ma
door maron May 20, 2009 om 14:04
Geldzaken & recht

Patella luxeerbaar;dierenarts heeft het niet gevoeld

nog geen jaar gelden heb ik er een (ras)hondje bij gekocht, ze was 2 jaar. de bedoeling was, dat ik haar zou laten dekken. omdat ik toch al met m`n andere honden ging,heb ik haar direct na aankoop meteen mee laten echo-doppleren en heb ik ook een oogonderzoek laten doen, beide met bevredigend resultaat. gelijk daarna ben ik met haar naar naar m`n eigen dierenarts gegaan voor een volledige check, waarbij ik vroeg, of ze vooral goed naar de knieen kon kijken, daar patella luxatie in het ras voor komt. de vervangster (mijn eigen dierenarts was er niet) verzekerde mij na uitgebreid gevoeld te hebben, dat de patella`s goed vast zaten en noteerde dit op m`n mee genomen formulier. blij als ik was heb ik daarna de laatste test laten doen. deze had ik bewaard voor het laatste, omdat deze ontzettend duur is (275,-). ook daar kwam ze goed uit de test. niets lag meer in de weg, om haar te laten dekken. ze kreeg 2 prachtige gezonde pups, waar ik vreselijk m`n best op had gedaan qua gezondheid. maar nu :((( 9 maanden na de check-up, ben ik weer met haar naar de dierenarts gegaan voor de entingen, en dan worden ze allemaal weer helemaal na gekeken. mijn eigen dierenarts zat er nu, en deze constateerde dat haar patella`s makkelijk van de plaats te duwen waren (???) op mijn vraag; hoe kan dít nu, wist hij geen antwoord te geven. hierop ben ik meteen naar een orthopeed gegaan, omdat ik meer wilde weten. ze had graad 2 naar mediaal aan beide knieen, dus niet geschikt om mee te fokken. nee, maar ze had ondertussen wél 2 pups gekregen! de orthopeed zei dus, op iedere leeftijd kan het zomaar dat de patella los is gaan zitten, maar hij zei er ook wel bij dat hij z`n bedenkingen had, over dat dat 9 maanden geleden nog niet te voelen was geweest. erachter aan zei hij, "maar dat valt toch niet meer te bewijzen". wat moet ik hier nu mee? na de koop van dat hondje had ik nog bedenk tijd, in díe tijd heb ik haar hart en knieen laten nakijken. als ik het had geweten, was de koop terug gedraaid en had ik dat laatste dure onderzoek niet laten doen. ook had ik haar niet laten dekken natuurlijk. en wat nu als één van de pups het ook zou krijgen in een ergere gradatie? gradatie 2, zíj heeft nergens last van en je ziet niets aan haar. maar stel dat haar pups.... ik had voor mijn gevoel zó m`n best gedaan.

704 5 Rapporteer

tdehond
door tdehond - May 20, 2009 om 16:23
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Was de d.a. die het onderzoek naar Patella Luxatie deed bevoegd om dit te doen en is volgens de rasvereniging een onderzoek naar Patella luxatie verplicht voordat de dekking gedaan wordt?

Patella luxatie kan erfelijk zijn en schijnt aan meerdere gegen gebonden te zijn. Waren de ouders van uw hond nagekeken op Patella Luxatie en waren hun knieën goed?
Waren de knieeën van de reu die gedekt heeft goed en hoe zijn de knieën van zijn ouders?

Heeft u de pups verkocht met een koopcontract en staat daarin wat u doet als een erfelijke afwijking optreedt?

