ra
door radar01 Feb 12, 2015 om 08:17
Geldzaken & recht

G-Star Raw weigert bewijzen van draagsporen van kledingstuk te leveren

Op 18 januari 2015 heb ik een order bij G-Star Raw geplaatst,deze order heb ik 19 januari 2015 geretourneerd omdat het kledingstuk te klein was,Op 5 februari 2015 kreeg ik bericht van G-Star dat de retourzending was geweigerd ivm draagsporen.
Ik heb G-Star Raw om bewijzen gevraagd van draagsporen van het kledingstuk,G-Star weigert bewijzen van draagsporen te leveren .
Mijn vraag : is de vordering nog rechtsgeldig nu G-Star Raw weigert bewijzen aan te leveren van draagsporen of zijn zij niet verplicht bewijzen van draagsporen te leveren en de openstaande vordering namens Afterpay juridisch te incaseren.

5435 11 Rapporteer

bergseroel
door bergseroel - Feb 12, 2015 om 10:18
39 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens de algemene voorwaarden van G-star (https://www.g-star.com/nl_nl/help-info/terms-conditions.htm#article5) heeft de ''koper het recht om het geleverde Product binnen een periode van 14 dagen na ontvangst van het Product kosteloos zonder opgave van reden op de door Verkoper aangegeven wijze terug te sturen mits het Product ongedragen (kleding passen is wel toegestaan), onbeschadigd en (voor zover mogelijk) in originele en onbeschadigde verpakking is''.

Hier staat dus niet expliciet wat ze onder ''ongedragen'' verstaan. Het probleem is denk ik ook dat veel andere webshops met name parfumgeur of nicotinegeur als reden opvoeren om niet te betalen. En laat je daar nou net moeilijk een foto van kunnen maken..

Toch vind ik dat ze op zijn minst moeten expliciteren wat voor draagsporen het zijn, wellicht aan de hand van hun eigen algemene voorwaarden nogmaals om uitleg vragen?

bergseroel
door bergseroel - Feb 12, 2015 om 10:48
39 Antwoorden / 4 Vragen

Kijk ook eens op https://ictrecht.nl/webwinkels/veelgemaakte-fouten-webwinkeliers-deel-4-het-herroepingsrecht/

Hier stelt iemand een vergelijkbare vraag als u en geeft een juridisch adviseur antwoord, namelijk: Als een consument een product retourneert en deze zijn beschadigd door toedoen van de consument, dan mag deze inderdaad een redelijke schadevergoeding in rekening brengen. Of een schadevergoeding redelijk is, moet per geval beoordeeld worden.

Het inhouden van 100% lijkt me dus onredelijk. Andere webshops hanteren de regel dat zij zelf de sporen moeten aantonen/bewijzen, daar zou ik in dit geval dus ook op aansturen!

bergseroel
door bergseroel - Feb 12, 2015 om 10:51
39 Antwoorden / 4 Vragen

Een klacht over g-star op klachtenkompas.nl zetten zou ook nog een optie zijn.. Daar kun je ook een voorstel doen wat je een geschikte oplossing voor het geschil zou vinden.
Heeft voor mij recent in een totaal andere situatie de oplossing gegeven. Ze zijn nog niet bekend op klachtenkompas en dat willen ze waarschijnlijk ook zo houden.

koekeloer
door koekeloer - Feb 13, 2015 om 12:30
562 Antwoorden / 18 Vragen

Je geeft niet aan of je de kleding inderdaad gedragen hebt (of niet).

marcellikaasje
door marcellikaasje - Feb 13, 2015 om 13:01
16 Antwoorden / 0 Vragen

@koekeloer

=radar01 schreef op donderdag 12 feb 2015, 08:17: deze order heb ik 19 januari 2015 geretourneerd omdat het kledingstuk te klein was

Dit geeft toch aan dat ze het niet gedragen heeft maar alleen heeft gepast.

crewmember
door crewmember - Feb 13, 2015 om 13:26
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je soms de labels verwijderd?

lh
door lhe - Feb 13, 2015 om 13:41
17 Antwoorden / 4 Vragen

misschien met té veel moeite het - te kleine - kledingstuk aangedaan en zitten er nu wat strepen en/of kreukeltjes in de stof..................

ho
door honda98 - Feb 13, 2015 om 13:42
103 Antwoorden / 1 Vragen

ik zal nooit een kleding stuk bij een web winkel kopen ook al is nog zo goedkoop ze kunnen van alles suggeren maar jij zit in de problemen .
het spreek woord zecht het al goedkoop is duurkoop.
bij gewone winkels kan je het in de winkel passen of omruilen als het te klein is en bij een web winkel niet !

1paul
door 1paul - Feb 13, 2015 om 17:30
3174 Antwoorden / 0 Vragen

binnen 6 maanden moeten zij dit bewijzen en dus is uw vraag terecht, willen ze dit niet dan heeft u gewoon recht op geld terug wat er ook in de voorwaarden staat...

komsja
door komsja - Feb 13, 2015 om 17:38
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@radar01
Aan een spijkerbroek die u alleen maar heeft aangepast(zoals u zegt) of voor mijn part die ene dag gedragen heeft,dan zijn er geen draagsporen waar te nemen.
Het zou een ander verhaal worden als er slipsporen na het passen en eventueel dragen zicht en ruikbaar zouden zijn,maar dan nog moeten ze dat kunnen bewijzen.

alfatrion
door alfatrion - Feb 14, 2015 om 00:12
1659 Antwoorden / 1 Vragen

U geeft aan je je hebt beroepen om het wettelijke herroepingsrecht. En dat G-Start weigert om hieraan mee te werken. Als gevolg daarvan wilt Afterpay de vordering buitengerechtelijk dan wel gerechtelijk op u incasseren.

De vordering is onterecht.

De wetgever heeft consumenten het recht gegeven om de koop zonder opgave van redenen te ontbinden binnen veertien dan wel twaalf maanden. In artikel 6:230p BW heeft de wetgever een aantal uitzonderingen vastgelegd. De door G-Star Raw opgegeven reden staat hier [u]niet[/u] tussen. Hiervan kan niet in uw nadeel worden afgeweken.

Wanneer u verder bent gegaan dan uitproberen én het product hierdoor in waarde is verminder dan mag de verkoper deze waardevermindering bij u in rekening brengen. Waardevermindering die ontstaat door uitproberen kan de verkoper niet op u verhalen. Eveneens kan de verkoper geen kosten in rekening wanneer u verder bent gegaan door uitproberen als het product daardoor niet in waarde is verminderd.

Uit uw schrijven maak ik op dat van dit laatste geen sprake is. U staat dus in uw recht als u de vordering in zijn geheel onbetaald laat.