Ni
door Nimar Jan 19, 2021 om 15:17
Garantie & verzekeringen

Verzekeraar

Ben onder behandeling bij ACTA Amsterdam. Ik krijg altijd de factuur thuis gestuurd omdat ik geen tandartsverzekering heb. Deze wordt altijd binnen 14 dagen betaald. Nu krijg ik opeens een berichtje van de OHRA dat zij voor mij een rekening van ACTA hebben voorgeschoten en het bedrag binnenkort van mijn rekening zullen afhalen. Hoe kan de OHRA voor mij een rekening betalen terwijl ik daarvoor niet eens verzekerd ben.

Ik krijg nu geen officiële factuur en weet dus ook niet wat er gedeclareerd is. Vreemd dat een verzekeraar een betaling doet terwijl de persoon in kwestie niet eens verzekerd is.
Beiden spelen elkaar het balletje terug maar hoe krijg ik nu een factuur voor de geleverde behandeling???
Ik moet toch kunnen controleren of het gedeclareerde wel klopt???
vr groet
Nimar

7370 13 Rapporteer

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 19, 2021 om 15:24
2095 Antwoorden / Vragen

Als je het hard wil spelen moet je naar je tandarts en eisen dat hij jouw rekening naar jou stuurt en tegen OHRA zeggen dat de tandarts blijkbaar een vergissing gemaakt heeft en dat je niet tegentandarts kosten bij hun verzekerd bent en dat ze die rekening dus kunnen retourneren aan de tandarts. Iedereen gaat gegarandeerd lastig doen dus bedenk of je het de moeite waard vindt.

rj
door rjw Jan 19, 2021 om 18:05
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Welja, gelijk gaan eisen. Je kunt ook gewoon aangeven dat je liever hebt dat de rekening niet naar Ohra wordt gestuurd. En waarom zou iedereen meteen lastig gaan doen?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 19, 2021 om 22:35
2095 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat u de inhoud met de vorm verward. Ik bedoel niet dat je op hoge poten de praktijk van je tandarts in moet stormen, je kunt ook vriendelijk aangegeven dat je het weer op de oude manier wil. Je merkt vanzelf hoeveel druk nodig is om je zin te krijgen of niet.
En iedereen gaat lastig doen omdat deze regeling alle betrokkenen behalve TS beter uitkomt en ze dus hoogstwaarschijnlijk weinig zin hebben het anders te regelen. Je hebt echt geen idee wat factoring is hè?

panter22
door panter22 Jan 20, 2021 om 08:26
6599 Antwoorden / Vragen

Ts gaat niet naar een gewone tandarts maar tegen voordelige tarieven naar het  ACTA in Amsterdam.
Hij kan voortaan naar de gewone tandarts gaan, betaalt dan meer en krijgt zelf een rekening,

panter22
door panter22 - Jan 19, 2021 om 15:32
6599 Antwoorden / Vragen

Staat de rekening misschien in Mij OHRA?
https://login.ohra-zorg.nl/login

Donuts
door Donuts - Jan 19, 2021 om 15:43
1203 Antwoorden / 2 Vragen

U kunt de factuur controleren in "MijnOHRA". De tandarts stuurt de declaratie naar de verzekeraar omdat hij geen zin heeft zelf achter wanbetalers aan te gaan. De verzekeraar heeft meer macht en middelen om de rekening ook bij wanbetalers te innen.

U kunt aan de tandarts vragen in het vervolg gewoon weer de factuur naar u te sturen. Dat mag hij weigeren, dan zult u een andere tandarts moeten zoeken.

panter22
door panter22 Jan 19, 2021 om 17:29
6599 Antwoorden / Vragen

Wat maakt het uit. Betalen moet je toch.

Donuts
door Donuts Jan 20, 2021 om 08:47
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@Nimar vindt het wel wat uitmaken, anders had hij hier de vraag niet gesteld!

ne
door neodutchio - Jan 19, 2021 om 15:49
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Als uw tandarts een overeenkomst heeft met Ohra, dan gaan de facturen meteen daarheen. De tandarts wil graag betaald worden, die betaald en daarna wordt gekeken of de behandeling onder een dekking valt en of er een eigen bijdrage betaald moet worden.
Niets nieuws.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Jan 19, 2021 om 15:51
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Denk dat de tandarts een foutje heeft gemaakt door de rekening naar OHRA te sturen. ORHA betaald vervolgens die rekening, en ongeacht of u wel of niet daarvoor verzekerd bent wil OHRA de centjes terug. Heeft u van de laatste behandeling een factuur gehad, zo nee dan betreft het waarschijnlijk die behandeling. Overigens mag u van ORHA verwachten dat zij een opgave doen van datum en behandeling waarop de rekening betrekking heeft. Overigens vreemd dat de tandarts u geen info kan geven waarop de rekening betrekking heeft en hoe deze bij ORHA is terecht gekomen. Dus maar bij beide blijven drammen u heeft recht op inzage.

