de
door deenv Jan 25, 2012 om 13:09
Geldzaken & recht

Moeder en zoon

Mijn broer woont al zijn gehele leven bij mijn inmiddels op leeftijd komende moeder. Hij is inmiddels 41 en voert met haar een duurzame samenleving en verzorgt haar waar nodig. Mijn vader is enkele jaren geleden overleden.

Kan hij door de huisbaas zomaar op straat worden gezet als mijn moeder komt te overlijden?

Hij is immers geen hoofdhuurder.

2945 17 Rapporteer

loreleigil
door loreleigil - Jan 25, 2012 om 13:14
678 Antwoorden / 3 Vragen

Staat uw broer niet op het huurcontract als medebewoner? Dan kan de huisbaas na het overlijden van uw moeder inderdaad broer op straat zetten. Het zou misschien handig zijn als hij zich nu alvast als woningzoekende inschrijft bij de woningbouw (afhankelijk van de gezondheid van moeder en de wachtlijsten bij de woningbouw uiteraard). Ook kan het een optie zijn om contact op te nemen met de huisbaas om te voorkomen dat broer op straat komt, als hij in het huis wil blijven wonen. Misschien kan hij medehuurder worden en kan een nare situatie in een tijd die toch al moeilijk is voorkomen worden.

de
door deenv - Jan 25, 2012 om 13:30
10 Antwoorden / 5 Vragen

Is er enige mogelijkheid dit juridisch aan te vechten ?
Hij woont al bijna zijn hele leven in de woning en is kansarm.

Hij heeft niet het inkomen om alles opnieuw te financieren.

Bovendien gaat het om een huisjesmelker, die de woning destijds heeft gekocht van de woningcorporatie omdat mijn gepensioneerde ouders financieel geen belang hadden om de woning van de corporatie over te nemen.

vladja
door vladja - Jan 25, 2012 om 13:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Broer is huisgenoot/medebewoner (niet medehuurder). Een medebewoner heeft wettelijk het recht om nog maximaal 6 maanden in een woning van een huurder te blijven wonen na diens overlijden. Als de verhuurder hier niet aan mee wil werken, moet je daartoe een verzoek indienen bij de rechter. Ondertussen (als de zaak onder de rechter is) kan broer blijven wonen, lees voorlichting van de rijksoverheid....

Als broer permanent in de woning wil blijven wonen na het overlijden van moeder, dan moet broer zorgen dat hij medehuurder wordt op het huurcontract. Aan medehuurderschap worden een aantal eisen gesteld. bijv. reeds enige jaren op hetzelfde adres wonend, gemeenschappelijke huishouding, de huur kunnen betalen.

Normaal worden inwonende kinderen niet beschouwd als een duurzame gemeenschappelijke huishouding. Kinderen verlaten immers het nest. Daarom worden die niet geaccepteerd als medehuurders door een verhuurder. Dat geldt met name voor kinderen onder de 35 jaar. Die leeftijd staat nergens in de wet, maar is als een soort meetpunt aangenomen.

Maar broer is 41 en is nooit uitgevlogen. Als broer kan aantonen dat hij de huur kan betalen, dan moet broer een verzoek indienen bij de verhuurder om als medehuurder opgenomen te worden op het huurcontract. H

Hij moet hiervoor bij de Gemeentelijke Basisadministratie een uittreksel halen, waarop aangegeven staat sinds wanneer hij op dat adres staat ingeschreven als bewoner (let op dat die datum erop staat, die staat niet op een gebruikelijk uittreksel) om te bewijzen dat hij aan het aantal jaren van medebewoning voldoet. Ook een werkgeversverklaring omtrent inkomen. Beide papieren moeten bij het verzoek gevoegd worden.

