Ac
door AchterKoeker-0315 Dec 3, 2016 om 15:41
Geldzaken & recht

School wilt geen hulp bieden bij vinden v. dader die mijn fiets vernield heeft

Hallo allemaal,

Jullie zouden mij vast wel kennen: Ik had eerder een vraag gesteld over fietsverzekeringen. Ik heb die fiets echter niet gekocht, maar een nieuwere en betere gazelle fiets van een kennis van mijn vader. We kwamen er nog steeds niet uit met het zoeken van een verzekering voor het fiets, dus gingen we wat afwachten. Maar het ging compleet mis. Tussen 08:00 en 12:00 op 17 november (de reden dat ik nu pas een vraag stel in de Kassa forum komt later pas) is mijn fiets vernield of (per ongeluk omgegooid) op het schoolplein bij de fietsenstallingen. Er zit nu veel schade aan mijn fiets (kapotte voorlamp die nu alleen vast zit door de kabels, kapotte kettingkast, etc.). Er is een andere fiets erop gevallen, dus weet ik niet of het door de eigenaar van de fiets gebeurt is of door een paar vandalen. Er zijn maar 60 fietsenstallingen voor 5 fietsen per stalling, en de overige 3 zijn gewoon op de stoep voor de ingang van de school. Onze school staat op een soort van bult .Ik moet mijn fiets daar ook plaatsen. Als je dat niet doet, gaat je fiets met een speciale slot op slot en wordt die pas opengemaakt aan het eind van de schooldag. Hier heb ik een aantal links van google die mijn verhaal zouden moeten verduidelijken: https://www.google.nl/maps/@51.9094544,6.3841892,3a,75y,318.69h,75.1t/data=!3m6!1e1!3m4!1stc8UK3zqx0liiCxGxXKzjQ!2e0!7i13312!8i6656 dit is de Street view van school (de zuidelijke ingang)      https://www.google.nl/maps/place/51%C2%B054'35.5%22N+6%C2%B023'01.9%22E/@51.909851,6.3827211,370m/data=!3m2!1e3!4b1!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d51.909851!4d6.383851 Dit is de open plek v. de fietsenstalling waar ik mijn fiets moet plaatsen zetten. Deze kaartfoto is al immers een aantal jaartjes verouderd, want der gras gedeelte ervoor is vervangen door een zielige stoepgedeelte. https://www.google.nl/maps/@51.9101187,6.3841873,3a,72.7y,216.13h,84.96t/data=!3m6!1e1!3m4!1sPSolO1_SB9oBzq7oopSxUQ!2e0!7i13312!8i6656 vlak achter dat huisje met een dak die half zwart en half wit is ligt onze fiets stal plek ligt de fiets stal plek dus Dit is ook de oostelijke ingang. De school heeft ook geen fietsrekken, etc. (dus extra beveiliging voor de fietsen). Toen ik mijn fiets op de grond zag, had ik mijn fiets gelijk rechtop gezet en ben gelijk naar de administratie van onze school gegaan. Zij lacht (zachtjes) om mijn verhaal en zegt dat ze niks voor mij kan doen. De andere fiets had ook schade: De wielbeschermer was kapot gegaan en de scherven had ik meegenomen om te passen voor later etc. De volgende dag is mijn vader naar school gegaan en is hij met de kernteamleider gaan praten. Zij zegt dat ze gaan kijken en ze noteren nog een aantal dingen. Na een aantal dagen krijgen wij te horen dat er geen videobeelden zijn, terwijl de camera bij de ingang toch wel wijst naar de fiets stal plek. Hierna hebben wij bij onze buitenhuisverzekering gebeld. Zij zeggen dat fietsen niet gedekt worden. Wij worden doorverwezen naar rechtsbijstand. Persoon nr.1 zegt dat school aansprakelijk is en dat wij onze fiets bij een fietsenmaker moeten laten checken, om zo erachter te kunnen komen hoeveel schade er is. Vervolgens worden wij op een later tijdstip gebeld door een andere persoon van rechtsbijstand en die zegt iets totaal anders: School is niet aansprakelijk. Wij hebben ook aangifte gedaan en daar kwam er ook niks van. We zijn immers al een aantal weken verder en we hebben nog steeds geen enkele bericht erover gekregen. Ik heb de eigenaar van de fiets aangesproken, maar die ontkent dat zijn fiets daar stond op moment van gebeuren. Wat moeten wij nu doen?

