Glas breekt door folie van verhuurder, ben ik aansprakelijk?
Toen ik in deze huurwoning kwam in 2020 zat er melk-witte folie op de ramen beneden. Mij is toen niet gemeld dat die folie een probleem zou kunnen vormen, noch is mij verzocht die verwijderen. Ik woon pal aan de straat dus ik vond het zelf wel prettig om die privacy te hebben van de folie.
Begin 2024 begon de folie los te laten, dus ik besloot op eigen kosten deze te vervangen met nieuwe raamfolie. Niks bijzonders. Echter, bij een raam in de woonkamer trof ik een thermische breuk onder de oude folie. Ik vermeldde dit direct bij de makelaar die de huurwoningen van mij huisbaas overziet. Vandaag kwamen ze langs met een glazenmaker en die vertelde dat het door de folie kwam (hij kon niet zeggen door welke twee). En nu probeert zowel de huisbaas als de makelaar de kosten op mij te verhalen. Ik heb het wel bij mijn inboedelverzekering nagevraagd maar die stuurden mij naar de eigenaar van het pand.
Kortom: Ben ik aansprakelijk voor de kosten? Of is dit iets dat de verhuurder aan mij had moeten melden? Ik heb vandaag gelijk de folie van alle ramen gehaald om andere breuken te voorkomen. Als ik dit namelijk eerder had geweten dan had ik wel andere gordijnen of iets gehaald.
Dit is een thermische breuk. In principe mag er geen folie op Hr-glas worden geplakt, maar er zijn speciale folies die wel gebruikt mogen worden. De vorige folie was waarschijnlijk wel geschikt (of gewoon geluk geweest), de folie die u heeft gebruikt was daar niet geschikt voor.
Mogelijk heeft de verhuurder een glasverzekering. Zo niet, vraag dan toch even uw eigen verzekering.
Ik weet niet hoe groot de ruit is, maar in principe is het glas niet duur, de montage is duurder.
Het is onder de folie van de verhuurder gebeurt. Ik merkte het namelijk pas op bij verwijdering. Dus dan zou hun folie niet geschikt moeten zijn? Ik weet niet wat voor soort ruiten erin zitten behalve dus dat het dubbel glas is en in de zomer onmenselijk heet wordt.
Als de folie er al op zat, dan lijkt mij dat u niet aansprakelijk bent.
Kan het zijn dat de vorige huurder de folie erop geplakt heeft?
Als u tussen het dubbelglas gaat kijken, zal ergens in de spouw staan wanneer het glas is geproduceerd, naam producent, welk type glas het is en de afmetingen. Het kan dus in 1 van de 4 zijden staan.
Als ik u was, zou ik gewoon de verhuurder even bellen.
Dat van de spouw wist ik niet! Ik zal dat zodadelijk gelijk even doen.
En dat over de vorige bewoonster: Zou best kunnen. Het heeft een halve maand leeggestaan voordat ik erin ging. Zowel mondelijk als schriftelijk is er nooit iets gemeld over die folie anders had ik het er direct afgehaald. Ik heb de huisbaas en makelaar net gesproken en de makelaar gaat contact opnemen. Maar het zijn behoorlijke 'zeurkousen' dus hopelijk met foto bewijs van de oplevering etc. draaien ze bij.
De spouw is die zilverkleurige strip die tussen de 2 ruiten zit. In uw spouw kan staan HR, HR+, HR++.
Als u ander folie gaat plakken, zoek dan naar HR-folie. Beter is zonwerende HR-folie die aan de buitenzijde wordt geplakt. Zodra warmte al door het glas is, is de warmte in huis. Je moet juist zorgen dat de warmte buiten blijft. Daarom is het systeem van raamluiken altijd goed werkend.
Hang ook geen (donkere) gordijnen tegen het glas, dat veroorzaakt ook thermische breuken.
