sy
door sylviamaria Dec 23, 2009 om 08:40
Geldzaken & recht

Contract scarlet

Hallo allemaal,

Mijn provider is Scarlet,ik heb daar 5 jaar mijn internet +telefonie lopen,zonder problemen trouwens.Begin januari 2009 is bestaand contract omgezet naar een ander goedkoper contract.
Waar ik nu voor twee jaar aan vastzit.Wij willen naar UPC overstappen voor een all-in pakket,omdat wij intussen hd tv hebben en n mooier beeld krijgen hierdoor.Klopt het dat dat ik nu pas eind 2011 mijn contract op kan zeggen en anders het contract moet afkopen?
Ik dacht er nieuwe regel was waardoor je niet meer vast zat aan contracten en ze per maand op kon zeggen,of geld dat voor verzekeringen......
Gr. Charlie
Wie weet hier antwoord op ?

3491 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 23, 2009 om 09:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als begin januari 2009 het contract opnieuw is afgesloten, kan dat in januari 2011 beëindigd worden (dus niet eind 2011).

Meerjarige contracten kunnen nog steeds afgesloten worden als je gebruik hebt gemaakt van een aanbieding, bijv. 1e halfjaar abonnement goedkoper of een gratis decoder.

Ik vermoed dat er inderdaad sprake was v.e. aanbieding?

ve
door verwijderd - Dec 23, 2009 om 09:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u met nummerbehoud wilt overstappen, laat dit dan regelen door UPC, maar zorg dat, als nummerbehoud geregeld is, u een aangetekende brief waarin u opzegt naar Scarlet stuurt.
In dezelfde brief kunt u dan meteen uw toestemming tot automatische incasso intrekken per einddatum overeenkomst.

Bewaar kopie brief + verzend- en ontvangstbewijs goed tot schriftelijke bevestiging einde overeenkomst binnen is.

ve
door verwijderd - Dec 23, 2009 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Bedankt voor de reacties...

Het was idd. een aanbieding ,het eerste jaar gratis internet,alleen betalen voor telefonie dwz. ben nu in totaal € 23,95 kwijt per maand.
Soms is het maandbedrag hoger, omdat ik soms buiten mijn belbundel bel.

Het tweede jaar (2010) betaal ik dan € 27,50 per maand.

Het opzeggen van mijn contract moet dan volgens Scarlet, 1 maand voor de einddatum 03-01-2011, schriftelijk opgezegd worden.

Dus eigenlijk komt het er op neer, dat je niet zo maar over kan stappen.
Of per maand op kan zeggen,dat dacht ik dus met de nieuwe regel.
Als ik dan nu naar UPC zou overstappen ,dan zit ik toch met dubbele lasten,
Gewoon blijven zitten,en eerst informeren wat de afkoopsom is,zal de hoofdprijs wel zijn dan.
Gr. Sylvia-maria

ve
door verwijderd - Dec 23, 2009 om 12:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas zit je inderdaad tot 3-1-2011 aan je contract vast. De nieuwe regel heeft voornamelijk betrekking indien je contract stilzwijgend verlengd wordt. Als je de eerste contractuele periode gehad hebt, wordt het contract stilzwijgend voor bijvoorbeeld 1 jaar verlengd. Zodra dit gebeurd kun je per maand opzeggen.

Als je nu naar UPC overstapt krijg je te maken met dubbele lasten. Grote kans dat het UPC zal lukken om bijv. je nummer te porteren, maar Scarlet zal gewoon rekeningen blijven sturen.

ve
door verwijderd - Dec 23, 2009 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hardstikke bedankt allemaal voor de snelle reacties en bruikbare antwoorden !
Ik weet wat ik nu moet doen.

Fijne feestdagen!

ve
door verwijderd - Dec 23, 2009 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

............Dus eigenlijk komt het er op neer, dat je niet zo maar over kan stappen.
Of per maand op kan zeggen,dat dacht ik dus met de nieuwe regel............

Ja, dat kan wel, maar niet als je gebruik maakt v.e. aanbieding! Je kan niet verwachten dat ze je 1 jaar gratis internet geven en dat je na dat jaar ineens op zegt.

