S
door S van Homoet Oct 6, 2024 om 20:41
Geldzaken & recht

Mag een werkgever jou laten betalen voor het tekort aan contract uren

Onze zoon heeft onlangs voor een groot en bekende dierenwinkel keten in Ede gewerkt, hij is daar min of meer 1,5 maand aan het lijntje gehouden met de belofte op een hoger salaris maar uiteindelijk toch weer ingetrokken is, en daarna is weg gepest door zijn leidinggevende, (schelden en speciaal dieet eten weggooien (glutenvrij)), zijn leidinggevende heeft hem steeds eerder laten vertreken en heeft hem nooit verteld wat hier de consequenties van zouden kunnen zijn. (volgens mij is die persoon daar verantwoordelijk voor.) bij zijn laatste uitbetaling van zijn loon miste hij ca 500 euro, en een maand later kwam de laatste afrekening met het verzoek om nog even 151 euro over te maken naar dit bedrijf omdat hij zijn contract uren niet heeft gemaakt. mag dit zomaar? hij was gewoon beschikbaar en is door zijn leidinggevende weggestuurd of kon altijd als eerste weg als het rustig was op de hengelsport afdeling. ik heb voor hem nu gevraagd om kwijtschelding van die rekening van 151 euro omdat hij nu dus al in de financiele problemen komt nu hij eerder al geen volledig salaris heeft gehad, hij is 19 met met een salaris wat iets boven het minimum zit en al uit huis woont. 
mag dit zomaar? iemand laten betalen voor tijd die je niet geweest bent omdat je bent weggestuurd?
m.vr.gr. SvH

3497 13 Rapporteer
sira
door sira - Oct 6, 2024 om 21:42
2568 Antwoorden / 24 Vragen
5

Ik denk dat u hier niet aan het goede adres bent met uw vraag.

Uw zoon had hier veel eerder op in moeten springen en per mail of per brief vragen over moeten stellen bij de leidinggevende of hogerop, met ook het verzoek schriftelijk te reageren. Dan had hij bewijs dat hij om uitleg heeft gevraagd.

Hij kan beter contact opnemen met het Juridisch Loket. Die gaan dan waarschijnlijk diezelfde vragen stellen aan de leidinggevende (of hogerop). Vaak wordt dit achteraf een ja/nee discussie, misschien in de trant van "uw zoon functioneerde niet" o.d. maar misschien dat het Juridisch Loket gaat proberen te middelen in wat hij aan salaris te kort komt, maar dat is gissen.

Laat uw zoon ook lid worden van een vakbond, mochten er dan weer problemen zijn bij een bedrijf dan kunnen die hem juridisch bijstaan.

tenormin
door tenormin - Oct 6, 2024 om 22:00
16945 Antwoorden / 109 Vragen
2

Ik hoop dat er toentertijd een contract is opgemaakt. Ook over loon en uren. Want pas dan heeft hij wat meer voet om op te staan om het Juridisch Loket te raadplegen. Met uw vraag om "kwijtschelding" van €151,00 lijkt het nu dat u deze werkgever wel serieus neemt, wat helemaal verkeerd zal (kunnen) uitpakken. U kunt, als u een laag inkomen heeft bellen met 0880 8020 (gratis). Of https://www.juridischloket.nl

ka
door kaartendraak Oct 7, 2024 om 12:22
205 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb het idee va niet, ik lees dat die jongen 1,5 maand gewerkt heeft, dat is je proeftijden mag zonder reden van beide kanten opgezegd worden. Tenzij DAT ook veranderd is in al die jaren.

sw
door swat1500 - Oct 6, 2024 om 22:36
3866 Antwoorden / 0 Vragen
1

Een en ander is zeer afhankelijk van wat er in zijn arbeidsovereenkomst staat. Staat daarin dat hij een vast aantal uren per dag moest werken of dat hij op oproepbasis per uur werkt.
In het laatste geval krijgt hij inderdaad geen betaling over de uren dat hij weg werd gestuurd.
Uw vraag is te algemeen gesteld en kan alleen worden beantwoord aan de hand van zijn arbeidsovereenkomst. U kunt het beste naar het juridisch loket stappen of als hij lid is van een vakbond, de vakbond.

1paul
door 1paul Oct 8, 2024 om 08:36
3347 Antwoorden / 0 Vragen

staat toch duidelijk kontrakturen in de vraag!!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 7, 2024 om 00:12
1876 Antwoorden / 32 Vragen
5

Geachte SvH,

Ik raad uw zoon aan om llid te worden van een vakbond.