Het blijkt HR++ veiligheidsglas te zijn. Ze gaan die nu vervangen met normaal HR++. Ik denk dat een luifel daar lastig wordt omdat het dan over de stoep zal hangen. Maar ik ga wel navragen naar de opties voor markiezen, rolluiken of dus speciaal HR++ folie. Als ik daarmee de temperatuur in de zomer omlaag krijg en wat meer privacy heb, dan is dat erg fijn. Dankjewel voor je adviezen!
Graag gedaan en succes met je zoektocht.
Topantwoord
Kunt u aantonen dat dit folie al op de ramen zat, toen u de woning betrok, door bijvoorbeeld een foto in een brochure of zo? Laat dan deze foto zien. Ten tweede, kijk ook eens in uw huurcontract of er iets in staat over folie op ramen. En er komen ook scheuren in glazen waarop geen folie zit. Dus een 1 op 1 relatie tussen folie ennbreuk is niet aan te tonen. Als er niets in uw contract staat mbt tot folie, kunnen ze u niets maken. En glasschade valt onder opstal en dus voor rekening verhuurder
En als uw verhuurder dan toch in de veronderstelling is dat hij u aansprakelijk moet stellen, laat hem dat schriftelijk doen en schakel dan uw aansprakelijksverzekering in.
Ik heb fotos van de oplevering waar de folie al op de ramen zat. Ook heb ik de huurovereenkomst even doorgelezen en er wordt alleen gesproken over stickers op bijv. stucwerk. Maar niks over stickers/folie op ramen.
Topantwoord
Ik heb fotos van de oplevering waar de folie al op de ramen zat.
In dat geval heeft de verhuurmakelaar dus een grote steek laten vallen bij de eindcontrole van de oplevering. Ten 1e had hij/zij eventuele (ruit)schade moeten checken en ten 2e had de folie verwijderd moeten worden voordat de nieuwe huurder er in kwam.
Een rekening zou ik gezien bovenstaande zeker niet betalen. Bovendien hoort de verhuurder je hierover te informeren, bijv. in een informatiebrochure.
Als ervaringsdeskundige nog even dit: als het triple A glas is, moet je zelfs opletten dat er geen zwart object pal achter het raam staat of zit, want zelfs dan kan er een thermische breuk ontstaan.
Edit: zie nu dat je ook op zoek bent naar een andere oplossing. Ik heb zelf een screen aan de buitenzijde laten plaatsen.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat deze mensen vooral specialiseren in huizen verkopen en ze behoorlijk veel steken laten vallen onder wat ze verhuren (mijn 4 buren hebben momenteel een appeltje te schillen vanwege een lekkage die al 18 maanden speelt). Ik heb o.a. de eigenaar moeten verzoeken niet onaangekondigd binnen te komen met zijn sleutel. Ook al is het om een pakketje in de gang neer te leggen. Dit is erna gelukkig niet meer gebeurt.
Dat van zwarte objecten/zwarte gordijnen wist ik! Gelukkig heb ik voornameelijk witte spullen in huis en het enige wat op de vensterbank staat zijn wat kleine plantenpotten (met afstand van de ruit).
Uw verzekeraar dient contact op te nemen met degene die de schade bij u claimt en die zoeken het dan verder uit,
u bent niet voor niets verzekerd.
Een verzekering betaalt niet bij thermische breuken. Niet alles wordt vergoed door een verzekering.
Ik heb dit nagevraagd en mijn verzekering dekt inderdaad geen thermische breuken. Zij sturen mij dus naar de eigenaar.
Nee, als die folie er al opzat toen u het huis betrok kunt u niet verantwoordelijk worden gesteld voor het feit dat er dan blijkbaar foute folie op zat. Het wordt natuurlijk een ander verhaal als men stelt dat het komt folie die u er zelf op heeft geplakt maar ik snap het verhaal niet helemaal op dit punt.
Dit soort schade valt sowieso niet onder de dekking van een AVP en uw inboedel dekt vermoedelijk ook geen glas. Als u wel verantwoordelijk blijkt is het rekening man.
