ma
door maron Feb 19, 2013 om 03:06
Geldzaken & recht

Verwijderingsbijdrage anno 2013

ik las op verschillende sites dat er per half februari 2013 geen verwijderingskosten meer bijkomen wanneer je bijvoorbeeld een koelkast/wasmachine e.d koopt. (witgoed)
ik vertelde dit aan een verkoper, en deze vroeg me van welke planeet ik kwam.
klopt het nu wel of niet van die verwijderingsbijdrage?
of heb ik het verkeerd begrepen.

6563 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 19, 2013 om 04:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Moet ik een verwijderingsbijdrage betalen voor lampen en elektrische apparaten?

Bij de aankoop van energiezuinige lampen en elektrische apparaten betaalt u een verwijderingsbijdrage. Deze komt niet boven op de verkoopprijs, maar is bij de prijs inbegrepen. De bijdrage staat nu niet meer apart vermeld op de bon of factuur. Met het geld worden gebruikte apparaten gerecycled.

Aparte verwijderingsbijdrage afgeschaft
Tot 14 februari 2013 stond de verwijderingsbijdrage voor groot witgoed apart vermeld op de bon of factuur. Voor energiezuinige lampen, klein witgoed en bruingoed was dit zo tot 14 februari 2011. Nu is deze bijdrage dus bij de prijs inbegrepen. Het gaat om apparaten zoals een tv, koelkast, wasmachine of een magnetron.

bron:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/afval/vraag-en-antwoord/moet-ik-een-verwijderingsbijdrage-betalen-voor-lampen-en-elektrische-apparaten.html

ve
door verwijderd - Feb 19, 2013 om 10:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vind jij de rijksoverheid wel een betrouwbare bron om te vermelden? Die verwijzen vaak door naar Consuwijzer!

ve
door verwijderd - Feb 19, 2013 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo maron,

Het lijkt er inderdaad op dat je (in ieder geval op witgoed) geen verwijderingsbijdrage meer hoeft te betalen. Zelf heb ik eind januari bij Mediamarkt wat witgoed gekocht (en verwijderingsbijdrage betaald) en ontving de afgelopen week van MM een nieuwe factuur waarop geen verwijderingsbijdrage meer stond en de mededeling dat ik de reeds betaalde verwijderingsbijdrage kon terugkrijgen.
Van de week dus maar even langs de MM gaan....

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Feb 19, 2013 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wegens waardevolle materialen en de grote doorverkoop naar andere landen is er zoveel hergebruikt dat ze geld over hielden.
Dus nu kunnen ze met herwonnen materialen dit in stand houden.
Daarom word het afgeschaft.

Het vreemde was ook dat een kleine Camping koelkast voor in de Caravan evenveel koste als een grote Amerikaans model Koel Vries combi.
Het ging per apparaat.
Hetzelfde geld voor wasmachines en de plastic camping apparaten betaalde daar ook teveel.
Daarom werd veel elders gekocht.

Door vanuit buurlanden te leveren gingen enkele webwinkels zo gratis leveren zonder bijdrage en dat is nu tenminste niet meer mogelijk.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2013 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedank voor jullie antwoorden.
eigenlijk weet ik nu nog steeds niet, òf de verwijderingsbijdrage wel al dan niet is afgeschaft.
uit het stukje van de rijksoverheid maak ik uit, dat het niet is afgeschaft, maar nu alleen meer geen aparte vermelding op de rekening is, omdat het bij de prijs word inbegrepen.
(het lijkt alleen maar afgeschaft)
op andere sites lees ik dat het na 14 februari is afgeschaft.
omdat dit twee verschillende dingen zijn, heb ik geen idee meer hoe het nu zit.

*word het afgeschaft, lijkt het afgeschaft of is het afgeschaft?

het feit dat mediamarkt de verwijderingsbijdrage terug geeft, duid er volgens mij wel op,
dat het niet meer word berekend, tènzij ze het al bij de prijs hadden ingerekend en het nu per ongeluk dubbel hadden gerekend.
in het eerste geval vind ik dat mediamarkt wel een pluim verdient ;)

ve
door verwijderd - Feb 20, 2013 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als iemand die een vriezer van €129,- wil kopen €17,- extra moet betalen en dat pas bij de kassa bij het afrekenen te horen kreeg vind ik fout.
Daarom is het afgeschaft en nu word een deel verrekend in de prijs.

Verder is per apparaat verschillend hoeveel betaald moet worden.
Er zijn apparaten die makkelijk te recyclen zijn en lastige.
Hoe kun je ze uit elkaar halen en zijn de materialen makkelijk te scheiden en te herkennen of hebben ze onduidelijke stukken?
De prijs van verwerken kan dus voor een dure machine soms goedkoper zijn dan goedkope die alleen op kostprijs in elkaar gezet is.

Daarom is het nu verplicht in de prijs opgenomen.
U betaald wat U ziet dus weet gelijk de prijs en hoeft niet meer per productgroep deze belasting te weten want vele zagen het zo.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2013 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

maron schreef op woensdag 20 feb 2013, 11:55: eigenlijk weet ik nu nog steeds niet, òf de verwijderingsbijdrage wel al dan niet is afgeschaft. uit het stukje van de rijksoverheid maak ik uit, dat het niet is afgeschaft, maar nu alleen meer geen aparte vermelding op de rekening is, omdat het bij de prijs word inbegrepen.

De verwijderingsbijdrage is niet afgeschaft, maar tegenwoordig bij de prijs inbegrepen.
Dit houdt dus automatisch in, dat u de prijs dient te betalen, die op/bij het artikel staat aangegeven.
Dus de verkoper mag niet apart een verwijderingsbijdrage berekenen.
De aangegeven prijs is de feitelijke prijs die de consument maximaal hoeft te betalen.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2013 om 14:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

@^^:

Als het niet is afgeschaft, is het toch wel vreemd dat MM van een witgoedproduct dat eind januari is aangeschaft, nu opeens de reeds betaalde verwijderingsbijdrage gaat terugbetalen aan de klant.....

Freya