Toekomstige arbeids-rechtelijke problemen kunnen dan bij de vakbond gemeld worden.

john devries
door john devries Oct 7, 2024 om 11:11
231 Antwoorden / Vragen

Heeft weing zin.De tijd dat de vakbond direct iets voor je deed als je lid werd is niet niet meer.Daarvoor moet je minimaal een half jaar lid zijn.Direkt adviseren doen nog wel gratis.

tenormin
door tenormin Oct 7, 2024 om 17:51
16945 Antwoorden / 109 Vragen

@john devries, @gb adviseerd ook: toekomstige arbeids.... enz. Nu heeft het in deze zaak uiteraard geen zin. Dus advies is okay.

lo
door lovewinnie - Oct 7, 2024 om 10:28
1232 Antwoorden / 1 Vragen
1

Als er te veel personeel rondloopt, meer dan nodig dan worden er mensen naar huis gestuurd. Heb je geen contract voor die uren is dat indd eigen geld. De baas hoeft deze niet te betalen.
Bij te veel personeel en te weinig werk sturen ze meestal de duurste als eerste naar huis. Of de geen met minder uren in het contract. Die hoeven ze dan namelijk niet aan te vullen



Re
door Reinier182 - Oct 7, 2024 om 11:58
246 Antwoorden / Vragen
1

Dit is werk voor een vakbond jurist of arbeidsjurist. Daar alles uitleggen en die kunnen stappen ondernemen. Hij had beter eerder aan de bel kunnen trekken over dit. Hier kunnen we alleen adviseren.

Mabelle
door Mabelle - Oct 7, 2024 om 12:44
640 Antwoorden / 1 Vragen
0

Je zoon (niet jij, want je zoon is tenslotte volwassen) kan voor nu contact opnemen met het juridisch loket. En i.p.v. lid worden van een - stervende - vakbond is het afsluiten van een rechtsbijstandsverzekering met arbeidsrecht veel verstandiger.

Alleen 65 plussers (of mensen die al 30 jaar niet meer werken) hebben nog - ten onrechte - een heilig geloof in een vakbond. De vele akties die bonden voeren is ook alleen om meer leden binnen te halen. Echt niet uit belang voor werknemers, die tijd ligt ver in het verleden.

Ja
door JannyBoe Oct 7, 2024 om 13:41
584 Antwoorden / Vragen

Feitelijk klopt er niks van.
Meer dan 75% van de leden heeft een leeftijd onder de AOW leeftijd.
Acties zijn gericht op het bereiken van resultaten.
Een verhoging van het minimumloon in 2023 is daar een goed voorbeeld van door inzet van vakbonden.
Gerichte juridische bijstand voor mensen die een arbeidsconfilict hebben of in uitkeringstrajecten zitten/komen.

Het is niet meer dat een broddelwerk van uw mening om uw gal richting vakbonden te spuien.
Heel sneu.

Mabelle
door Mabelle Oct 7, 2024 om 17:16
640 Antwoorden / 1 Vragen

In 2023 waren opnieuw minder werknemers lid van een vakbond: 15 procent. Hiermee heeft de daling van de afgelopen jaren doorgezet. Het percentage vakbondsleden onder werknemers, ook wel de organisatiegraad genoemd, was in 2022 nog ongeveer 16 procent, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden.
 
Mannen zijn vaker lid dan vrouwen: 17 procent tegenover 14 procent. Tussen 2018 en 2023 is het vakbondslidmaatschap het sterkst afgenomen onder de oudere leeftijdsgroepen tot 65 jaar. Van de 55- tot 65-jarige werknemers was in 2023 25 procent lid, tegenover 31 procent in 2018. 

65 jarigen zijn vaak nog lid van een vakbond omdat ze dan gratis door vrijwilligers geholpen worden bij hun belastingaangifte. Acties zijn er om leden binnen te halen. Maar jij bent ook 65+ dus je reactie verbaast mij niet. Sweet dreams.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 8, 2024 om 00:56
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Mabelle,

Uw visie klopt absoluut niet.

Mijn partner werd zonder goede reden "boventallig" verklaard.

Met behulp van de vakbond is dit teruggedraaid.

Mabelle
door Mabelle Oct 8, 2024 om 01:16
640 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan heel veel voorbeelden noemen (afgelopen 5-10 jaar) van mensen die jarenlang lid waren (20-30 jaar) en waar de bond helemaal niets voor deed. Eén zwaluw maakt nog geen zomer.

