sl
door slempie Dec 12, 2005 om 20:33
Geldzaken & recht

Aansprakelijkheid uitvaartkosten

Ben ik wettelijk aansprakelijk voor de uitvaartkosten van mijn broer?

Hij heeft ervoor gekozen om geen verzekering af te sluiten.

871 8 Rapporteer

johandv
door johandv - Dec 12, 2005 om 21:07
94 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, u bent niet wettelijk aansprakelijk, wel als u van hem een erfenis zou ontvangen.

rb
door rb - Dec 12, 2005 om 23:42
65 Antwoorden / 0 Vragen

U bent aanspraaklijk voor de begrafeniskosten:

a. wanneer u erfgenaam bent Indien meerdere erfgenamen ook, maar dan kunt u een deel terugvorderen bij de andere erfgenamen

b. wanneer u opdracht voor de begrafenis heeft gegeven en hiervoor getekend

sl
door slempie - Dec 13, 2005 om 22:08
58 Antwoorden / 2 Vragen

Nog een kleine aanvulling:

De geschetste situatie speelt nog niet nu, maar wel in de nabije toekomst.

Van enige erfenis zal m.i. geen sprake zijn, dus ik moet er t.z.t. alert op zijn om niets te tekenen.

Los van de wettelijke bepalingen op dit punt speelt er voor mij natuurlijk ook nog een morele overweging mee.

Maar ik vind het in dit geval niet kloppen om dan maar de kosten te
gaan betalen. Geen verzekering nemen is een keus uit vrije wil.

Hans

ju
door juramax - Dec 31, 2005 om 17:20
24 Antwoorden / 1 Vragen

Een gevoelige kwestie als deze zoudt u - als er contact bestaat tussen u en uw broer en als er nog een basis voor redelijk overleg is - kunnen bespreken met hem. Hij heeft ervoor gekozen om zich niet voor de kosten van zijn uitvaart te verzekeren. De consequentie daarvan is dat anderen die zullen moeten dragen. Er is in de wet niemand uitdrukkelijk verplicht die taak op zich te nemen, behalve de gemeente van overlijden als zich niemand opdoet voor die taak. Als hij er niet aan tilt om zich "van de armen" te laten begraven, zou ik u aanraden te proberen u er moreel overheen te zetten en zodra dat aan de orde is een eventuele erfenis te verwerpen door een verklaring af te leggen ter griffie van de rechtbank. Gratis is dat niet, maar dat zijn, afgewogen tegen de kosten van een eenvoudige uitvaart, minimale kosten.

Jur.

ro
door ronny530 - Dec 31, 2005 om 17:32
2796 Antwoorden / 41 Vragen

Vladja je kunt de erfenis verwerpen een verzoek moet daarvoor bij de rechtbank ingediend worden. Maar dan gaat de gemeente op zoek naar de familie want zij gaan dan voor de kosten opdraaien en willen ook iets terug. Maar buiten dat om wat kost nu een begrafenis verzekering. Ik vind het niet van verantwoording getuigen anderen op te laten draaien voor iets wat eenvoudig met een polis te voorkomen is.

vladja
door vladja - Dec 31, 2005 om 17:45
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Alleen de personen genoemd onder punt 3) in mijn eerdere antwoord
kunnen aangesproken worden voor de begrafeniskosten door de gemeente.

Natuurlijk zal de gemeente proberen andere erfgenamen te zoeken als een
broer de erfenis verwerpt vanwege het nadelige saldo en de kosten van
de uitvaart. Maar als iedereen verwerpt, blijft de gemeente aan de
kosten hangen.

Vladja

vladja
door vladja - Jan 2, 2006 om 21:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je kunt ruwweg 3 personen of groepen van personen
onderscheiden die de uitvaart moeten betalen:

1) de opdrachtgever van de uitvaart. Hij of zij mag
uiteraard verrekenen met de nalatenschap, maar als die onvoldoende is, is
hij/zij contractueel gebonden aan de uitvaartverzorger en moet hij/zij zelf
bijleggen.

2) De erfgenamen.

3) Een groep bloed- en aanverwanten. Zij zijn soms
erfgenamen, soms niet. Als zij geen opdrachtgever zijn, zijn ze toch
aanspreekbaar. Als de gemeente - als niemand anders opdrachtgever is - de
uitvaart verzorgt en betaalt, kan de gemeente de kosten op deze mensen
verhalen.

Deze laatste groep mensen die uiteindelijk aanspreekbaar zijn voor de kosten
van uitvaart van een ex)familielid, staat in de wet genoemd (artikel 392 e.v.
Boek 1, Burgerlijk Wetboek). Het zijn de ouders, kinderen en behuwdkinderen,
schoonouders en stiefouders, maar zij komen pas aan bod nadat de echtgenoot of
vroegere echtgenoot (of geregistreerd partner) aan zijn of haar jas is
getrokken. Er gelden nog wat uitzonderingen en beperkingen.

Het is denkbaar dat je als broer de rekening van een
uitvaart gepresenteerd krijgt. Maar dan krijg je die niet als bloed- of
aanverwante als bedoeld in artikel 392 en volgende. Dan krijg je die als
erfgenaam. En het aangename daarvan is dat er dan meestal nog iets overschiet.
Als er niets overschiet en de erfgenaam zou moeten bijleggen, kan je de erfenis
verwerpen. Hoe dat gaat is een ander verhaal.

Ik weet niet in welke hoedanigheid u aangesproken wordt voor
de kosten.

Vladja

sl
door slempie - Jan 5, 2006 om 22:46
58 Antwoorden / 2 Vragen

Gaarne wil ik eenieder bedanken voor de duidelijke antwoorden.

Ik weet nu hoe te handelen.