Bedrijf factureert zonder mij te voren inf over de kosten, mag dat?
Het nieuwe huis dat we gekocht hebben heeft aan de voorkant een hek dat niet goed sluit, 1 paal staat scheef en een deel van het hek is 8cm lager dan de rest van het hek (geen gezicht).
We hebben contact opgenomen met het bedrijf dat het hek toen (6j geleden) geplaatst heeft. Ze vroegen ons om foto's die hebben we gestuurd. Toen wilden ze komen kijken en daarvoor hebben we een afspraak gemaakt. De monteur die toen kwam heeft met een waterpas dezelfde conclusies getrokken die wij ook al hadden. Eigenlijk hebben ze het hoek toen niet goed gezet dat heeft de monteur ook toegegeven.
Daarop kregen we een offerte. Omdat andere werkzaamheden in ons nieuwe huis prioriteit hebben, sturen we het bedrijf een mail waarin we schrijven af te zien van verdere afname van hun diensten.
Vervolgens ontvangen we tot onze verbazing een factuur met daarop voorrijkosten en kosten van de monteur voor werkzaamheden ter plekke uitgevoerd. De moneur heeft alleen maar gekeken en langs het hek gelopen met een waterpas.
Het bedrijf heeft van te voren ons niet op de hoogte gebracht van deze kosten en geven dat in de laatste mail ook toe:
Het was onze fout dat er niet goed gecommuniceerd is naar u toe dat hier kosten aan verbonden zijn als we voorrijden en u gebruikt maakt van onze diensten.
In de mail wordt ook gerefereerd naar werkzaamheden van de monteur, maar dat had mijn partner al gedaan.
Het bedrijf wil uit "coulance" de voorrijkosten niet berekenen maar wil wel dat we voor de monteur betalen. Dit hadden zij dan toch van te voren moeten communiceren? Nu moeten we dit betalen omdat we niet ingaan op de offerte maar dit wisten wij niet.
Ondertussen is er een regelmatige mailwisseling met dit bedrijf en ik wil er eigenlijk wel duidelijkheid over hebben. Moet ik betalen of niet?
Even andersom denken. Denkt u dat een bedrijf gratis werkt? U verwacht dat een bedrijf kosteloos een monteur en bus op stap stuurt waar niets uitkomt?
Om wat voor bedrag gaat het? Loont de hoogte van het bedrag tegen het risico op een rechtszaak?
inderdaad dat mag je verwachten als ze het niet vermelden. Het in dienst hebben van een vertegenwoordiger of iemand die een klant bezoekt om een offerte te maken heeft een normaal bedrijf gewoon in hin verkoopprijs verwerkt.
@julio: maar het bedrijf heeft geen verkoper maar een monteur gestuurd. Wezenlijk anders. Afhankelijk van wat er aan de hand is kan een monteur zaken mogelijk ook direct oplossen. Nu blijkbaar niet en dan volgt een rekening voor onderzoek en een offerte voor de oplossing.
Als TS geeist zou hebben dat een monteur komt en geen verkoper heeft u misschien een punt
Persoonlijk zou ik niet betalen. Ze hadden van te voren moeten aangeven dat er aan het uitbrengen van een offerte kosten verbonden zijn en hoeveel.
Hoewel het eigenlijk geen garantie is omdat u niet de koper van het hek bent (garantie is meestal niet overdraagbaar) hebben zij een fout gemaakt met de montage. (de vorige eigenaar viel hier waarschijnlijk niet over)
Zij hebben het initiatief voor de afspraak gemaakt lees ik uit uw verhaal of heeft u gevraagd om langs te komen?
Wat hebben ze aangegeven dat de monteur tijdens de afspraak zou doen?. Als ze aan hebben gegeven dat de monteur direct werkzaamheden zou verrichten is de factuur terecht maar alleen voor het uitbrengen van een offerte naar mijn idee niet.
Ik werk zelf voor een hekwerk bedrijf en heb in die 25 jaar nog nooit een factuur gestuurd voor het uitbrengen van een offerte ook niet als we de locatie hebben bezocht. Dat is het ondernemersrisico.
