az
door azu Feb 2, 2022 om 21:42
Garantie & verzekeringen

Verplichte rookmelders: welke zijn geschikt voor grote ruimtes?

Wij hebbben drie rookmelders gekocht. Op de gebruiksaanwijzing stond geschikt voor ruimtes in de grootte van een slaapkamer. Toen hebben wij ze terug gebracht.
Wij zoeken goede rookmelders voor een grote ruimte.
Daarin willen wij er twee bevestigen.
De keuken, kamer en de trap met kleine overloop boven is één grote open ruimte.
Welke rookmelders zijn voor zo'n ruimte geschikt.
Graag deskundig advies.

Opmerking moderatie: Titel verhelderd

5330 11 Rapporteer

Analoog
door Analoog - Feb 2, 2022 om 21:48
138 Antwoorden / Vragen

Een rookmelder heeft natuurlijk een bepaalde reikwijdte, hij moet niet te snel, maar zeker niet te laat aanslaan, dus ik zou gewoon maar 2 ophangen in een grote ruimte....

tenormin
door tenormin Feb 2, 2022 om 22:02
16849 Antwoorden / 108 Vragen

De mijne slaan in ieder geval te snel aan, ;-) Edit: ik zie nu dat de "klok" van vraag & beantwoord ook niet goed staat, mijn bericht is van 23: 02 en ik lees 22:02 Rara hoe kan dat.

mahadma
door mahadma Feb 2, 2022 om 22:23
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Wij hAdden er een, die in de gang met de slaapkamerdeur open, het KRENG ging in 1 nacht 3 x af onterecht af terwijl niets aan de hand was, dus: einde rookmelder.

ju
door juliomariner Feb 3, 2022 om 05:22
1330 Antwoorden / 2 Vragen

In 1 rit bleef ik 3 keer met mijn vingernagel achter de gordel haken dus exit autogordel.
Uw oplossing door dus maar geen rookmelders op te hangen is naturlijk niet echt een goed advies.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 2, 2022 om 21:49
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Azu,

Ik lees in de link hieronder, dat er "koppelbare" rookmelders zijn :

https://www.brandpreventiewinkel.nl/kenniscentrum/rookmelders/rookmelders-verplicht-in-2022/

marita5
door marita5 - Feb 2, 2022 om 21:51
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Azu ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.brandweer.nl/onderwerpen/rookmelders/

sira
door sira - Feb 2, 2022 om 21:55
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Volgens mij had u die 3 gewoon kunnen gebruiken. Ik weet natuurlijk niet hoe groot uw huis is. Ik heb er 1 en die hangt bovenin het trapgat, trap komt uit in de keuken en rook trekt altijd naar boven.
U kunt in die grote ruimte toch ook 2 rookmelders hangen en de 3e in het trapgat?

panter22
door panter22 - Feb 3, 2022 om 07:56
6599 Antwoorden / Vragen

Als je het niet vertrouwt 1 rookmelder voor de grote ruimte, dan hang je er 2 op.
Nu heb je geen rookmelders. Dat is niet erg?
Wij hebben van de woningstichting deze rookmelders gekregen.(Zonder de RF koppelingsmodule).
Op het plafond te bevestigen met montagekit.
https://www.eielectronics.nl/producten/650-serie/rookmelder-ei650rf/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 3, 2022 om 08:47
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Aangepast: Er zijn rookmelders, bestemd voor grotere ruimtes maar die zijn ook en stuk duurder  en dan vooral geschikt voor commerciële ruimten zoals zalen (waar er overigens dan toch wel meer dan één zijn geplaatst. En in aansluiting op al gegeven antwoorden: er zou niet op regen zijn om de drie die u had gekocht wel op te hangen in de verschillende ruimtes ook al zijn die niet gescheiden en dan in ieder geval één op het hoogste punt hangen in de overloop. (Rook trekt omhoog). https://bestgekozen.nl/beste-rookmelder/

gerbera
door gerbera - Feb 3, 2022 om 15:29
7372 Antwoorden / 14 Vragen

geschikt voor ruimtes in de grootte van een slaapkamer

Komische opmerking omdat die ruimte nogal variabel is. Kijk ik bij mijzelf heb ik een slaapkamer van 24mtr² en enkele kleinere. Belangrijker is de plaats waar u ze aanbrengt. Zelf heb ik een aantal in gebruik o.a. in de gang waar de meterkast is, in de keuken, woonkamer 34mtr², trapgat (in de woonkamer) overloop boven waar CV ketel hangt, slaapkamers en schuur. In de slaapkamers hangen deze zo'n 2½ mtr van de deuropening zodat deze bij rookontwikkeling snel reageren. In de keuken is het raadzaam deze ook enkele meters van de kookzone te plaatsen zodat deze niet gaat werken als u de carbonade aan het braden bent. Nog een advies, bij bepaalde merken wordt 10 jaar batterij gegeven echter die melders zijn niet onbeperkt bruikbaar ( vaak 7 tot 10 jaar) belangrijk is dus naar de fabriekage datum te kijken en vanaf die datum de bruikbare periode te rekenen. Kort samengevat kunt u met die drie melders aardig uit de voeten en vergeet niet deze regelmatig te testen op de werking.

ro
door ronny530 - Feb 3, 2022 om 17:02
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Elke rookmelder doet wat die doen moet namelijk rook detecteren. De grootte van de kamer maakt niets uit maar de plaatsing dan weer wel want rook stijgt op tot aan het plafond en zoekt dan een uitweg naar buiten. In het kader van de verplichte rookmelders zijn er in mijn woning drie geplaatst één in de hal van de toegangsdeur één direct bij de woonkamerdeur en één in de hal naar de slaapkamers uiteraard wel op de plafonds. U zou in de hal van de voordeur, de ingangsdeur van de woonkamer en als er ook de deur in de woonkamer is die naar te tuin leidt rookmelders kunnen plaatsten op de overloop ook één en als laatste één op de boven etage. In de keuken een rookmelder plaatsen geeft meer last dan veiligheid want bij het bakken en braden is de kans aanwezig dat de rookmelder af kan gaan. Een duur systeem aanschaffen heeft geen enkele nut want als u uit huis bent en een rookmelder gaat af bent u nooit op tijd thuis om de brand te blussen en de eventuele brandweer ook niet. Daarbij is een rookmelder bedoelt om u te waarschuwen zodat u en uw gezin tijdig de woning kunnen verlaten.

mo
door mof - Feb 4, 2022 om 10:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In een grote ruimte zul je er meerdere moeten plaatsen, je wilt dat ze snel reageren dus ze mogen niet te ver van de rookbron verwijderd zijn  ... anders staat de boel al in de fik!

Ad
door Ad007 - Feb 4, 2022 om 12:57
13 Antwoorden / Vragen

Als brandweerman zou ik U vooral aanraden gekoppelde rookmelders te kopen.
Waar U dan ook bent in huis word U altijd door het geluid van de dichtsbijzijnde melder gewaarschuwd dat er iets mis is.
Een rookmelder op de overloop (Op het hoogste punt) zou voor een normaal huis goed moeten zijn.
Ook zou ik persoonlijk een rook melder plaatsen in een ruimte waar de wasmachine en wasdroger staan.
Hier zijn meerdere goede andwoorden gegeven en U kunt altijd bij de verkoper vragen wat het beste is.

Fr
door FreekF - Feb 24, 2022 om 14:59
2 Antwoorden / 2 Vragen

Aangezien het verplicht wordt om rookmelders op te hangen vroeg ik me af welke ik het beste kon kiezen. Gewoon een normale rookmelder zoals de Elro Blue Line of van die google rookmelders?