de
door deenv Jan 25, 2013 om 12:54
Geldzaken & recht

Verhuurder zet verwarming uit

In december heeft de verhuurder de verwarmingsketel zo ingesteld dat deze pas om 8 uur aangaat en afslaat om 2300 uur. Hij zegt dat de bestaande afspraken over vergoedingen voor energie moeten worden aangepast als we de ketel buiten deze uren aan willen hebben. We huren kamers bij hem. Kan dit zo maar ?

6878 16 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jan 25, 2013 om 13:00
10966 Antwoorden / 34 Vragen

Is dit plotseling in december bij de verhuurder opgekomen, sinds wanneer huurt u de kamers? En wat staat erover de energiekosten in het huurcontract?

de
door deenv - Jan 25, 2013 om 13:40
10 Antwoorden / 5 Vragen

De aanleiding was de vervanging van de verwarmingsketel. Er staat niets in het verhuurcontract over verwarming. Er is een ketel voor het hele gebouw en de kosten van verwarming worden niet uitgesplitst. Mijn vraag is of dit soort druk is toegestaan en of we er uberhaupt mee zouden instemmen om de vergoeding voor verwarming te verruimen. Dit aangezien we dan waarschijnlijk elk jaar hiermee te maken zullen gaan krijgen.

de
door deenv - Jan 25, 2013 om 13:42
10 Antwoorden / 5 Vragen

We wonen hier al meer dan vijf jaar. Met nieuwe bewoners heeft de verhuurder hogere bedragen voor energie afgesproken. Wij worden de 'oude bewoners' genoemd. Zo worden bewoners ook tegen elkaar opgezet, lijkt het.

zoekster
door zoekster - Jan 25, 2013 om 14:15
10966 Antwoorden / 34 Vragen

Het kan redelijk zijn dat als de energiekosten steeds hoger worden om een grotere bijdrage van de huurders te vragen. Zo'n verdeelsleutel is in geval van gezamenlijke verwarming inderdaad nogal ingewikkeld. (Ik heb zelf met blokverwarming te maken gehad, was altijd herrie over.)

Maar om dan als machtsmiddel de verwarming op bepaalde uren uit te draaien is gewoonweg absurd. De verhuurder moet met een schriftelijk voorstel komen met wat hem redelijk lijkt aan stookkosten en met een uitleg waarom. En daar zouden jullie dan wel/geen bezwaar tegen moeten kunnen aantekenen.
Hebben jullie nu ook geen warm water in die 'koude uren'?
Jullie zouden ook met het conflict naar de de huurcommissie kunnen gaan. klik HIER voor verdere informatie

de
door deenv - Jan 25, 2013 om 15:30
10 Antwoorden / 5 Vragen

Redelijk of niet, het gaat mij erom of het juridisch klopt. Je spreekt het een af en als t hem niet uitkomt draait ie de verwarming af, zonder enig overleg of voorstel.

zoekster
door zoekster - Jan 25, 2013 om 15:47
10966 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=deenv schreef op vrijdag 25 jan 2013, 15:30]Redelijk of niet, het gaat mij erom of het juridisch klopt. Je spreekt het een af en als t hem niet uitkomt draait ie de verwarming af, zonder enig overleg of voorstel.
Het mag niet. Het klopt juridisch niet het op deze manier te doen. De verhuurder zit fout. Zo duidelijk?

Lees KLIK ook nog even door
met daarin
U moet uw huurder 1 servicekostenoverzicht per kalenderjaar geven, binnen 6 maanden na het verstrijken van dat jaar. U kunt het voorschotbedrag voor de servicekosten pas verhogen als u uw huurder het overzicht heeft gegeven en dit overzicht aanleiding geeft tot een verhoging.

Hier kunt u de verhuurder mee confronteren.

poltol
door poltol - Jan 25, 2013 om 16:07
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Wat zou hier juridisch fout aan zijn?
Helemaal niets.
Wat een gezeur zeg, en ook een vraag van verwende mensen.

U huurt iets met verwarming.
De verhuurder bepaalt wanneer u warmte heeft of niet, en dat is normaal.
Hele flatgebouwen worden op dezelfe wijze beheert m.b.t. verwarming.
Bij sommige gaat de CV in de zomer uit, en die zomer begint op 1mei en eindigt op 30 september.

U koopt maar "gewoon" een kacheltje als u het [te] koud vindt.
En anders op tijd naar bed onder de dikke dekens.

Succes, poltol.

de
door deenv - Jan 25, 2013 om 16:14
10 Antwoorden / 5 Vragen

Kruip zelf lekker onder de dekens poltol

poltol
door poltol - Jan 25, 2013 om 16:53
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=deenv schreef op vrijdag 25 jan 2013, 16:14]Kruip zelf lekker onder de dekens poltol

Beste deenv,

Ik begrijp dat dit niet het antwoord is wat u wilt hebbe.
Maar ............. soms doet de waarheid pijn.
En dan staat U [juridisch] in de kou.

