dr
door drummertje Dec 10, 2011 om 16:00
Geldzaken & recht

Kadaster sms dienst

Beste mensen.
Ik verbaas en erger me eigenlijk best wel aan de tv reclame voor hypotheekgegevens van het kadaster.
Hier wordt gezegt dat het mogelijk is om hypotheekgegevens van ieder willekeurig huis op te vragen via sms.
Kan dit zo maar (is toch privacygevoelige informatie waar niemand, behalve kredietverstrekkers en overheid iets mee te maken hebben) ???
Is dit echt een dienst van het kadaster zelf?

20784 23 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Dec 10, 2011 om 16:17
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Mensen, we moeten eens ophouden met alles maar privacygevoelig te noemen, maar vervolgens wel voor preventief fouilleren, cameratoezicht etc. te zijn. Blijkbaar mag iedereen wel alles weten, maar alleen als het de betrokkene zelf uitkomt. Maar dat verder ter zijde.

Het Kadaster houdt op grond van de Kadasterwet openbaar registers aan waarin je de eigenaar van een perceel kunt opvragen, de akte waarbij hij de eigendom verkregen heeft (en dus ook de koopsom kunt achterhalen) en ook kunt zien of er hypotheken of beslagen op de woning rusten.

Iedereen kan dus, tegen betaling, die gegevens opvragen. Dat is al sinds de introductie van het Kadaster onder Napoleon het geval en ook één van de peilers van onze democratie. De rechtszekerheid gaat namelijk voor het belang van een individu. En wat is nou de ramp? Het Kadaster geeft alleen de gegevens vrij omtrent de inschrijving. Niet over de openstaande lening.

dr
door drummertje - Dec 10, 2011 om 16:29
5 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor je reaktie.
Jij wil dus zeggen dat als ik van die dienst gebruik maak, dat ik dan als antwoord krijg "de woning is bezwaard met hypotheek" en geen bedrag?
Ok als dat zo is dan heb ik niks gezegt, alleen wordt er dan in mijn ogen wel iets anders voorgepiegeld in deze reclame ;)

dr
door drummertje - Dec 10, 2011 om 16:41
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ook vindt ik het toch wel een verschil, om gegevens op te vragen bij het kadaster zelf, of op deze laagdrempelige manier via smsdienst.
Ik zie dit als commerciele uitzuigerij, maar goed dat is mijn mening.

marcel75
door marcel75 - Dec 10, 2011 om 17:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

drummertje,
Ik weet niet op je ook de gegevens krijgt dat er hypotheek op zit. Maar ook die kun je gewoon bij het Kadaster opvragen. Je krijgt dan te weten ten behoeve van wie de hypotheekhouder (= geldverstrekker) is, wanneer en waar de akte getekend en tot welk bedrag een hypotheekrecht is verstrekt. Dus niet het leningbedrag, maar het inschrijvingsbedrag van de hypotheek. Dat kan hetzelfde zijn, maar is het vaak niet. Vaak is de lening lager dan de inschrijving.

Tja, je kunt het via sms doen, je kunt ook bellen met het Kadaster of gewoon langs gaan bij het Kadaster. Allemaal zeer laagdrempelig omdat het een openbaar register is.

De inhoud van de sms-dienst is mij dus niet bekend. Ik weet wel van de reclamespotjes waarbij je de koopsom van een woning kunt opvragen.

vanden bosch
door vanden bosch - Dec 11, 2011 om 15:28
252 Antwoorden / 1 Vragen

Om duidelijk te maken wat op te vragen is in het Kadaster, hier als voorbeeld een geannomiseerd Kadastraal bericht.

