ph
door phinder Dec 10, 2010 om 11:57
Geldzaken & recht

Eigen huis / regels

Ik ( mijn vriendin en ik ) gaan binnenkort samenwonen in een in aanbouw zijnde huis. Op dit moment woon ik een in huurhuis en heb ik alles zelf geregeld, maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wat moet ik in hemelsnaam allemaal regelen om dit goed geregeld te krijgen ?

Ik heb zelf een normale baan en heb hier ook afgelopen jaar opgave voor inkomstenbelasting voor gedaan ( was nu nog niet zo ingewikkeld ). Maar heb nu natuurlijk een hypotheek lopen. Op dit moment heb ik nog een bouwdepot waaruit alles betaald wordt ( oplevering zal zo rond maart/april zijn ).. Kan ik nu al het een en ander aftrekken van de belasting voor het nieuwe huis ?

- Welke andere aftrekposten kan ik opvoeren ?
- Gelden deze aftrekposten al over afgelopen jaar of gelden die pas voor de opgave van volgend jaar ? Waar vind ik die gegevens ?
- Hoe gaat dit geregeld worden met mijn partner ( die nog studeert ) ?

Welke overige posten moet ik allemaal rekening mee gaan houden ?

Veel vragen dus ...

1419 8 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Dec 10, 2010 om 12:21
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je woont nog niet samen blijkbaar? In dat geval ben je nog geen fiscaal partner. Jullie zullen dus nog apart aangifte moeten doen.

De rente die je al betaald hebt, mag in aftrek brengen. Je krijgt van de bank vanzelf bericht over de betaalde rente. De kosten die je volgend jaar als je aangifte over 2010 doet ook in mindering mag brengen zijn de afsluitkosten en notariskosten voor de hypotheek.

Je zult zelf een verdeelsleutel moeten maken, maar aangezien je partner nog studeert zal die geen hoog inkomen hebben. Dan is het wijsheid om de aftrekposten bij degene te plaatsen die het hoogste inkomen heeft. Dat zul jij zijn. Dan profiteer je namelijk het meeste van de fiscale mogelijkheden.

Als je in 2012 aangifte doet over 2011, dan ben je automatisch fiscaal partner (regeling gaat per 1-1-2011 in). Dan moet je gezamenlijk aangifte doen.

ph
door phinder - Dec 10, 2010 om 12:36
433 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=marcel75 schreef op vrijdag 10 dec 2010, 12:21]Je woont nog niet samen blijkbaar? In dat geval ben je nog geen fiscaal partner. Jullie zullen dus nog apart aangifte moeten doen.

We wonen idd. nog niet samen, dat zal pas zijn als we de woning betrekken. Voor dit fiscaal partnerschap hoeven we dus verder niets te regelen begrijp ik..

[quote]
De rente die je al betaald hebt, mag in aftrek brengen. Je krijgt van de bank vanzelf bericht over de betaalde rente. De kosten die je volgend jaar als je aangifte over 2010 doet ook in mindering mag brengen zijn de afsluitkosten en notariskosten voor de hypotheek.

Helder !

[quote]
Je zult zelf een verdeelsleutel moeten maken, maar aangezien je partner nog studeert zal die geen hoog inkomen hebben. Dan is het wijsheid om de aftrekposten bij degene te plaatsen die het hoogste inkomen heeft. Dat zul jij zijn. Dan profiteer je namelijk het meeste van de fiscale mogelijkheden.

Ook helder.
Hoe zit het met het eigenwoningforfait ? dit gaat pas spelen in de aangifte van 2012 ( dus over 2011 ) ?

[quote]
Als je in 2012 aangifte doet over 2011, dan ben je automatisch fiscaal partner (regeling gaat per 1-1-2011 in). Dan moet je gezamenlijk aangifte doen.

Ook helder.
Nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden ?

Ik begrijp dus dat ik zelf aangifte moet doen over mijn eigen situatie.
Hierin de notaris en afsluitkosten als aftrekposten kan indienen evenals de hypotheekrente ( die is betaald ).

