ma
door matthijs_1 Oct 16, 2009 om 18:29
Geldzaken & recht

Geld uitgeleend aan een bekende

Ik heb geld uitgeleend aan een bekende. In tegenstelling tot iemand in een eerder topic hier heb ik wel e-mails van hem waarin hij aangeeft dat hij deze schuld bij me heeft, en staan ook afspraken over de afbetaling.
Deze afspraken kwam hij echter nooit na. Elke keer als ik wat met hem afspreek komt hij niet opdagen, en afgesproken betalingen worden niet gestort.

Zijn er in mijn geval, omdat ik wel dingen zwart op wit heb, stappen die ik kan ondernemen?

678 6 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Oct 16, 2009 om 18:45
2308 Antwoorden / 28 Vragen

als alles goed op papier staat dan heeft u een punt . de deurwaarder kan uitkomst bieden. als dat niet lukt dan een rechtzaak. hopelijk heeft u daar ook iets van op papier staan dat u de kosten rechtelijk en buiten rechtelijk kunt verhalen . veel succes

vladja
door vladja - Oct 16, 2009 om 19:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Er hoeft niets op papier te staan over het verhalen van incassokosten. Als de vordering terecht is, zijn die te verhalen bij een uitspraak van de rechter. De rechter zal zelfs op verzoek die kosten meenemen in de veroordeling.

Zonder uitspraak van een rechter wordt dat wel lastig. Dus voordat u iemand inschakelt om te incasseren eerst goed overleggen over welke kosten eraan verbonden zijn. Als de bekende niet betaalt, zal de incasseerder wel betaald willen worden voor zijn inspanningen en krijgt u de rekening.

Vladja

mhofman
door mhofman - Oct 17, 2009 om 16:40
530 Antwoorden / 93 Vragen

Heel vervelend dit.Ik weet niet hoeveel geld je hebt gegeven maar denk aan de kosten van deurwaarde of rechter.Als het bedrag lager is dan de kosten voor een rechtzaak zou ik er nog maar eens over nadenken wat te doen.Waarschijnlijk heeft hij dit vaker gedaan en weet hij wat wel en niet tedoen.Maak hem gek met bellen en vragen hoe het zit.Kijk ook eens op internet lenen aan vrienden daar staan ervaringen op die je misschien kunnen helpen.Groeten mhofman.

ma
door marwin - Oct 19, 2009 om 09:17
126 Antwoorden / 15 Vragen

Je moet degene die je geld schuldig is in ieder geval 2x een aangetekende brief sturen met een betalingstermijn waarin betaald moet worden daarna kan je pas een advokaat inschakelen.

Je zou kunnen proberen via je rechtsbijstandverzekering hulp te krijgen van een advokaat maar ik weet niet of lenen van geld daarin meegenomen is of dat ze het zien als iets zakelijks en dan doen ze niets

crise
door crise - Oct 19, 2009 om 09:39
33 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn moeder heeft zoiets ook meegemaakt. Geld uitgeleend aan een ex-zwager, die vervolgens zijn betalingsverplichting niet nakwam. Ook zij had het zwart op wit staan. Ze is op een geven moment naar een deurwaarderskantoor gegaan en die hebben het geld voor haar teruggehaald. Zonder tussenkomst van een rechter!

Als ik u was ging ik toch eens informeren bij een deurwaarderskantoor om te kijken wat men voor u kan betekenen. Vragen kost per slot van rekening niets.

Succes!

ma
door matthijs_1 - Nov 3, 2009 om 17:36
1 Antwoorden / 2 Vragen

Is er een manier om een inschatting te kunnen maken hoe groot de kans is dat ik in mijn gelijk wordt gesteld als het op een rechtszaak aankomt? Ik heb een offerte gekregen van een deurwaarder, maar als ik het goed begrijp moet ik sowieso eerst kosten maken. Als ik dit doe wil ik eigenlijk wel met enige zekerheid weten dat ik niet alleen maar nog meer kosten maak...

Ik zou ook op een bepaalde manier kunnen aantonen dat ik bereid ben dit soort stappen te nemen en hopen dat hij dan toch gaat betalen, maar dan wil ik wel eerst precies weten waar ik het over heb en kunnen laten zien dat ik in het gelijk gesteld ga worden al het erop aankomt en liever niet bluffen.