door wildcard_no1 Jun 10, 2011 om 23:34
Geldzaken & recht

Mag een winkelier 5 euro muntstukken weigeren

mag een winkelier 5 euro muntstukken weigeren

39848 25 Rapporteer

stacey
door stacey - Jun 10, 2011 om 23:39
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--In Nederland worden speciale euromunten uitgegeven: herdenkingsmunten van 2 euro en herdenkingsmunten van 5 of 10 euro (meestal verzamelaarsmunten genoemd).
Deze euromunten worden uitgegeven bij een bijzondere gebeurtenis of ter herdenking van een persoon of een historisch feit.

De verzamelaarsmunten van 5 en 10 euro zijn alleen in het land van uitgifte een wettig betaalmiddel.

De herdenkingsmunt van 2 euro is een wettig betaalmiddel in de hele Europese Unie. --Bron

stacey
door stacey - Jun 10, 2011 om 23:41
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Overigens, als ze het in de winkel Aangeven (door stickers of bordjes of iets) dit soort munten net als bv 1-2 cent muntjes en briefjes van bv 100 Niet te accepteren dan mogen ze het, ondanks dat het een wettig betaalmiddel is, weigeren ja.

zinook
door zinook - Jun 11, 2011 om 00:31
261 Antwoorden / 7 Vragen

Stacey heeft helemaal gelijk. De detailhandel moet dit wel aangeven door middel van een sticker of iets dergelijks.

Zie: Sticker

il
door ilonja - Jun 12, 2011 om 21:32
15 Antwoorden / 7 Vragen

ik was laatst bij de Lidl en zij weigeren 1 en 2 cent muntjes. Ik dacht dat ook dat een wettig betaal middels was omdat ik ze bij de Aldi terug krijg. Maar nee hoor, werd niet geaccepteerd.

vladja
door vladja - Jun 12, 2011 om 22:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=ilonja schreef op zondag 12 jun 2011, 21:32]ik was laatst bij de Lidl en zij weigeren 1 en 2 cent muntjes. Ik dacht dat ook dat een wettig betaal middels was omdat ik ze bij de Aldi terug krijg. Maar nee hoor, werd niet geaccepteerd.

De Lidl is de Aldi niet. Twee verschillende zaken met twee verschillende eigenaren en bedrijfsvoering. Appels met peren vergelijken. Slaat nergens op.

Vladja

a.
door a.smit42 - Jun 14, 2011 om 12:54
4 Antwoorden / 2 Vragen

artims42 mdi 15-06-11
Wat zullen zij doen als er een 10 of 20 gouden munt wordt aangeboden

ae
door aerox - Jun 14, 2011 om 13:13
49 Antwoorden / 1 Vragen

Wat moet een winket met zo'n munt. Je kan hem moeilijk in een sealbag doen en hoop klanten zullen argwanend zijn als ze zo'n munt krijgen.

ne
door nelvanr - Jun 14, 2011 om 14:49
6 Antwoorden / 1 Vragen

Bij ons hier in Alblasserdam geven ze op het postkantoor ook nog de 1 en 2 cent terug,en op mijn vraag of ik die in de winkels kan inleveren zeggen ze,dat het een wettig betaalmiddel is en ze moeten ze aannemen,nou mooi niet ook hoor,je kunt op je kop gaan staan

tenormin
door tenormin - Jun 14, 2011 om 14:59
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=nelvanr schreef op dinsdag 14 jun 2011, 14:49]Bij ons hier in Alblasserdam geven ze op het postkantoor ook nog de 1 en 2 cent terug,en op mijn vraag of ik die in de winkels kan inleveren zeggen ze,dat het een wettig betaalmiddel is en ze moeten ze aannemen,nou mooi niet ook hoor,je kunt op je kop gaan staan

Helemaal mee eens. Ik kon in de PLUS contact exact het bedrag betalen, inclusief 1 muntje van 1 cent en één van 2. Ook mooi niet. Dan maar pinnen want dan wordt het wél als geld gezien.

tenormin
door tenormin - Jun 14, 2011 om 15:02
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Dom, dom en nog eens dom. Ik bedoel te schrijven: contant en muntje van 2 cent. Sorry.

harrie
door harrie - Jun 14, 2011 om 15:16
765 Antwoorden / 36 Vragen

Om een en ander simpel basic te stellen, een winkelier kan 5 euromunten niet normaal bij de bank afstorten. De kassalade's zijn er ook niet op ingesteld.
Vroeger hetzelfde probleem bij de destijds 10 gulden munten, het grote verschil is dat die in 720/1000 zilver waren geslagen en nu zo'n € 12.- aan zilverwaarde opbrengen.
Het metaal van de 5 Euromunten is bagger en zal nooit iets opbrengen.
Deze zijn alleen geslagen voor verzamelaars, dit in de hoop dat ze nooit ingewisseld worden. (kassa ping voor de Nederlandse Bank)

Ex-Haagsche Harrie

gajnieuw
door gajnieuw - Jun 14, 2011 om 15:27
37 Antwoorden / 0 Vragen

Als het goed is moet er voordat je de winkel in komt een sticker of wat dan ook hangen dat ze bepaalde munten en/of biljetten weigeren. Dit hoort ook gewoon bij de kassa aangegeven te zijn. Is dat in het geval van euro centen niet zo dan mogen ze het niet weigeren. Het is en blijft een wettelijk betaalmiddel en desnoods haal je bedrijfsleider erbij.
In dit geval kan ik me voorstellen dat een winkel ze weigert behalve als ze zelf ook uitgeven. Dit is een onbekende munt en veel mensen willen die niet hebben. Dit geld word ook vaak geweigerd in winkels. Ik weet niet hoe je er aan komt maar dat is vaak ook de weg om er van af te komen

Redacteur
door Redacteur - Jun 14, 2011 om 15:30
1057 Antwoorden / 62 Vragen

Beste experts,

Willen jullie de reacties ontopic houden?

Vriendelijke groeten,

Redactie Kassa-online

tenormin
door tenormin - Jun 14, 2011 om 15:31
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[edit red.] Eerlijk gezegd zou ik, als privé persoon ook geen 5 euro munt willen hebben (heb het nog nooit gezien trouwens) en ik denk dat een winkelier hier ook niet op zit te wachten want de meeste onder ons accepteren deze ook niet als er terugbetaald moet worden.

ka
door kassandraro - Jun 14, 2011 om 15:38
6 Antwoorden / 4 Vragen

De detailhandel heeft zelf problemen bij het afstorten van deze € 5,00 herdenkingsmunten. Ook de ING Bank Mariënburg Nijmegen weigerde deze in het verleden te accepteren. Ze verwezen mij naar het adres van een plaatselijke muntenhandel! Pas na mijn klacht hierover bij de ING is dit rechtgezet. Bij postkantoren worden deze munten probleemloos geaccepteerd als betaalmiddel.

Citaat antwoord ING;
“Inmiddels hebben wij contact gehad met het ING-kantoor Mariënburg in Nijmegen. De medewerkers van dit kantoor zijn nu ook op de hoogte van het beleid rond het storten van herdenkingsmunten. Wij bieden onze excuses aan voor het feit dat uw herdenkingsmunten eerder niet zijn geaccepteerd op dit kantoor. Wij vragen u nogmaals het ING-kantoor te bezoeken met uw munten.”

sonjaatje
door sonjaatje - Jun 14, 2011 om 15:45
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vraag me af hoe het dan zit als je zo`n munt terugkrijgt als wisselgeld. Mag je hem dan ook weigeren?

picone
door picone - Jun 14, 2011 om 18:26
55 Antwoorden / 4 Vragen

Indien deze 5 euro (gelegenheids-) munt is uitgegeven in Nederland, dan is er GEEN reden voor weigering.

Niet alleen de winkelier maar ook de klant heeft het recht om betaalmiddelen te weigeren b.v. indien de betaalmiddelen reeds uit de roulatie zijn genomen of als het is beschadigd.

Wikipedia:

Gelegenheidsmunten met een van gewone circulatiemunten afwijkende waarde, zoals 5 of 10 euro, en een gelegenheidsafbeelding (door de Nederlandsche Bank verzamelaarsmunten genoemd, in de praktijk ook wel aangeduid als herdenkingsmunten). Deze munten zijn uitsluitend in eigen land wettig betaalmiddel.