Vladja

vladja
door vladja - Jan 25, 2012 om 13:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Gaat de verhuurder niet binnen 3 maanden schriftelijk akkoord met het verzoek om medehuurderschap, dan kunt u de hulp van de rechter inroepen. De rechter kan uw verzoek om 3 redenen afwijzen:

- de huisgenoot woont nog geen 2 jaar samen.
- de financiële situatie is niet toereikend om de huur te kunnen betalen.
- het verzoek wordt gedaan om iemand heel snel de positie van huurder te geven, waarmee misbruik van de regeling wordt gemaakt.

Als je het nu vast gaat regelen, heb je rustig de tijd om het te doen zonder stress van de 6 maanden termijn vlak na het overlijden, wanneer je wel wat anders aan je hoofd hebt. De huur loopt dan geruisloos door.

Als broer zich inschrijft voor een andere woning, wordt broer geconfronteerd met een nieuw huurcontract. Bij nieuwe huurcontracten worden de huren van bestaand woningen aangepast en in overeenstemming gebracht met wat men er nu voor mag vragen. De huurprijs ligt voor dezelfde woning vaak een heel stuk hoger.

Vladja

loreleigil
door loreleigil - Jan 25, 2012 om 13:59
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=deenv schreef op woensdag 25 jan 2012, 13:30]Is er enige mogelijkheid dit juridisch aan te vechten ?
Hij woont al bijna zijn hele leven in de woning en is kansarm.

Hij heeft niet het inkomen om alles opnieuw te financieren.

Bovendien gaat het om een huisjesmelker, die de woning destijds heeft gekocht van de woningcorporatie omdat mijn gepensioneerde ouders financieel geen belang hadden om de woning van de corporatie over te nemen. Nee, dit is juridisch niet aan te vechten. Een verhuurder (huisjesmelker, woningcorporatie of makelaar maakt niet uit) kan niet gedwongen worden om iemand in zijn huis te laten wonen die geen contract heeft. Dat heeft uw broer niet, dus kan hij echt op straat komen te staan. Overigens zijn er nog gemeentes die een verhuiskostenvergoeding voor mensen die op of rond bijstandsniveau leven. Dat is geen vetpot en niet elke gemeente heeft die, maar je komt er een eindje mee. Is misschien iets om te kijken of de gemeente waar uw broer woont die heeft, dat kan weer meewegen in wat de meest handige oplossing voor uw broer is.

vladja
door vladja - Jan 25, 2012 om 14:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nog een ander financieel aspect. De verwachting is dat de griffiekosten drastisch omhoog gaan. Griffiekosten moeten altijd betaald worden om een rechtszaak aan te kunnen spannen. Gezien dit een huisjesmelker is, die graag het pand leeg zal willen hebben, zal hij zich verzetten tegen het medehuurderschap. Immers als het huis vrij komt, kan hij de huur voor de volgende huurder drastisch verhogen.

Dus zo snel mogelijk het medehuurderschap aanvragen en niet lijdzaam wachten tot de drie maanden om zijn, waar binnen de verhuurder moet reageren. Maar hem wekelijks bestoken om een uitspraak te krijgen, zodat broer, of:
- zwart op wit medehuurder wordt en dan ook een nieuw huurcontract daarna (niet alleen de schriftelijke toezegging), of
- de rechtszaak aanspannen.

Doe die aanmaningen schriftelijk en aangetekend. Kan later bij de rechtszaak gevoegd worden als ondersteuning van tegenwerking van verhuurder.

Vladja

vladja
door vladja - Jan 25, 2012 om 14:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Loreleigil,

Er is juridisch wel degelijk iets aan te doen, nl. medehuurderschap via de rechter af te dwingen. Broer voldoet aan alle eisen, mits de financiën ook goed zitten.

deenv,

Het voorstel voor verhoging van griffiekosten ligt bij de Tweede Kamer. Als de het doorgaat, zal het per 1 juli 2012 ingaan. Vandaar die haast.

