ni
door nieves May 13, 2010 om 19:00
Geldzaken & recht

Gevolgen invoering Euro

Het zal wel een domme vraag zijn maar behoort het tot de mogelijkheden dat de gulden weer ingevoerd kan worden? Na invoering van de Euro was er direct te merken dat er sprake was van prijsopdrijving, vooral in de horeca. Dit werd eerst ontkend door minister Zalm, later durfde hij dat zelfs niet meer. M.i. is het gewoon een wisseltruc. Nogmaals een domme vraag van mij maar zou het tot de mogelijkheden kunnen behoren om terug te gaan naar de Gulden?

2420 12 Rapporteer

tdehond
door tdehond - May 13, 2010 om 19:05
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Dat is zeer onwaarschijnlijk.
Zie site: Eurozone - Europa nu

vladja
door vladja - May 13, 2010 om 19:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ja, dat is mogelijk. Het is niet erg waarschijnlijk dat het gebeurt. Maar mogelijk is het wel. Ik denk dat er dan trouwens weer die wisseltruc uitgehaald wordt.

Vladja

birdies
door birdies - May 13, 2010 om 19:11
6104 Antwoorden / 31 Vragen

...........maar zou het tot de mogelijkheden kunnen behoren om terug te gaan naar de Gulden?........

99,9% zeker van niet.

stacey
door stacey - May 13, 2010 om 19:15
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Zou van weinig nut zijn als het zou kunnen sowieso, bij teruggaan van euro naar de gulden zal echt niet, zoals bij het omwisselen naar de euro gebeurde Enkel het Fl. in E veranderd worden met eenzelfde prijs erachter.........
Nu zullen ze het, mocht zoiets ooit gebeuren, dan echt eerst WEL even netjes omrekenen waarmee de Werkelijk prijs dan dus net zo hoog zal blijven in guldens als hij voorheen in euro`s was..............

birdies
door birdies - May 13, 2010 om 19:22
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@stacey: he, en ik maar hopen dat we in dat geval naar de prijzen van 10 jaar geleden zouden gaan (en de salarissen natuurlijk anno 2010).

freya
door freya - May 13, 2010 om 20:07
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad acht ik de kans klein dat we de gulden terugkrijgen, maar als het zou gebeuren, dan blijven de prijzen gewoon hetzelfde en wordt 'de euro' gewoon 'de gulden'. Dus helemaal niets omrekenen.

Bij de overgang van de gulden naar de euro moesten een hele hoop verschillende valuta omgezet worden naar dezelfde munteenheid. Je kon er dus niet omheen om voor de verschillende soorten munten een andere omrekening te maken.
Bij een teruggang van euro naar gulden hoeft dat natuurlijk niet. Je hebt dan alleen maar te maken met 'de eigen valuta' en er is natuurlijk niets mis mee om gewoon 'een nieuwe gulden' te introduceren die, op dat moment, precies één euro waard is.

Maar zoals al gezegd acht ik de kans nihil dat het daadwerkelijk gaat gebeuren.

Freya

elenay
door elenay - May 13, 2010 om 20:23
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Als Duitsland uit de Europese Unie stapt en kiest voor een andere sterkere munteenheid, kan Nederland zo mee. Schulden los je niet op met het maken van nog meer schulden zoals nu gebeurt.

Griekse, Portugese en Spaanse burgers halen hun geld van de bank, omdat ze er geen vertrouwen meer in hebben dat hun overheid de depositogaranties kan waarmaken. Dat brengt hun toch al sterk verzwakte banken verder in problemen. Ook banken elders in Europa zijn geraakt, omdat zij vele tientallen miljarden aan de Griekse overheid hebben uitgeleend.

Het is een kwestie van tijd, maar ik denk niet dat de euro blijft.

Wat mij betreft mag het morgen gebeurd zijn, want dit is water naar de zee dragen.

jscholtes
door jscholtes - May 13, 2010 om 21:29
777 Antwoorden / 31 Vragen

Ik acht het onwaarschijnlijk dat het gebeurd. Als er zoiets zou gebeuren dan krijgen we waarschijnlijk een nieuwe valuta de Nieuwe Nederlandse Gulden (NNG). De tegenwaarde zal initieel gelijk aan de Euro zijn.....

richard83
door richard83 - May 13, 2010 om 21:42
386 Antwoorden / 28 Vragen

Ik acht de kans ook heel klein. Maar ik zou het wel leuk vinden dat de gulden weer terug kwam.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 14, 2010 om 01:41
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag nieves,

Afgezien van het feit dat ik persoonlijk de Euro nu wel zie zitten omdat ik vaak in buitenland kom, weet ik dat iedere omwisseling van valuta betaald moet worden en ik weet ook door wie.
Daarenboven wordt iedere omwisseling door criminelen gebruikt om prijsverhogingen door te voeren. Dan heb ik het nog niet over de horeca dieven!

Hardware ERror MAN.

nb
door nbw - May 14, 2010 om 02:11
521 Antwoorden / 24 Vragen

Lees heel veel hang terug naar de gulden en verwijten naar onze subsidie van zwakke broeders binnen de eu die geen regels wensen te volgen. Nederland is 1 van de gootste profiteurs geworden van de euro als natie.Echter voor maar 20% van onze landgenoten. De 80% meerderheid is er niets mee opgeschoten. En dat zal ook niet veranderen. Binnen die 20% zit de top van nederland met giga veel geld en dus macht. Neem Rijkman Groenink. Er is geen politicus/rechter/advocaat/media/koningin die zijn volledig legale verkregen zelfverrijkking kan aanpakken. Euro of gulden maakt helemaal niets uit.

elenay
door elenay - May 15, 2010 om 02:22
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Na vandaag zal het wel niet meer zo heel lang duren.

Het aanvankelijke optimisme over het plan van de eurolanden en het Internationaal Monetair Fonds om een groot fonds op te richten voor landen met schuldproblemen is nu echt weggeëbd. De koers van de euro zakte vrijdag naar het laagste niveau in anderhalf jaar. De beurzen in Spanje en Italië, landen die volgens speculanten in de problemen zullen komen, kregen harde klappen.

Griekenland

De topman van Deutsche Bank, Josef Ackermann, gooide olie op het vuur door te betwijfelen of Griekenland ooit zijn schulden volledig terugbetaalt. ,,Iedereen was opgewonden toen het reddingsplan voor de eurozone naar buiten kwam, maar nu we tijd hebben gehad om het te analyseren, komen velen tot de conclusie dat het niet voldoende is'', zei een handelaar tegen persbureau Reuters over de nieuwe onrust.

30% van het geleende geld aan Griekenland wordt sowieso niet terugbetaald, dus mag de belastingbetaler hiervoor weer opdraaien, hoorde ik vandaag.

China ruilt het papieren geld al in voor grondstoffen, dus dat is zeer zorgelijk.

Inflatie gaat oplopen.

En het IMF in Basel heeft al gesproken over het bestaan van een virtuele reservemunt, ik bedoel maar....wat in een dag al niet kan veranderen, smile.