te
door teduur Mar 30, 2011 om 13:49
Geldzaken & recht

United consumers

Al jaren ben ik lid van UitedConsumers en krijg ik korting op electriciteit, benzine, (zorg)verzekeringen en gas.
De korting die je krijgt wordt door United Consumers zelf beheerd, dus niet direct aan je uitgekeerd. Wel is er de mogelijkheid dat je vanaf een bedrag van 25 euro aan opgebouwde kortingen je dit bedrag of hoger op je bankrekening kunt laten storten. Keurig tot nu toe.
Ik kwam er onlangs achter dat het wel meer dan een maand kan duren voordat dit bedrag op je rekening staat.
Ook is het een nadeel dat je niet automatisch elke 25 euro aan opgebouwde korting kunt laten overboeken, dus elke keer heb je opnieuw de kans dat je een volle maand kunt wachten op je geld.
Gevoelsmatig lijkt mij deze gang van zaken bij United Consumers niet rechtmatig. Zelfs een bank is veel sneller met het uitbetalen van spaartegoeden aan hun klanten. Mijn opgebouwd tegoed is toch geen eigendom van United Consumers? Zij hebben het tenslotte toch slechts in bewaring?
Bij de bank krijg je tenminste nog rente over de periode dat zij het in beheer hebben...

8771 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 30, 2011 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo te duur,

Je kunt natuurlijk voor de volgende oplossingen kiezen:

Uw huidige openstaande tegoed is € ....... U kunt dit laten uitbetalen. Het is ook mogelijk om alvast een grotere betaling aan te vragen. Zodra dit bedrag bereikt wordt, zal het automatisch worden uitgekeerd.

Uitbetaling korting per 15e van de maand
In principe worden iedere 15e van de maand kortingstegoeden op aanvraag uitgekeerd. Aanvragen tot uitkering die voor de 10e van de maand zijn gedaan, worden dan omstreeks de 15e van de maand op uw rekening bijgeschreven, mits uw tegoed voldoende is.

Lees ook even hier voor de voorwaarden
van de Stichting Beheer Derdengelden United Consumers

Uiteraard levert een en ander UC inkomsten op. Ze moeten toch ergens van bestaan, nietwaar.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2011 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Edrick,

Ik begrijp dat UC ergens van moet bestaan, maar ik vraag me af of het RECHTMATIG is wat UC doet, kan UC zelf zijn regels voor wat betreft uitbetalingen naar believen samenstellen of zijn zij verplicht zich aan bepaalde wettelijke normen te houden?
Als mijn bank een spaartegoed aan mij moet uitbetalen zal het zeker niet meer dan een week duren voordat ik het ontvangen heb, ongeacht de datum of het tijdstip dat ik mijn aanvraag doe.
Waarom zou dat dus bij UC anders zijn?

ve
door verwijderd - Mar 30, 2011 om 18:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo teduur,

Bij een bank gaat het over geld dat je daar eerst gestort hebt. Dat is dus je eigendom!
Bij UC gaat het over een bedrag dat UC aan jou geeft als je lid bent. Daar heb je dus geen recht op.
De situatie ligt dus anders.
Door lid te worden ben je het eens met de voorwaarden.
Je hoeft geen lid te worden.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2011 om 18:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan duur tanken en na even wachten de korting op je rekening krijgen

of

je tankt meteen goedkoop bij een onbemande of witte pomp en betaald minder !

ve
door verwijderd - Mar 30, 2011 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@joebiedoe,

Wat betreft het tanken ben ik het helemaal met je eens. Maak daar dan ook (bijna) nooit gebruik van, maar ....
korting op bv. de basisverzekering is toch mooi meegenomen!

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2011 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Edrick,

Wat er in de regels van UC staat is duidelijk, mijn vraag is of deze regels rechtsgeldig zijn. De leden hebben recht op de korting omwille van de opgestelde regels, waardoor het hun geld is. UC doneert niets, zij hebben slechts recht van bestaan omwille van de leden.
Het feit dat de consument soms lang op zijn geld kan wachten, bewijst dat UC er zeker niet is ten voordele van die consument alleen, wat trouwens de naam 'United Consumers' weer geen recht doet.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2011 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Rente trekken van al die opgebouwde kortingen van alle deelnemers is gewoon een deel het (slimme) verdienmodel van UC

ve
door verwijderd - Mar 30, 2011 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@joebiedoe,