Eigenwoningforait en WOZ ? Al iets mee doen ?

di
door digioma - Dec 10, 2010 om 12:52
646 Antwoorden / 29 Vragen

Misschien al geregeld, maar heb je een samenlevingscontract?

ph
door phinder - Dec 10, 2010 om 12:55
433 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=digioma schreef op vrijdag 10 dec 2010, 12:52]Misschien al geregeld, maar heb je een samenlevingscontract?

Nee, we wonen immers nog niet samen...

marcel75
door marcel75 - Dec 10, 2010 om 13:30
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Phinder,
Voor het opstellen van een samenlevingscontraft maakt dat niet uit! Dat kun je op voorhand al regelen. Regel dan ook meteen testamenten. Dan heb je alles geregeld. Het enige waar je dan nog aan moet denken is de aanmelding voor het partnerpensioen. Dat kan pas als je samenwoont.

Eigen woningforfait zit je ook mee. DAarvoor heb je de WOZ-waarde nodig. Ook die komt vanzelf via de gemeente.

fi
door fisbel - Dec 10, 2010 om 15:12
851 Antwoorden / 3 Vragen

Voor 2010 speelt de bijtelling vanwege het EWF geen rol. Dit omdat op 1 januari 2010 de woning nog niet het hoofdverblijf was. In het IB-programma wordt EWF 2010 als volgt ingevuld: Klik aan: Eigen woningforfait in bijzondere situaties - bereken
Daarna aanvinken: de woning was bedoeld als toekomstig hoofdverblijf. Periode: ......... Wat u ook invult bij de periode en bij de WOZ-waarde: de uitkomst is hier altijd € 0. Als uw vriendin voor 50% eigenaar is van de woning, doet zij in haar aangifte hetzelfde. De EWF-bijtelling in haar aangifte is eveneens € 0. Verder handelt u wat renteaftrek betreft zoals marcel75 hierboven al aangaf.

Voor 2011 handelt u (in uw gezamenlijke aangifte) wat betreft de EWF als volgt: Stel dat u per 1 mei de woning betrekt. Voor de eerste 4 maanden klikt u dan weer aan: EWF in bijzondere situaties. Vanaf de datum dat u de woning betrekt, krijgt u de bijtelling van het EWF. In dit voorbeeld dus: 01-05 t/m 31-12 jaar 2011. Als u geen beschikking van de gemeente heeft gehad, moet u de waarde schatten door uit te gaan van de waarde die de woning op de waardepeildatum (1 januari 2011) zou hebben gehad. Deze waarde kunt u vaststellen door te kijken naar de waarde van soortgelijke woningen. U kunt dus niet de waarde overnemen van een WOZ-beschikking die alleen betrekking heeft op de grond of een gedeeltelijk afgebouwde woning.

Het is altijd te adviseren uw gegevens met DIGID te downloaden. Zo kunt u ook zien welke gegevens de Belastingdienst heeft over de WOZ-waarde en het EWF. De VIA (vooringevulde aangifte) is elk jaar vanaf 1 maart volgend op het belastingjaar te downloaden.

hd
door hdvdbelt - Dec 11, 2010 om 00:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de belastingaangifte, wordt lid van de fnv, dan doen zij het voor je. En kijk even hoe je de hypotheek nu geregeld hebt, heeft je vriendin meegetekend, dan heb je als t goed is al iets geregeld.
Voor je eigen zaken fix een samenlevingscontract, altijd goed om zaken vooraf geregeld te hebben... Bij een notaris geven ze soms ook advies over wat je moet of kan beschrijven.

börgemeister
door börgemeister - Dec 11, 2010 om 03:10
506 Antwoorden / 25 Vragen

Suggestie om zich aan te melden als lid van de VEH (Vereniging Eigen Huis) en met name voor de opleveringskeuring of aankoopkeuring voor bestaande bouw; kijk hiervoor op www.eigenhuis.nl. Bij overweging dit begin januari 2011 te doen.

De notaris hoort u te informeren welke aftrekposten beschikbaar, meestal op een kopie (eind)declaratie van de notaris aangegeven met pennenstreken, w.o. afsluitprovisie hypotheek, hypotheekakte, rente over de hypotheek e.d.
Helaas is de bouwrente geen aftrekpost! Bouwrente wordt meestal meegefinancieerd bij de hypotheekaanvraag.