Fleur64
door Fleur64 Oct 16, 2024 om 10:55
Geldzaken & recht

Sponsor logo op kleding

Ons buurtpreventie team heeft gratis trainingen aangeboden gekregen van een beveiligingsbedrijf. Als tegenprestatie vragen ze of we hun logo op onze jassen willen plaatsen.

Geen probleem zou je denken. Na ruim een jaar dragen van de logo's begint de Korps chef van politie ineens te roeptoeteren dat die logo's eraf moeten omdat men anders denkt dat de mannen van `buurtpreventie erkende beveiligers zijn. Nou kan ik je zeggen dat de officiële " V "m dus het vignet NIET gebruikt wordt en de mannen ook geen officieel uniform dragen van dat bedrijf. De mannen dragen een geel zwarte jas - die eigenlijk lijkt op de mannen van achter de vuilnis wagen ( hahaha), dus in geen enkel opzicht lijken op de erkende beveiligers van dat bedrijf. Het beveiligingsbedrijf is verbaasd, want het betreft hier gewoon een sponsor logo zoals op zoveel kledij te vinden is. Het dragen van de logo is voor het buurtpreventie team van belang omdat ze hiermee laten zien dat ze GEEN knokploeg zijn , maar een goed getrainde groep die weten wat mag en niet mag.

974 14 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Oct 16, 2024 om 11:05
11740 Antwoorden / 52 Vragen

Als het er op aankomt legt de buurtwacht het af tegen de politie power qua advocaten. Het is inderdaad ongewenst om mogelijk  gelijkende outfits te dragen als politie. In hoeverre dit voor Jan publiek verwarrend is kan ik hiervandaan niet beoordelen. Wellicht dat u een compromis kunt maken door puur tekst op uw shirts te zetten en of het logo verkleind er op te laten zetten zodat het duidelijk geen politie is.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 16, 2024 om 11:29
2281 Antwoorden / Vragen

De toon is alweer gezet "roeptoeteren", respectloze opmerking. De kleding van het team lijkt mij dus juist van geen enkel belang, als mensen willen laten zien dat ze geen knokploeg zijn hoeven ze niets anders te doen dan zich netjes te gedragen.

Mabelle
door Mabelle - Oct 16, 2024 om 11:48
640 Antwoorden / 1 Vragen

De korpschef van politie roeptoetert niet, dat doe jij. En wat valt er te lachen over de kleding van mannen achter een vuilniswagen? Door niet te knokken, laat je zien dat jullie geen knokploeg zijn. Daar heb je geen logo op je vest voor nodig. Als je de opdracht van de korpschef hebt gekregen het logo te verwijderen, heb je dat gewoon op te volgen. Jullie zijn maar een buurtpreventieteam, hè?

Ozymandias
door Ozymandias - Oct 16, 2024 om 11:54
223 Antwoorden / Vragen

En denkt dat het logo van een beveiligingsbedrijf niet verkeerd opgevat kan worden door een leek? Dan vind ik je zeer naïef. De politie heeft gelijk, er zijn gewoon regels voor dit soort dingen.

Dus ik zou maar luisteren want dit ga je nooit winnen.

vd
door vdlieuw - Oct 16, 2024 om 12:00
219 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ken het "V" logo, ik weet alleen niet in hoeverre dit een beschermd logo is en de daaraan verbonden condities. Als een condities stelt dat alleen gecertificeerde beveiligers dit logo mogen dragen dan is dus duidelijk waar de grens ligt en of de politie al of niet gelijk heeft.

ka
door karooij - Oct 16, 2024 om 12:54
6 Antwoorden / 0 Vragen

Kun je misschien een foto plaatsen van het gebruikte logo? Dan is meer duidelijk of door het logo snel verwarring kan ontstaan of het een buurtpreventieteam betreft of gaat over beveiligers van een bedrijf. Er is regelgeving waaruit blijkt dat mensen geen kleding mogen dragen waardoor lijkt dat iemand een politieagent is. Of er regelgeving bestaat of mensen zich niet als beveiliger mogen kleden vraag ik me af. Ik kan er niets over vinden op internet. Ik kan me voorstellen dat de politie het niet prettig vind dat jullie door het logo op beveiligers lijken maar of ze kunnen verplichten dat jullie het logo niet meer mogen dragen lijkt me een behoorlijk grijs gebied. Om geen "ruzie" te krijgen met de politie kan het buurtpreventieteam er natuurlijk ook voor kiezen om zelf een logo te ontwerpen en gebruiken waardoor ook zichtbaar is dat jullie een georganiseerde groep zijn. Een logo van een beveiligingsbedrijf zou voor mij trouwens niet zeggen dat de groep goed getraind is. En blijkbaar lopen jullie in een gebied waar het gevaar aanwezig is dat burgers het recht in eigen handen nemen. Klopt dat?