Ja
door JannyBoe Oct 19, 2024 om 07:40
584 Antwoorden / Vragen

Die bejaarde rimpelratten van de vakbonden hebben het toch maar mooi voor elkaar gekregen dat er een akoord is over continuering van het vroegpensioen.
Een hele vette 'zwaluw' in een reeks historische resultaten die werken voor werknemers behapbaarder maakt, naast bijvoorbeeld de introductie van het minimumloon, een maximum aantal uren werktijd, betaalde feestdagen, gelijke beloning voor gelijkwaardig werk en antidiscriminatiewetten.
En niet te vergeten hulp zonder drempel voor individuele leden.
Een beetje historisch besef doet vakbonden het recht dat ze verdienen.

ne
door neodutchio - Oct 7, 2024 om 12:59
5261 Antwoorden / 12 Vragen
0

Alles valt en staat met wat de contracturen zijn. Zijn dit een vast aantal uren, dan moeten deze ingepland worden. Eerder naar huis sturen is leuk, maar de werkgever moet zorgen voor werk. 

Maar ja, recht hebben is iets anders dan recht krijgen.

Jo
door JohnnyH - Oct 7, 2024 om 14:52
30 Antwoorden / Vragen
0

Als hij gewoon voor vast werk gaat werken is het altijd zinvol om lid te worden van een vakbond.
Maar lid worden van de vakbond terwijl er al een geschil is werkt niet,  achteraf verzekeren gaat ook niet.
Dat lees ik hier nu vaak.
Vragen  staat vrij natuurlijk. 

Contracturen dienen gewoon betaald te worden.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 7, 2024 om 15:16
16987 Antwoorden / 202 Vragen
11

Nee, normaliter mag dat niet en dienen de uren als afgesproken in de arbeidsovereenkomst en dat zijn dan ook de uren waarop de werknemer beschikbaar wordt geacht beschikbaar te zijnuitbetalen! 
Zie daarvoor dseze info en uw zoon kan jhet juridisch loket ook bemaderen voor juridische bijstand in deze dat, zoals ik uit uw vraag opmaak (houding van de werkgever/leidinggevende) ook nodig zijn wil het tot betaling komen. Als al aangegeven is hetgeen in de arbeidsovereenkomst staat leidend en u geeft aan dat er sprake is van overeengejkomen contract uren en het dus geen 0 uren contract is. 

Let op: uw zoon dient zelf de actie te nemen richting juridisch loket.

gerbera
door gerbera - Oct 7, 2024 om 15:34
7479 Antwoorden / 14 Vragen
1

Het tekort aan uren is ontstaan door het gedrag van de leidinggevende die uw zoon naar huis stuurde. Ik zou eerder die € 150 bij de leidinggevende in rekening brengen voor de dieetvoeding die deze zou hebben weggegooid maar zeker niet betalen. Neem aan dat het bedrijf ook nog ergens een hoofdkantoor heeft en zou daar, door uw zoon, een klacht indienen over zijn ervaring.

1paul
door 1paul - Oct 8, 2024 om 08:34
3347 Antwoorden / 0 Vragen
1

Nee, dit mag niet en sterker, hij moet gewoon zijn uren uitbetaald krijgen waarvoor hij een kontrakt had, uw zoon kan dus gewoon zijn achterstallige loon opeisen.

 

Is wel een addertje, als uw zoon akkoord is gegaan met minder uren werken dan mag het weer wel, dat moet dan wel echt duidelijk geweest zijn..

https://www.advocatenkantoorvanwessel.nl/nieuws/minder-uren-werken-dan-uw-contract-staat/

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

An
Annemiek WH20 - Oct 24, 2024 om 10:08
Auto & vervoer
Geld terug in verband met non conformiteit van een nieuw gekocht voertuig, wat moeten we nu doen?

Geld terug in verband met non conformiteit van een nieuw gekocht voertuig, wat moeten we nu doen?

Wij hebben een Carver gekocht in mei 2024, nieuw, bij de dealer Bourguignon in Leeuwarden. Het voertuig geeft steeds storingen waardoor hij niet verder kan rijden en dan opgehaald moet worden voor reparatie. Het is steeds dezelfde storing. Daar is de Carver nu al 4 x voor opgehaald. Het is een onbetrouwbaar voertuig geworden. Bij de laatste keer is er tijdens de testrit schade ontstaan, het voertu ... Lees meer

Ar
ArjenM - Oct 23, 2024 om 11:34
Geldzaken & recht

Is Raisin spaarplatform betrouwbaar voor het sparen van geld in deposito

Als ik geld in deposito wil stallen om te sparen, is Raisin dan een aangewezen platform om dat te doen? Lees meer

Plonie1942
Plonie1942 - Oct 24, 2024 om 13:10
Auto & vervoer

Ik wil dat Stella de E-bike terug neemt. Vlg hfd knt. geldt de bedenktijd niet a

Volgens het hfd.kant. van Stella, is de bedenktijd niet gelding als de fiets niet in de bus is gekocht! Kan dat? Lees meer