Zoals ik uw verhaal lees, heeft de factuur niets te maken met het uitbrengen van een (vergeefse) offerte, maar op het feit dat er een afspraak met het bedrijf gemaakt is en dat er n.a.v. die afspraak een monteur is komen kijken. Heeft de monteur niets aan het niet-sluitende hekje gedaan?
Was de offerte opdracht geworden dan hadden zij de kosten van de monteur niet berekend. Er zijn veel meer bedrijven die dit doen, omdat er heel veel shoppers onder de consumenten zijn die een offerte bij de één aanvragen en daarmee naar de ander gaan om een lagere prijs te bedingen.
Ik weet niet om welk bedrijf het gaat en daardoor kan ik ook geen uitspraak doen over het niet vermelden van voorrijkosten o.d. Misschien staat het wel op de website of in de voorwaarden die op de website te lezen zijn. Staan de voorwaarden ook niet vermeld op de achterzijde van de offerte?
Wat betreft het verkeerd zetten van het hek, daar ga ik in eerste instantie niet in mee. Alles hang of staat met de bouwgrond waarop het hek is geplaatst.
Ik woon zelf op kleigrond en de palen (in beton) van het hek bij mijn afrit (dijkwoning) begonnen vorig jaar al te wijken, waardoor de hekdelen los kunnen schieten. D.m.v. hele grote spanbanden (gebruikt bij het vervoer van zwaar materieel) ga ik de palen weer naar elkaar toe trekken en de daarna ontstane ruimte weer opvullen. Op zandgrond hadden de palen nog goed gestaan.
Waarom laat je een bedrijf komen terwijl je toch niet van plan bent er iets aan te laten doen? Gewoon zonde van hun tijd (en tijd = geld) om voor niets jullie kant op te komen. Net als @Sira vermoed ik dat het hekwerk in de loop der jaren is verzakt.
Het klopt dat het bedrijf jullie de kosten van tevoren hadden moeten doorgeven, maar waarom vraag je niet zelf naar eventuele kosten? Je kan er niet blind van uit gaan dat ieder bedrijf maar gratis komt opdraven als je niet overgaat tot een opdracht.
Ik vind het netjes van het bedrijf dat ze hun fout toegeven. Welk resterend bedrag praten we over?
niet voldoen, als men je niet informeert over deze kosten vooraf dan hebben ze geen rechtsgrond!!
Formeel heeft u gelijk. Maar ik vraag me altijd af wat mensen zouden doen indien vooraf wel wordt gecommuniceerd dat er kosten in rekening worden gebracht indien er geen opdracht volgt.
Probleem Jan is dat men op de manier zoals het vaak gaat geen keuze meer heeft zo denkt men en die keuze is er dan wel, niet betalen..
Geef van tevoren gewoon aan wat iets gaat kosten en als bedrijf opdracht krijgt het niets kost, dan heeft de klant keus en de aannemer zijn geld als de klant akkoord gaat!!
In mijn opmerking bedoelde ik met "mensen" de opdrachtgever/klant. Jou reactie gaat over het bedrijf, maar ik ben het in deze wel met je eens.
Ja ik ook Jan, sta er wel een beetje hetzelfde in..
Natuurlijk is het gratis opmeten en kijken als er een order aan vast zit. Nu dat niet het geval is moeten ze deze kosten in rekening brengen. Gratis kan niemand werken.
Ja sommige bedrijven werken wel zo wat eigenlijk normaal is. Belangrijk is het van te voren weten of er kosten zijn of niet?
Het bedrijf is langs geweest en heeft de situatie bekeken. Naar aanleiding van dit bezoek heeft het bedrijf een offerte uitgebracht. U besluit om geen gebruik te maken van deze offerte en nu stuurt het bedrijf een rekening.
Als u duidelijk hebt aangegeven dat u het bedrijf vraagt om een offerte te maken, en het bedrijf heeft toen niet gecommuniceerd dat er kosten aan verbonden zijn, dan hoeft u niets te betalen.
