ph
door phinder Oct 21, 2005 om 18:44
Geldzaken & recht

Recht op nieuw toestel of geld terug ?

Bij een normale telecomshop een simlock-vrije Samsung E340 gekocht voor een kleine E 300,-
Binnen 3 dagen houden de beltonen er mee op, bellen is niet meer mogelijk ( andere kant niet hoorbaar ) en afspelen mp3-speler kan ook niet !
Conclusie: Speaker stuk

Terug naar de winkel die vermeldt het toestel te moeten opsturen ter reparatie. Commentaar over dat dit toestel blijkbaar bij aankoop al niet goed werkte werd weggewuifd. Probleem bleek vaker voor te komen bij dit type, software-update zou helpen.

Na 2 weken toestel terug gekregen, waar het 1 !!! dag goed gewerkt heeft. Nu weer exact hetzelfde probleem. Reparatie dus niets geholpen.
Shop gebeld, moet weer langskomen en moet weer opgestuurd worden.

Mijn vraag nu: Wat zijn mijn rechten hierin?

Reparatie heeft in 1e instantie niet geholpen, hoezo nu dan wel ?
Moet ik dit toestel weer per reparatie aanbieden of mag ik ook een nieuw toestel eisen ( of geld terug ) ?
Wat kan ik doen met de onkosten die ik elke keer maak ( rijden naar de shop )?

Er is in een 3 a 4 weken tijd nog geen dag van dit toestel genoten en nu moet ie alweer minimaal 2 weken weg!!! Graag jullie advies !

787 7 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

gh
door ghagens - Oct 22, 2005 om 11:36
2 Antwoorden / 0 Vragen
0

het begint al vrij simpel, er is een koopovereenkomst tussen u, en het bedrijf. dit bedrijf heeft een goedwerkend apperaat te leveren, zoniet, leveren ze een wanprestatie, en zijn dus aansprakelijk voor de schade.


dit bedrijf heeft de plicht een goed werkend product te leveren, doen ze dit niet, is het aan hun het op te lossen. gezien het na de eerste reparatie niks heeft opgelost, zou het, theoretisch gezien, mogelijk moeten zijn een ander bedrijf het te laten repareren, en de rekening naar het bedrijf waar u de telefoon gestuurd hebt te sturen, echter


ik zou het niet zover laten komen, vaak werkt het uitermate goed even naar het hoofdkantoor van deze winkel te bellen, en het probleem daar voor te leggen, of gewoon terug gaan naar de winkel, en eisen dat het per direkt opgelost wordt, omdat een reparatie ook vorige keer niet werkte.


het bedrijf leverde een wanprestatie, twee keer, u hebt het recht op een goedwerkend product, het bedrijf heeft de plicht u dit te leveren.


misschien werkt het om bij de winkel een 'aardig' iemand uit te zoeken die achter de balie staat, en het probleem duidelijk uit te leggen, en vriendelijk vragen om een snelle oplossing (het klinkt makkelijk, maar vriendelijkheid krijgt vaak een hoop gedaan).

vladja
door vladja - Oct 24, 2005 om 11:14
8293 Antwoorden / 27 Vragen
0

U moet de leverancier de mogelijkheid bieden om het probleem op te
lossen. Eén mislukte reparatie is niet genoeg om al te spreken over
wanprestatie. U moet de leverancier nog een keer de gelegenheid geven
om te repareren, ook al heeft u daar weinig vertrouwen in.



Het toestel door een derde te laten repareren, is een heel slecht
advies. U bent gelijk uw garantie en al uw rechten kwijt. Ook hoeft de
leverancier die rekening niet te betalen. Hij biedt immers aan om het
toestel zelf te laten repareren.



Er zijn diverse sites, die u precies kunnen informeren over uw rechten
bijv. ikstasterk.nl. Als bij Google garantie+rechten intypt, heeft u de
keus uit diverse mogelijkheden.



Vladja

ph
door phinder - Oct 24, 2005 om 11:18
433 Antwoorden / 4 Vragen
0

mmm. dat werkt vreemd...
Naar boven scrollen is genoeg om punten uit te delen blijkbaar.
Niet dat je geen gelijkt hebt of zo, maar deed het niet bewust :S


Maar goed... terug naar de shop geweest... Toestel is voor de 2e keer richting reparateur. Heb aangegeven in principe geen vertrouwen te hebben in nogmaals een reparatie, maar volgens winkelier was hier niets aan te doen !