Kadastraal bericht object

Dienst voor het kadaster en de openbare registers in Nederland
Gegevens over de rechtstoestand van kadastrale objecten, met uitzondering van de gegevens inzake hypotheken en beslagen
Betreft:
DE BILT E 31XX
Julianalaan XX 37XX XX BILTHOVEN
Toestandsdatum: 27-5-2011
Kadastraal object
Kadastrale aanduiding: DE BILT E 31XX
Grootte: 16 a 28 ca
Coördinaten: 1434XX-4604XX
Omschrijving kadastraal object: WONEN ERF - TUIN
Locatie: Julianalaan XX 37XX XX BILTHOVEN
Koopsom: € 453.780
Ontstaan op: 3-11-1987

Jaar: 2001

Publiekrechtelijke beperkingen
Er zijn geen beperkingen bekend in de gemeentelijke beperkingenregistratie en de kadastrale registratie.

Gerechtigde
1/2
EIGENDOM
De heer
Julianalaan XX
37XX XX BILTHOVEN
Geboren op: 10-10-19XX
Geboren te: OEGSTGEEST
(Persoonsgegevens zijn conform GBA)
Recht ontleend aan:
Eerst genoemde object in brondocument: HYP4 UTRECHT 122XX/XX
DE BILT E 31XX d.d. 8-10-2001

Aantekening recht
BURGERLIJKE STAAT GEHUWD

Betrokken persoon:
Mevrouw
Julianalaan XX
37XX XX BILTHOVEN
Geboren op: 08-07-19XX
Geboren te: DE BILT
(Persoonsgegevens zijn conform GBA)
Ontleend aan: BSA 5XX/17XXX UTT d.d. 14-6-2005
Gerechtigde
1/2
EIGENDOM
Mevrouw
Julianalaan XX
37XX XX BILTHOVEN
Geboren op: 08-07-19XX
Geboren te: DE BILT
(Persoonsgegevens zijn conform GBA)
Recht ontleend aan:
Eerst genoemde object in brondocument: HYP4 UTRECHT 122XX/XX
DE BILT E 31XX d.d. 8-10-2001
Aantekening recht
BURGERLIJKE STAAT GEHUWD

Betrokken persoon:
De heer
Julianalaan XX
37XX XX BILTHOVEN
Geboren op: 10-10-19XX
Geboren te: OEGSTGEEST
(Persoonsgegevens zijn conform GBA)
Ontleend aan: BSA 5XX/17XXX UTT d.d. 14-6-2005

Einde overzicht
De Dienst voor het kadaster en de openbare registers behoudt ten aanzien van de kadastrale gegevens zich het recht voor als bedoeld in artikel 2 lid 1 juncto artikel 6 lid 3 van de Databankenwet.

vanden bosch
door vanden bosch - Dec 11, 2011 om 15:43
252 Antwoorden / 1 Vragen

En het bijbehorende Hypothecair bericht

Hypothecair bericht object

Dienst voor het kadaster en de openbare registers in Nederland
Gegevens over de rechtstoestand van kadastrale objecten inzake hypotheken en beslagen
Betreft: DE BILT E 31XX
Julianalaan XX 37XX XX BILTHOVEN
Kadastraal object
Kadastrale aanduiding: DE BILT E 31XX

Inschrijving
Register Hyp3 UTRECHT deel 139XX nummer XX
HYPOTHEEK
Ingeschreven op: 12-6-2003 om 9:00
Ondertekend op: 11-6-2003 om 12:16
(Eenzijdig opzegbaar)
Betrokken recht: EIGENDOM
Hypotheekhouder SNS BANK NV
Zetel:
Postadres:
Gekozen woonplaats:

BILTHOVEN
Gekozen woonplaats: KADASTER UTRECHT (DIRECTIE NOORDWEST)
UTRECHT
Bedrag en rentevoet € 660.000
(Er is sprake van meer dan één rentevoet)

Inschrijving
Register Hyp3 UTRECHT deel 142XX nummer XX
HYPOTHEEK
Ingeschreven op: 13-8-2004 om 9:00
Ondertekend op: 12-8-2004 om 10:15
(Eenzijdig opzegbaar)
Betrokken recht: EIGENDOM
Hypotheekhouder
SNS BANK NV
Zetel:
Postadres:
Gekozen woonplaats: UTRECHT

