Er
door Erikab Apr 16, 2017 om 10:14
Geldzaken & recht

Verjaart belastingschuld na vertrek buitenland

Ik ben bijna 20 jaar geleden vertrokken uit nederland na de verkoop van een bedrijf. Ik ben nooit weer teruggekomen naar Nederland en heb nooit geen belastingen betaalt re de verkoop, inkomsten belasting etc. Verjaart die schuld? Ik heb geen idee hoeveel het is en heb nooit een aanslag gehad.

12110 10 Rapporteer

ro
door ronny530 - Apr 16, 2017 om 10:37
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Als de verjaring is geschorst doordat u naar het buitenland vertrokken bent dan geldt bij een belastingschuld het onderstaande.

"De verjaringstermijn kan geschorst worden door:

  • het metterwoon verblijven buiten de Nederlandse Antillen;
  • faillissement;
  • procesvoering over de invordering (dus niet bezwaar of beroep tegen de aanslag).
Door de schorsing wordt de verjaringstermijn verlengd zolang de oorzaak van de schorsing duurt. Als de belastingschuldige bijvoorbeeld binnen vijf jaar na de dagtekening naar het buitenland is verhuisd kan de aanslag niet verjaren, zolang belastingschuldige in het buitenland blijft wonen."

tijger1
door tijger1 - Apr 16, 2017 om 11:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bent u dan van plan om terug te komen?

me
door mein33 Apr 18, 2017 om 17:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Denk dat de centjes op zijn en de uitkeringen zijn hier vrij riant, al is niet iedereen het daarmee eens.  ;-))

Er
door Erikab Apr 19, 2017 om 06:15
Antwoorden / 1 Vragen

haha nee niet van plan om terug te komen.  het was een vraag...

tijger1
door tijger1 Apr 19, 2017 om 08:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, dan wordt tzt de AOW wel in beslag genomen. Komt er nog een beetje terug.

fa
door familyman - Apr 16, 2017 om 11:10
888 Antwoorden / 1 Vragen

Dat wordt dan een dure terugkomst vrees ik. Met een beetje geluk wordt je al op de luchthaven "met open armen ontvangen". En anders wel bij inschrijven in een NL gemeente.

Wi
door Wil_H - Apr 16, 2017 om 11:21
270 Antwoorden / Vragen

Verjaringstermijn belasting

Een belastingschuld kan in principe verjaren. Soms gebeurt dit na 3 jaar, bij een navorderingsaanslag na 5 jaar en soms verjaart een belastingschuld pas na 12 jaar. De kans dat dit gebeurt is heel klein. Een belastingschuld verjaart als de Belastingdienst niet binnen de termijn een aanslag van de te betalen belasting stuurt. Is de aanslag binnen de termijn verstuurd naar degene die de belasting moet betalen, dan verjaart de aanslag niet, ook niet als deze nog niet is betaald. ( https://www.geld.nl/lenen/service/belastingschuld)
 Je zegt wel "heb nooit een aanslag gehad", maar als je met onbekende bestemming de grens over bent gegaan dan wordt het moeilijk voor de belastingdienst om je een aanslag op te leggen.
Het enige wat je kunt doen is contact opnemen met de belastingdienst en daar informeren of zij nog een vordering op je hebben. ( Zeer waarschijnlijk wel omdat je in Nederland nou eenmaal voor alles wat je doet, hebt, koopt, verkoopt, geeft of krijgt belasting moet betalen.)
Ik schat dat een eventuele terugkeer naar Nederland vrij kostbaar voor je gaat worden.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Apr 16, 2017 om 11:41
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Wellicht even contact opnemen met de belastingdienst. Het klinkt misschien gek, maar zij kunnen u vertellen of er een schuld open staat.

Maar wat is eigenlijk uw idee? Vertrokken met de noordenzon zonder het betalen van uw openstaande posten en vervolgens hopen dat u weer stilletje het land binnen kan komen?

tijger1
door tijger1 - Apr 16, 2017 om 13:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lokt soms de AOW.:-))

getty
door getty Apr 16, 2017 om 15:21
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Daar kan dan tzt de belastingdienst mooi beslag op leggen zonder rekening te houden met de beslagvrije voet...

wi
door wilhelmina59 Apr 16, 2017 om 15:53
519 Antwoorden / 0 Vragen

Welke AOW??  er gaat 20 jaar vanaf .2% per jaar dat je niet in Nederland hebt gewoond.

getty
door getty Apr 16, 2017 om 15:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

blijft er nog 60% over...

getty
door getty - Apr 16, 2017 om 15:23
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heeft u uw buitenland adres opgegeven aan de belastingdienst? Vast niet. Ze zullen vast en zeker  de aanslagen etc hebben gestuit ter voorkomingvan verjaring na uw onbekende vertrek.

hansje klein
door hansje klein - Apr 16, 2017 om 15:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Geen consumentenvraag ...

maar tòch, om een idee te kunnen krijgen wat u ooit had moeten afdragen (alvorens weer binnenkort mogelijk met de noorderzon terug te keren):  LEES HIER

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 18, 2017 om 17:27
16885 Antwoorden / 202 Vragen

De verjaring zal gestuit zijn als al gemeld.Het is zeer onwaarschijnlijk dat dit niet het geval zal zijn.

me
door mein33 - Apr 18, 2017 om 17:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@erikab,

Vergeet vooral niet om er rekening mee te houden dat de belastingdienst wel een "ietsie pietsie" meer van u gaat vorderen dan de som van de openstaande belastingschuld.

wi
door wilhelmina59 Apr 19, 2017 om 09:41
519 Antwoorden / 0 Vragen

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/rechten_en_plichten_bij_de_belastingdienst/heffingsrente/overzicht_percentages_heffingsrente/overzicht_percentages_heffingsrente