an
door angela1968 Jan 19, 2008 om 22:11
Geldzaken & recht

Teruggaaf via T-Biljet

In december 2005 heb ik voor mijn moeder een T-biljet over 2002 en 2003 ingeleverd. In het voorjaar was er nog geen beschikking binnen, dus maar eens naar de Belastingtelefoon gebeld. "Nee, alles is in goede orde ontvangen, maar ja een T-biljet mevrouw; dat gaat wat langer op zich laten wachten". Goed, dat begrijp ik en daar heb ik vrede mee.

In september was er nog niets aan een beschikking binnen, dus maar weer gebeld en hetzelfde verhaal aangehoord. Afgelopen december heeft hiervan weer een herhaling plaatsgevonden en op mijn vraag wanneer een beschikking (of in dit geval zelfs twee) verwacht zou kunnen worden kon mij geen ander antwoord dan "Het ligt op de stapel" worden gegeven.

Heeft iemand ervaring met de tijdsduur voordat er beschikt gaat worden? Als het nog wat langer gaat duurt zal mijn moeder zich wel op de heffingsrente die uitgekeerd gaat worden verheugen...

Alvast bedankt voor het meedenken!

583 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 19, 2008 om 22:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@angela, dit is wel erg vreemd, ik vul het altijd in januari in en 3-4maanden later heb ik het geld op mijn rekening. Het lijkt er eerder op dat er iets is zoekgeraakt, want de mensen die ik ken hebben het geld ook binnen 4 maanden op hun rekening. Ik zou een klacht indienen online bij de belastingdienst en bij de ombudsman, doe ik altijd heel snel, dan lopen mijn procedures sneller en tot nu toe werkt dat. Ik wacht nooit zo lang. Als ze van u geld moeten hebben, dan hebben ze ook geen geduld. Ik bedoel maar.cooltong.gif image by edalen1

ve
door verwijderd - Jan 19, 2008 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Elenay,

Normaal gesproken is dit ook de termijn die er voor staat, echter de T-biljetten betroffen oudere jaren waarvan in december 2005 de laatste kans was om voor 2002 het T-biljet in te vullen. De belstingdienst erkend dat de biljetten (één op papier en de ander via de computer) zijn ontvangen. Het is nu echter alleen nog een kwestie van veel geduld. Maar jouw oplossingen zijn wel de moeite waard om even uit te voeren.

Groeten,

Angela

ve
door verwijderd - Jan 19, 2008 om 23:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Angela, ik zou het zeker doen, dan komt er tenminste aandacht voor de zaak. Mijn broer heeft het laatst ook zo gedaan en hij had binnen een paar weken bericht. Succes ermee, hartelijke groet, Elena

ve
door verwijderd - Jan 19, 2008 om 23:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Formulier is ingevuld en gaat morgen op de post!

ve
door verwijderd - Jan 19, 2008 om 23:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ombudsman kun je online doen hoor.cooltong.gif image by edalen1

ve
door verwijderd - Jan 20, 2008 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

 Hallo Angela, alvorens naar de Ombudsman (nationale) een klacht te zenden is het beter eerst een brief te zenden aan de Directie van de Belastingdienst in uw regio, iedere directie heeft namelijk een klachtencoördinator. Als u dan geen of onvoldoende antwoord krijgt, dan is een klacht bij de heer Brenninickmeijer meer zinvol (men zal namelijk dan of eerst verwwijzen naar de klachtregeling bij de fiscus zelf of daar zelf navraag doen. Hetgeen u overkomt is overigens geen uitzondering. Maar tot soed manen kan zeer zinvol zijn.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2008 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer Altena,

Ik heb nu eerst mijn klachtenformulier naar de Belastingdienst gepost en wacht af wat daar de reactie op is. Mij is bekend dat T-biljetten geen voorrang hebben op de gewonen aangiften, maar misschien dat dit de zaak wat verspoedigd.

Met dank voor uw reactie en nog een prettige zondag,

Angela

ve
door verwijderd - Jan 20, 2008 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een T biljet 2002 moest op 31-12-2007 binnen zijn, dus binnen 5 jaar na afloop belastingjaar. Voor de oudste 2 jaren gold eerder een drempel van E 454, maar dat is niet meer. Als de papieren aangifte is zoekgeraakt, zal de ombudsman er ook weinig aan kunnen doen. Dan zal worden gevraagd om een nieuwe aangifte in te sturen. Een afhandeltermijn van 2 jaar is in ieder geval buiten alle proporties. Maar we weten het allemaal al: de fiscus is de weg kwijt.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2008 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hopelijk aan de Directie/Klachtencoördinator gericht??

ve
door verwijderd - Jan 20, 2008 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heren Altena en Krities...

Ja, mijn klachtenformulier is aan de klachtcoordinator gericht. En nee, we wachten nog geen twee maar één jaar. Overigens is bevestigd dat zowel het papieren als de electronische T-biljet is ontvangen.

Angela

ve
door verwijderd - Jan 24, 2008 om 01:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Angela,

Hoe vervelend ook, de vordering op de fiscus is gelukkig rentedragend.

De rentevergoeding op de teruggave bedraagt thans 5,2%.

Stel:

€ 1.000 tegoed over 2002 levert nu al een rente op van € 201.

€ 1.000 tegoed over 2003  levert nu al een rente op van € 175.

Samen al 376 euro rente.

Als uw moeder het geld nog niet nodig heeft, dan loopt de rente nu door tegen 5,2%. Dat zal zij op een spaarrekening niet ontvangen.

Afwachten maar?

Groet, C.