be
door berg666 Feb 17, 2006 om 01:33
Geldzaken & recht

Gekocht via internet, betaald, maar niet geleverd

Via internet (speurders.nl) heb ik een spiegel besteld.

Deze moest natuurlijk vooraf betaald worden. Het bedrag heb ik in november overgemaakt, en de spiegel is niet geleverd.

In december heb ik per mail nog contact gehad en kreeg ik te horen dat de spiegel gebroken was en dat ze een ander zouden bestellen. tevens nog diverse andere producten besteld per mail (deze nog niet betaald). Sinds december verder geen reakties meer op mails of ingesproken gsm berichten terug gehad.

In de laatste mail (nog op vrij vriendelijke toon) de spiegel of mijn geld terug gevraagd, maar nog geen reaktie hier op gehad.

Wat zijn mijn rechten en mogelijkheden op het terug krijgen van mijn geld, of dat de spiegel geleverd wordt?

W vd Berg

2291 10 Rapporteer

wi
door wijnhoven - Feb 17, 2006 om 10:35
9 Antwoorden / 0 Vragen

als dit bij een particulier was en je hoort nu niets meer dan ben ik bang dat je opgelicht bent. (net als ik in het verleden). het advies wat ik je zou geven is stel deze mensen een ultimatum om te reageren en print alle correspondentie en stap ermee na het ultimatum naar de politie. doe aangifte van oplichting maar waarschijnlijk ben je wel je geld kwijt!

succes Wendy

holstein
door holstein - Feb 17, 2006 om 11:49
922 Antwoorden / 16 Vragen

Je zou in ieder geval even bij Speurders.nl aan de bel kunnen trekken, want dit soort dingen zijn ze niet blij mee en misschien kunnen ze iets voor je doen richting verkoper.
Bij marktplaats gaan ze er wel achteraan heb ik wel eens gehoord, dus proberen kan nooit kwaad !

hutch
door hutch - Feb 17, 2006 om 12:03
4517 Antwoorden / 29 Vragen

U heeft inderdaad mogelijk te maken met internet oplichting.

Hier onder een paar links, wat misschien interessant voor u is:

Internetoplichting      Internetoplichting 2

Doe altijd aangifte bij de politie in uw woonplaats, van oplichting (indien u na aandringen niets meer hoort...).

Bewaar ook altijd alle gegevens van die persoon, zoals: emailtjes, rekeningnummer, telefoonnummer, data en tijdstippen van eventuele telefoontjes en van wat er besproken is enz....

Maak ook een kopie van die advertentie voordat deze verwijderd is. Dit is heel makkelijk.

Maar andersom kan het ook, als u bijv. wat op Marktplaats, Speurders (of anders sites) zet:  Oplichting.    Wees dus altijd alert op dit soort figuren.

Hutch

pb
door pbierman - Feb 17, 2006 om 13:20
31 Antwoorden / 6 Vragen

Er wordt zoveel gewaarschuwd over dit soort zaken,

Toch zijn er weer mensen die hierin trappen.

Ben bang dat je je geld kwijt bent.  Zeker met iets kopen van een
particulier is het oppassen geblazen. Ga het product zelf halen of
betaal via rembours (eerst kijken dan betalen)

Je kan niet voorzictig genoeg zijn.

mandalagirl
door mandalagirl - Feb 17, 2006 om 13:34
10 Antwoorden / 10 Vragen

hoi,

Kopen onder rembours geeft ook géén zekerheid!!

Je mag de doos n.l niet eerst openen voordat je betaald aan de postbode.

Zelf halen is altijd het beste !

ge
door gerritbakker - Feb 17, 2006 om 15:03
4 Antwoorden / 0 Vragen

mij is het zelfde overkomen alleen is de verkoper gewoon ter goede trouw geweest, maar is TPG in deze nalatig geweest.

De verstuurder heeft mij nl. keurig een kopie van het bewijs gestuurd dat hij het pakket op het postkantoor had ingeleverd en vis trac en trace wordt dit ook bevestigd. Maar vervolgens heeft TPG het pakket kwijt gemaakt en deze zegt nu doodleuk "wij hebben het pakket kwijt gemaakt, dat is jammer maar we kunnen niets meer voor u doen" "had u het maar verzekerd moeten versturen".

Ten eerste vindt ik het gewoon van den zotte dat iemand wat kwijt maakt en dat je hem daar, volgens zijn eigen voorwaarden, niet voor verantwoordelijk kunt stellen.

Zelf kun je niets doen richting TPG, ook geen klacht indienen bij de ombudsman want dat kan alleen de verstuurder en mijn verstuurder had daar geen zin in (hij had immers zijn geld al binnen)

Naar aanleiding hiervan ben ik eens op zoek gegaan en ik heb dit gevonden

Burgerlijk Wetboek Boek 7:

art. 9, lid 1: "De verkoper is verplicht de verkochte zaak met toebehoren in eigendom over te dragen en af te leveren."

art. 9, lid 2: "Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper."

art.11: "Indien bij een consumentenkoop de zaak bij de koper wordt bezorgd door de verkoper of een door deze aangewezen vervoerder, is de zaak pas voor risico van de koper van de bezorging af, zelfs al was zij reeds eerder afgeleverd in de zin van artikel 9."

Met andere woorden de verstuurder is er verantwoordelijk voor dat hij, of een vervoerder die hij daarvoor opdracht geeft, de spullen ook daadwerkelijk bij u afleverd.

Zo niet dan kunt u de verstuurder in gebreke stellen en uw geld terug eisen.

suc6

Gerrit Bakker

mp
door mplucky - Feb 17, 2006 om 16:42
1 Antwoorden / 2 Vragen

Doe altijd aangifte bij de politie. Ik ben zelf ook opgelicht via Marktplaats en het was 'maar' voor een bedrag van e 25,00 maar de recherche deed er toch iets mee en heeft de persoon opgezocht en geeist dat ze het geld terugstort. Daar zit ik nu op te wachten.

Aangifte doen dus!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 17, 2006 om 20:05
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas is dit momenteel veel in het nieuws, ook via consumentenprograma's als Radar en Kassa.

Altijd aangifte doen, maar of dat wat oplevert, ik vrees van niet.

e-bay ed voeren momenteel zekere waarborgen in maar daar heb je in jouw geval niets aan.

Gerrit

be
door berg666 - Mar 13, 2006 om 01:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Uit alle antwoorden heb ik de nodige tips ontvangen, na wat gepluis op het internet kwam ik achter een aantal email adressen van de zelfde firma. Na een email gestuurd te hebben met een ultimatum, en de gevolgen van wanneer mijn eisen niet ingewilligd zouden worden ( aangifte politie, aangifte bij de internet site speurders en marktplaats) heb ik uiteindelijk een reaktie terug gekregen, en een week na het ultimatum was ook het geld op mijn rekening terug gestort. Het werkt dus wel.

hutch
door hutch - Mar 13, 2006 om 09:56
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Hallo W. v.d. Berg,

een beetje druk uitoefenen helpt dus wel degelijk, proficiat.

Nu naar een "gewone" winkel en een spiegel uitzoeken, direct waar voor je geld....

Gr. Hutch