3914 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2016 om 16:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat u moet doen? Zelf die fiets (laten) repareren en de kosten daarvan betalen.

Uiteraard is de school niet aansprakelijk en het is ook nog maar de vraag of er een "dader" is. Ook de eigenaar van de fiets die op uw fiets lag, hoeft er helemaal niets mee van doen te hebben gehad.

Een ander kan de fietsen expres of per ongeluk hebben omgestoten, of ze stonden al wankel, of de wind, en ga maar door.

En als er geen video beelden zijn, houdt het op. En dat is natuurlijk al helemaal geen zaak voir de politie.

Koop een koplamp bij de Action, misschien hebben die ook wel kettingkasten en klaar.

Ac
door AchterKoeker-0315 Dec 3, 2016 om 16:07
Antwoorden / 2 Vragen

Vgm heeft u mijn post niet helemaal gelezen. Doe dat a.u.b. en stuur dan een bericht. We moesten van rechtsbijstand aangifte doen bij de politie. Dat er geen dader is, weet u niet. Ik ben niet echt bepaald opgeschoten met uw nutteloze bericht.

Ac
door AchterKoeker-0315 Dec 3, 2016 om 16:11
Antwoorden / 2 Vragen

https://www.onderwijsconsument.nl/aansprakelijkheid-school/

edrick3
door edrick3 Dec 3, 2016 om 16:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@achterkoeker : Heb je de inhoud van je link wel goed gelezen?

edrick3
door edrick3 - Dec 3, 2016 om 16:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tjonge ....
Het is natuurlijk heel vervelend voor je dat je fiets - door welke oorzaak dan ook - beschadigd is, maar daar is de school niet verantwoordelijk voor.
Aangezien er geen 'dader' bekend is valt er weinig te verhalen.
En aangifte van vernieling doen bij de politie ...... daar schiet je ook niets mee op.
Ga de fiets repareren en neem de schade voor lief.
Je bent de eerste en zeker niet de laatste met zo'n probleem.
Fietsen bij scholen en stations zijn helaas vaker onderwerp van vernieling of diefstal.

Ac
door AchterKoeker-0315 Dec 3, 2016 om 16:17
Antwoorden / 2 Vragen

Wij moesten van rechtsbijstand aangifte doen bij de politie.

edrick3
door edrick3 Dec 3, 2016 om 16:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ja, maar je dacht toch niet dat er dan actie (wat dan ook) ondernomen zou worden?

Ac
door AchterKoeker-0315 Dec 3, 2016 om 16:23
Antwoorden / 2 Vragen

Vgm heeft u mijn bericht ook niet helemaal gelezen. Daarin staat ook hoe onbeveiligd de fietsenstallingen etc. zijn. Je kan zo 100 fietsen stelen en nog steeds niet een mm op de camera komen (als die aan staan, vgm staan ze daar gwn voor de sier)

Ac
door AchterKoeker-0315 Dec 3, 2016 om 16:24
Antwoorden / 2 Vragen

Ben ik nu de schuldige als ik mijn fiets verplicht op een onbeveiligde plek moet plaatsen??

edrick3
door edrick3 Dec 3, 2016 om 16:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Natuurlijk ben jij niet 'schuldig', maar de school ook niet.

Cookies
door Cookies - Dec 3, 2016 om 16:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Jeetje, ik weet niet beter of het is altijd gooi en smijtwerk met fietsen op schoolpleinen e.d. De keren dat ik mijn fiets beschadigd(er) aantrof (net als andere klasgenoten) zijn niet te tellen.

Ik vind het geen zaak voor de school.

Ac
door AchterKoeker-0315 Dec 3, 2016 om 16:36
Antwoorden / 2 Vragen

ze zijn toch verplicht om te helpen bij het zoeken van de ''dader''?