Vladja

Cookies
door Cookies - Jan 25, 2012 om 18:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vlg mij kan je het recht op medehuurderschap niet afdwingen via een rechter. De meeste wbv's staan medehuurderschap idd toe onder de voorwaarden door vladja genoemd. Maar hier is sprake van een particuliere verhuurder.

Hij zou zich zelf financieel in de vingers snijden door dit toe te staan, immers bij een nieuwe huurder of nieuw huurcontract kan hij veel meer huur vragen.

Wat ook belangrijk is: er wordt door de gemeente sowieso geen woonvergunning afgegeven als de oppervlakte te groot is voor 1 persoon.

vladja
door vladja - Jan 25, 2012 om 18:26
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 25 jan 2012, 18:13]Vlg mij kan je het recht op medehuurderschap niet afdwingen via een rechter. De meeste wbv's staan medehuurderschap idd toe onder de voorwaarden door vladja genoemd. Maar hier is sprake van een particuliere verhuurder.

Hij zou zich zelf financieel in de vingers snijden door dit toe te staan, immers bij een nieuwe huurder of nieuw huurcontract kan hij veel meer huur vragen.

Wat ook belangrijk is: er wordt door de gemeente sowieso geen woonvergunning afgegeven als de oppervlakte te groot is voor 1 persoon.

Dat kan dus wel via de rechter:

Lees de voorlichting van de rijksoverheid onder het kopje: Verhuurder niet akkoord met medehuurderschap...

Vladja

Cookies
door Cookies - Jan 25, 2012 om 18:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat had ik gelezen, er worden 3 redenen voor afwijzing genoemd. Kan me voorstellen dat er meer redenen zijn, maar niet alles opgesomd wordt.

Bovendien: kans is groot dat de woning te groot is voor 1 persoon.

do
door doradora - Jan 25, 2012 om 23:26
58 Antwoorden / 1 Vragen

Vladja heeft gelijk.
om straks problemen te voorkomen,
vraag zo snel mogelijk om medehuurderschap.

dat zal,als het allemaal geregeld is, veel rust geven.

rj
door rjw - Jan 26, 2012 om 09:10
3307 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 25 jan 2012, 18:35]Dat had ik gelezen, er worden 3 redenen voor afwijzing genoemd. Kan me voorstellen dat er meer redenen zijn, maar niet alles opgesomd wordt.

Bovendien: kans is groot dat de woning te groot is voor 1 persoon.

Dat laatste is alleen maar van belang voor sociale woningbouw. Daar is hier geen sprake van. Als 1 persoon een groot huis huurt van een particuliere verhuurder is het alleen maar van belang dat de huur op tijd betaald wordt....

vladja
door vladja - Jan 26, 2012 om 09:32
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 25 jan 2012, 18:35]Dat had ik gelezen, er worden 3 redenen voor afwijzing genoemd. Kan me voorstellen dat er meer redenen zijn, maar niet alles opgesomd wordt.

Bovendien: kans is groot dat de woning te groot is voor 1 persoon.

De broer wordt medehuurder. Er is helemaal geen sprake van het door 1 persoon GAAN huren van de woning en beoordeling of een woning te groot is. Het is een lopend huurcontract.

En - zoals terecht opgemerkt - gaat het hier ook nog eens om een particuliere verhuurder.

Vladja

Cookies
door Cookies - Jan 26, 2012 om 09:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Particuliere verhuurder of niet: de gemeente moet een huisvestingsvergunning afgeven voor woningen onder de sociale huurgrens. Sterker nog: telt ook voor goedkope koopwoningen.

Idd, als het huurcontract door loopt, is het geen probleem. Maar de verhuurder gaat zich echt niet in zijn vingers snijden door hem als medeverhuurder te accepteren.

vladja
door vladja - Jan 26, 2012 om 10:32
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 26 jan 2012, 09:41]Particuliere verhuurder of niet: de gemeente moet een huisvestingsvergunning afgeven voor woningen onder de sociale huurgrens. Sterker nog: telt ook voor goedkope koopwoningen.

