an
door angela1968 Aug 2, 2012 om 18:49
Geldzaken & recht

Centrum Nalatenschappen

Tot mijn verbazing kreeg ik vandaag ongewenste post van Centrum Nalatenschappen over hoe ik mijn nalatenschap etc. moet regelen. Uit de begeleidende brief leek het heel duidelijk te zijn dat ik single ben en daar werd in de folder aardig op voortgebordureerd. Als alleenstaande zal je je er van bewust moeten zijn dat als je komt te overlijden er toch iemand is die overal voor moet opdraaien etc. etc. Aangezien ik deze week met een sterfgeval in de familie te maken heb gehad, kwam dit lekker rauw op mijn dak. Het frapante is dat er in een of andere database staat dat ik single ben (nee, ik sta niet bij een datingsite ingeschreven en laat dit soort persoonlijke gegevens nergens achter) en ik vroeg me af of dit soort informatie wellicht door de gemeente/deelraad doorgegeven wordt.
Hebben jullie hier misschien ervaringen mee?
Met dank voor het meedenken,
Angela

11945 16 Rapporteer

vladja
door vladja - Aug 2, 2012 om 18:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Die info komt niet van de gemeente vandaan. Die verkopen geen gegevens.

Vladja

vladja
door vladja - Aug 2, 2012 om 18:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Van hun site:

Centrum Nalatenschappen helpt non-profit instellingen bij het werven en afwikkelen van nalatenschappen. Wij richten ons met name op klanten in de charitatieve, culturele en zorgsector.

Komt 1 van deze doelgroepen je bekend voor?

Vladja

an
door angela1968 - Aug 2, 2012 om 19:00
25 Antwoorden / 7 Vragen

Ja... Ik ben sinds een paar weken vrijwilliger bij Amnesty en ik doneer aan de Dierenambulance. Ik heb in ieder geval per mail aan Centrum Nalatenschappen laten weten dat ik geen prijs stel op hun informatie en heb verzocht mijn gegevens te verwijderen. Het vreemde blijft echter wel dat de Amnesty noch de Dierenambulance weten of ik wel of niet in het gezelschap van een partner ben en CN kennelijk wel...

gallito
door gallito - Aug 2, 2012 om 22:19
479 Antwoorden / 66 Vragen

[quote=angela1968 schreef op donderdag 2 aug 2012, 18:49]Aangezien ik deze week met een sterfgeval in de familie te maken heb gehad, kwam dit lekker rauw op mijn dak.

Kan het zijn dat de informatie misschien uit die hoek is getrokken? Advertentie met namen misschien?

an
door angela1968 - Aug 2, 2012 om 23:02
25 Antwoorden / 7 Vragen

Nee hoor Gallito, dat is niet het geval geweest.

stacey
door stacey - Aug 2, 2012 om 23:05
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=angela1968 schreef op donderdag 2 aug 2012, 19:00]. Het vreemde blijft echter wel dat de Amnesty noch de Dierenambulance weten of ik wel of niet in het gezelschap van een partner ben en CN kennelijk wel...

Gokken ze wellicht omdat je geen dubbele(-mans) naam voert ..

hutch
door hutch - Aug 3, 2012 om 10:09
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Centrum Nalatenschappen B.V.:

"Centrum Nalatenschappen helpt u bij het formuleren van een strategie om deze groep te benaderen en te blijven betrekken bij uw organisatie. Wij kunnen u tevens de adressen leveren van 25.000 mensen boven de 65 jaar zonder kinderen. De komende 15 jaar laten deze mensen 300 miljoen euro na aan non-profit instellingen."

En dan (o.a.) dit:
het bepalen van de strategie
•het bepalen van de doelgroep
•het leveren van de mensen uit de doelgroep
het benaderen van de doelgroep door middel van brieven en telemarketing

Fijne club zeg! 'Het formuleren / bepalen van een strategie'.... Dus in gewoon nederlands: hoe kunnen wij een bepaalde bevolkingsgroep lastig vallen en BLIJVEN aandringen om maar geld af te geven aan 'goede' doelen, indien u er niet meer bent.

"Oudere mensen zonder kinderen vormen een bijzondere groep in de Nederlandse samenleving. Zij denken meer na over hun nalatenschap aangezien zij geen vanzelfsprekende erfgenamen hebben. U kunt met onze adressen nagaan welke van uw leden/donateurs ook in deze doelgroep valt. Daarnaast kunt u vanzelfsprekend ook adressen gebruiken om mensen die nog geen lid/donateur zijn te benaderen."

En hoeveel (procent) van een nalatenschap blijft er aan de strijkstok hangen bij deze BV? Het is dus gewoon (keiharde) business en niets anders. Een slim zakenmannetje, die hier hoogstwaarschijnlijk goed aan verdient.