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 3, 2016 om 17:03
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Nee, dat zijn ze helemaal niet!

getty
door getty - Dec 3, 2016 om 16:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

get over it

ph
door philip36 - Dec 3, 2016 om 16:46
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het kan evengoed de wind geweest zijn.
Het was niet zo'n best weer de 17de november, regen en harde wind.
Heb je al berekend wat de totale schade is?

ne
door neodutchio - Dec 3, 2016 om 16:48
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Wie zegt dat er een dader is? U is geadviseerd om aangifte te doen van vernieling. Maar ja, is er wel een dader? Of moet de VOA komen voor een reconstructie, compleet met windmachine om te kijken of dat de reden is dat de fietsen gevallen zijn? Of was het misschien een ongelukje van iemand die onbedoeld en onbewust tegen een fiets aantikte waardoor deze omviel?
De reden dat u verschillnde verhalen van uw rechtsbijstand krijgt is ook makkelijk te weerleggen. Er volgt eerst een intake van een persoon die geen jurist is. Heeft deze echt gezegd dat de school aangsprakelijk is, of dat het kan dat ze aansprakelijk gestelt kunnen worden. Deze persoon mag namelijk helemaal geen uitlatingen doen. Tja, en dat de daadwerkelijk jurist met een antwoord komt dat u niet bevalt is niets aan te veranderen. En de aangifte, is er wel een strafbaar feit gepleegd?

hansje klein
door hansje klein - Dec 3, 2016 om 17:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Voorstel: Vraag de school-reglementen of -bepalingen eens op en zoek het hoofdstuk over schades en vernielingen en de aansprakelijkheid daarvoor van de school. Ze hebben misschien richtlijnen voor het stallen van de fietsen gemaakt, maar of de school ook verantwoordelijkheid zal nemen voor schade die ontstaat aan gestalde fietsen? Met een JA of NEE is de vraag beantwoord en kunt u daarmee verder. De dader (vandaal, medescholier, pester of een stormwind) is onbekend, waardoor niemand iets kan met een klacht. Ook verzekeraars en de politie niet.

Het zou een idee zijn om preventief de fietsenstalling af te sluiten en er een toezichthouder neer te zetten......maar ja.....is dat dan haalbaar? Betaalt stallen is een mogelijkheid, maar of het dè oplossing is? Het is zoals het is.........droevig om nu met de schade te moeten blijven zitten.

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 3, 2016 om 17:05
3449 Antwoorden / 25 Vragen

De school hoeft u helemaal geen camerabeelden (als ze er zouden zijn) te verstrekken, en ze hoeven al helemaal niet mee te zoeken naar de dader.

Uw gefrustreerde houding gaat u tegenwerken.
Maak de fiets en ga weer lekker fietsen.
Als u uw fiets neerzeyt kan deze door wind vallen, of door een andere fiets die er tegenaan valt, maar dan is de vallende fiets nog steeds geen daderfiets.

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2016 om 17:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar heeft dan een medewerker van de school per ongeluk uw fiets vernield? Dan is de school aansprakelijk.

Maar uiteraard niet voor gewoon omgevallen fietsen.

Maar u kunt hier natuurlijk wel een heel verhaal neerzetten, dat is echter zinloos, want de dader ligt op het kerkhof, of er is helemaal geen dader. En daar verandert de rechtsbijstand niets aan. Ook de politie rukt niet uit voor een omgevallen fiets met schade.
Dus dit komt gewoon voor eigen rekening,

reflecs
door reflecs - Dec 3, 2016 om 18:46
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ga er maar vanuit dat de mededeling dat er geen videobeelden beschikbaar zijn klopt. Als er al leerlingen zijn die vernielingen aanrichten, dan wil de school dat ook zelf graag weten.
Ik denk overigens dat philip36 gelijk heeft; het was toen erg slecht weer.
Laat het idee dat de schade te verhalen is maar varen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 4, 2016 om 13:45
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Het enige dat ik aanvullend kan melden is dat u klaarblijkelijk de fiets ook niet al te stevig heeft neergezet. Maar ja, u zult in die zin dan niet de enige zijn. Helaas. Maar ook helaas, bespaar u verdere moeite want te halen is er volgens mij in deze niets. Zou uw fiets verzekerd zijn geweest, dat zou het mogelijk anders zijn.