Heb wel aangegeven ( enigzins bluf natuurlijk ) zeker niet te accepteren dat het toestel ook de 2e keer na reparatie niet zal werken en dan een oplossing van de shop verwacht. Zij gaven aan ook dan weer het toestel te moeten opsturen, maar ik ben niet van plan daar genoegen mee te nemen !!!
Hoe vaak moet ik een winkelier de kans geven een produkt te repareren en hoe snel kan / mag ik een nieuw apparaat / geld terug eisen ???

vladja
door vladja - Oct 24, 2005 om 11:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen
0

Ik heb even een stukje van collega Read: gekopiëeerd.



quote



Als een nieuw product binnen een half jaar
een gebrek vertoont, mag je ervan uitgaan dat dat gebrek er al was toen
je het product kocht. In jouw geval is hier sprake van non-conformiteit
(het mobieltje voldoet niet aan de norm dat het heel normaal is dat een
mobieltje het eerste halve jaar na aankoopdatum niet defekt raakt). Als
de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij
moet dan bewijzen dat het gebrek niet aanwezig was toen je het product
kocht. Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het gebrek
kosteloos repareren of een nieuw exemplaar geven en als dat niet kan,
dient hij de aankoopsom terug te betalen. De wettelijke
garantie is dan van toepassing (B.W. Boek 7). Lees ook even de links,
dan sta je wat sterker in het 'gesprek' met de verkoper. Sukses,
groeten, Ton.



http://wetten.overheid.nl/



vink aan: wetten


zoek onder: Burgerlijk Wetboek Boek 7



Brochure Koop en Garanties




Stichting de Ombudsman




Consumentenrechtprodukten


unquote


Vladja




ph
door phinder - Oct 24, 2005 om 11:54
433 Antwoorden / 4 Vragen
0

Ik was bekend met deze teksten, maar toch bedankt... Ik wist ze even niet meer te vinden.


quote


Eist de koper herstel of vervanging van het product, dan is de verkoper verplicht om dit binnen redelijke termijn en zonder teveel overlast voor de koper te doen.


/quote


Mag ik met bovenstaande stellen dat indien een toestel al 5 weken weg is geweest en ik 'm zelf pas 5 dagen heb kunnen gebruiken ( hoewel daar kun je amper van spreken ), dit geen redelijke termijn meer is waarin de verkoper het produkt moet herstellen ( en zeker niet zonder overlast ).
Oftewel:  Mag ik stellen dat nogmaals 2 a 3 weken de mobiel missen toch zeker aangemerkt kan worden als overlast ( en teveel ) en ik dus geen genoegen meer hoef te nemen met het aanbieden ter reparatie???

vladja
door vladja - Oct 24, 2005 om 12:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen
0

Als de tweede reparatie geen definitieve oplossing biedt, kan je -
volgens mij - van een wanprodukt spreken. Ik zou vast aangetekend een
brief schrijven aan de winkel, waarin je dit duidelijk te kennen geeft.
Heb je je rechten alvast vast gelegd. Citeer uit het Burgerlijk
Wetboek, zodat je duidelijk aangeeft dat je volledig op de hoogte bent
van de wetgeving.



Eén reparatie kan niet goed zijn gegaan, daarom moet je ze nog één kans geven.



Vladja





ph
door phinder - Oct 24, 2005 om 12:18
433 Antwoorden / 4 Vragen
0

OK, dank je... dat was het steuntje in de rug dat ik even nodig had.


Het toestel is nu opgestuurd ter reparatie, dus dat wordt even afwachten. Heb ze mondeling al medegedeeld niet met een 3e keer accoord te gaan. De verkoper hield echter een toezegging op vervanging af.


Ik overweeg alvast een brief met een ingebreke stelling op te stellen, maar wil ze eigenlijk nog gewoon de kans geven om dit correct op te lossen.
De wettekst gaat in ieder geval mee de volgende keer ( mocht dit voorkomen ). Ik hoop maar dat het toestel gewoon gaat werken, dan ben ik van het gelazer af.


Enige waar ik nu nog bang voor ben is dat de reparateur het op waterschade gaat gooien... Maar aangezien het toestel 5 dagen in mijn bezit is geweest en 5 WEKEN in hun bezit, ga ik daar zeker ook niet mee accoord !

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ky
Kyletwee - May 20, 2024 om 10:06
Geldzaken & recht

Mag de KB onjuiste informatie over mij publiceren online?

Wat kun je doen als een site van de overheid onjuiste informatie over je publiciert? Ze doen niks met mijn klacht. Het gaat om de Koninklijke bibliotheek die weigert mijn geboortejaar aan te passen. Het interesseert ze geen biet dat ze mij decennia ouder maken dan ik ben met alle gevolgen van dien.. Lees meer

petra gerritse
petra gerritse - May 20, 2024 om 09:45
Geldzaken & recht

Geen mogelijkheid om MEGA te bereiken, telefonisch en per mail niet. Ook v. b. brieven van ACMn gestuurd, GEEN REACTIE

na verkeerde eindafrekening, de nieuwe energieleveraar heeft tijdig afgemeld ,steeds wordt er door gegaan met een maand betaling. Deze heb ik gestorneed.
Krijg nu een aanmaning via bureau. Lees meer

Mu
Murp - May 19, 2024 om 15:32
Garantie & verzekeringen

Verkeerd framenummer van (gestolen) fiets doorgegeven bij verzekering

Hoi iedereen,

Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen.
Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.

Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie. ... Lees meer