Ik kan mij heel goed voorstellen, dat u niet lastig gevallen wilt worden door dergelijke figuren. Maar ik ben bang (' deze groep te benaderen en te blijven betrekken bij uw organisatie') dat u er voorlopig nog niet vanaf bent....

Maar heeft u zelf die club al benaderd met de vraag, hoe zij aan uw gegevens komen? Of beroepen zij zich dan ineens op privacy?

an
door angela1968 - Aug 3, 2012 om 10:39
25 Antwoorden / 7 Vragen

Op mijn vraag hoe deze "tent" aan mijn data komt heb ik geen antwoord gekregen, ik kreeg vanochtend wel een bevestiging dat ze mijn gegevens uit het bestand hebben verwijderd. Dat is op zich natuurlijk al heel wat ;-)

audb
door audb - Aug 3, 2012 om 11:47
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De gemeente verkoopt wel degelijk adressen bestanden.
Echter valt dit onder openbaarheid van gegevens en iedereen kan deze dan ook opvragen.
Er is wel iets tegen te doen en dat is een geheim adres aanvragen bij de gemeente.
Hou er dan wel rekening mee dat dan alleen gerecht deurwaarders en personen die door hun beroep de gegevens mogen opvragen daar toegang tot krijgen.
Hoe ik dat weet? ik ben zelf pas verhuisd en heb daar informatie over in gewonnen bij de gemeente waar ik nu woon.

jo
door jorisw - Aug 3, 2012 om 12:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stacey schreef op donderdag 2 aug 2012, 23:05][quote=angela1968 schreef op donderdag 2 aug 2012, 19:00]. Het vreemde blijft echter wel dat de Amnesty noch de Dierenambulance weten of ik wel of niet in het gezelschap van een partner ben en CN kennelijk wel...

Gokken ze wellicht omdat je geen dubbele(-mans) naam voert ..

Dat is wel met heel veel hagel ergens op schieten en dan hopen dat her raak is... In mijn omgeving voert bijna geen enkele vrouw dubbele namen. Vrijwel allemaal alleen hun meisjesnaam.

stacey
door stacey - Aug 3, 2012 om 15:26
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jorisw schreef op vrijdag 3 aug 2012, 12:37]Dat is wel met heel veel hagel ergens op schieten en dan hopen dat her raak is... In mijn omgeving voert bijna geen enkele vrouw dubbele namen. Vrijwel allemaal alleen hun meisjesnaam.

Zijn ze bij jouw wel modern zeker, ik was hier de enige die na trouwen eigen naam hield en iedereen verklaarde me nog voor `niet serieus getrouwd` omdat ik m`n man`s naam niet aannam ook ;-(
Ken er nog steeds maar weinig hier anno 2012 die (enkel) `meisjesnaam` gebruiken na trouwen.

bo
door boykedoenja - Aug 3, 2012 om 15:45
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kreeg ook ongevraagde reclame over nalatenschappen maar heb een email gestuurd en verzocht mij uit te schrijven uit hun bestand, dat hebben ze naar hun zeggen gedaan en op mijn vraag hoe ze aan mijn gegevens kwamen schreef men: De adressen krijgen wij van adressenleverancier Cendris.

hutch
door hutch - Aug 3, 2012 om 15:50
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=audb schreef op vrijdag 3 aug 2012, 11:47]De gemeente verkoopt wel degelijk adressen bestanden. Echter valt dit onder openbaarheid van gegevens en iedereen kan deze dan ook opvragen.
Onzin. Zie: Wie heeft recht op inzage . . . . .

la
door lauranvds - Oct 5, 2015 om 13:17
2 Antwoorden / 0 Vragen

Op dit adres zit ook stichting Armoedefonds. Hoe is deze stichting gerelateerd met Centrum Nalatenschappen. Ook HSP Holding B.V. is op hetzelfde adres gevestigd.
Ik begin aan mijn maandelijkse bijdrage voor het Armoedefonds te twijfelen.

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2015 om 13:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=lauranvds schreef op maandag 5 okt 2015, 13:17]Op dit adres zit ook stichting Armoedefonds. Hoe is deze stichting gerelateerd met Centrum Nalatenschappen. Ook HSP Holding B.V. is op hetzelfde adres gevestigd.
Ik begin aan mijn maandelijkse bijdrage voor het Armoedefonds te twijfelen.

Vraag het eens aan dat fonds.

la
door lauranvds - Oct 5, 2015 om 14:23
2 Antwoorden / 0 Vragen

Heb even met de organisatie gebeld. Zij zeggen door gebruik te maken van de kantoorruimte van achtereenvolgens HSP Holding bv/Centrum nalatenschappen BV/Alpha Fundraising BV kosten te kunnen besparen. Ik krijg toch het gevoel zeker met het oog op de presentatie van Centrum Nalatenschappen BV als een geheel onafhankelijke adviseur dat er iets niet klopt. Waarom is hier ook voor een organisatiegraad BV gekozen......