Tj
door TjeerdvanZijl Sep 30, 2017 om 14:24
Garantie & verzekeringen

Scooter total loss, rare gang van zaken. Wat zijn mijn rechten?

Geachte lezers,

Ik zal beginnen met wat voorgeschiedenis, 3 maanden geleden heb ik een gloednieuwe scooter gekocht: een BTC Riva S. Ik heb € 1.100,- betaald voor de scooter en € 99,- voor het bijbehorende windscherm. Meteen na bezorging een All-Risk verzekering afgesloten met diefstaldekking voor de nieuwwaarde van de scooter en voor €150,- aan accessoires.

Toen ik de scooter 2 maanden had, werd deze gestolen. Hij stond goed op slot met stuurslot en ketting, maar toen ik de volgende dag terugkwam was hij verdwenen. De scooter werd 4 dagen later in een stad verderop teruggevonden. Na een wilde achtervolging (volgens de politie) zijn de daders gecrasht en ontkomen. De scooter kon ik 50 kilometer verderop ophalen.

Na het ophalen van de scooter heb ik meteen aan de verzekering laten weten dat deze terug was gevonden, helaas wel met wat schade. Ook besloot ik er zelf een valbeugelset t.w.v. € 150,- op te zetten, tegen extra schade, dit omdat de schade door de crash van de dieven niet echt ernstig leek, ik koos er expres voor om deze niet mee te verzekeren, aangezien mijn eigen risico ook € 150,- is en er dus niks te halen valt bij schade aan de valbeugels.

Een week later kreeg ik een e-mail dat er een schade-expert langs zou komen bij de plaatselijke dealer. Ik heb mijn scooter hier netjes afgeleverd en laten taxeren, hierbij heb ik aangegeven dat de valbeugelset niet meeverzekerd was en dat ik deze er zelf later op had gezet

De dag hierop werd ik gebeld door de schade-expert, dat hij mijn scooter economisch total-loss had verklaard, naast dat ik dit belachelijk vind omdat de schade erg meevalt, heb ik een ander probleem. Er zouden opkopers op mijn 3 maanden oude scooter gaan bieden en ik zou binnen een week teruggebeld worden over de verdere afhandeling. Ik vertelde hem, zoals al eerder aangegeven, dat ik graag mijn valbeugelset van mijn scooter af zou willen halen, voordat deze werd doorverkocht, de schade-expert verklaarde aan mij dat dit niet mocht, en dat de scooter inclusief valbeugelset zou worden verkocht, maar dat ik de valbeugelset inderdaad niet vergoed zou krijgen.

Toen ik daarna de plaatstelijke dealer belde om te vragen of ik mijn scooter op kon halen, kreeg ik te horen dat dit niet mogelijk was, omdat de schade-expert biedingen door opkopers liet uitvoeren. Ik mocht mijn scooter dus niet ophalen, maar er zouden wel stallingskosten worden berekend voor een week stalling?!

Dit lijkt mij een erg aparte zaak en natuurlijk ronduit belachelijk, stel nou, ik krijg een auto-ongeluk, en breng mijn prima rijdende auto naar de garage voor een taxatie, ik lever hem af en laat de TomTom op de voorruit hangen. Mijn auto wordt economisch total-loss verklaard, en zal worden verkocht, inclusief de TomTom, maar omdat ik geen dekking heb voor accessoires, krijg ik mijn TomTom niet vergoed.

Ik zou graag willen weten wat mijn rechten zijn, en of dit de normale gang van zaken is. Ik wil mijn scooter graag ophalen en zeker de valbeugelset eraf halen, mag dat? Alvast hartstikke bedankt voor jullie hulp!

11135 9 Rapporteer

Topantwoord

mathijs_b
door mathijs_b - Sep 30, 2017 om 14:31
641 Antwoorden / 77 Vragen

Door de valbeugelset niet te verzekeren, ontstaat er een verwarrende situatie.

Een deel van de scooter zou wel verzekerd zijn, een deel niet.

De Tomtom zit los op de ruit en maakt geen deel uit van de auto. De valbeugel zit echter vastgeschroefd en maakt dus wel deel uit van de scooter.

Het zou zelfs kunnen zijn dat door de valbeugel de scooter onderverzekerd is. Heel verwarrend dus.

Tj
door TjeerdvanZijl Sep 30, 2017 om 14:33
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie, dat is duidelijk. Weet u misschien ook hoe het zit met het niet mogen ophalen van de scooter bij de dealer? Daarnaast, de schadeclaim is van een datum waarop de valbeugelset nog niet op de scooter was aangebracht, is het dan niet zo dat deze niet in het proces mag worden meegenomen?

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2017 om 14:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wonderlijk verhaal.

"Helaas met wel wat schade" maar total loss volgens de expert. Maar u zet er nog iets op.

Na die diefstal zet u er een beugel op. U moet daar dan toch de aankoopnota van hebben, zodat u kunt aantonen dat die nadien gemonteerd is?

En u hebt toch voor € 150 accessoires meeverzekerd?

Neem hier eens contact mee op.

http://www.schadehulp.nl

Tj
door TjeerdvanZijl Sep 30, 2017 om 14:39
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor u reactie, ik vind het total loss verhaal ook erg apart, de scooter was in mijn ogen bij lange na niet total loss. Ik heb inderdaad een aankoopnota van de valbeugelset van datum 1.5 week na de diefstal, en kan dit dus zeker aantonen.

Ik heb inderdaad voor € 150,- accessoires meeverzekerd, maar volgens de schade-expert was dit bedrag al bereikt door de schade aan het windscherm. Na wat research kwam ik erachter dat het windscherm echter zelfs bij de verzekerde cataloguswaarde zou kunnen horen, omdat ik de scooter oorspronkelijk met windscherm heb gekocht.

