervaring in Turkije. In oktober 2010 was ik er ook, heb toen gebruik moeten maken van de arts die in het hotel gevestigd was. Deze arts heeft me zo vreselijk goed geholpen, mij een formulier in laten invullen en laten tekenen. Ik hoefde helemaal niets te betalen. Toen was het mijn verzekering weer die moeilijk deed en betaalde de arts niet uit. Uiteindelijk kreeg ik van de arts uit Turkije in april 2011 een rekening, die hij keurig omgerekend had van TL naar de Euro. Zo kan het dus ook gaan. Maar hij moest wel een half jaar op zijn geld wachten.
Verzekeringen brrrrrrrrrrrr, ik word er niet vrolijk van.

Groetjes Alysia

tenormin
door tenormin - Jan 22, 2012 om 19:36
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Alysia, daarom mijn toevoeging. Heb zelf in Alanya spoedoperatie moeten ondergaan (wist toen niet van restricties van reisverzekering; en net als bij jou, chirurg keurig alles in € 's en Engelse rekening gemaakt.
Off topic: fantastische ziekenzorg daar + heel schoon!.

godefrieda
door godefrieda - Jan 22, 2012 om 21:00
195 Antwoorden / 12 Vragen

Een royement van de doorlopende reis en annuleringsverzekering moet u als verzekerde worden bericht. Dat heeft de verzekeraar nagelaten.

Sowieso dient er restitutie van de geroyeerde verzekering plaats te vinden.

Als u niet had geïnformeerd bij VGZ en vanuitgaande dat de doorlopende verzekering nog actief is, dan staat u sterk met de laatste polis bij enig calamiteit.

Dan mag VGZ gaan bewijzen dat de verzekering is geroyeerd en op welke wijze dat is gescheid.

godefrieda
door godefrieda - Jan 22, 2012 om 21:04
195 Antwoorden / 12 Vragen

Om nog even op de vraag in de titel terug te komen: ja, VGZ is de rechtsopvolger geworden van SIZ!

Een rechtsopvolger neemt alles over van de voorganger, in dit geval was dit SIZ.

al
door alysia - Jan 22, 2012 om 23:04
33 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=godefrieda schreef op zondag 22 jan 2012, 21:00]Een royement van de doorlopende reis en annuleringsverzekering moet u als verzekerde worden bericht. Dat heeft de verzekeraar nagelaten.

Sowieso dient er restitutie van de geroyeerde verzekering plaats te vinden.

Als u niet had geïnformeerd bij VGZ en vanuitgaande dat de doorlopende verzekering nog actief is, dan staat u sterk met de laatste polis bij enig calamiteit.

Dan mag VGZ gaan bewijzen dat de verzekering is geroyeerd en op welke wijze dat is gescheid.

Dat is dus het probleem. Als ik het IZA ( daar is de verzekering ondergebracht door het SIZ ) niet gebeld had voor een formulier, had men denk ik achteraf mijn hele doorlopende reisverzekering niet in de gaten gehad.

Ik belde 17 januari, 19 januari lag er een (zonder dat ik daarvan op de hoogte was en ook nog eens € 10.00 duurder) nieuwe verzekering in de bus en 21 januari kreeg ik een brief binnen van het IZA dat ik mijn verzekering had opgezegd. Ik heb ze gevraagd wie daar toestemming voor gegeven heeft. Het antwoord was, de reisverzekering gaat automatische over naar het VGZ. U kan ook de verzekering annuleren.

Als ik niet op vakantie zou gaan had ik meteen gezegt, hou die verzekering maar, maar dat risico wilde ik niet nemen. Vandaar mijn vraag hier bij Kassa. Vervolgens word je daar zo ondeskundig geholpen, alsof je een call centrum belt met allemaal mensen die zo van de straat geplukt zijn. Ze hebben in ieder geval de ballen verstand van verzekeren. Heel vermoeiend...
Groetjes Alysia

gallito
door gallito - Jan 22, 2012 om 23:59
479 Antwoorden / 66 Vragen

@alysia
Heb je je nieuwe zorgpas 2012 van VGZ al ontvangen?
Want die pas is meteen je garantie op hulp bij spoedeisende behandeling door middel van de European Health Insurance Card (EHIC).
De gegevens daarvan staan meestal op de achterkant van je verzekeringspas.
Die is dus wel belangrijk om bij je te hebben.

Een extra reisverzekering dekt de ( medische) meerkosten waarover vladja al schreef.

vladja
door vladja - Jan 23, 2012 om 00:06
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een extra reisverzekering dekt de ( medische) meerkosten waarover vladja al schreef.

Ik heb het nergens over de extra meerkosten. Dat die gedekt worden. Een reis verzekering dekt niet de extra meerkosten van bijv. een priv?-kliniek Wel geven ze direkt bijstand, geven aan dat de medische kosten verzekerd zijn en bieden hulp o.a. met tolken, wat in zo'n situatie heel belangrijk is en andere onderstuening.

Vladja

gallito
door gallito - Jan 23, 2012 om 00:34
479 Antwoorden / 66 Vragen

Laat ik het dan op eigen conto ter algemene informatie zeggen.

Als je bij een reisverzekering ook medische kosten meeverzekert, worden de meerkosten door hen gedekt die boven het gangbare NL tarief uitkomen.

Met andere woorden; bezoek je bijvoorbeeld een fysiotherapeut omdat je door je rug gegaan bent en niet meer op of neer kan, dan staat daar in NL een geldend vergoedingstarief voor.
Dat gedeelte wordt dan ook zondermeer door je ziektekostenverzekeraar terugbetaald.
Was de rekening van die fysio in het buitenland daarboven, kun je het restant declareren bij je reisverzekering.

Als er een kliniek/ziekenhuis in beeld komt moet je altijd eerst het SOS nummer (EHIC) op de achterkant van je verzekeringspas contacten. Die checken en geven wel of niet hun fiat en borg.

al
door alysia - Jan 23, 2012 om 22:03
33 Antwoorden / 15 Vragen

Beste mensen, ik wil u alle heel hartelijk bedanken voor u reactie en uitleg.

Vanmiddag nogmaals contact gehad met het VGZ. Hun uitleg begon nu op een soap te lijken. Waar ze de argumenten vandaan halen om te rechtvaardigen dat ze op deze manier mijn reisverzekering konden en hadden mogen veranderen, waren erg ongeloofwaardig. Rede voor mij om de verzekering op te zeggen.

Ik heb bij mijn reisbureau alsnog een reis verzekering voor mijn vakantie afgesloten en ga nu lekker vakantie houden.

Nogmaal mijn dank, fijn dat u aandacht had voor mijn probleem.

Groeten, Alysia

uvit webcare
door uvit webcare - Jan 24, 2012 om 14:48
14 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Alysia,

Mijn naam is Birgit en ik ben werkzaam bij het webcare team van VGZ.

Wat vervelend dat u tegenstrijdige informatie van ons hebt ontvangen. Wij willen u graag voorzien van de juiste informatie. We hebben uw klantgegevens daarvoor nodig. Deze kunt u sturen naar klachtenwebcare@vgziza.nl. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Birgit
Medewerker Webcare

christin
door christin - Jan 24, 2012 om 15:01
105 Antwoorden / 4 Vragen

Ja dat mag. Mijn brand en AVP zat eerst bij Winterthur en is overgegaan naar Reaal. Amev is ASR geworden. RVS is nu Nationale Nederlanden. Mij is ook nooit gevraagd of ik dat goed vond.

christin
door christin - Jan 24, 2012 om 15:03
105 Antwoorden / 4 Vragen

p.s. en mijn zorgverzekering bij PWZ is geruisloos overgegaan naar zilveren Kruis Achmea. Bij premieverhogingen kun je altijd van een contract af.