ma
door martijnfc Oct 23, 2011 om 09:51
Garantie & verzekeringen

Prolongatie van verzekering

Ik heb in 2006 een inboedel en opstal verzekering afgesloten voor 5 jaar. Vervolgens is deze automatisch verlengd. Dit heet prolongatie.
Betekend dat het contract telkens met 5 jaar wordt verlengd of met een jaar? Dat wordt niet duidelijk met het woord prolongatie.
Dank voor uw antwoord,
Martijn.

18293 9 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Oct 23, 2011 om 10:27
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Prolongatie betekent inderdaad stilzwijgende verlenging van je verzekeringspolis. Mocht je een automatische verlenging voor willen zijn dan doe je er goed aan om de datum van de verzekeringstermijn ergens te noteren zodat je eventueel bijtijds een opzegbrief kunt versturen. Opzeggen kun je tot aan de in de voorwaarden aangeven opzegtermijn.

vladja
door vladja - Oct 23, 2011 om 10:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zwemmer schreef op zondag 23 okt 2011, 10:27]Prolongatie betekent inderdaad stilzwijgende verlenging van je verzekeringspolis. Mocht je een automatische verlenging voor willen zijn dan doe je er goed aan om de datum van de verzekeringstermijn ergens te noteren zodat je eventueel bijtijds een opzegbrief kunt versturen. Opzeggen kun je tot aan de in de voorwaarden aangeven opzegtermijn.

En wat is nou het ECHTE ANTWOORD op de vraag?????????

Er wordt niet gevraagd naar "opzeggen", trouwens de verzekering is net geprolongeerd!

Vladja

beorn
door beorn - Oct 23, 2011 om 10:32
66 Antwoorden / 1 Vragen

Martijn,

De stilzwijgende verlenging van uw verzekering is afgeschaft, uw verzekeraar dient u ruimschoots op tijd te informeren.

Per 1 januari 2010 is er een einde gekomen aan de stilzwijgende verlenging. Verzekeraars moeten vanaf dan tijdig de datum melden waarop een opstalverzekering wordt verlengd. Ook dienen zij te informeren over de mogelijkheden om op te zeggen. De contracttermijn van één jaar wordt standaard. Pas wanneer een opstalverzekering voor de eerste maal is verlengd, kunt u maandelijks opzeggen.

Deze regeling geldt alleen voor opstalverzekaars, die zijn aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars. In de praktijk zijn dat vrijwel alle schadeverzekeraars. Wilt u weten of uw verzekeraar lid is? Kijk dan in de ledenlijst.

Klanten met lopende polissen kunnen vanaf 1 maart 2010 gebruik maken van een opzegtermijn van één maand. Let wel: de contractvervaldatum is hierin wel leidend. Is deze dus bijvoorbeeld 1 juni, dan kunt u pas vanaf 1 juni 2010 elke maand uw opstalverzekering opzeggen.

Gr. Beorn

tenormin
door tenormin - Oct 23, 2011 om 11:08
16869 Antwoorden / 108 Vragen

martijn, stilzwijgend verlengen gaat (bij mijn weten) per jaar. Krijg ieder jaar van diverse verzekeringen het nieuwe contract en de voorwaarden. Ook al voor de wetswijziging ontving ik dit. Wil je er dus vanaf, beorn geeft je de juiste handvatten.

ma
door martijnfc - Oct 23, 2011 om 11:42
49 Antwoorden / 29 Vragen

Beste Mensen,
Dank voor jullie antwoordt,
ik weet nu wat te doen.
Vriendelijke groeten,
Martijn.

ma
door martijnfc - Oct 23, 2011 om 19:27
49 Antwoorden / 29 Vragen

Beste mensen,
Ik heb het contract nog eens gelezen, de premie verval datum is 12 december 2011, de opzegtermijn is echter 2 maanden en niet zoals ik dacht (en hier ook wordt beweerd 1 maand). daarmee zou ik te laat zijn met opzeggen. Mij is geen nieuw contract aangeboden.
Maandag gaat een aangetekende opzegbrief de deur uit, mochten zij moeilijk doen sta ik dan sterk?
Dank en groet,
Martijn.

tenormin
door tenormin - Oct 23, 2011 om 22:22
16869 Antwoorden / 108 Vragen

Martijn, ik denk dat je wel kunt opzeggen. 2006+5 jaar =2011. Verzekeringen, afgesloten vóór 1 januaro 2010[/bVerzekering moet zelf, en op tijd, laten weten per wanneer de verzekering automatisch moet worden verlengt. Ook moet hij aangeven tot welke datum je kunt opzeggen. Laat je de verzekering verlengen, dan gelden na die looptijd nieuwe regels, je kunt de verzekering elk moment opzeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand. Inboedel en opstalverzekering die je nu afsluit hebben een standaard looptijd van 1 jaar (tenzij je zelf jiest voor 5 jaar). Na een jaar (van die 5 jarige verzekering) kun je de verzekering opzeggen per maand.
Het hangt er nu dus net om wanneer in januari 2006 je de verzekering hebt afgesloten, maar is dat in januari, dan kun je wel degelijk opzeggen. Want als dan 12 december de peildatum is en je zou in januari 2006 hebben afgesloten, zit je goed. Maar zodra, mocht bovenstaande data niet lukken, na 12 december a.s. kun je dit per 12 januari wel degelijk opzeggen. Dus ben je 12 februari van je verzekering af, als je dat wilt. Je leest waarschijnlijk je polisvoorwaarden van die tijd; nu de wet is veranderd heb je dus andere rechten.

tenormin
door tenormin - Oct 23, 2011 om 22:22
16869 Antwoorden / 108 Vragen

sorry, dit vette gedoe was absoluut niet mijn bedoeling, verontschuldiging hiervoor.

ma
door martijnfc - Oct 24, 2011 om 16:06
49 Antwoorden / 29 Vragen

He Teormin, het is je vergeven dat vette gedoe! dank, ik ben weer wat wijzer!
Martijn.