lv
door lvoosterhout May 15, 2019 om 16:42
Garantie & verzekeringen

Verjaring overlijdensrisicoverzekering

Mijn partner is in januari 2014 overleden. Nu kom ik een aantal verzekeringen tegen. De verzekeringsmaatschappij zegt dat de verzekering verjaard is. De wettelijke termijn is vijf jaar. Dat klopt allemaal. Maar ik vroeg mij af of er toch mogelijkheden zijn om een beroep te doen op de uitkering van de verzekering. Ik zal vast niet de enige zijn die er te laat achter komt dat er nog polissen zijn.

2935 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 15, 2019 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een schandelijke reactie van die verzekeringsmaatschappij, als u nou nog na 20 jaar of zo zou komen, kan ik mij daar nog iets bij voorstellen, maar het is net vijf jaar geleden. Het moet trouwens ook in de polisvoorwaarden staan dat ze verjaren.

Doe schriftelijk een beroep op een coulance regeling.

Afgezien daarvan, hebt u wel recht op die uitkeringen omdat u het over partner hebt en niet over echtgenoot?

U kunt ook altijd nog een klacht indienen bij het Kifid, kijk op Google, als ze niet over de brug komen.

Welke verzekeraar is dat, die zo star is?

edrick3
door edrick3 - May 15, 2019 om 17:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Verjaring

De begunstigde heeft niet onbeperkt de tijd om de uitkering van de overlijdensrisicoverzekering op te vragen. Na een bepaalde periode zal de verzekering verjaren. Dat betekent dat de begunstigde het verzekerde bedrag dan niet meer kan opeisen. De verzekeraar is niet meer verplicht om uit te betalen. De verjaringsperiode is opgenomen in de verzekeringsvoorwaarden, meestal is deze 5 jaar.

Coulance?

Natuurlijk kan het nooit kwaad om ook voor een verjaarde polis een poging te wagen. Vragen kan altijd, en wellicht keert de verzekeraar toch uit. Ook al is dat niet meer verplicht volgens de voorwaarden. Dat noemen we een coulance-uitkering.

(Bron)

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 15, 2019 om 18:45
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Neem eens contact op met de Ombudsman van het Klachten Instituut Financiële Dienstverlening en die kan mogelijk nog wel iets voor u betekeken www.kifid.nl

sw
door swat1500 - May 15, 2019 om 20:51
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Stap 1:
Wat staat er in de voorwaarden van de betreffende verzekering?

Stap 2:
Indien inderdaad 5 jaar dan een bedelbrief schrijven.

Kifid inschakelen heeft geen zin. Coulance afdwingen zal niet gebeuren. Het Kifid kan alleen kijken of de voorwaarden juist zijn toegepast. Als verjaring na 5 jaar algemeen gangbaar is zal het Kifid niet anders oordelen.
Het zou anders zijn als de betreffende verzekeraar vaker uit coulance uitbetaald en nu niet.

tijger1
door tijger1 - May 15, 2019 om 21:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zie nu pas dat u het hebt over een overlijdensrisicoverzekering. De vraag is dan natuurlijk of die verzekering nog wel liep tijdens het overlijden van uw partner.

Ik ging eigenlijk eerst uit van een soort begrafenisverzekering. Ook schrijft u “een aantal verzekeringen”, normaal gesproken heeft men geen aantal overlijdensrisicoverzekeringen.

Zijn er na het overlijden dan nog wel nota’s gekomen voor de premie van die verzekering?

Of is de kop gewoon fout?

lv
door lvoosterhout May 16, 2019 om 10:01
Antwoorden / 1 Vragen

Even voor de duidelijkheid. De verzekering zou lopen tot 2022. Er is een eenmalige betaling geweest. Het klopt dat er in de voorwaarden dat er na vijf jaar geen recht meer is op uitbetaling. Maar ik vind het vooral zuur dat je na een heftige periode waarin heel veel geregeld moet worden en je gewoon de energie niet hebt om zaken te regelen op dat moment. Daarom voelt het oneerlijk.

tijger1
door tijger1 May 16, 2019 om 10:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat voor verzekering is het dan precies? En u hebt het over een aantal.

lv
door lvoosterhout May 16, 2019 om 11:54
Antwoorden / 1 Vragen

Een is een overlijdensriscoverzekering van Anglo Dutch Assurance company en een een wooncomfortplan van Hollands Welvaren

tijger1
door tijger1 May 16, 2019 om 12:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Van Anglo enz... kan ik niets vinden op internet en dat Hollands welvaren is deels een beleggingsverzekering, waar volgens internet jaarlijks premie betaald zou moeten worden.

Maar was er dan een koopsom gestort, bijvoorbeeld bij de aankoop van een huis? En woonde u dan niet samen met uw partner toen dat plaatsvond?

sw
door swat1500 May 18, 2019 om 00:56
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan oneerlijk voelen maar als dit de voorwaarden zijn waar beide partijen over eens waren bij het afsluiten, valt er eigenlijk niets aan te doen.

tijger1
door tijger1 May 18, 2019 om 08:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, als dat Anglo eerst DSB was, kunt u het wel vergeten.

Maar u kunt altijd nog een klemmend beroep doen op de directie.