Je kan nu wel overstappen, maar dan zal je de abonnementskosten voor Scarlet t/m januari 2011 moeten betalen.

ve
door verwijderd - Dec 23, 2009 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Artikel 17.1 van de A.V. lijkt mij in strijd met de wet. Hier staat dat Scarlet stilzwijgend verlengt met een zelfde periode als er een overeenkomst met bepaalde tijd is aangegaan. UPC hanteert daarbij een opzegtermijn van DRIE maanden wat dacht ik ook tegen de huidige wet indruist.

Het is dus erg belangrijk om als u bij UPC gecontroleerd heeft of nummerbehoud geregeld is zelf schriftelijk aangetekend op te zeggen.

ve
door verwijderd - Dec 23, 2009 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oops
"UPC hanteert daarbij" moet zijn "Scarlet hanteert daarbij "

In afwachting v.d. EDIT knop

Dan maar meteen de aanvulling dat de Wet boven de A.V. staat, als algemene voorwaarden tegen de wet in gaan.

ve
door verwijderd - Dec 23, 2009 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo weer,

Heb net e-mail gekregen van Scarlet ,€ 390,00 voor afkoop,nou dan is de keuze
niet zo moeilijk he,blijf wel tot volgend jaar.
Zit niets anders op....

ve
door verwijderd - Dec 23, 2009 om 17:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals gezegd, je kan niet zomaar van het contract af omdat het een aanbieding was, maar heb je er wel eens over gedacht om digitale tv van Canaal Digitaal te nemen, je hebt dan honderden zenders en je houd gewoon je huidige internet contract, bovendien is CD veel goedkoper dan UPC

ve
door verwijderd - Dec 23, 2009 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag sylviamaria,

Informatie over de wettelijke maatregelen bij opzegtermijnen:

Nieuwe opzegtermijnen:

Na het kontrakt van het eerste jaar (12 maanden) is het opzegtermijn 1 maand en mag er niet meer stilzwijgend verlengd worden:

Ingangsdatum:

1. Op 1 juli 2009 de telecomsektor (internet/mobiel bellen/kabel)

2. Op 1 januari 2010 (waarschijnlijk) sportscholen, tijdschriften e.d.

Toelichting:
De stilzwijgende verlenging is vervangen door abonnementen en lidmaatschappen met onbepaalde termijn, maar met een opzegtermijn van maximaal een maand.
Abonnementen en lidmaatschappen die in de wet worden aangepakt, zijn die van sportscholen, boekenclubs, tijdschriften, internet- en telefoniebedrijven en autopechdiensten.
Consumenten krijgen verder het recht om op dezelfde manier (post, internet, telefoon) op te zeggen als het abonnement was aangegaan.
Voor kranten en tijdschriften is een belangrijke uitzondering gemaakt. Die mogen een opzegtermijn van drie maanden hanteren, waar in de wet verder een maximum van een maand geldt.

3. Op 1 maart 2010 volgt (waarschijnlijk) de verzekeringssector

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Dec 23, 2009 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

birdies schreef op woensdag 23 dec 2009, 13:56: ............Dus eigenlijk komt het er op neer, dat je niet zo maar over kan stappen.
Of per maand op kan zeggen,dat dacht ik dus met de nieuwe regel............

Ja, dat kan wel, maar niet als je gebruik maakt v.e. aanbieding! Je kan niet verwachten dat ze je 1 jaar gratis internet geven en dat je na dat jaar ineens op zegt.

Of het wel of geen aanbieding is, doet niet ter zake. Je eerste contracttermijn zal je altijd uit moeten zitten. In dit geval (of bij aanbiedingen als "eerste jaar gratis", "nu met gratis decoder" of zoiets) zal er hoogstwaarschijnlijk altijd sprake zijn van een tweejarig contract. Die twee jaar moet je gewoon uitzitten. Daarná gelden er opzegregels, en vanaf volgend jaar de gewijzigde opzegrechten. Maar die gelden altijd pas na de eerste contractsperiode.
Er is bij iedere aanbieder die jaren gratis of gratis apparatuur aanbiedt hoogstwaarschijnlijk ook wel een optie om een gewoon eenjarig abonnement te sluiten, maar daar zal dan dat eerste jaar gratis of die gratis decoder ongetwijfeld niet bij zitten.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2009 om 00:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

............Je eerste contracttermijn zal je altijd uit moeten zitten............