Excuus voor de onduidelijkheid. Er zat eerst melkwitte folie op en onder die is het dus gebeurt. Ik heb die eraf gehaald en erna één (na checken) wel geschikt is voor HR++ glas. Maar ik wist in beginsel niet dat de breuk door de folie kwam. Desalniettemin heb ik alles eraf gehaald zodat straks de ruit vervangen kan worden en laat ik het erbij.
De oude folie kwam los eind vorig jaar. In januari ging ik het eraf halen en toen viel het op in de hoek. Ik heb dit toen direct gemeld met foto's. En pas vandaag komen ze met afspraken en proberen ze op mij te verhalen.
Hebben ze je al schriftelijk aansprakelijk gesteld dan?
Hadden ze wel geprobeerd. Maar ik heb aangegeven dat ik niet weet hoe dit gebeurt is en voet bij stuk gehouden. Ze hebben toen gezegd dat de glazenmaker hun dan kan informeren hoe het komt. En die zei dat het door de folie kwam. Daarna hebben ze mij via de mail (gisteravond) aansprakelijk gesteld onder het feit dat 'het gebeurt is terwijl ik er woon'.
Ga maar juridische bijstand regelen want dit lijkt mij uitstekend aanvechtbaar. Ik zou het alleen wel uitbesteden.
Ik heb ze gisteren gebeld en ze nemen deze week contact met me op. Bedankt voor je hulp en steun. Al deze comments helpen me gerust te stellen.
Wat alles nog extra dom maakt is dat als ze simpelweg niks hadden aangegeven het gewoon opzicht was geweest, je bent als huurder volgens mij verantwoordelijk voor glasschade, maar omdat ze zelf aangegeven hebben dat het door de folie komt die ze zelf ook aangebracht hebben, kun je de verantwoordelijkheid afwijzen.
Wat ik niet begrijp, is dat je deze fikse breuk niet zag bij oplevering, maar pas toen je zelf andere folie erop wilde doen. Hij is toch duidelijk zichtbaar?
Misschien ben ik hier niet duidelijk over geweest, excuus ervoor.
Bij oplevering heb ik niks gezien. En ik ben alles nagelopen. De schade viel mij op januari dit jaar en heb dit toen direct gemeld. Ik heb er maanden geen reactie op gekregen tot mid april. En toen alleen dat de eigenaar wel de ruit wilde gaan vervangen. Nu is het juli en komen ze pas aan de deur voor een afspraak maken om die ook te laten vervangen. Maar vanaf 2020 tot 2024 heb ik het niet opgemerkt. Het zit dan ook wel in een hoek van het huis waar je niet vaak tegenaan kijkt.
Ik begrijp u niet geheel goed, u geeft aan dat de glazenmaker aangegeven heeft dat hij niet kon aangeven door welke (van de twee) raamfolie dit is ontstaan. Daarbij concludeer ik dat u al nieuwe folie erop geplakt had? U heeft toen toch al deze breuk aangetroffen? Heeft u er dan weer nieuw folie overheen geplakt?
Sorry ik zie nu je reactie. In dit geval is de verhuurder aansprakelijk.
Ik heb o.a. de eigenaar moeten verzoeken niet onaangekondigd binnen te komen met zijn sleutel.
Wauw, dit is/was regelrechte huisvredebreuk, daarvan had je aangifte kunnen doen. Zegt wel wat van de onprofessionaliteit van de eigenaar/verhuurder. Zou zelf voor alle zekerheid een extra pinslot op mijn deur laten zetten. Dat je het niet merkt, betekent niet dat het niet meer gebeurd.
Anyway, NIET betalen, jij bent niet aansprakelijk.
Dat zou mij een naar gevoel geven.