Idd, als het huurcontract door loopt, is het geen probleem. Maar de verhuurder gaat zich echt niet in zijn vingers snijden door hem als medeverhuurder te accepteren.

En dan stap je naar de rechter, zoals ik al veel eerder aangaf. En dan wordt de verhuurder met een rechtelijke uitspraak gedwongen om broer als medehuurder te accepteren (mits zijn financiën in orde zijn). Daar kan hij pisnijdig over zijn, omdat hij hogere huur misloopt, maar de rechter heeft een uitspraak gedaan en daar heeft hij zich aan te houden.

Als de rijksoverheid aangeeft dat er maar drie redenen zijn waarom het medehuurderschap afgewezen kan worden, dan ga ik ervan uit dat er ook maar drie zijn. Jij kan dan wel denken dat er veel meer redenen kunnen zijn, maar de rechters kijken naar de wet. En die kent 3 redenen en die hanteren ze. Ze gaan er echt geen andere bij verzinnen.

Broer is ingezetene van de gemeente. Het huis is geschikt bevonden (als het onder de sociale woningbouwgrens valt) voor huren door twee personen, want destijds mochten de ouders van broer het ook huren (en inmiddels zijn de criteria verruimd). Geen enkel probleem voor het afgeven van een huisvestingsvergunning.

Moeder kan nog wel tig jaar blijven leven en dan wonen ze daar met z'n tweetjes. Als er nu al vooruit gelopen moet worden dat broer straks alleen overblijft (zoals jij doet), dan kan geen enkel echtpaar meer een huis huren of huisvestingsvergunning krijgen voor een tweepersoonswoning, want er gaat er altijd eentje dood als eerste en dan blijft er maar 1 persoon over..

Vladja

de
door deenv - Jan 26, 2012 om 10:52
10 Antwoorden / 5 Vragen

Dank

Ik begrijp dat het zaak is alles nu al in gang te zetten, aangezien het huis nu nog wordt bewoond door twee personen.

Mijn vraag is dan nog of mijn broer na eventueel overlijden van mijn moeder automatisch hoofdhuurder wordt als hij eenmaal is erkend als medehuurder.

vladja
door vladja - Jan 26, 2012 om 11:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

deenv,

Medehuurder heeft volkomen dezelfde rechten als een hoofdhuurder en is ook een hoofdhuurder geworden. Zodra beide personen op het huurcontract staan, zijn beide personen hoofdhuurder en elke apart hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen (huur, klein onderhoud, servicekosten etc.), die bij de verhuurovereenkomst horen.

Broer is ook al een van de twee hoofdhuurders (nog niet op huurcontract vermeld), nadat een rechter in zijn uitspraak de verhuurder gedwongen heeft broer te accepteren als officiele medehuurder.

De termen "medehuurder" en "hoofdhuurder" kunnen verwarring scheppen over de rechten, die ze hebben. Maar daar is geen verschil tussen. De woorden worden gebruikt om het duidelijke verschil tussen twee personen aan te geven.

Bijvoorbeeld: als het gaat tussen mevrouw P. Jansen en de heer J. Jansen (beiden de bewoners) in de praktijk (mondeling en schriftelijk) dan is hoofdhuurder voor de een en medehuurder voor de ander duidelijker.

Ze hebben beiden precies dezelfde rechten en verplichtingen.

Succes, houd vol en zet er vaart achter. En laat je niet je niet op de kast jagen door de huisjesmelker. Want die zal zich waarschijnlijk met hand en tand verzetten en daarbij rare uitspraken, beschuldigingen en joost weet wat allemaal verzinnen en er met de haren bijslepen. Het wordt een slechte tijd voor je "bloeddruk"....... ;~)

Aarzel niet om het Juridisch loket te raadplegen (google "juridisch loket"). Dat is gratis en zij kunnen je advies geven en helpen.

Vladja