ja
door jans2 Mar 23, 2013 om 12:29
Garantie & verzekeringen

Zorgverzekerd automatisch AWBZ?

Weet iemand hoe het zit met het volgende: Als je, als Nederlander afkomstig uit het buitenland, een zorgverzekering afsluit ben je dan automatisch verzekerd voor de AWBZ?

1476 14 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 23, 2013 om 12:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja. Lees dit maar eens:

Je moet dan natuurlijk wel in Nederland wonen, dus niet even over zijn voor vakantie. Maar in dat laatste geval kan je ook geen zorgverzekering afsluiten.

Cookies
door Cookies - Mar 23, 2013 om 13:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Da's lekker makkelijk! Als je jong en/of gezond bent, vertrek je naar zonniger (belasting) oorden, wordt je oud en/of krakkemikkig kom je lekker terug naar Nederland om gebruik te maken van een potje waar anderen hun hele leven voor hebben betaald!

Niet zo vreemd dat de AWBZ steeds verder uitgedund wordt!

Wordt de hoogste tijd dat voor de AWBZ dezelfde regels gaan tellen als voor de AOW: korting voor de jaren dat je niet in Nederland hebt gewoond.

ro
door ron530 - Mar 23, 2013 om 14:09
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Je bent niet automatisch awbz verzekert als je een zorgverzekering afsluit, de awbz premie wordt van loon/uitkering ingehouden. M.a.w. er moet in Nederland een inkomen genoten worden, of anderszins premie afgedragen worden.

diumenge
door diumenge - Mar 23, 2013 om 14:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 23 mrt 2013, 14:09]Je bent niet automatisch awbz verzekert als je een zorgverzekering afsluit, de awbz premie wordt van loon/uitkering ingehouden. M.a.w. er moet in Nederland een inkomen genoten worden, of anderszins premie afgedragen worden.ONZIN!

ma
door maccapacca - Mar 23, 2013 om 16:48
7 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, het werkt eigenlijk andersom. Je bent verplicht een zorgverzekering af te sluiten als je onder de kring der verzekerden van de AWBZ valt. Daarvoor dient men ingezetene te zijn van Nederland. Hierop bestaan uitbreidingen en beperkingen. In principe is men verzekerd als een voldoende economische, sociale en juridische band met Nederland bestaat. De SVB kan je hier meer info over verschaffen.

ja
door jans2 - Mar 24, 2013 om 13:39
311 Antwoorden / 4 Vragen

@carola: wat nou makkelijk? Ongefundeerd oordelen, dat is makkelijk. Wie zegt dat betreffende persoon niet zijn hele werkzame leven premie betaald heeft? Wie zegt dat je na emigratie niet mag remigreren? Wat een misplaatst wantrouwen!

Alle anderen bedankt voor de antwoorden. De situatie is zo specifiek dat algemene regels geen echt antwoord geven, dus de vraag wordt meegenomen naar de belastingdienst.

Cookies
door Cookies - Mar 24, 2013 om 13:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=jans2 schreef op zondag 24 mrt 2013, 13:39]@carola: wat nou makkelijk? Ongefundeerd oordelen, dat is makkelijk. Wie zegt dat betreffende persoon niet zijn hele werkzame leven premie betaald heeft? Wie zegt dat je na emigratie niet mag remigreren? Wat een misplaatst wantrouwen!

Mijn reactie was een algemene reactie. En tuurlijk mag iedereen remigreren, maar of ze dan dezelfde rechten moeten hebben als degenen die hun hele leven de Nederlandse economie hebben gesteund, vind ik niet (weer algemene reactie).

ja
door jans2 - Mar 24, 2013 om 14:03
311 Antwoorden / 4 Vragen

@carola: wie vroeg er om een algemene reactie? Dit is toch vraag en beantwoord? Ik stelde een vraag en vroeg dus om een antwoord. Je slaat de plank volledig mis door selectief "algemene reacties" rond te strooien. Je hebt (voor het gemak?) geen algemene reactie gegeven op " Wie zegt dat betreffende persoon niet zijn hele werkzame leven premie betaald heeft?".
Als je graag discussie ergens over wilt dan breng je je punt toch in bij discussies.

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2013 om 14:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=jans2 schreef op zondag 24 mrt 2013, 13:39]@carola: wat nou makkelijk? Ongefundeerd oordelen, dat is makkelijk. Wie zegt dat betreffende persoon niet zijn hele werkzame leven premie betaald heeft? Wie zegt dat je na emigratie niet mag remigreren? Wat een misplaatst wantrouwen!

Alle anderen bedankt voor de antwoorden. De situatie is zo specifiek dat algemene regels geen echt antwoord geven, dus de vraag wordt meegenomen naar de belastingdienst.

Wat is er voor specifieks aan? De uitzonderingen op de AWBZ regeling zijn duidelijk. Iemand die hier woont is normaal gesproken verzekerd voor de AWBZ. Zie de eerste reactie van Diumenge.

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2013 om 12:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jans2

Als die persoon dus zijn hele leven premie betaald heeft, waarom stelt u dan die vraag? Men betaalt toch niet voor iets waar men niet voor verzekerd is?

ja
door jans2 - Mar 25, 2013 om 13:14
311 Antwoorden / 4 Vragen

@tijger1: iemand kan heel goed na zijn pensionering emigreren, na een tijdje remigreren en vervolgens de door mij gestelde vraag hebben.
Inmiddels is duidelijk dat het vooral om het begrip "ingezetene" draait, zoals maccapacca al aangaf.

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2013 om 15:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

http://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_&_sociale_zekerheid/awbz/artikelen/653/wat-is-de-awbz-en-ben-ik-hiervoor-verzekerd_-.htm

Als hij hier woont en ingeschreven is bij het GBA, is hij ingezetene. Hij ontvangt toch ook hier zijn AOW, dus betaalt loonheffing?

Ik zie nog steeds niets specifiek aan dit geval.

Cookies
door Cookies - Mar 25, 2013 om 15:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er kan een wachttijd gelden

Als remigrant kunt u te maken krijgen met een wachttijd voor AWBZ-zorg in Nederland. Afhankelijk van de verzekering en de duur van het verblijf in het buitenland bedraagt de wachttijd maximaal twaalf maanden. Uw zorgverzekeraar beoordeelt of er in uw situatie een wachttijd van toepassing is en wat de duur daarvan is. Tijdens de wachttijd komen de kosten van zorg thuis en van zorg en verblijf in een AWBZ-instelling voor uw eigen rekening. Dat is geregeld in het Besluit wachttijd bijzondere ziektekostenverzekering.

Bron: CVZ

ja
door jans2 - Mar 25, 2013 om 16:41
311 Antwoorden / 4 Vragen

De vraag was of awbz AUTOMATISCH in gang werd gezet bij inschrijving zorgverzekering. Het specifieke van de situatie voert voor hier te ver en er is inmiddels duidelijkheid verkregen.