jo
door johanhdrent Sep 21, 2007 om 09:01
Garantie & verzekeringen

Tegenpartij reageert niet, wat nu?

Ik heb de volgende vraag:

Een vriend van mij heeft in juli een "kleine" aanrijding gehad. Er is door beide partijen een schadeformulier ingevuld en de politie is ook ter plaatse geweest. De tegenpartij heeft via haar tussenpersoon haar verzekering aansprakelijk gesteld en mijn vriend heeft de tegenpartij aansprakelijk gesteld. Nadat er geen reactie kwam heeft mijn vriend de verzekering van de tegenpartij een brief gestuurd. Daarop kwam als antwoord dat de tegenpartij geen schadeformulier ingedient had en dat de verzekering hun aangeschreven hadden. Ook dit is nu al weer 4 weken geleden en de zaak is nog steeds niet opgeschoten. Weet iemand wat hij nu nog kan doen?

-Moet hij naar de politie gaan, of moet hij een deurwaarder inschakelen, of zijn er misschien nog andere mogelijkheden.

14772 11 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 21, 2007 om 09:40
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Uw vriend moet niet meer en minder doen, dat had hij ook al moeten doen, dan zijn eigen verzekjeraar inschakelen. Wat is de reden om dat niet te doen?

jo
door johanhdrent - Sep 21, 2007 om 09:43
13 Antwoorden / 11 Vragen

Dat heeft hij gedaan. Hij heeft echter geen rechtsbijstandsverzekering, dus zijn verzekering heeft de zaak, zoals het behoort, afgehandeld. Dat betekende dat er 50% van de schade van de tegenpartij vergoed is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 21, 2007 om 10:13
16885 Antwoorden / 202 Vragen

dan is er niets meer te vorderen. het is afgehandeld. Indien hij het niet eens is met de wijze van afhandeling door zijn verzekeraar, dan daar een klacht indienen en levert dat niet voldoende op, dan een klacht bij http://www.kifid.nl .

vladja
door vladja - Sep 21, 2007 om 10:36
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Gerrit,

Als er 50% van de schade aan de tegenpartij is vergoed, dan heeft die vriend recht op 50% vergoeding van zijn schade. Hoe kom je erbij dat er niets meer te vorderen is????????

Dit kennelijk een aanrijding waarbij beiden partijen schuld hebben, anders had de eigen verzekeringsmaatschappij geen 50% uitbetaald.

Vladja

vladja
door vladja - Sep 21, 2007 om 10:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik
ga er vanuit dat uw vriend alleen een WA-verzekering heeft.

Uw
vriend moet een aangetekende brief sturen aan de directie van de
verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij. Hierin moet hij stellen dat hij
geen boodschap heeft aan het feit dat tegenpartij geen schadeformulier invult
en instuurt. Dat is een zaak tussen de verzekerde van tegenpartij en zijn
verzekeringsmaatschappij en dus niet zijn probleem en dat zij dat dus ook niet
zijn probleem moeten proberen te maken.

Voorts
schrijven dat zijn eigen maatschappij de schade al netjes heeft afgehandeld
door 50% van de schade van tegenpartij te vergoeden. Dat hij nu de
verzekeringsmaatschappij nog 14 dagen de tijd geeft om ook de aanrijding naar
behoren af te handelen. Dat hij geen genoegen neemt met een brief dat de
maatschappij de zaak in behandeling heeft genomen, maar daadwerkelijk actie
verwacht. Dat de directie deze brief moet zien in het kader van een ingediende
klacht, zodat hij hierna over kan gaan tot het inschakelen van de Kifid als de
schade niet op korte termijn afgehandeld is. Dat hij verwacht dat hij de kosten
van de aangetekende brief ook vergoed te krijgen, omdat de verzekeringsmaatschappij
– door in gebreke te blijven – hem hiertoe dwingt.

Met
de brief moet hij meesturen een kopie van het schadeformulier, een kopie van
een schadebegroting, een kopie van de brief van zijn eigen
verzekeringsmaatschappij waarin staat dat zij de schade hebben afgehandeld (als
die brief er is) en in de brief duidelijk zijn bankrekeningnr. etc vermelden.