Gelegenheidsmunten die er aan muntzijde uitzien als een gewone circulatiemunt van 2 euro, maar waar de nationale zijde is vervangen door een gelegenheidsafbeelding (Herdenkingsmunten van € 2). Ze zijn wettig betaalmiddel in het hele eurogebied.

marijke77
door marijke77 - Jun 14, 2011 om 19:45
158 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 10 jun 2011, 23:41]Overigens, als ze het in de winkel Aangeven (door stickers of bordjes of iets) dit soort munten net als bv 1-2 cent muntjes en briefjes van bv 100 Niet te accepteren dan mogen ze het, ondanks dat het een wettig betaalmiddel is, weigeren ja.

Je mag ook weigeren te kopen in zo`n winkel. Trouwens als ze om 5 cent vragen dan accepteren ze wel 2x2 en 1x1 cent, maar ze geven het niet meer terug.

stacey
door stacey - Jun 14, 2011 om 20:10
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=marijke77 schreef op dinsdag 14 jun 2011, 19:45]Trouwens als ze om 5 cent vragen dan accepteren ze wel 2x2 en 1x1 cent, maar ze geven het niet meer terug.

Dat is niet gezegd, als ze hier om 5 cent vragen willen ze een 5 cent munt en iets anders accepteren ze dan niet (zoals ook aangegeven moet staat dan in de winkel als ze geen 1 -2 cent munten Accepteren).

tontoos
door tontoos - Jun 14, 2011 om 20:18
32 Antwoorden / 14 Vragen

Een herdenkings munt koop je toch niet om het als beaalmiddel uit te geven, wat een onzin.

tenormin
door tenormin - Jun 14, 2011 om 21:52
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Picone, lieve hond, dit had Stacey, 10 juni 23:39 al vet gedrukt geschreven.

hammond
door hammond - Jun 15, 2011 om 10:56
122 Antwoorden / 15 Vragen

Je zal wel gek zijn om deze 5 euro herdenkingsmunten in een winkel uit te geven.Ik heb een Michiel de Ruyter 5 euro munt en deze worden verkocht voor 40 euro.

..
door ... - Jun 15, 2011 om 11:06
104 Antwoorden / 2 Vragen

Jammer, ik zou graag die vaak erg vieze en versleten €5,- biljetten liever in munten zien.
Dus naast deze speciale alle €5,- vervangen door een munt zou ik voor zijn.
Na vrijwel in geheel Europa verdwijnen van de 1 en 2 cent is er ruimte in de kassa voor dit €5,- muntje dus liever vandaag dan volgend jaar.

mo
door monstertje - Jun 16, 2011 om 09:04
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik werk bij een PLUS en bij ons worden de 5 euro munten gewoon aangenomen en soms ook weer uitgegeven. Ook de 1 en 2 cent muntjes worden aangenomen mits je het afgeronde bedrag betaald want PLUS rond de prijzen nu eenmaal af.
Dus als je er 5 cent van kunt maken met 5 muntjes van 1 of een andere combinatie worden ze bij ons gewoon aangenomen. Wel is het zo dat de winkel deze muntjes pas kan inleveren bij de bamk als het 25 euro bij elkaar is dus ik snap dat winkels er moeilijk over doen en zeker de kleinere want het duurt een eeuwigheid voordat je 25 euro aan deze kleine muntjes bij elkaar hebt Hier ligt dus weer een taak voor de bank zou ik zeggen want die doen er zelf moeilijk over.

je
door jenren6 - Jun 18, 2011 om 01:50
14 Antwoorden / 1 Vragen

hallo allemaal

Het juiste antwoord heb ik nu al een aantal keren voorbij zien komen.
sticker op de deur met dit en dit accepteren we niet, heel duidelijk!!

Maar mensen lezen niet als ze een winkel in gaan, erstaat op dezelfde sticker ook dat ze niet met ijs en eten, hond en weet ik wat nog meer naar binnen mogen, ze doen het toch!