De verhuurder is een oudere man die volgens mij de regeltjes gewoon niet weet. De beheerder voor de verhuurder... die is wel naar. Hij komt ook wel eens onaangekondigd langs en heb hem erop gewezen dat ik de volgende keer de deur niet open doe en alles schriftelijk wil ontvangen. De gesprekken met hem zijn ook vaak enorm passief aggressief en dreigend. Met zeggen dat ik dan maar een andere woning moet zoeken, maar ik woon hier verder super.
heeft u een overnamelijst gehad waar deze folie opstond? zo niet, niet uw probleem..
bel ook even met juridische loket of de woonbond!!
Goede tip! Nee die was er niet. Dus ik had werkelijk geen idee of de vloer, raamfolie of zelfs badkamerspiegel orgineel van de vorige bewoonster of verhuurder was. Ik heb gisteren contact gezocht met het juridisch loket en die bellen mij deze week.
Al deze berichten stellen mij wel gerust. Ik denk dat ze proberen bij mij geld te halen omdat, na meer dan een jaar, nu ook eindelijk het dak in onze rij gemaakt wordt wat lekkage had veroorzaakt in de badkamer van mijn buurvrouw. En dat is natuurlijk ook duur.
Nu is gemaild dat het 'mij' 650 euro gaat kosten en ze het raam na de zomervakantie zullen laten maken. Kortom, begin januari gemeld en ergens in augustus staat herstel gepland. Ik heb ook geen factuur o.i.d. ontvangen.
zelfs als je factuur krijgt niet betalen, ook niet na incasso traject, laat ze je maar voor de rechter slepen, met jouw verhaal en je stukken ben ik er vrij zeker van dat jij heel sterk staat en de verhuurder in dit geval de rekening mag betalen!!
Dankjewel paul. Al deze woorden geven mij goede moed. Ik heb ook het huurcontract nog een keer doorgelezen en daar wordt ook gemeld dat ik ruiten moet betalen mits de kosten gering zijn. En sorry... maar € 650,00 euro lijkt mij geen gering bedrag. Ik ga samen met het juridisch loket een strak antwoord terug kaatsen en dan laat ik het erbij. Ervaring laat weten dat deze mensen graag een discussie aangaan ook al staan ze niet in hun recht.
€ 650,-???? Hoe groot is die ruit wel niet? Hier heeft de verhuurder ook nog marge op gezet en mogelijk btw en hij stuurt de factuur naar de verzekering, omdat er zogenaamd een bal tegen de ruit is gekomen.
Niet betalen, want het is uw schuld niet.
U weet de maten van het glas (in de spouw), bel 1 of 2 glaszetters en vraag wat het glas inclusief montage kost. Dan heeft u straks ook een goed weerwoord, Dit noemen ze bij iemand een poot uittrekken.
Het is inderdaad van belang om te weten wat de maten van het glas zijn en wat de materiaalkosten en personeelskosten zijn.
Zonder die kennis is er geen conclusie te trekken rond een onterechte marge of iemand een poot uittrekken.
wat hier boven gesuggereerd word is ook een goede om nog even sterker te staan, laat een offerte uitbrengen door een klusjesman en je weet de redelijke prijs..
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Geld terug in verband met non conformiteit van een nieuw gekocht voertuig, wat moeten we nu doen?
Wij hebben een Carver gekocht in mei 2024, nieuw, bij de dealer Bourguignon in Leeuwarden. Het voertuig geeft steeds storingen waardoor hij niet verder kan rijden en dan opgehaald moet worden voor reparatie. Het is steeds dezelfde storing. Daar is de Carver nu al 4 x voor opgehaald. Het is een onbetrouwbaar voertuig geworden. Bij de laatste keer is er tijdens de testrit schade ontstaan, het voertu ... Lees meer
Is Raisin spaarplatform betrouwbaar voor het sparen van geld in deposito
Als ik geld in deposito wil stallen om te sparen, is Raisin dan een aangewezen platform om dat te doen? Lees meer
Ik wil dat Stella de E-bike terug neemt. Vlg hfd knt. geldt de bedenktijd niet a
Volgens het hfd.kant. van Stella, is de bedenktijd niet gelding als de fiets niet in de bus is gekocht! Kan dat? Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer