lo
door lolunit Jun 5, 2012 om 06:18
Garantie & verzekeringen

Schadevrije jaren

Geachte forumleden,

Ik ben in 2007 overgestapt naar een andere verzekering voor mijn auto. Ik kom er nu pas achter dat mijn toen opgebouwde schadevrije jaren nooit zijn overgezet naar de nieuwe verzekeraar. Hadden de verzekeraars dit onderling moeten regelen of ben ik zelf nalatig geweest?

Mvg lolunit

635 4 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jun 5, 2012 om 09:14
16869 Antwoorden / 108 Vragen

Bent u via internet overgestapt naar andere verzekering (zoals ikzelf)?
Dan krijg je lijst voorgeschoteld die je moet beantwoorden - naar waarheid - en daar hoort ook die vraag bij over hoeveel jaren u schadevrij hebt gereden. Daarna krijgt u, na fiattering, een brief thuis met hun voorwaarden, als alles dus volgens het boekje verloopt zouden de schadevrije jaren mee genomen moeten worden, dit alles alleen vergelijkend met eigen overstap, ruim 2 jaar geleden. En u komt er inderdaad "een beetje boel" laat achter dat dit kennelijk niet is gebeurd. De oude verzekeraar staat hier buiten, u dealde met de nieuwe (die wel contact zou kunnen hebben gezocht als u een brokkenpiloot was gebleken). Dus bent u wel wat nalatig geweest om dit nu pas op te merken.

bl
door bloem2004 - Jun 5, 2012 om 12:46
37 Antwoorden / 8 Vragen

Sinds 1 september 2007 worden de schadevrije jaren opgeslagen in Roydata. Hierin vergelijken de verzekeringsmaatschappijen de gegevens en nemen die als zodanig over. Toch was/is het ook uw eigen verantwoordelijkheid om te kijken of de juiste gegevens gebruikt zijn, tenslotte is ook de door u te betalen premie hierop gebaseerd.

jo
door jorisw - Jun 5, 2012 om 12:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Was de premie die je uiteindelijk hebt betaald niet veel hoger dan in de offerte?

ce
door centraal beheer - Jun 6, 2012 om 10:15
19 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lolunit schreef op dinsdag 5 jun 2012, 06:18]Geachte forumleden,

Ik ben in 2007 overgestapt naar een andere verzekering voor mijn auto. Ik kom er nu pas achter dat mijn toen opgebouwde schadevrije jaren nooit zijn overgezet naar de nieuwe verzekeraar. Hadden de verzekeraars dit onderling moeten regelen of ben ik zelf nalatig geweest?

Mvg lolunit

Beste lolunit,

Zoals bloem2004 al heeft aangegeven is er sinds 1 september 2007 een landelijke database (Roydata) waar alle verzekeraars de schadevrije jaren van hun verzekerden inzetten, in die periode deed nog niet iedere verzekeraar mee. Dat gebeurde pas in 2008.

Voor die tijd kreeg een “oud” verzekerde een schriftelijke Verklaring van Schadevrijejaren waarvan het origineel door verzekeringsnemer doorgestuurd moest worden naar de nieuwe verzekeraar.

Helaas voor jou is een Verklaring van Schadevrijejaren maar 1 jaar geldig, daarna vervalt het aantal schadevrije jaren die je hebt opgebouwd. Deze regeling is nog steeds van toepassing.

Succes,

Natasja van het Centraal Beheer Webcareteam,
Webcare[@]centraalbeheer.nl
https://www.centraalbeheer.nl