ma
door maron Sep 11, 2013 om 00:47
Geldzaken & recht

Ivoor, mamoet of olifant?

Ik zie op verkoopsites veel ivoor aangeboden staan, waarbij verteld word dat het om mamoet ivoor gaat.
mijn vraag is, hoe kun je het verschil zien als leek?
ik hoop dat iemand er verstand van heeft en kan vertellen wàt het duidelijke zichtbare verschil is.

ps, geen idee in welke andere categorie ik deze vraag kon stellen, dus hoop dat ie hier goed staat.)

9436 8 Rapporteer

pavoordf
door pavoordf - Sep 11, 2013 om 08:26
519 Antwoorden / 73 Vragen

Volgens mij is de mammoet uitgestorven

de eelco
door de eelco - Sep 11, 2013 om 09:36
607 Antwoorden / 92 Vragen

[quote=pavoordf schreef op woensdag 11 sep 2013, 08:26]Volgens mij is de mammoet uitgestorven

dus dan zijn de slagtanden ook verdwenen???...
er worden regelmatig nog delen en completen manmoeten gevonden dus ook de slagtanden..

jantom
door jantom - Sep 11, 2013 om 12:11
377 Antwoorden / 0 Vragen

Het verschil ligt in ieder geval in de ouderdom van het materiaal.

Er wordt inderdaad soms nog delen van slagtanden van mammoeten gevonden. Die delen zullen er hoogstwaarschijnlijk erg verweerd uitzien (maar dat is geen wet van Meden en Perzen).

Ik ben in deze geen expert ~ verwacht van mij dan ook geen bewijzen voor wat ik hierna aangeef.

Er zijn methoden om na te gaan hoe oud dat materiaal is (koolstofdatering). Dan wordt duidelijk hoe oud het is ~ zo met het blote oog is dat niet te zien.

Ik verwacht dat het mogelijk is jong materiaal met chemische middelen te behandelen om het veel ouder te laten lijken. Misdaad en bedrog is van alle tijden.

Als de slagtanden van mammoeten en olifanten worden bewerkt (b.v. voor het maken van kunstvoorwerpen) zal er -neem ik aan- niet zo gemakkelijk onderscheid zichtbaar zijn. Ik verwacht wel een kleurverschil maar dat kan door inwerking zijn.

ha
door harryromijn - Sep 11, 2013 om 12:53
272 Antwoorden / 0 Vragen

Even naar een gekend zoekprogramma op Internet gaan, genaamd "google" en dan het liefst in een taal, die ook buiten het aanspoelsel van Rijn, Maas, Schelde en Noordzee gebruikt wordt.

Elephant and mammoth ivory - Wikipedia, the free encyclopedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Elephant_and_mammoth_ivory
Elephant and mammoth tusk ivory comes from the two modified upper incisors of extant and extinct members of the order Proboscidea. Mammoths are believed ...
MAKE | How-To: Tell Mammoth Ivory from Elephant Ivory
http://makezine.com/2012/03/29/how-to-tell-mammoth-ivory-from-elephant-ivory/
29 Mar 2012 ... The craft use of any kind of ivory is potentially controversial. We have covered at least one ivory-related project, before,…
mammothivory.org, mammoth ivory e-shop, bidding site and ...
http://www.mammothivory.org/
Large selection of mammoth ivory netsuke, knife scales, jewelry, etc. online, selling at good price with great DISCOUNT. Information was gathered from all kind ...
Trade in mammoth ivory, helped by global thaw, flourishes in Russia ...
http://www.nytimes.com/2008/03/25/world/europe/25iht-mammoth.4.11415717.html
25 Mar 2008 ... NOVY URENGOI, Russia — As Viktor Seliverstov works in his makeshift studio in this hardscrabble Siberian town he is enveloped in a cloud of ...
Boone Trading Company - Mammoth Ivory
http://www.boonetrading.com/MammothIvory.html
14 Jul 2012 ... We offer tusks, chunks and pieces of ancient ivory from the long extinct elephants . This ivory from Alaska is at least 10,000 years old and could ...
Trade in mammoth ivory 'is fuelling slaughter of African elephants ...
http://www.independent.co.uk/environment/nature/trade-in-mammoth-ivory-is-fuelling-slaughter-of-african-elephants-2092528.html
29 Sep 2010 ... It is 4000 years or more since the last woolly mammoths, with their spectacularly curved tusks and heavy shaggy coats, roamed the icy wastes ...
Stephan Blezinger recorders - Mammouth ivory
http://www.blezinger.de/eng/mammothivory.htm
has over the last few years been imported from Siberia in astounding numbers. It basically resembles the ivory from elephant tusks. Due to its age, however, ...
Russia digs up woolly mammoth remains for guilt-free ivory ...
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/8026187/Russia-digs-up-woolly-mammoth-remains-for-guilt-free-ivory.html
26 Sep 2010 ... Russia is mining the remains of its long extinct woolly mammoths to meet a growing demand for ethical ivory.
Does mammoth ivory make ethical jewellery? | Fashion | The Guardian
http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2010/sep/27/mammoth-ivory-ethical-jewellery
27 Sep 2010 ... The tusks from long-dead mammoths are being presented as a more sustainable alternative to elephant ivory.
Mammoth Ivory - IvoryAndArt.com
http://www.ivoryandart.com/servlet/the-Mammoth-Ivory/Categories
489 product ... Visit our collection of Carved Mammoth Ivory,Mammoth Ivory Tusks ...