Beps
door Beps - Oct 16, 2024 om 13:43
80 Antwoorden / Vragen

Dan gaat de korpschef de cursus betalen, want de sponsor trekt zich terug als de conditie niet wordt nageleefd.
Is niet zo erg toch, ze liepen ervoor toch ook niet met dat logo.

ro
door ronny530 - Oct 16, 2024 om 14:16
2904 Antwoorden / 41 Vragen

De korpschef staat in het recht want met het logo van een beveiligingsbedrijf wordt de suggestie gewekt dat de buurtpreventie onderdeel van dat beveiligingsbedrijf is.
U weet dat het niet zo is maar weet een persoon die aangesproken wordt dat ook want die ziet het logo van een beveiligingsbedrijf en kan dan weleens heel anders gaan reageren dan een teamlid zou willen.
Dat een buurtpreventie team per definitie als een knokploeg wordt aangemerkt is meer uw eigen gedachte dan waarheid maar met zo'n logo van een beveiligingsbedrijf op de jas kan een teamlid wel agressie uitlokken en dat is wel het laatste wat u zou willen.
Dat geroeptoeter van de korpschef zoals u het noemt is volledig onterecht want u beseft blijkbaar niet dat u en de rest van het buurtpreventie team gevaar kunnen lopen en als de andere teamleden te hulp schieten is de kans dat het op een knokpartij uitloopt wel degelijk aanwezig.

Janzegt
door Janzegt - Oct 16, 2024 om 15:02
160 Antwoorden / Vragen

Als buurtpreventie team, wil je toch levensgroot op je kleding hebben "buurtpreventie team" of "buurtpreventie team wijk xxxxx"? Wie weet gaan er meer buren meedoen. Rondlopen met een logo van een beveiligingsbedrijf mist zijn doel in dit geval. Behalve voor het beveiligingsbedrijf, want die krijgt natuurlijk gratis reclame in jullie buurt.

sw
door swat1500 - Oct 16, 2024 om 16:03
3866 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is nu de vraag?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 16, 2024 om 16:40
2281 Antwoorden / Vragen

Die is er ook niet. Het destilleren van een vraag uit deze situatie ontstijgt helaas de capaciteit van het beschikbare denkraam dat gepreoccupeerd is met verontwaardiging. Iets als "Mag die korpschef zich hier überhaupt tegenaan bemoeien?" was een goeie geweest.

Thijs12
door Thijs12 Oct 16, 2024 om 17:15
613 Antwoorden / Vragen

Ik zou het logo hier maar beter niet plaatsen. Je zou problemen kunnen krijgen met het copyright.

1paul
door 1paul - Oct 16, 2024 om 17:12
3347 Antwoorden / 0 Vragen

er is niemand die je kan verbieden een logo op kleding te dragen MITS, en de mits is dat het niet op officiele uniformen mag lijken..

rj
door rjw Oct 16, 2024 om 20:28
3388 Antwoorden / 5 Vragen

Er is ook nog zoiets als context. Als je 's avonds in een groepje loopt te patrouilleren met logos van een beveiligingsbedrijf op je jas komt dat anders over dan als dat logo op de shirt van de zaterdagamateurs van de plaatselijke voetbalclub staat.

sw
door swat1500 - Oct 16, 2024 om 18:54
3866 Antwoorden / 0 Vragen

Het succes van een buurt preventie team staat en valt of dit.ondersteund wordt door de politie.
Bij een succesvolle samenwerking zal de politie op een (niet acute) melding waarschijnlijk sneller reageren als bij de gemiddelde burger.
Door dwars te gaan liggen brengt u wellicht dit uitstekende initiatief om zeep.
Niet iedereen weet dat een officiële beveiliger te herkennen is aan een V teken op de kleding.
Een logo met daarin dit teken of wellicht het woord beveiliging kan al snel de indruk wekken dat men te doen heeft met een "echte" beveiliger.
Er is op zich niets mis met een sponsor maar zorg dat een  te gebruiken logo geen ongewenste suggesties creërt.

Re
door Reinier182 - Oct 16, 2024 om 21:11
246 Antwoorden / Vragen

Een korps chef van politie zal het een rotzorg wezen waar jullie in lopen dus als er opmerkingen komen dat er iets niet kan en verwijderd moet worden zal het zeker waar zijn. Ga overleggen hoe het wel mag en welke logo's? Maak ze nou niet uit als roeptoeter maar neem het serieus.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 16, 2024 om 23:45
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Fleur,

Ik ben zelf 10.jaar lang Stadswacht geweest in de hoofdstad.

Er is natuurlijk een soort van "spanningsveld" tussen de politie, beveiliging en buurtpreventie-teams zoals de uwe.

Persoonlijk heb ik meegemaakt, dat de politie ging klagen over de striping van onze nieuwe Volkswagen Polo's, die te veel op een politie-auto leken.....
Ook mocht ik opeens niet meer parkeren op een politievak bij het politiebureau.....
Kwam er een ijverige agente het politiebureau uitstormen en riep:" Jij haalt nu die auto hier weg anders ga ik schrijven".....
Ik zei :"Ik kom alleen mijn collega even ophalen , die iets afgeeft binnen".....
Dus er was ook jaloezie....

Als er genoeg politie was , dan zijn buurtpreventie-teams natuurlijk niet nodig....

Door een tekort aan agenten springen beveiligers en buurtpreventie-teams in deze "gaten".

Ik raad u aan om creatief en diplomatisch om te gaan met deze situatie: dus gewoon de logo's van het beveiligingsbedrijf afdekken.

Maar misschien heeft het beveiligingsbedrijf nog leuke tasjes...