ne
door neijenhuizen Oct 22, 2015 om 11:52
Garantie & verzekeringen

Roken

Mag een verzekering de Premie meer als 100% verhogen omdat je roken bent.

5961 25 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Oct 22, 2015 om 12:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Over welke verzekering heb je het?

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 22, 2015 om 12:14
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ja het mag!

Wel zullen ze dan vele klanten mislopen die nu naar anderen gaan en dat
kost meer, want wie is roker?

Ben je dat met 1 pakje per dag of 1 sigaartje per week?
Een postbode in drukke straat die niet rookt krijgt meer binnen dan ik maar 1 x per
week in schonere deel wonende met maar 1x per week voldoende.

Ik rook voor de smaak en een week overslaan is geen ramp.
Maar wat moet ik nu invullen?

Ook mensen die gestopt zijn, hoe lang terug en hoeveel rookte je toen want geasfalteerde longen blijven jarenlang mooi zwart!

ne
door neijenhuizen - Oct 22, 2015 om 12:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 22 okt 2015, 12:02]Over welke verzekering heb je het?
Ik wilde via de Rabobank bij Interpol is een overlijdensrisicoverzekering afsluiten.l.v.m.onze hypotheek
HH
En de Rabobank hierop aangesproken .Maar hen zijn van mening, dat dit rechtmatig is.
Klopt dat

Cookies
door Cookies - Oct 22, 2015 om 12:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=neijenhuizen schreef op donderdag 22 okt 2015, 12:24][quote=carola.83 schreef op donderdag 22 okt 2015, 12:02]Over welke verzekering heb je het?
Ik wilde via de Rabobank bij Interpol is een overlijdensrisicoverzekering afsluiten.l.v.m.onze hypotheek
HH
En de Rabobank hierop aangesproken .Maar hen zijn van mening, dat dit rechtmatig is.
Klopt dat

Vermoedde al dat het om een ORV ging. Rokers hebben toch een wat grotere kans op o.a. longkanker (wat natuurlijk niet betekent dat iedere roker die ziekte krijgt). Dan lijkt het mij volkomen gerechtvaardigd dat u voor deze verzekering meer premie moet betalen.

mahadma
door mahadma - Oct 22, 2015 om 12:31
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Tja, een roker loopt nu eenmaal bewezen meer kans op ziektes die ik nu niet even met naam en toenaam zal gaan noemen. Roken is een keuze die de persoon zelf maakt, er staat nergens dat je MOET gaan roken. Dus ja, dat mogen ze vragen.

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2015 om 13:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan mij nauwelijks voorstelken dat de premie door roken 100% hoger is. Kijk eens bij ern andere verzekeraar. U bent niet verplicht die polis bij Interpolis af te sluiten.

Er zitten grote verschillen in de premies die gevraagd worden.

ne
door neijenhuizen - Oct 22, 2015 om 13:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe is dit wettelijk geregeld
Is dit niet discriminatie
Hoe zit dit met alcoholgebruik
Of mensen die ziek zijn geworden en nu weer beter zijn

mahadma
door mahadma - Oct 22, 2015 om 13:30
11569 Antwoorden / 51 Vragen

U stelt nu veel vragen die niet met uw specifieke vraag van doen hebben. Kijk eens rond of er andere verzekering zijn die u een gunstiger aanbod doen. Terzijde (en niet boosaardig bedoeld), maar als u stopt met roken houdt u veel geld over en u krijgt een prettiger verzekeringspremie, maar dat zou uw eigen en vooral vrije keuze zijn.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 22, 2015 om 13:31
7840 Antwoorden / 95 Vragen

De verzekering mag dus zelf bepalen hoe hoog zij het risico inschatten, maar natuurlijk doen zij dat naar hun eigen geziene risico, die voor rokers hoger ligt dan niet rokers.

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2015 om 13:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=neijenhuizen schreef op donderdag 22 okt 2015, 13:25]Hoe is dit wettelijk geregeld
Is dit niet discriminatie
Hoe zit dit met alcoholgebruik
Of mensen die ziek zijn geworden en nu weer beter zijn

Nee, dit is geen discriminatie.
Als er een gezondheidsvraagstukken staat op het aanvraagformulier en u vult in dat u teveel (in de ogen van de verzekeraar) alcohol gebruikt, moet u ook meer betalen of wordt u geweigerd.
Veel mensen die weer "beter" zijn kunnen zich ook niet verzekeren of alleen tegen ern veel hogere premie.

me
door mein33 - Oct 22, 2015 om 13:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Voor een ORV brengt, voor zover mij bekend, iedere verzekeraar een premieopslag in rekening voor rokers.
Deze opslag kan liggen tussen de 50 en 100% van het gangbare premietarief.
Is hier sprake van discriminatie? Naar mijn idee niet, het gaat het hier om personen met een verhoogd risico op overlijden in een vroegtijdig stadium.
Bij bijv. autoverzekeringen worden jongeren en ouderen ook als een potentiële risico groep gezien en wordt er voor hen (alleen op leeftijd) ook een ander premieberekening toegepast.

mahadma
door mahadma - Oct 22, 2015 om 15:09
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Er worden bij (als voorbeeld) reisverzekeringen ook andere premies berekend als bij bergbeklimmen (voorbeeld) en andere gevaarlijke dingen. En dat mag ook. Een groter risico=Hogere premie.

edrick3
door edrick3 - Oct 22, 2015 om 16:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=neijenhuizen schreef op donderdag 22 okt 2015, 13:25]Hoe is dit wettelijk geregeld
Is dit niet discriminatie
Hoe zit dit met alcoholgebruik
Of mensen die ziek zijn geworden en nu weer beter zijn

Een verzekeraar mag de premie vragen die hij zelf wil.
Die premie is gerelateerd aan het ingeschatte risico dat de verzekeraar denkt te lopen.
Het is al dan niet aan de verzekeringnemer om hiermee al dan niet akkoord te gaan.
Dus even rondshoppen kan lonen!

Wat info: klik en klik en klik

endemion
door endemion - Oct 23, 2015 om 16:57
237 Antwoorden / 3 Vragen

@tot15karakters

Ja jij bent een roker als je geregeld een sigaret in je mond steekt en de rook ervan inhaleert. Wat je aanhaalt zijn dan ook typische kronkels van rokers. Dat het ook echt bij 1 sigaret per week blijft lijkt me trouwens erg stug (ook typisch voor verslaafden om zichzelf voor te liegen).

Je bent geen roker meer vanaf het moment dat je de laatste intentionele sigaret hebt gerookt. Verder staat het er los van of er nog extra voorwaarden gesteld worden zoals een (minimum) termijn voor het niet roken om bv in aanmerking te komen voor extra korting. Dus zolang daar niet specifiek naar gevraagd wordt...

pi
door pieterwolters - Oct 23, 2015 om 20:24
3610 Antwoorden / 0 Vragen

V.w.b. eventuele discriminatie, dit staat in de grondwet:

"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."

Dit betekent dus dat alle rokers hetzelfde moeten betalen, en alle niet rokers ook (als alle overige zaken hetzelfde zijn). Er staat niet dat rokers en niet rokers hetzelfde behandeld moeten worden.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 23, 2015 om 20:41
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op vrijdag 23 okt 2015, 20:24]V.w.b. eventuele discriminatie, dit staat in de grondwet:

"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."

Dit betekent dus dat alle rokers hetzelfde moeten betalen, en alle niet rokers ook (als alle overige zaken hetzelfde zijn). Er staat niet dat rokers en niet rokers hetzelfde behandeld moeten worden.