Donuts
door Donuts Jan 19, 2021 om 16:57
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, is geen foutje. Heb het ook meegemaakt, terwijl ik niet verzekerd was voor tandartskosten. De tandarts gaf me het antwoord dat ik eerder heb neergezet. Ik heb toen tegen hem gezegd, of je stuurt voortaan gewoon weer de rekening naar mij of ik zoek een andere tandarts. Hij koos voor de 1e optie...

gerbera
door gerbera Jan 19, 2021 om 21:33
7372 Antwoorden / 14 Vragen

En waarom kan het geen foutje zijn, het zijn de assistent(e) die veelal de administratie afhandelen. Deze heeft gezien dat de TS bij OHRA verzekerd is maar kan niet zien af deze ook een tandartsverzekering heeft. Dus heeft deze in zijn/haar onschuld de factuur naar OHRA gezonden.

va
door vanlotjegetikt - Jan 19, 2021 om 16:51
809 Antwoorden / Vragen

Kan zomaar zijn dat er een heel klein bedrag alsnog op de Basisverzekering kan worden gedeclareerd
En inderdaad niet te moeilijk doen over deze nota.
Iets met waard en gasten.

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2021 om 17:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe weet de tandarts dat u een basisverzekering hebt bij Ohra?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2021 om 18:03
16885 Antwoorden / 202 Vragen

De tandarts zal waarschijnlijk zijn declaraties inzenden via een tussenpersoon zoals 'Infomedics' zoals de meeste tandartsen dat doen en daar zal waarschijnlijk dan de fout zijn gemaakt. En als de tandarts wde nota wel naar OHRA heeft gezonden ben ik van mening dat men zeer netjes heeft gehandeld om de nota te voldoen. Om na te gaan of de nota juist is, is er maar een adres: uw tandarts.
Er over drammenb bij OHRA heeft m.i. geenenkele zin. U geeft zelf aan dat u geen aanvullende tandsartsverzekering heeft en dient u dus terug te betalen.
Herhaald, navraag doen bij de tandarts.

rj
door rjw - Jan 19, 2021 om 18:06
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Maar hoe weet de tandarts dat je verzekerd bent bij Ohra als je geen tandartsverzekeing hebt? Heb je in het verleden wel een tandartsverzekering gehad?

Th
door Theawaalen Jan 19, 2021 om 19:13
113 Antwoorden / 5 Vragen

What do you want to do ?
New mail
Via een bepaalde site kan elke zorgverlener zien bij wie je verzekerd bent. Als je van ziekenfonds veranderd dan hoef je dit ook niet door te geven. Ik spreek uit ervaring.

ja
door jan.knapen - Jan 20, 2021 om 10:30
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb dit een paar jaar geleden ook meegemaakt. Een onbetrouwbare tandarts, waar ik zelf alles betaalde, stuurde een rekening die ik al betaald had door naar de OHRA.Ik moest het geld maar bij de tandarts terughalen.
Ik heb OHRA geschrevendaty ik een afspraak had met de tandarts alles zelf te betalen en dat ik deze rekening ook al betaald had. Omdat ik geen tandartsverzekering bij OHRA had hadden zij niet het recht deze betaling te doen en konden ze er mij niet voor aansprakelijk stellen. Verder nooit meer wat van gehoord.
De tandartspraktijk was ondertussen zonder bericht opgeheven.

jan knapen

ze
door zeemannetje - Jan 20, 2021 om 10:59
121 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij gaan alarmbellen rinkelen. Is het echt Ohra die contact met jou heeft opgenomen of een crimineel?
Neem zelf contact op met Ohra hierover en gebruik niet de informatie die in het ontvangen berichtje staat maar ga naar de officiele website en dan naar de contactmogelijkheden.
Dan krijg je als het mee zit antwoord op alle vragen die je nu hiet gesteld hebt.

sira
door sira - Jan 20, 2021 om 13:25
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk dat er gewoon een fout is gemaakt.

1) Bent u bij de ACTA via een doorverwijzing van uw tandarts voor een specialistische behandeling?
2) Hebt u zich uit eigen beweging bij de ACTA laten inschrijven en worden ook de halfjaarlijkse controles daar verricht?

In het eerste geval (doorverwijzing specialisme), zullen de facturen rechtstreeks worden verzonden aan de verzekeraar. Uw factuur is op de verkeerde stapel terechtgekomen en op de OHRA-stapel beland. Duidelijk, dus even checken bij de ACTA-administratie of deze factuur (en bedrag) wel betrekking op u heeft en hoe dit op te lossen.

In het tweede geval wordt u behandeld door een eindejaarsstudent, niet door een afgestudeerde tandarts, hierdoor betaalt u ook aanzienlijk lagere kosten dan bij een afgestudeerd tandarts, vanwege de studie. Deze student verwerkt de behandeling in de PC. Die behandelingen worden gedownload door de administratie/facturatie van de ACTA. Die maken de facturen op en die facturen worden altijd rechtstreeks naar de cliënt verstuurd, die het op zijn/haar beurt zelf bij de ziektekostenverzekeraar declareert. Ook in dit geval kan uw factuur (want het vindt allemaal bij dezelfde administratie plaats) op de verkeerde stapel zijn beland, de Ohra-stapel.
Ook nu, neem contact op met de ACTA-administratie om de declaratie van de OHRA te checken.

Indien alles klopt. de factuur heeft inderdaad betrekking op uw behandeling en het gedeclareerde bedrag is juist, kunt u OHRA het bedrag overmaken. Naar mijn mening is alles berust op een vergissing.

mo
door mof - Jan 20, 2021 om 15:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u geen tandartsverzekering bij ohra heeft dan heeft ohra niets met uw tandartsbezoek te maken en mag de afschrijving weigeren. U heeft dan namelijk geen toestemming aan ohra gegeven een incasso te doen. U kunt ook uw tandarts aanspreken wegens veratrekken van privacygevoelige informatie aan derden. Daarvoor moetu naar de autoriteitoersoonsgegevens.