Ik denk dat het belangrijk is dat de eigenaren van de pups weten dat later in haar leven de moederhond problemen met haar Patella's heeft.
Het is aan u of u een bijdrage levert aan een eventuele operatie aan knieën van de pups mocht dit nodig zijn.

tdehond
door tdehond - May 20, 2009 om 16:24
4744 Antwoorden / 9 Vragen

"gegen" moet genen zijn.

ma
door maron - May 21, 2009 om 12:58
31 Antwoorden / 8 Vragen

in pricipe kan iedere dierenarts patella onderzoek doen. bij de rasvereniging word er o.a naar de knieen gekeken,
middels een onderzoeks formulier, ingevuld door de dierenarts.
de ouder dieren zijn op de zelfde manier onderzocht en de reu die "gebruikt"is ook.
er is geen onderzoeksplicht bij een orthopedisch specialist.
de pups zijn verkocht met koopcontract met o.a de erfelijke afwijkingen hoe en wat.
als het eens voor kwam, heb ik daar nooit moeilijk over gedaan.
mijn punt is, mijn eigen d.a heeft altijd feilloos kunnen vaststellen of patella`s vast zaten of niet.
als ik dan bij een vervangster kom, aan wie ik nog vraag of ze dat wel kan, omdat het heel belangrijk op dat moment voor mij is,
zij zich meer kundig voor deed, als dat zij in werkelijkheid was. nog weinig ervaring dus.
op mijn vraag of ze het wel zeker wist dat het goed was (ze deed het zo anders dan m`n eigen d.a),
bevestigde zij dit en zei, dat dát de juiste manier was om de knieeen na te kijken.
natuurlijk heb ik haar ook moeten betalen voor deze "dienst", waardoor ik daarna nog meer geld in onderzoeken heb gestoken
en, als het tegenzit, me in de toekomst nog veel meer gaat kosten.
ze had ook kunnen zeggen, ik ben een leek op dat gebied, dan was ik naar een ervaren dierenarts gegaan.

tdehond
door tdehond - May 21, 2009 om 15:01
4744 Antwoorden / 9 Vragen

In principe zou bij een hondje van 2 jaar oud bij aankoop al bekend moeten zijn hoe op dat moment de patella's waren.
Heeft u het hondje met een koopcontract gekocht en een gezondheidsverklaring v.d. d.a.? Ik zou zeker contact opnemen met de vorige eigenaar van uw teefje.

Zo te lezen heeft u volgens de regels v.d. rasvereniging gefokt en bent u slachtoffer van onderzoek door een d.a. die niet voldoende ervaring met onderzoek naar Patella's had.

Mijn dwerghond heeft goede knieën bij aankoop en bij onderzoek van mijn d.a. Helaas geeft dat geen garantie op de patella's gedurende de rest van haar leven, ook al zijn de knieën van beide ouders getest.

ma
door maron - May 21, 2009 om 23:39
31 Antwoorden / 8 Vragen

het hondje was door eigen dierenarts nagekeken vlak voordat ze bij mij kwam en op alle punten goed bevonden.
dit stond  in haar paspoort. omdat ik het zeker wilde weten, ben ik daarna naar m`n eigen dierenarts gegaan.
het kan natuurlijk, dat ze hoogst waarschijnlijk 9 maanden geleden goede vaste knieen had, maar dat is erg onaannemelijk.
ja, een koopcontract was erbij, maar stelde niet veel voor. niets over ervelijke afwijkingen en aandoeningen e.d.
ik wist dat ik daarmee gokte en ik heb mis gegokt.
alleen, als de dierenarts beter had gekeken, had ik er niet meer ingestoken en had ik haar nooit laten dekken.
de vorige eigenaar is op de hoogte en is geschokt, ik geloof wél in haar oprechtheid.
ik heb zeker volgens de regels van de rasvereniging gefokt en zelfs meer, omdat ik het zo goed mogenlijk wil doen,
maar het lijkt wel soms, hoe beter je je best doet, des te meer er tegen gaat zitten.
ik voel me zeker slachtoffer. het is een samenloop van omstandigheden waar ik zelf de dupe van ben.
voor m`n gevoel is het allemaal zo oneerlijk, juíst omdat ik zo m`n best doe.
wel, ik sta ermee op en ga er nu maar weer mee naar bed.
bedankt voor het lezen van m`n berichtje en je antwoord :)