NEDERLAND

BILTHOVEN
Gekozen woonplaats: KADASTER UTRECHT (DIRECTIE NOORDWEST)
UTRECHT
Bedrag en rentevoet € 180.000
(Er is sprake van meer dan één rentevoet)

Inschrijving
Register Hyp3 UTRECHT deel 144XX nummer XX
HYPOTHEEK
Ingeschreven op: 15-9-2005 om 9:00
Ondertekend op: 14-9-2005 om 14:35
(Eenzijdig opzegbaar)
Betrokken recht: EIGENDOM
Hypotheekhouder ABN AMRO BANK NV
Zetel: AMSTERDAM
NEDERLAND
Postadres: NEDERLAND
Gekozen

woonplaats: DE BILT
Bedrag en rentevoet € 110.000

Inschrijving
Register Hyp3 deel 609XX nummer XX
EXECUTORIAAL BESLAG
Ingeschreven op: 16-9-2010 om 9:00
Ondertekend op: 15-9-2010 om
Betrokken recht: 1/2 EIGENDOM
Beslaglegger

Zetel:
Gekozen woonplaats: HILVERSUM
UTRECHT

Inschrijving Register Hyp3 deel 615XX nummer XX
CONSERVATOIR BESLAG
Ingeschreven op: 7-1-2011 om 13:00
Ondertekend op: 7-1-2011 om
Betrokken recht: EIGENDOM
Beslaglegger

Zetel:
Gekozen woonplaats:
woonplaats:
Gekozen
woonplaats:
Bedrag en rentevoet € 37.000

Inschrijving
Register Hyp3 deel 621XX nummer XX
EXECUTORIAAL BESLAG
Ingeschreven op: 22-4-2011 om 9:00
Ondertekend op: 21-4-2011 om
Betrokken recht: EIGENDOM
Beslaglegger

Zetel:
Gekozen woonplaats:
woonplaats:
Bedrag en rentevoet € 23.713

Datuminformatie:
Toestandsdatum: 27-5-2011
Einde overzicht
De Dienst voor het kadaster en de openbare registers behoudt ten aanzien van de kadastrale gegevens zich het recht voor als bedoeld in artikel 2 lid 1 juncto artikel 6 lid 3 van de Databankenwet.

vanden bosch
door vanden bosch - Dec 11, 2011 om 15:49
252 Antwoorden / 1 Vragen

Zal voor de meeste huiseigenaren even schrikken zijn wat er allemaal openbaar is.

De volledige NAW gegevens van de eigenaren en of ze getrouwd zijn.

Wie de hypotheekvertrekkers zijn, op welke dag de hypotheek vertrekt is, de hoogte ervan en welke notaris erbij betrokken was.

Als er beslag/beslagen ligt/liggen staan die ook allemaal vermeld met de naam van de schuldeiser en de beslagleggende gerechtsdeurwaarder.

Het Kadaster is nou eenmaal een openbaar register

dr
door drummertje - Dec 11, 2011 om 16:51
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ok allemaal leuk en aardig maar dan nog steekt het mij dat dit zo commercieel onder de aandacht wordt gebracht. Daar gaat het mij vooral om.
Openbaar register of niet maar is dit nou nodig?

vanden bosch
door vanden bosch - Dec 11, 2011 om 19:11
252 Antwoorden / 1 Vragen

Simpel: Kadaster heeft geld nodig.

Normaal verdient het Kadaster aan vastgoedtransacties, maar door het afnemen van het aantal transacties (minder verkoop van huizen en ander vastgoed) verdienen ze een stuk minder.

Eerst begonnen ze met 'ons' (de gebruikelijke afnemers van hun producten) door een abonnement te introduceren. (normaal nam ik een product af en betaalde daarvoor een bedrag, nu heb ik een abonnement nodig om die producten aan te schaffen en betaal ik daarnaast het normale tarief per product)

Maar kennelijk verdienen ze daar niet genoeg aan dus...

an
door annet59 - Dec 12, 2011 om 09:34
2 Antwoorden / 0 Vragen

Deze sms-dienst is volgens mij geen dienst van het Kadaster, maar van een bedrijf dat de gegevens bij het Kadaster koopt. Dat bedrijf doet wel erg zijn best om op het Kadaster te lijken.

marcel75
door marcel75 - Dec 12, 2011 om 13:11
5124 Antwoorden / 4 Vragen

grappig om te lezen dat iemand die claimt zich met de inning van vorderingen bezig te houden en daarnaast nog juridische adviezen zegt te verlenen, op dit forum meldt dat de hypotheekverstrekkers te zien zijn op het hypothecair bericht. Dat was in een grijs verleden wel het geval, maar zeker al een jaar 8 niet meer. Je ziet uiteraard wel de hypotheekhouder(s) is/zijn. En dat is in de regel de geldvertrekker.

De hypotheekgever/hypotheekverstrekker is namelijk altijd de eigenaar van het pand waarop het hypotheekrecht gevestigd wordt.

vanden bosch
door vanden bosch - Dec 12, 2011 om 13:45
252 Antwoorden / 1 Vragen

@marcel75... jemig wat kun jij om een hoekie zeiken zeg....

@annet59
De SMS dienst 2255 die koopsominformatie geeft is een dienst van het Kadaster.

De rest van de informatie zoals ik boven geknipt/plakt heb is via Kadaster.nl op te vragen.

marcel75
door marcel75 - Dec 12, 2011 om 14:38
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Let wel: daar moet je dus wel voor betalen als je dat via Kadaster.nl doet.

en ik vraag me toch echt af wat de gewone sterveling nou heeft aan die informatie of welke lol hij daaruit haalt om die informatie uit het Kadaster te halen.

Onder aan de streep is het gewoon een sms-dienst waar je voor betaald en geen gebruik van hoeft te maken. De echte professional zal dat ook zeker niet per sms doen, maar gebruikt gewoon zijn eigen abonnement op kadaster-online.

ni
door nienke stavast - Dec 12, 2011 om 17:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

Namens het Kadaster wil ik als communicatieadviseur reageren op de vraag die drummertje stelt en de gevoerde discussie.
De tv-commercials van kadasterdata.nl zijn niet van ons afkomstig en wij betreuren het dat hierdoor verwarring ontstaat bij het publiek. Wij distantieren ons dan ook van deze commerciele uitingen.

dr
door drummertje - Dec 12, 2011 om 18:03
5 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor je reaktie Nienke.

Dit verklaart een hoop, en ik kon het me eigenlijk ook niet voorstellen dat een overheidsinstelling (wat jullie naar mijn idee toch zijn) op deze wijze zijn diensten aan bied.

In mijn ogen moeten jullie diensten kosten dekkend zijn, en meer ook niet.

an
door annet59 - Dec 12, 2011 om 19:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

@vanden bosch: lezen(!) wat er wordt gevraagd. sms-dienst 2255 is WEL van het Kadaster, maar levert KOOPSOMGEGEVENS.
De vraag van drummertje heeft betrekking op de smsdienst voor HYPOTHEEKGEGEVENS. Ik weet niet op welk sms-nummer drummertje doelt, maar ik weet wel dat Kadaster de hypotheekgegevens NIET per sms verstrekt.

rm
door rmeilink - Dec 12, 2011 om 22:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

De gegevens van het Kadaster zijn openbaar en via de website van het Kadaster op te vragen tegen 2,95. Dat zijn o.a. gegevens over het perceel/huis of een kaartje van het huis. Kadaster rekent daarvoor 2,95.
Hypotheekgegevens zijn daar niet verkrijgbaar. Het hypotheken staan wel in een openbaar register bij het kadaster en die gegevens zijn voor b.v. banken en notarissen wel beschikbaar.

De sms dienst waar reclame voor wordt gemaakt is niet van het kadaster maar van een bedrijfje. Zij zullen de gegevens gewoon bij het kadaster vandaan halen en voor een hoger bedrag doorverkopen (4x een SMS `a 2 euro tikt toch lekker aan). Op hun website doen ze of ze onderdeel van het kadaster zijn, maar dat zijn ze niet (staat in de kleine lettertjes) Ze leveren wel o.a. producten van het kadaster door. Deels zijn dat dezelfde producten als je rechtsstreeks bij www.kadaster.nl kunt kopen, maar dan tegen 9,95 of 14,95 in plaats van de 2,95.
Natuurlijk is doorverkopen met een winst van 300% - 500% niet verboden, maar of het slim is om daar je informatie te halen....

Kadaster heeft trouwens ook een sms dienst voor koopsominformatie via 2255, die kost 1,50.

marcel75
door marcel75 - Dec 13, 2011 om 20:28
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Drummertje,
Ik moet je dan toch even wakker schudden. Het Kadaster is geen overheidsinstelling meer en ook zeker niet meer kostendekkend. Sterker nog: er wordt een aardige winst gemaakt en op het moment dat de winst in gevaar komt, worden de tarieven met minstens 15% verhoogd van de een op de andere dag.

Het Kadaster is tegenwoordig gewoon bedrijf als ieder ander.

me
door mel@pabst.nl - Jan 14, 2012 om 19:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dat het kadaster openbaar is, is een gegeven. Maar waarom moet er door kadaster / kadasterdata gepromoot worden dat buren, vrienden, collega's of werkgevers de hoogte van mijn hypotheek kunnen opvragen? Wat moet een particulier met informatie over de hoogte van mijn hypotheek anders dan nieuwsgierigheid bevredigen? Particulieren zullen wellicht geen 14,95 over hebben voor een hypotheekrapportje, (potentiele) werkgevers wellicht wel. Dit kan weer in onderhandelingen ge-/misbruikt worden. Ook voor ZZP ers is het ivm onderhandelingspositie niet wenselijk dat zijn hypotheek schuld bij iedereen bekend is.
Alle andere gegevens zoals aankoopbedrag, beslagen, WOZ gegevens mag van mij openbaar blijven. De hoogte van de hypotheek niet. Mijn banksaldo of consumptieve kredieten zijn toch ook niet openbaar?

Is er een mogelijkheid het openbaarmaken van de hoogte van mijn hypotheek te voorkomen?

marcel75
door marcel75 - Jan 15, 2012 om 16:20
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Mel,
Allereerst is/was deze sms-dienst niet van het kadaster, maar van een bedrijf dat gegevens kocht van het Kadaster. Die contacten zijn overigens inmiddels verbroken..

Dat het kadaster een openbaar register aanhoudt is één van de (vele) peilers van onze democratie en is daarnaast ook van openbaar belang. Aangezien het openbaar belang groter is dan het individuele belang, gaat dat dus voor.

Tja, en wie heb je de openbaarheid van het Kadaster te danken??? Napoleon!

di
door dirkdirk1983 - Jul 16, 2014 om 21:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik mijn adres intoets op kadasterdata.nl dan geeft deze aan dat het perceeloppervlak 588m2 is. Als ik hetzelfde doe bij het
echte kadaster kom ik aan 312m2. Waarom kan een partij als kadasterdata.nl onjuiste informatie proberen te verkopen? Ik mag toch aannemen dat ik niet aan het echte kadaster hoef te twijfelen.

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2014 om 22:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dirk

Dit topic is 2,5 jaar oud. Vraag het aan het kadaster. Het echte.

door 1953 - Jul 17, 2014 om 03:30
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=dirkdirk1983 schreef op woensdag 16 jul 2014, 21:26]Als ik mijn adres intoets op kadasterdata.nl dan geeft deze aan dat het perceeloppervlak 588m2 is. Als ik hetzelfde doe bij het
echte kadaster kom ik aan 312m2. Waarom kan een partij als kadasterdata.nl onjuiste informatie proberen te verkopen? Ik mag toch aannemen dat ik niet aan het echte kadaster hoef te twijfelen.

Deze topic dateerde wel van 10 december 2011!

En als u een eigen probleem heeft, dan kunt u een eigen topic binnen 'Vraag & beantwoord' te plaatsen.