gt
door gtvspc May 23, 2008 om 04:42
Garantie & verzekeringen

Moet je rente van je spaarrekening opgeven?

Als je een WAO/WIA uitkering hebt, en je spaart wat voor het geval dat op een normale spaarrekening (zonder risico's en dergelijke), moet je die paar procent rente (die in mijn ogen vooral de inflatie compenseren) dan opgeven?

5611 16 Rapporteer

harrie
door harrie - May 23, 2008 om 06:25
765 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo gtvspc.

NEE. Wat opgegeven moet worden is het spaarbedrag, het gemiddelde van het bedrag op 1/1 een 31/12 van dat jaar.Er is een vrijstelling van ongeveer € 20.000.- per persoon,over het meerdere betaal je 1,2% belasting.

De vrijstelling wordt jaarlijks aangepast (verhoogd)

Groeten Harrie

pintje
door pintje - May 23, 2008 om 15:41
48 Antwoorden / 25 Vragen

Moet je rente van je spaarrekening opgaven aan de belasting?

Nee, dat hoeft niet. Wat je op moet geven zijn de spaartegoeden en de bank-giro tegoeden.  In box 3 boven de vrijstelling, dan zal daarover inkomstenbelasting moeten worden betaald. De vrijstelling bedraagt 20.014 euro. Bijv: u heeft 25.014 aan spaartegoeden, dan betaald u 25.014 - 20.014= 5000 daarover betaald u dan 1,2 % inkomstenbelasting.

Met vriendelijke groet,

Pintje.

ge
door gelske - May 23, 2008 om 17:05
4 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij moet je je spaartegoed zowel als je rente opgeven.Als je een belastingbiljet invult staat het daar precies omschreven.Als je geen belastingbiljet krijg toegestuurd,kun je altijd even bellen met de belastingtelefoon dan weet je het zeker.

gelske

pintje
door pintje - May 23, 2008 om 17:29
48 Antwoorden / 25 Vragen

Hallo Gelske.

Rente wordt bijgeschreven op het saldotegoed. dus saldo tegoed opgeven!!

Groetjes,

 Pintje.

aquarius
door aquarius - May 23, 2008 om 18:01
259 Antwoorden / 63 Vragen

Harrie heeft gelijk. Ik zou zijn richtlijn zeker wel opvolgen. De belastingdienst krijgt namelijk van de banken van alle spaarders een opgave . Als bij controle zou blijken dat u uw spaarrekening hebt verzwegen kan dat een boete kosten. Gezien de vrij hoge vrijstelling en het feit dat het kennelijk om een laag bedrag gaat, zou ik me maar geen zorgen maken over een aanslag. Mvg. Aquarius.

gt
door gtvspc - May 23, 2008 om 18:03
18 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt voor alle antwoorden!

Het gaat voorlopig nog om een bedrag onder de 20.000 dus wat dat betreft hoef ik niets op te geven. Ik dacht trouwens dat die limiet 19.000 was, maar dat zal wel hoger zijn geworden ondertussen. Mijn vraag had vooral betrekking op het feit dat er een WAO/WIA uitkering in het spel is. Men ziet de rente over <€20.000 op een standaard spaarrekening niet als extra inkomsten?

gt
door gtvspc - May 23, 2008 om 21:53
18 Antwoorden / 7 Vragen

Na nog wat zoeken met een ander trefwoord heb ik toch ook zelf nog een antwoord gevonden: http://uwv.nl/particulieren/zoekresultaat/faq_uwv.aspx?questionid=018360&handle=18127395&number=6&cid=173&clicktype=k&categoryid=173&questiontitle=Welke+inkomsten+hebben+invloed+op+mijn+%23%3F&03559=Wajong-uitkering&03557=WAO-uitkering&03558=WIA-uitkering&02990=WW-uitkering&answerid=03558

Zo te zien hoeft er dus niets opgegeven te worden zolang het onder de 20.000 blijft.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 24, 2008 om 00:52
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ pintje:
Te diep erin gekeken, zeker?

Je hebt het bij het verkeerde eind, ook wat het saldo betreft.

Gelske heeft gelijk, tenminste ten dele. Het is nóg gekker: de fiscus wil zelfs nog weten wat u in de portemonnee, onder het matras, tussen het linnengoed, in de kluis en in de oude sok hebt zitten.

U moet het saldo per 01-01 en per 31-12 bepalen. Er wordt dan een gemiddeld saldo daartussen bepaald.  Hierover  wordt  4  %  rendement berekend, ook al had u dat niet. Daar betaald u  30% belasting over. Per saldo is dat een kapitaalsachteruitgang van 1,2 % per jaar.  Is de inflatie  3,5 % per jaar, dan boert u jaarlijks 3,5 + 1,2 = 4,7 % op uw spaargeld achteruit.

Gelukkig zijn  er inmiddels banken waar u 4,75 % rente per jaar ontvangt. Dus kunt u 0,05 % per jaar vooruit boeren. Tel uit je winst.

