beek1donk
door beek1donk Oct 8, 2021 om 11:27
Huishouden & energie

1 jarig vast energie contract komt met prijsverhoging door leverancier

Enstroga energie leverancier laat klanten weten met 1 jarig energie contract vast tijdens deze periode de prijzen te verhogen.
Dit komt door de gestegen energieprijzen, als de energieprijzen zakken verlagen ze de prijs toch ook niet, wel bij een variabel contract maar niet bij een vast contract.

3686 11 Rapporteer

1paul
door 1paul - Oct 8, 2021 om 11:36
3168 Antwoorden / 0 Vragen

check de voorwaarden, vraag ook aan hen in welk artikel staat dat men de prijzen mag vehogen!

Kunnen ze dit niet tonen heb je gewoon recht op de afgesproken prijs....

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 8, 2021 om 11:44
2088 Antwoorden / Vragen

Dat is simpelweg contractbreuk dat men met nood breekt wet motiveert. Zorg vooral dat je bij het faillissement niet nog honderden euro's van ze tegoed hebt en zoek even uit hoe je juridisch correct weigert de verhoging te betalen. Zomaar botweg storneren lijkt mij niet verstandig.

Donuts
door Donuts - Oct 8, 2021 om 11:52
1203 Antwoorden / 2 Vragen

DGB Energie doet hetzelfde, ACM gaat onderzoeken of de contracten wel eenzijdig mogen worden opgezegd.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5259075/energie-dgb-stroom-gas-klanten-weg-contract-hoge-prijzen-stopgezet

Doe een melding bij Consuwijzer (de consumentenkant van ACM) dat jouw energieleverancier dit ook doet.
https://www.consuwijzer.nl Even naar beneden scrollen voor contactgegevens.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 8, 2021 om 18:01
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Beter dit eerlijk melden dan failliet gaan, vele hebben deze zomer flink bestaald en weinig gebruikt.

Als er tekort geld in kas is ...  mag niet maar niets aan te doen.

Be
door Bewaklu Oct 9, 2021 om 12:33
133 Antwoorden / 1 Vragen

Wederom lariekoek van Gozik, stofzuigertje...
"Niets aan te doen"...hoe kom je erbij....
Geld tekort is niet het probleem van de klant.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 9, 2021 om 20:01
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als een bedrijf wel  klanten binnen haalde maar geen vaste levercontract hadden?

Dan ga je failliet of je moet  verhoging vragen  en dan mogen ze weg lopen.

sira
door sira - Oct 8, 2021 om 19:00
2357 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vind dat niet netjes, of het mag is een tweede en zal uitgezocht moeten worden door de ACM (zie link Sprietje), maar de energieleveranciers die dit doen, zetten de consumenten wel voor het blok, of anders gezegd: ze hebben de consument in de tang. Zou de consument het contract opzeggen, is hij elders waarschijnlijk nog duurder uit.

Vorig jaar ben ik voor het eerst overgestapt, na 43 jaar klant te zijn geweest bij Vattenfall. Vrij snel na de overstap werd ik benaderd door hen met de vraag of ik weer terug wilde komen. Dit heb ik niet gedaan, want ik vond dat niet netjes naar de andere leverancier toe. Wel afgesproken dat ze mij dit jaar mochten bellen. En dat is gebeurd, ik kreeg een keurig aanbod en ben nu weer sinds een maand of twee terug bij Vattenfall. Zou ik op een gegeven moment gebeld worden dat ze de prijzen gaan verhogen, hebben ze voor mij voorgoed afgedaan en zal ik, als de prijzen weer verlagen, daar nooit meer klant worden.

Voor diegenen die op dit moment te maken hebben met tussentijdse verhogingen, hoop ik dat de ACM snel met uitsluitsel en positieve berichten komt. Ook ben ik benieuwd met welke tegemoetkomingen de regering gaat komen.

tenormin
door tenormin Oct 9, 2021 om 21:25
16844 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, dat de prijzen ooit zullen gaan verlagen, daar gelooft inmiddels niemand meer in. In ieder geval is Vattenfall een van de bedrijven, zoals Eneco, die voldoende buffer (nog) hebben. De kleinere gaan, voor zeker, failliet.

sira
door sira Oct 9, 2021 om 23:11
2357 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk ook dat die niet meer zullen verlagen. Toevallig zeg, we moeten van het gas af en nu gaan de prijzen extreem omhoog.
Die hele overheid vertrouw ik voor geen cent meer, die regering zit er alleen voor eigen eer en glorie.
Weliswaar offtopic, maar er zijn in het verleden wel meer zaken geweest waar ik mijn vraagtekens bij had. Als voorbeeld het ruimen van vee bij dierziekten. Ziek, gezond, alles wordt geruimd. Er is mij altijd geleerd dat de sterksten overleven, dus immuun worden. Tijdens de vogelgriep werd alle pluimvee in de Betuwe geruimd, terwijl de ziekte werd voortgebracht door de "wilde" vogels. Dat de veestapel verkleind moet worden, ben ik het mee eens, maar als we daarna zouden moeten gaan importeren, is natuurlijk je reinste kolder.
Waar ik helemaal niet goed van word, is het klimaatgedram door groeperingen die zwaar gesubsidieerd worden. Begrijp me goed, ik ben geen wappie en draag mijn steentje bij aan de natuur, maar ik woon in een (dijk)woning uit 1850 en ik ga op mijn 66ste geen duizenden euro's uitgeven aan een woning die nooit klimaatneutraal gemaakt kan worden. En zo zou ik nog veel meer dingen kunnen noemen die ik larie vind.
Er zijn mensen die kwaad worden als er gezegd wordt "als je het hier niet bevalt, moet je naar elders gaan", maar ik niet, ik ga dat namelijk doen. Ik ben aan het ontspullen en daarna gaat mijn huis in de verkoop en vertrek ik naar Spanje. Ik kan daar meer van mijn spaargeld doen dan hier en het heeft een beter klimaat.

Zo, ik ben het kwijt, ik heb het even van mij af kunnen schrijven ;-))
Nu kan ik een hoop commentaar verwachten, maar het zij zo.

Oh ja, de Coentunnel mag van mij zo blijven heten en dat geldt ook voor de Piet Heinstraat en de zigeunersaus. Er zijn belangrijkere dingen in het leven. Welterusten voor straks ;-))

tenormin
door tenormin Oct 10, 2021 om 00:42
16844 Antwoorden / 108 Vragen

Off Topic @sira, ga niet op je (weldoordacht) geschreven zaken in. Gelukkig ben je in het bezit van een eigen huis: zal binnen een vloek en een zucht verkocht worden. Ik ben maar een simpel mens, geen spaargeld en wordt lekker kaalgeplukt door allerlei Belastingen. Zoals de meeste mensen. Dit alles is niet alleen schuld van de Nederlandse Regering maar de EU. Zolang je maar Spaans spreekt: en je bent nog gezond: doen als je het kan. Mijn xxxx woont sinds 3 jaar in Andalusië (Turre) en inderdaad: uit eten gaan is daar een appel en ei: hier een broodje en drankje met zijn tweeën: €20,00. Daar voor €15,00 een echte maaltijd. Plus een glas wijn. Hadden we elkaars e-mail adres maar: konden we lekker even legaal kletsen. Mag hier niet, dus zal wel gemeld worden. En verwijderd. ☺☺☺

sira
door sira Oct 10, 2021 om 09:13
2357 Antwoorden / 24 Vragen

Stuur me een privé bericht op het forum van de collega's van Radar, morgen wordt dit verwijderd

sw
door swat1500 - Oct 8, 2021 om 23:40
3794 Antwoorden / 0 Vragen

Controleer de voorwaarden van uw contract daarin moet staan dat tussentijdse verhoging wel of niet toegestaan is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 9, 2021 om 10:13
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd, er zijn meer kleine levernciers die dit doen en kennelijk uit angst dat zij niet meer aan hun financiële verplichtingen kunnen voldoen. Inmiddels komt dit ook uitgebreid in de media aan de orde zoals bijv. ook gisteren in de Telegraaf. Tenzij dit in de voorwaarden staat mag/kan het niet en er is al aangegeven dat men bij de ACM (www.consuwijzer.nl) bezig is met een onderzoek.

Indien het niet in de voorwaarden staat kunt u ook als zelf een in gebreke stellking doen en naleving van de overeenkomst vorderen en eventuele schade die u hier door zult leiden door het meer moeten betalen, zie https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en kunt u deze voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ van www.juridischloket benutten.

Dat betekent dan het aangetekend verzenden van die brief naar het adres van die leverancier waarmee uw aanspraak dan vast ligt.

Ik sluiut niet uit dat men zich in deze kwestie zal beroepen op overmacht omdat men kennelijk bevreesd is voor het niet kunnen nakomen van de met u gesloten overeenkomst en dan een faillissement zou dreigen. Anderzijds is het ook ondernemersrisico en ook ik ben benieuwd wat o.a. men bij de ACM hiervan zal vinden.

Het lijkt mij zinvol dat ook u de melding doet bij (zie) Melden-bij-ConsuWijzer-loont . Indiuen men toch verhoogt is dat ook nog een rechtmatige reden voor u om uw overeenkost te verbreken maar dan geldt hoe dan ook dat u bij overstappen bij een andere leverancier nu ook reletaief duurder uit zult zijn.

ma
door malty - Oct 9, 2021 om 13:01
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt erop dat door artikel 19 van de Algemene voorwaarden ze kunnen doen wat ze willen.

BVG
door BVG Oct 11, 2021 om 19:45
Antwoorden / 1 Vragen

Algemene voorwaarden Enstroga.
Artikel 19 Mogen wij deze voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen?
19.1 Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen.
19.3 Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s,
19.5 Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.

Wat mag je dan aanhouden?

panter22
door panter22 - Oct 9, 2021 om 16:28