Zeker weten van niet! Bij Ziggo bijvoorbeeld kan je, als je dat zou willen, na een maand weer opzeggen. Helemaal geen jaarcontract dus. Tenzij, je, zoals ik al schreef, gebruik gemaakt hebt van een aanbieding.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2009 om 07:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote Read: "Nieuwe opzegtermijnen:
Als u wilt opzeggen per einddatum overeenkomst dient u dus in de vierde maand voor einde overeenkomst met Scarlet nummerbehoud te regelen met UPC en dan ook in die maand voor de zekerheid zelf aangetekend op te zeggen. Zie ook

hier

Zet even begin vierde maand voor einddatum overeenkomst met Scarlet dat u contact opneemt met UPC en in de derde week voor einde overeenkomst zelf nog een brief stuurt om er zeker van te zijn dat er niet gezegd wordt achteraf dat bij Scarlet geldt dat de klant zelf het abonnement moet stop zetten.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2009 om 07:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oops

Eerst zinnetje moet weg. Mijn wens voor het nieuwe jaar is een Edit knop.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2009 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Sylviamaria,

Denk goed na voor je overstapt naar UPC, mijn ervaring met deze aanbieder zijn bijzonder slecht. Het uitvallen van het internet en telefonie is erg vaak.en als je het doorgeeft ligt het niet aan UPC en wordt met een kluitje het riet ingestuurd, al vier weken geen telefonie en kunnen het niet oplossen. Ik ben met de telefoon overgestapt naar een ander aanbieder ( zonder problemen ) Dus denk goed na voor je overstapt.

M.V.Gr.

L.de jong

ve
door verwijderd - Feb 4, 2010 om 15:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inmiddels is alles gezegd waar het omgaat. Samenvattend:
De wet maakt onderscheid tussen een intiele contractstermijn (een nieuw afgesloten contract, ook wanneer dit is bij uw huidige aanbieder) en een verlengde termijn (stilzwijgende verlenginging). Bij een initiele contractstermijn dient u altijd de termijn uit te dienen, bij een verlengde termijn kunt u per maand opzeggen.

De wetgever maakt verder onderscheid tussen een initiele termijn van 12 maanden en van 24 maanden. 12 maanden mag altijd. 24 maanden kan aangemerkt worden als onredelijk bezwarend. De aanbieder zal dan, wanneer het aankomt op een geschil waarover een rechter uitspraak moet doen, aan moeten tonen dat de consument een voordeel heeft t.o.v. een 12 maanden contract.

Het is dus altijd raadzaam uw huidige provider te benaderen m.b.t. de opzegtermijn en het contract dat u daar heeft, voordat u een contract afsluit bij een andere aanbieder. Dit om te voorkomen dat u met dubbele abonnementskosten komt te zitten.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2010 om 21:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u een (nieuw) contract of verlenging van het contract bent aangegaan geldt deze regel helaas niet!, ik heb zelf ook scarlet en zit er ook voor een jaar aan vast, maar wat ik heb gedaan is de digitale televisie erbij genomen in mijn pakket van scarlet, die bieden dit vanaf maart (dacht ik pin me er niet op vast) ook aan!, dus heb ik nu toch voordelig me 3 in 1 pakket!

ve
door verwijderd - Feb 25, 2010 om 11:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

bartjuh schreef op vrijdag 19 feb 2010, 21:03: Als u een (nieuw) contract of verlenging van het contract bent aangegaan geldt deze regel helaas niet!, ik heb zelf ook scarlet en zit er ook voor een jaar aan vast, maar wat ik heb gedaan is de digitale televisie erbij genomen in mijn pakket van scarlet, die bieden dit vanaf maart (dacht ik pin me er niet op vast) ook aan!, dus heb ik nu toch voordelig me 3 in 1 pakket!

Scarlet start inderdaad vanaf maart met digitale televisie. Op de site