JV
door JVeld Dec 21, 2017 om 12:36
Garantie & verzekeringen

Pensioen

Met mijn baas hebben we de afspraak dat er per maand € 150 in een pensioenfonds wordt gestort (we vallen niet onder een cao). Aan de hand van de facturen die hij krijg en betaalt zie ik dat dit ook daadwerkelijk gebeurt, hij maakt per personeelslid (ongeacht loon) inderdaad het geld over.

Nu zie ik op mijn pensioenoverzicht dat er maar € 700 per jaar wordt opgebouwd en daar ook nog kosten vanaf gaan voor het product.

Klopt dit, of betaald ik nu voor iemand anders een zwitsers leven ipv dat ik pensioen opbouw voor mijzelf. Het zou betekenen dat mijn baas namelijk € 1.800 per jaar voor mij betaald, terwijl er maar € 700 in mijn potje komt. Dan ben ik de eerste € 1.100 van mijn pensioenopbouw alweer kwijt.

2035 10 Rapporteer

getty
door getty - Dec 21, 2017 om 12:41
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat zei de pensioenverzekeraar toen u die belde met deze vraag?

JV
door JVeld Dec 21, 2017 om 13:47
Antwoorden / 1 Vragen

Nog niets, geven binnen 2 weken schriftelijk een reactie.

getty
door getty Dec 21, 2017 om 14:42
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar waarom dan niet even geduld en daar op wachten? Hier krijgt u allerlei meningen en adviezen die geen antwoord op uw vraag zijn.
Uw pensioenverzekeraar is de enige die u kan vertellen wat de inhoud van uw verzekeringprodukt is.

ja
door jackyh - Dec 21, 2017 om 12:48
953 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom zet u die 150 euro per maand niet op een spaarrekening. Geen kosten en hopelijk ooit weer rendement. De vrijgestelde som is 25.000 dus u heeft voorlopig ook niets van doen met de rendementheffing.

tijger1
door tijger1 Dec 21, 2017 om 13:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De werkgever betaalt de premie. Als de Ts dat bedrag ontvangt, is dat niet belastingvrij.

ja
door jackyh Dec 21, 2017 om 13:23
953 Antwoorden / 4 Vragen

De werkgever stort het ingehouden bedrag door. Daar wordt tzt een pensioen voor gekocht dat belastingplichtig is. Dit is een vorm van levensverzekering. Je moet maar afwachten hoe de koersen tzt staan dus is het lang niet duidelijk of het ingelegde geld ooit terugkomt in de vorm van een uitkering.  Daarom men voorstel van een spaarrekening. Dit bedrag krijgt te maken met een rendementheffing als het meer dan 25.000 is maar is verder vrij van inkomstenbelasting.  Zo is het mij uitgelegd door een verzekeringsman.

JV
door JVeld Dec 21, 2017 om 13:48
Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil het graag zelf wegzetten, alleen heeft mijn werkgever in 2014 dit pensioenproduct geregeld en loop tot 1-1-2019.

JV
door JVeld Dec 21, 2017 om 14:07
Antwoorden / 1 Vragen

Jackyh,

Dit klopt helemaal hoor. Het is een soort beleggingspolis, voorzichtig beleggen. Er staat duidelijk vermeld stand januari, inleg 2016, rendement aandelen, kosten zwitserleven, eindstand december

Alleen is mijn vraag waarom er op het pensioenoverzicht wat mijn baas krijgt er een afdracht voor mij staat van € 1800, terwijl de pensioenmaatschappij maar een storting op mijn pensioenovericht inzichtelijk maakt van € 700.

Dan blijft er ergens tussen de betaling van mijn baas en de storting in mijn potje € 1100 liggen.

De vraag ligt ook al bij zwitser leven, alleen deze antwoorden binnen 2 weken.

ja
door jackyh Dec 21, 2017 om 14:46
953 Antwoorden / 4 Vragen

Daar kan ik dus ook niet op antwoorden. Hoogsten dat een aantal maanden storting minus kosten nog niet is verwerkt. Dus verschil in data.

tijger1
door tijger1 Dec 21, 2017 om 16:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jacky. De werkgever stort het ingehouden bedrag helemaal niet door. Er wordt niets ingehouden.

De Ts heeft een polis op grond van de beschikbare premieregeling.

ja
door jackyh Dec 21, 2017 om 18:27
953 Antwoorden / 4 Vragen

Sorry Tijger dan trek ik mij terug want dan snap ik het niet goed.

jo
door jorisw Dec 21, 2017 om 18:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Even los van sparen of beleggen: het gaat om een pensioen, geen spaarpotje. Een spaarpotje is leuk als je precies weet hoeveel jaar je het nodig hebt na de pensioendatum. Maar als je ouder wordt dan gemiddeld is het geld op. Bij een pensioen niet.

ja
door jackyh Dec 21, 2017 om 18:55
953 Antwoorden / 4 Vragen

Klopt. Pensioen sparen heeft een voordeel. Bedrijven kunnen zich trouwens vrijwillig aansluiten bij een pensioenfonds. Ik heb gewerkt bij een bedrijf dat ook geen cao kende maar hij had zich vrijwillig verbonden aan het pensioenfonds van het bank en verzekeringswezen en vrije beroepen.

Th
door Theawaalen - Dec 21, 2017 om 13:17
113 Antwoorden / 5 Vragen

Als hij het zelf spaart dan kan hij dit bij de IB aftrekken als hj het op een geblokkeerde rekening stort die speciaal is voor pensioenen dit kan hij dan bij de bank of verzekering navragen.

jo
door jorisw Dec 21, 2017 om 18:42
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar dan moet de werkgever daar wel aan mee werken.

me
door mein33 - Dec 21, 2017 om 13:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@JVEL,

U bouwt pensioen op door pensioenpremie te betalen, maar dat is geen spaarpotje waar je geld op inlegd, daarvoor een rente vergoeding krijgt en aan het einde van de rit de hele inleg incl rente, in termijnen krijgt uitgekeerd.
U heeft  denk ik geen persoonlijk potje, alhoewel daar wel plannen voor bestaan.
De € 150,00 die nu wordt ingelegd, daar koopt u over 30 of 40 jaar geen droogbrood meer voor.
Ga eens naar de site van het betreffende pensioenfonds en verdiep u in de materie.

Of kijk een op www.zowerktpensioen.nl

JV
door JVeld Dec 21, 2017 om 13:49
Antwoorden / 1 Vragen

Er staat op mijn pensioenoverzicht wel degelijk mijn inleg van 2016. Hierop staat € 700 inleg, terwijl er € 150 per maand voor mij betaald wordt.

ja
door janf43 - Dec 21, 2017 om 13:36
733 Antwoorden / 0 Vragen

Een pensioenverzekering bestaat meestal uit twee componenten, een oudedagsvoorziening en een nabestaandenvoorziening. Om een redelijk pensioen op te bouwen is de premie al snel 20-25% van het brutoloon. Met €150 per maand schiet dat echt niet op. De maatschappij waarbij uw verzekering is ondergebracht kan u op de hoogte houden van opgebouwde rechten.

JV
door JVeld Dec 21, 2017 om 14:02
Antwoorden / 1 Vragen

Dat doet mijn maatschappij inderdaad. Maar dat mijn baas € 1.800 voor mij afstort, terwijl op mijn pensioenoverzicht een storting lopend jaar wordt vermeld van € 700, dan blijft er ergens € 1100 kleven.

Rekening houden dat ik een parttime percentage heb van 40% en dan nog een franchise van € 13.123 is een pensioenopbouw niet heel erg raar van € 1800 per jaar.    7.000 * 25% =   € 1.750

Ge
door Genee - Dec 21, 2017 om 14:14
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Zou eens met uw baas gaan praten die dat Produkt hij de bank geregeld heeft.

jo
door jorisw - Dec 21, 2017 om 18:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens wel typisch dat er en vast bedrag wordt gestort, ongeacht het salaris.

ro
door ron503 - Dec 21, 2017 om 18:51
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Kan het niet zijn dat u met de 1800 euro die ingelegd wordt recht hebt op een pensioenuitkering van 700 euro op jaarbasis als u met pensioen gaat en die uitkering tot uw overlijden blijft ontvangen. Stel dat u nog 20 jaar mag/moet werken dan heeft u aan premie 36.000 euro ingelegd en met een bruto uitkering van zeg 12.000 euro is dat potje met drie jaar leeg.

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 21, 2017 om 19:34
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U gelooft toch zeker zelf niet dat bij €1800 inleg u  ook €1800 opbouwt. De mensen bij een pensioenfonds werken echt niet voor niets.

Ro
door Robert Wognum - Feb 5, 2018 om 21:15
3 Antwoorden / Vragen

Beste meneer of mevrouw Veld,

Ik lees twee dingen: premie en opbouw. Nu zou ik de stukken van de verzekeraar of uitvoerder moeten zien om hier een gedegen antwoord op te geven, maar ik vermoed het volgende: met de premie die wordt gestort bouwt u een pensioen op. Die opbouw keert vanaf uw pensioendatum levenslang uit. Vuistregel is dat de tegengestelde waarde (het kapitaal in het spaarportje) ongeveer 20 x de uitkering bedraagd, i.c.  14.000,- euro. Bovendien zal de verzekeraar waarschijnlijk ook een uitkering doen wanneer u komt te overlijden. Ook daar wordt een stukje premie voor afgedragen.

Voor de fanatiekelingen onder ons, het is een werkgever toegestaan om een vast bedrag per maand over te maken voor pensioen zolang dit binnen de fiscaal gestelde grenzen past.