Uiteraard.
Zie de laatste zin van het 1e antwoord.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2011 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@teduur,

Het zal juridisch wel allemaal kloppen lijkt mij.
UC is natuurlijk geen bancaire instelling en het zou toch te gek zijn als ze een afdeling financiën zouden moeten bemensen om elke dag betalingen te kunnen doen. Ze hebben een vaste datum/dag per maand. Als je voor de 10e van de maand (dus bv. de 9e) opgeeft dat je je tegoed uitgekeerd wilt hebben, dan staat het dus binnen een week op je rekening.
Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet zo.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2011 om 20:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mij lijkt het niet te kloppen, meer dan een maand wachten op je geld is gewoon absurd te noemen. Het is in deze geautomatiseerde tijd ook niet nodig om een leger mensen aan te nemen om betalingen te verrichten.
Er zijn vele gevallen bekend van maatschappijen die contracten met eigen regeltjes maken, maar die niet getoetst zijn aan de Nederlandse wetgeving. Veelal komen die niet aan het licht: belanghebbenden zeggen - door gebrek aan betreffende informatie - immers al gauw: het zal wel juist zijn, waardoor alles bij het oude blijft.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2011 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

teduur

Ik heb zo mijn twijfels bij de gegeven antwoorden tot nu toe. Je zou best eens gelijk kunnen hebben, maar dat zal dan wel door een jurist moeten worden aangetoont. Als consument wordt dat dan een te dure zaak. Vraag dus de hulp in van consumentenorganisaties als RADAR, KASSA en/of de Consumentenbond.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2011 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Komt bij mij over als een hoop gedoe terwijl ze niet eens altijd de goedkoopste zijn:

UnitedConsumers biedt u ook in 2012 weer één van de laagste premies:
Zorgverzekeraar Jaarpremie
UnitedConsumers/VGZ € 1.169
Agis € 1.299
Avéro € 1.318
CZ (OZ) € 1.294
...

De jaarpremie bij Delta Lloyd Basisverzekering voor een DL Zorgverzekering Natura is € 1.163,42.....

ve
door verwijderd - Nov 28, 2011 om 22:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wel een nette reactie van hun gehad:

De premie van Delta Lloyd is inderdaad iets lager dan de premie van VGZ via UnitedConsumers. Naast de premie en korting kijken wij als UnitedConsumers echter ook naar de kwaliteit en service van een zorgverzekeraar.

Als eerste behoort VGZ al meer dan 30 jaar tot de grootste en beste verzekeraars van Nederland, die naast een scherpe premie ook oog heeft voor de kwaliteit van de dienstverlening. Zo hebben zij een groot aanbod van extra services die hen uniek maakt zoals wachtlijstbemiddeling, extra kortingen etc.

Daarnaast vinden wij het belangrijk dat iedere verzekerde kan kiezen voor een aanvullende verzekering die het beste bij hem of haar past. Door een juiste keuze te maken bespaart u eenvoudig honderden euro's per jaar, omdat u zo voorkomt dat er onverwacht medische kosten toch niet vergoed worden.

Wanneer u de keuzemogelijkheden van aanvullende verzekeringen die wij u bieden bij VGZ vergelijkt met de aanvullende verzekering die Delta Lloyd u kan bieden, zijn wij ervan overtuigd dat wij de juiste keuze hebben gemaakt, waarmee we onze deelnemers de beste zorgverzekering voor de laagste premie aanbieden.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2011 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

thejov schreef op maandag 28 nov 2011, 22:02:
De premie van Delta Lloyd is inderdaad iets lager dan de premie van VGZ via UnitedConsumers. Naast de premie en korting kijken wij als UnitedConsumers echter ook naar de kwaliteit en service van een zorgverzekeraar.

i]

United Consumers is zeker niet de enige tussenpartij die een korting op de verzekeringspremie bedongen heeft.
Goedkoop is het daarom m.i. om de volle premie van andere zorgverzekeraars te vergelijken met de premie van VGZ minus de bedongen korting van United Consumers, zo lijkt het immers inderdaad aantrekkelijk om met U.C. in zee te gaan.
Reeël is het uiteraard om de premie van VGZ via U.C. te vergelijken met die van andere partijen waarbij ook een collectieve korting bedongen is, nietwaar?
Waarom zou @thejov hier niet aan gedacht hebben... .