ma
door maron - Sep 11, 2013 om 15:15
31 Antwoorden / 8 Vragen

@jantom, bedankt voor je antwoord. ik denk eigenlijk ook, dat het misschien aan de kleur te zien is,
maar inderdaad, met chemische middelen kun je een hoop.
maar zelfs zonder chemische middelen kan een slagtand wit zijn zag ik laatst in een advertentie, het betrof hier een tand van een nog jonge mamoet (?) , alsof deze niet door de tijd verkleuren?
Misdaad en bedrog is inderdaad van alle tijden.
Omdat de illegale handel in ivoor steeds heviger word,
durf ik geen stukje ivoor van een mammoet te kopen.
zolang niemand weet welk duidelijk verschil er is,
koop ik het gewoon maar niet.
Het leuke van en stukje oertijd in mijn huis zou niet op kunnen wegen tegen
het idee dat ik heel misschìen wel mee werk aan de massale slachtingen van deze prachtige dieren.
Het zou handig zijn als mammoet ivoor een keurmerk droeg of zo.

jantom
door jantom - Sep 11, 2013 om 17:03
377 Antwoorden / 0 Vragen

Maron: er zijn geen levende mammoeten meer... wel olifanten maar dat is een andere soort ~ en ook een ander verhaal.

Er zijn veel manieren om een stukje oertijd in huis te halen. Dat kunnen fossielen zijn (van dieren of planten) maar ook oud gesteente. Maar ik denk dat jij meer interesse hebt in fossiele dieren. Daar zijn genoeg fossielen van.

Bezoek eens het Teylers Museum te Haarlem: daar is ook een mammoetkop te bewonderen en ook veel fossielen.

stijnmto
door stijnmto - Mar 25, 2014 om 18:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het verschil tussen ivoor van mammoeten en olifanten is wel degelijk te zien, alleen vaak niet van foto's. Uiteraard moet je dan wel weten waar je op moet letten en soms heb je er een vergrootglas bij nodig (meestal niet). Het verschil zit 'm niet in de kleur - daar kun je mee genept worden - maar in de nerven, de z.g. "schreger" lijnen. Die zijn goed zichtbaar op glad afgewerkte kopse vlakken van het stuk ivoor. Ik verwijs je naar de volgende link:
http://www.mammothivory.org/difference%20between%20Mammoth%20Ivory%20and%20Elephant%20Ivory.htm.

Ivoor van nijlpaarden ("hippo") en walrussen heeft ook nerven, maar die zijn concentrisch.

Wil je op internet ivoor kopen en zeker weten dat het echt mammoet ivoor is, laat dan de verkoper met een goede camera macro-opnames maken van die schreger lijnen. Kan (of wil) hij dat niet, laat dan de koop maar zitten, want voor je het weet wordt je met been of kunststof genept of, erger nog, draag je bij aan de stroperij van olifanten.

pi
door pieterwolters - Mar 25, 2014 om 19:20
3610 Antwoorden / 0 Vragen

In geval van twijfel: niet kopen.