Dat staat er heel mooi maar dat is we vergezocht om daarmee de zaak op telossen, dat is niet bedoeld dat iemand met zijn gezondheid speelt, Er zijn legio voorbeelden van zaken die ook wel de zelfde risico's hebben mensen die gevaarlijk werk hebben

wo
door wolfje7 - Oct 23, 2015 om 22:31
11 Antwoorden / 1 Vragen

ik rook niet maar heb 21 operaties achter de rug omdat in het ziekenhuis operatiematerialen zijn achter gebleven. Omdat ik vaak geopereerd was werd ook ik verhoogd met de premie bij het afsluiten van een hypotheek.

mahadma
door mahadma - Oct 23, 2015 om 22:32
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Het staat verzekeraars vrij een premie te vragen, het staat de mensen die een verzekering willen afsluiten vrij om daar niet op in te gaan.

zoekster
door zoekster - Oct 23, 2015 om 22:51
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 23 okt 2015, 22:32]Het staat verzekeraars vrij een premie te vragen, het staat de mensen die een verzekering willen afsluiten vrij om daar niet op in te gaan.
Zo simpel is het niet altijd. Sommige verzekeringen zijn zo goed als noodzakelijk als je een huis koopt met hypotheek.

mahadma
door mahadma - Oct 23, 2015 om 22:53
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Maar die verzekering zal toch ook wel "elders" te vinden zijn, koppelverkoop mag niet.

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2015 om 22:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 23 okt 2015, 22:51][quote=mahadma schreef op vrijdag 23 okt 2015, 22:32]Het staat verzekeraars vrij een premie te vragen, het staat de mensen die een verzekering willen afsluiten vrij om daar niet op in te gaan.
Zo simpel is het niet altijd. Sommige verzekeringen zijn zo goed als noodzakelijk als je een huis koopt met hypotheek.

De hypotheekbank kan zo'n verzekering verplichten, maar niet opleggen waar die moet worden afgesloten.

zoekster
door zoekster - Oct 23, 2015 om 23:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 23 okt 2015, 22:54][quote=zoekster schreef op vrijdag 23 okt 2015, 22:51][quote=mahadma schreef op vrijdag 23 okt 2015, 22:32]Het staat verzekeraars vrij een premie te vragen, het staat de mensen die een verzekering willen afsluiten vrij om daar niet op in te gaan.
Zo simpel is het niet altijd. Sommige verzekeringen zijn zo goed als noodzakelijk als je een huis koopt met hypotheek.

De hypotheekbank kan zo'n verzekering verplichten, maar niet opleggen waar die moet worden afgesloten.
Nee, dat begrijp ik. Ik bedoelde, zo'n verzekering niet afsluiten is vaak geen optie. Je hebt wel keus, maar wat ik van deze verzekeringen weet is dat ze het hemd van je lijf vragen. Maar misschien heb je gunstige uitzonderingen.

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2015 om 23:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@nijenhuizen

Kijk eens op de vergelijkingssite van Independer inzake ORV's.zeker als u van plan bent om te stoppen met roken. Ook om de prijzen te vergelijken met anderen.

hutch
door hutch - Oct 24, 2015 om 09:48
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@Neijenhuizen,

stel dat iemand in de laatste fase van zijn leven is i.v.m. niet meer te behandelen kanker, bijv. na 40 jaar roken. Betreffende persoon krijgt te horen van de arts dat hij/zij nog een maand te leven heeft.

Denkt u werkelijk dat Interpolis (of welke maatschappij dan ook) deze persoon tegen dezelfde premie gaat verzekeren als iemand van bijv. 25 jaar oud, die niet rookt en kerngezond is? Of denkt u dan dat dit leeftijdsdiscriminatie is?

M.a.w., zoals reeds aangegeven, Interpolis bepaald zelf wat de premie en de voorwaarden zijn.

ma
door manwijf - Oct 27, 2015 om 10:15
574 Antwoorden / 1 Vragen

Vraag voor het afsluiten ook of de looptijd van de ORV nog kan veranderen, als ook de omstandigheden veranderen. Ik betaal nl zelf al jaren premie voor die verzekering, terwijl ik de bijbehorende ING-hypotheek al jaren bijna heb afgelost en er dus geen enkel risico meer voor de bank bestaat.