Wel zijn er tegenwoordig bedrijven die geld vragen voor het maken van een offerte, of alleen een offerte willen maken als de de opdracht krijgen. Het lijkt erop dat het bedrijf de verwachting had dat ze een opdracht zouden krijgen, en nu ze die niet krijgen, sturen ze een rekening.
U weet zelf het beste wat er is gecommuniceerd.
Maar, als het bedrijf wel van te voren had gezegd dat het geld kost als er geen opdracht volgt, wat had u dan gezegd?
Maar, als u een bedrijf belt, vraagt u dan nooit zelf of er kosten aan verbonden zijn? Door die vraag te stellen voorkom je verrassingen.
Als de factuur terecht is waarom wil het bedrijf de voorrijkosten crediteren, coulance, amme hoela daar geloof ik niet in.
TS heeft bedrijf foto's gestuurd. Als daar vragen over waren had bedrijf kunnen bellen en zeggen dat ze aan dehand van de foto's geen offerte kunnen uitbrengen en langs willen komen maar dat daar wel kosten aan verbonden zijn. Dan had TS ja of nee kunen zeggen. Maar als bedrijf je mond dicht houden over de kosten en dan achteraf met een factuur komen zo werkt het niet.
Als ze kosten voor een offerte opstellen willen rekenen mag dat maar dan moeten ze dat duidelijk van te voren kenbaar maken. Ik ben toch bang dat een hoop mensen hier wat ze dan "eerlijk" vinden verwarren met de werkelijke regels en die kun je eenvoudig Googelen.
precies, en door uit "coulance" de voorrijkosten te crediteren en ze toegeven dat "door een fout" niet is gesproken over de kosten mag TS voor hun "fout" betalen? Zo werkt het natuurlijk niet.
U kreeg al een verwijzing waar o.a. dit in staat: 'Blijkt uit het onderzoek dat het product niet gerepareerd kan worden? Of wordt de reparatie zo duur dat u besluit om het product niet te laten repareren? Dan mag de reparateur u nog steeds de onderzoekskosten in rekening brengen. Maar alleen als hij dat vooraf heeft gemeld'.
Ik maak uit uw vraag op dat ddit niet van toepassing is aangezien u zelf aangeeft andere prioriteiten te hebben.
Frappant is dat men nu stelt dat de kosten van de monteur wel betaald zouden moeten worden hoewel die in feite dus niets heeft gedaan dan gekeken. Een toch ietwat lastige kwestie omdat er wel sprake is geweest van dienstverlening. Niet betalen kan betekenen dat men dat een incassoprocedure tegen u start en de vraag is dan of u uiteindelijk gelijk zou krijgen van een rechter. Het risico is dan dat u daar dan geld aan kwijt bent. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in en u kunt ook nog nader advies vragen bij https://www.juridischloket.nl/.
Als al gezegd, een lastige kwestie en het is aan u of u het risico van de gevolgen van niet betalen accepteert. Indien het m.b.t. de monteur te belaten bedrag niet boven een normaal uurloon (1 uur) uit gaat zou ik betalen en anders niet.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Geld terug in verband met non conformiteit van een nieuw gekocht voertuig, wat moeten we nu doen?
Wij hebben een Carver gekocht in mei 2024, nieuw, bij de dealer Bourguignon in Leeuwarden. Het voertuig geeft steeds storingen waardoor hij niet verder kan rijden en dan opgehaald moet worden voor reparatie. Het is steeds dezelfde storing. Daar is de Carver nu al 4 x voor opgehaald. Het is een onbetrouwbaar voertuig geworden. Bij de laatste keer is er tijdens de testrit schade ontstaan, het voertu ... Lees meer
Is Raisin spaarplatform betrouwbaar voor het sparen van geld in deposito
Als ik geld in deposito wil stallen om te sparen, is Raisin dan een aangewezen platform om dat te doen? Lees meer
Ik wil dat Stella de E-bike terug neemt. Vlg hfd knt. geldt de bedenktijd niet a
Volgens het hfd.kant. van Stella, is de bedenktijd niet gelding als de fiets niet in de bus is gekocht! Kan dat? Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer