ha
door hans2909 Sep 13, 2005 om 11:42
Garantie & verzekeringen

Te weinig bijstand naast een UWV-uitkering

Er zijn volgens mij veel mensen die een uitkering van het UWV ontvangen, bijvoorbeeld een WAZ-uitkering, welke maandelijks wordt aangevuld tot de bijstandsnorm door de gemeente. Het UWV betaalt jaarlijks vakantiegeld uit (8% van de bruto-uitkering), de gemeente doet dat ook (4,6 % van de NETTO-uitkering).

Nu is het in het geval van mijn moeder zo dat de gemeente maandelijks alvast 8 % over de door mijn moeder ontvangen netto-WAZ-uitkering inhoudt op de resterende bijstandsuitkering, omdat zij aanneemt dat dat bedrag in mei als vakantiegeld wel weer tot uitkering komt. Echter, doordat er door het UWV loonheffing (bijzonder tarief) op wordt ingehouden, komt slechts een deel van dit (door de gemeente al ingehouden) vakantiegeld bij mijn moeder terecht. En hierdoor krijgt ze al jaren zo rond de 100 euro te weinig inkomen. De gemeente lost het "onder protest" elk jaar weer op nadat we zelf berekeningen overleggen (en echt veel moeite moeten doen), maar structureel verandert er al jaren niets. En dat alles terwijl de gemeente middels maandelijkse opgave door mijn moeder over alle cijfers beschikt om zelf de netto-uitkering tot op de cent nauwkeurig te kunnen bepalen.

Wie herkent dit probleem? Wie neemt de moeite en rekent eens in een periode van juni 2004 t/m mei 2005 (12 maanden) alle netto reguliere uitkeringsbedragen bijelkaar, en vergelijkt het totaal met de rijksbijstandsnorm over dezelfde periode (zou op de maandelijkse specificatie van de gemeente moeten staan)? Komen deze bedragen overeen, of is er een verschil?

De gemeente maakt een denkfout door 8 % over een netto uitkering in te houden als UWV-vakantietoeslag, terwijl dit feitelijk 8 % over bruto zou moeten zijn. Het lijkt mij dat de gemeente de gevolgen van dit verschijnsel zelf wel corrigeert door zelf "slechts" 4,6 % vakantietoeslag over de netto bijstandsuitkering uitbetaald. Dit komt namelijk overeen met 8 % over bruto als je uitgaat van een inhouding op bruto-VT van 42,5 % (komt aardig in de buurt van LH-Bijzonder Tarief)

Ik loop bij de gemeente tegen zoveel onkunde (en werkelijk onwil om het uit te leggen dan wel uitgelegd te krijgen) aan, dat ik niet meer weet welke weg ik nu het beste kan bewandelen om dit rechtgetrokken te krijgen.

558 1 Rapporteer

elenay
door elenay - Jul 18, 2007 om 02:52
1031 Antwoorden / 142 Vragen

@Hans uw moeder behoort een aanvulling te krijgen van het UWV en niet van de bijstand. Die toeslag moet u wel aanvragen dat krijgt u niet automatisch en dan bent u gelijk van uw probleem af, groetjes Elena