Het
Kifid is de “ombudsman” voor mensen met klachten over verzekeringszaken en
financiële dienstverlening. Directies van verzekeringsmaatschappijen vinden het
niet leuk om daar “aangemeld” te worden. Het Kifid neemt alleen een zaak in
behandeling als er eerst een klacht is ingediend bij de verzekeringsmij,
vandaar die opmerking “klacht” in de brief.

Vladja

jo
door johanhdrent - Sep 21, 2007 om 11:01
13 Antwoorden / 11 Vragen

Hallo Vladja

Dank je voor je helder en duidelijk antwoord.

Ik zal hem jouw antwoord doen toekomen, zodat hij verder kan.

Johan

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2007 om 10:42
16885 Antwoorden / 202 Vragen

vladja@ OK, ik ging misschien wat kort dopor de bocht en had eigenlijk meer kunnen stellen bijv dat zijn verzekeraar niet naar behoren heeft gehandeld m.i. Het lijkt mij dat die zich er ( ook) van af heeft gemaakt . In de eerste vraagstelling was geen sprake van wel 50% hebben betaald.

fo
door foexie - Sep 24, 2007 om 13:31
5 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn man is 2 jaar geleden op een voorrangsrotonde van zijn fiets gereden. De automobilist is doorgereden, maar kwam later terug omdat hij eerst even naar de bank moest om iets weg te brengen(!!!) Omdat mijn man voorrang had en de automobilist dat ook toegaf was het schadeformulier snel en correct ingevuld. Dit gebeurde in oktober. Wij hebben onze rechtsbijstandverzekering via de FNV ingeschakeld en toen begon de ellende. Automobilist heeft 2 maanden gewacht met opsturen van formulier en het inlichten van zijn verzekering. Ik heb diverse keren met zijn verzekering gebeld, maar zolang zij geen formulier hebben kunnen ze niets doen. (Rechtsbijstandverzekering deed helemaal niets en heb inmiddels een andere verzekering afgesloten) Fiets van echtgenoot lag behoorlijk in de kreukels en werd pas in februari (ruim 4 maanden later) gerepareerd omdat de kosten te hoog waren voor ons om zelf de kosten te dragen. Omdat mijn man op deze weg al 3 keer van zijn fiets is gereden terwijl hij voorrang heeft belt hij volgende keer direct de politie om aangifte te doen. Eén keer is dader doorgereden, één keer is bestuurder teruggekomen omdat hij in eerste instantie niets had gemerkt. Alleen maar ellende!!! Op het schadeformulier staat dat je je eigen deel z.s.m. op moet sturen naar je verzkeringsmaatschappij. Eigenlijk zou het strafbaar moeten zijn als je dat niet binnen een week doet, maar zolang er asocialen rondrijden zullen deze problemen zich blijven voordoen.

Sterkte!

pe
door petco - Sep 24, 2007 om 16:43
4 Antwoorden / 0 Vragen

@ foexie: In wezen maakt het niet uit of de tegenpartij het schadeformulier wel of niet terugstuurt. De handtekening van de tegenpartij is gezet dus bewijs is er en rechtsbijstandverzekering moet dat ook afhandelen. Normaal wacht de verzekering van de tegenpartij op reactie van de tegenpartij, maar als het te lang duurt hoort de rechtsbijstandverzekering het dan af te handelen. Schuld bekennen met handtekening is uitbetalen, simpel. (alleen jammer dat verzekeringsmij'en zo traag werken)...

@ johanhdrent: in dit geval moet er, omdat er geen rechtsbijstandverzekering afgesloten is, zelf actie ondernomen worden. Dat wil echter niet zeggen dat je ongelijk hebt; je moet er alleen zélf achteraan. Kopie aanrijdingsformulier opsturen naar verzmij tegenpartij met vermelding dat schuld met handtekening voldoende is voor uitbetaling en jij dat bewijs als bijlage hebt meegestuurd. Kunnen ze niet onderuit...

elenay
door elenay - Sep 26, 2007 om 11:35
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Bedankt ook namens mij vladja. Jouw heldere antwoord kan ik ook gebruiken om anderen mee te helpen. Hartelijke groet, Elena

johanpc
door johanpc - Sep 26, 2007 om 11:56
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Maak wel altijd kopieen van alles wat je opstuurd!!!!!!!!!!