chielcremers
door chielcremers Nov 9, 2018 om 13:03
Geldzaken & recht

Partneralimentatie

Hallo, ik heb een vraag over mijn partneralimentatie.
Ik ben in 2002 gescheiden van mijn vrouw. In het convenant werd opgenomen dat ik partneralimentatie zou betalen tot mijn vrouw pensioen van mij zou ontvangen. Mijn ex vrouw is finacieel niet afhankelijk van mij. Zij heeft een volledige baan en inkomen.
Maar toen ik het convenant in 2002 ondertekende ging ik ervan uit dat mijn pensioengerechtelijke leeftijd 65 jaar zou zijn! Pas 11 jaar later in 2013 besloot de overheid om mijn pensioenleeftijd te verhogen naar 67 jaar. Dat zou dan betekenen dat ik weer 2 jaar extra alimentatie moet betalen. Mijn ex vrouw wil mij daaraan houden.
Ben ik nu verplicht toch langer te betalen. Ik kon toch niet weten dat de pensioenleeftijd verhoogt zou worden. Is dit overmacht. Ik heb in 2002 toch getekend tot mijn 65.
Weet iemand hoe dit juridisch zit?

Bvd Chiel

847 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2018 om 13:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U was trouwens maar verplicht maximaal twaalf jaar te betalen.

Nu bent u zelf iets anders overeen gekomen, niet een leeftijd maar een omstandigheid. En dat laatste is veranderd.

U zult naar de rechtbank moeten om dat te kunnen wijzigen.

lottesanne
door lottesanne - Nov 9, 2018 om 13:16
438 Antwoorden / 47 Vragen

Valt inderdaad niet meteen wat aan te doen. U moet de rechter vragen om de alimentatie te laten stoppen, omdat u dit zelf in het convenant bent overeengekomen. Daarbij kunt u aangeven dat zij zelf in de bestaanskosten kunt voorzien en dat u van mening bent dat u niet langer partneralimenatie hoeft te betalen. Ook de wettelijke 12 jaar is al lang voorbij.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 9, 2018 om 13:19
16885 Antwoorden / 202 Vragen

In navolging @TIJGER1: er zijn hier twe zaken van belang, allereerst het gegeven dat @TIJGER1 al noemt m.b.t. beperking van de verplichting tot 12 jaar waarna in ieder geval herziening mogelijk is en de inhoud van de alimentatieovereenkomst. Als daarin het bereiken van de 65 jarige leeftijd wordt genoemd is dat m.i. geldig. Als daarin staat het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd is dat anders.
Houd er overigens rekening mee dat aan u ook rechten toekomen m.b.t. de pensioenopbouw van uw ex partner tenzij dat bij convenant anders is geregeld.
 Zie voor meer info o.a. Partneralimentatie  (als u dat aanklikt ziet u o.a. het een en ander m.b.t. de beperking tot 12 jaar.

Zoals ik een en ander lees zou u dus niets meer behoeven te betalen maar ik ben geen rechter.