Fijn weekend, poltol. [volgende week wordt het 12 graden overdag]

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2013 om 17:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die verhuurder doet niets anders dan de meeste mensen thuis ook doen. Als om 11 uur 's avonds de verwarming uitgaat, merkt u dat zeker het eerste uur niet. 's Morgens om 8 uur aan, wat dan nog, dan moet iedereen naar werk of school en die thuis is, ligt dan vast nog op bed. U zou aardig op uw neus kijken als u 50 % meer verwarmingskosten zou moeten gaan betalen.

En die servicekosten regeling is mijns inziens niet van toepassing voor kamers, maar voor hele woningen en appartementen.

Wilt u nachtbraken, dat mag hoor, trek een dikke trui aan en sokken.

zoekster
door zoekster - Jan 25, 2013 om 21:32
10966 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 25 jan 2013, 17:32]

En die servicekosten regeling is mijns inziens niet van toepassing voor kamers, maar voor hele woningen en appartementen.

.
Volgens jou, maar als je goed had gelezen, dan had je gezien dat de link van de rijksvoorlichtingsdienst waar ik naar verwijs juist gaat over kamerverhuur.

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2013 om 21:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster Ik heb de link niet gelezen, sorry.

Maar als de "oude" huurders nog steeds hetzelfde betalen, dan is een stop voor de nacht niet zo wonderlijk.

ha
door haverkamp - Jan 25, 2013 om 23:01
54 Antwoorden / 1 Vragen

Op zich zelf lijkt mij hier niets mee.
Zoals Poltol al schreef.
Als je het gas zelf moet betalen ga je er toch ook spaarzaam mee om?
Je bent niet bereidt meer te betalen, maar ondertussen wel volop willen stoken.
Energie is een schaars goed, en daar staat een waarde tegenover.
Dus inderdaad lekker een trui aantrekken. Anders overwegen een crosstrainer te kopen.
5 minuten aan de gang en je bent lekker warm.
Is ook nog goed voor de conditie, en fitte mensen klagen meestal minder.
Een alternatief kan ook nog zijn , lekker je zelf 25 keer opdrukken en 50 kniebuigingen.
Kost helemaal niks.

tenormin
door tenormin - Jan 25, 2013 om 23:21
16876 Antwoorden / 108 Vragen

Zie niet zo'n verschil in kamers huren en een flat huren. Als de verhuurder verwarming aanzet om 8 uur tot 23.00 uur 's-avonds is dat net zo normaal als in gewone huishoudens. Ik denk dat ook mensen in "gewone" huur of koophuizen ook dit soort tijden aanhouden. Als je werkt zet je hem lager, ben je de hele dag thuis heb je ook niet te klagen. Schrijf dit in de algemeenheid.

@haverkamp, die fitness activiteiten zijn leuk maar je weet natuurlijk niet aan wie je dit advies geeft. Je weet niet of deenv jong, oud, gezond of ziek is. Tenzij je de TS persoonlijk kent;-)

Cookies
door Cookies - Jan 26, 2013 om 00:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=poltol schreef op vrijdag 25 jan 2013, 16:07]

Wat een gezeur zeg, en ook een vraag van verwende mensen.

De verhuurder bepaalt wanneer u warmte heeft of niet, en dat is normaal.
Hele flatgebouwen worden op dezelfe wijze beheert m.b.t. verwarming.
Bij sommige gaat de CV in de zomer uit, en die zomer begint op 1mei en eindigt op 30 september.

Wat een onzinnig antwoord! Vind het maar normaal dat een ander voor jou bepaalt wanneer je in de kou mag gaan zitten! Hoeveel jassen of truien je aan moet gaan doen of hoe laat je dan maar naar bed moet! Ik vind dit abnormaal! Met verwend zijn, heeft dit niks te maken, maar met het recht op zelfbeschikking.

Dat er anno 2013 nog steeds verhuurders zijn die de maar even maandenlang de ketel uit gooien, vind ik ronduit belachelijk. Leuk voor ouderen en/of zieken, mogen ze bij flutzomers lekker de hele dag in bed gaan liggen. Of moeten die ook maar even op de crosstrainer???

Zoekster geeft het enige zinnige antwoord op de gestelde vraag.

ro
door roberthaarlem - Sep 10, 2013 om 10:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik enkele van deze reacties lees, gaat mijn bloed echt koken. Wat een arrogante houding zeg! Een trui aantrekken of op de crosstrainer gaan zitten in je woning, terwijl je wel betaalt voor voorzieningen! Hoe halen die gekken het in hun hoofd. Anyway, kwam er gisteren achter dat die lafaard bij mij ook de verwarming uit heeft gezet (god mag weten hoe lang al, het is lang warm geweest), maar wel elke maand de volle mep vangen natuurlijk hé, en verder niks zeggen. Maar goed bij mij staat het gasfornuis nu al een klein uurtje te branden. Hoef ik er verder geen woorden aan vuil te maken, en het is toch best aangenaam zo.