Als u minder dan de vrijstelling à € 20.014,- PER PERSOON aan (spaar)tegoeden in totaal hebt, heeft dat geen consequenties. Evenals geld in ideële fondsen, ook groenfondsen genaamd en risicokapitaal voor jonge starters, ook tante Agaath geld genaamd, onder bepaalde voorwaarden. Bent u fiscale partners, dan is de vrijstelling € 40.028,--.

U moet dit wél opgeven ook al is het minder dan € 20.014,--, resp.
 € 40.028,-- evenals de rente van spaartegopeden waar u in het fiscale jaar vrij over kon beschikken.

Tevens wordt gevraagd wat u op de peildata aan contant geld thuis had..... Dat wordt vaak vergeten. Nu ook door pelske.

Hardware ERror MAN.

pintje
door pintje - May 24, 2008 om 10:38
48 Antwoorden / 25 Vragen

Hallo Hardware ERror Man.

Leuk verhaal van je, neem maar een pintje?

Let op.  Als u in 2007 geen spaargeld,aandelen of andere bezittingen had die tot de rendemntsgrondslap van box 3 behoren, of als de waarde daarvan op 1 januari 2007 of 31 december 2007 niet hoger dan 20.014 was, had u een fiscaal partner dan is de grens 40.028 dan heeft u niet te maken met forfaitaire heffing op voordeel uit sparen en beleggen. Bij vraag P21 kunt u dit aangeven. Verdere vragen over sparen en beleggen hoeft u niet te beantwoorden. Proost.

Groetjes,

Pintje.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 24, 2008 om 20:04
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ pintje:

Als je weer lezen kunt, lees dan de vraag nog eens en probeer die te begrijpen vóór je reageert.

Hoe ík het moet doen, weet ik wel. Dat doe ik al 40 jaar.
H.

pintje
door pintje - May 24, 2008 om 20:21
48 Antwoorden / 25 Vragen

Hallo H.

Op jouw advies nogmaals de vraag gelezen.

Antw, Nee. U hoeft dit niet op te geven.

Dit is mijn laatste reactie, want tegen iemand die al 40 jaar dit werk doet, moet mijns inziens op herhalingscursus.

Gegroet H.

Pintje.

edwardus
door edwardus - May 24, 2008 om 20:24
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De rente zelf geef je niet expliciet aan, maar indirect. Je geeft namelijk de stand van de saldo's per 1 januari en per 31 december op. De bank keert rente uit, dus dat is al inbegrepen. Val je onder de drempel, dan is er geen belasting over verschuldigd, je moet het alleen wel invullen.

edwardus
door edwardus - May 24, 2008 om 20:25
6844 Antwoorden / 14 Vragen

(ik herhaal dus eigenlijk het 1e antwoord)

ri
door ritavaneijk - May 25, 2008 om 11:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft deze vraag betrekking op het opgeven van de ontvangen rente aan het UWV (uitvoerder van de WAO?WIA-regeling)? Zo ja, dan hoeft de rente en het vermogen niet opgegeven te worden. Als deze vraag betrekking heeft op de belastingaangifte dan moet de hoogte van het vermogen (indien boven de vrijstelling) wel opgegeven te worden.

rk
door rkr - May 25, 2008 om 13:33
4 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft deze vraag betrekking op het opgeven van de ontvangen rente aan
het UWV (uitvoerder van de WAO?WIA-regeling)? Zo ja, dan hoeft de rente
en het vermogen niet opgegeven te worden. Als deze vraag betrekking
heeft op de belastingaangifte dan moet de hoogte van het vermogen
(indien boven de vrijstelling) wel opgegeven te worden.

Dit is volgens mij het eerste echte antwoord op de vraag, die dus niet op de belastingaangifte betrekking had, maar op een uitkering via het UWV. Voor mij nu de vraag: als je alle neveninkomsten aan het UWV moet opgeven omdat je bijv. een (gedeeltelijke) WAO-uitkering krijgt, waarom vallen rente-inkomsten daar dan niet onder, en welke uitzonderingen zijn er dan nog meer?

gt
door gtvspc - May 25, 2008 om 21:21
18 Antwoorden / 7 Vragen

rkr: dat is inderdaad waar het om ging. Met de vermogensbelasting was ik al bekend, het ging om de uitkering.

Op http://uwv.nl/particulieren/zoekresultaat/faq_uwv.aspx?questionid=018360&handle=18127395&number=6&cid=173&clicktype=k&categoryid=173&questiontitle=Welke+inkomsten+hebben+invloed+op+mijn+%23%3F&03559=Wajong-uitkering&03557=WAO-uitkering&03558=WIA-uitkering&02990=WW-uitkering&answerid=03558 staan nog een aantal uitzonderingen:

Citaat over WIA-uitkeringen:
"Andere inkomsten hebben geen invloed op uw uitkering. Dat geldt bijvoorbeeld voor:
– het inkomen van uw partner;
– uw vermogen of spaargeld;
– een erfenis;
– alimentatie;
– kinderbijslag;
– de huur-, zorg- of kinderopvangtoeslag die u van de Belastingdienst ontvangt;
– een onkostenvergoeding voor vrijwilligerswerk."