Weet u misschien ook hoe het zit met het niet mogen ophalen van de scooter bij de dealer, maar wel veplicht stallingskosten moeten betalen?

PS: Bedankt voor de link! Ik ga maandag zeker bellen!

Topantwoord

boppe1943
door boppe1943 - Sep 30, 2017 om 14:47
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Naar uw mening zit er weinig schade aan de scooter. Wilt u hem ophalen en dan afzien van de betaling door uw verzekeraar? U kunt een contra-expertise laten uitvoeren (zelf te betalen). Lees dit eens door: https://blog.geencentteveel.nl/scooterverzekering/wat-moet-je-weten-als-de-schade-aan-je-scooter-door-een-schade-expert-wordt-getaxeerd/

Tj
door TjeerdvanZijl Sep 30, 2017 om 14:52
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw antwoord! Er zit in mijn ogen voor ongeveer 450 euro schade aan de scooter. Als ik dit vergoed krijg zou ik graag de scooter willen ophalen om deze zelf te herstellen, aangezien ik zelf in een garage werk is dit geen probleem. Ik heb de link bekeken, en zie daar het volgende staan:

"Als de schade-expert je scooter economisch total loss verklaard, dan ben je op grond van de polisvoorwaarden van je scooterverzekering verplicht om afstand te doen van de restanten van je scooter. De restanten worden door de schade-expert aan een opkoper verkocht en de opkoper zal het bedrag van de restanten aan je betalen. De verzekeraar keert het schadebedrag onder aftrek van je eigen risico en de restwaarde aan je uit."

Dit zou dus betekenen dat ik de scooter niet zelf zou mogen houden.

ge
door george321 - Sep 30, 2017 om 15:29
390 Antwoorden / 1 Vragen

Als er schadeuitkering ontstaat, dan is het logisch dat u de scooter (in total loss) vergoed gaat worden en is het normaal dat de verzekering het wrak probeert te verkopen aan de hoogst biedende. Dus mag u de scooter die formeel eigendom wordt van de verzekering, in total loss staat, natuurlijk niet weghalen, want het is uw scooter niet meer. U krijgt straks geld. Die beugel was niet handig om niet te verzekeren. Als experts total loss verklaren en u vindt het 'wel meevallen' allemaal, dan neem ik effe aan dat die experts het beter weten. Die stallingskosten zijn mi niet voor uw rekening.

mathijs_b
door mathijs_b - Sep 30, 2017 om 15:55
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik heb zelf ooit meegemaakt dat bij een schade de (in mijn geval) auto eigendom werd van de verzekeringsmaatschappij en ik mijn geld kreeg.

Op dat moment was de auto niet meer van mij maar van de verzekering. In jouw geval de scooter.

Wat de verzekering er mee doet is hun zaak. Jij krijgt het geld.

Dat er een valbeugel op zat doet niet ter zake. Je had die er eerder af moeten halen of het heel duidelijk in het taxatierapport moeten laten vermelden.

Het enige wat je kunt doen is de opkoper héél vriendelijk aankijken en vragen of je de beugel terug krijgt. Maar hij hoeft dat niet te doen want hij heeft die van de verzekering gekocht.

sw
door swat1500 - Oct 1, 2017 om 00:15
3796 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt uw bromfiets alleen terug krijgen als u de verzekering laat weten de schadeclaim niet door te zetten en deze voor eigen rekening te nemen. U ktijgt dan de scooter en de beugel. Mogelijk dat u wel de rekening van de taxateur moet betalen.
Wat uw rechten zijn kunt u lezen in uw verzekeringspolis.

ne
door neodutchio - Oct 1, 2017 om 09:10
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Bent u een schade expert? Dat u niet vindt dat het niet zo is, het is qua waarde niet meer haalbaar om de scooter te laten repareren. Oftewel, de kosten van reparatie zijn te hoog.
U gaat schadeloos gestelt worden en dan wordt de verzekeraar eigenaar. Alles wat vast aan de scooter zit zal moeten worden ingeleverd en wordt verkocht.

Overigens, de stallingskosten zullen ook door de verzekeraar vergoed moeten worden.

ro
door ron503 - Oct 1, 2017 om 09:30
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap eigenlijk niet waarom de schade expert het uit te keren bedrag af laat hangen van 3 opkoper want bij een totall los verklaring kan het zijn dat de scooter in eigendom van de verzekeraar vervalt en u de vervangingswaarde of nieuwwaarde krijgt uitgekeert of dat u een bepaald bedrag krijgt uitgekeert met behoud van het "wrak". U kunt in de polisvoorwaarden lezen hoe één en ander door de verzekeraar afgehandeld wordt want het verschilt per verzekeraar. De valbeugel is een ander verhaal want die maakt nu deel uit van de scooter dus kan niet zonder gereedschap verwijdert worden wat dat betreft bent u niet slim geweest want om de schade te bepalen dient de scooter in de staat te blijven zoals die aan u teruggegeven is. U had dus beter kunnen wachten tot de schade afgehandeld was want nu wordt de valbeugel met het "wrak" mee verkocht. De stallingskosten hoeft u niet te voldoen want de verzekeraar heeft opdracht gegeven de scooter onder zich te houden totdat de schade afgehandeld is.

jo
door jorisw - Oct 1, 2017 om 10:10
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Voor 1100 euro doet een reparatiebedrijf niet zoveel (onderdelen, spuitwerk, arbeidsloon) dus is een product met zo'n prijs al gauw economisch total loss. Als de scooter bijvoorbeeld 3x zo duur was geweest had het nog wel rendabel kunnen zijn en was de scooter niet total loss verklaard.