jo
door jolo Jun 22, 2022 om 16:27
Huishouden & energie

100% Groene stroom ook duurder?

Ik heb bij Delta een energie contract met 100% groene stroom. Recent kreeg ik een bericht dat de KWh prijs daarvan omhoog gaat vanwege de gestegen gasprijzen? Hoezo gasprijs voor 100% Groene stroom? Zonnestraling en windkracht zijn toch echt niet duurder geworden.
Navraag gedaan en antwoord was dat er men wel degelijk gas berguikt omdat er niet voldoende Groene stroom wordt geproduceerd om aan de vraag te voldoen? Hoe zit het dan met mijn contract dat ik heb voor 100% Groen? Dat komen ze dus blijkbaar niet na, zonder dat kenbaar te maken en vervolgens verhogen ze de prijs dan ook nog eens? Hele vreemde gang van zaken en misleiding van de consument lijkt mij? Wat zijn de rechten van de consument inzake deze?

1169 5 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 22, 2022 om 16:38
7188 Antwoorden / 3 Vragen

De uitleg:

Waarom drijft de hoge gasprijs het tarief van groene stroom omhoog?

De prijs van groene stroom stijgt omdat er in Nederland nog relatief veel elektriciteit wordt opgewekt door gascentrales. Door de hoge gasprijs is de kostprijs van het opwekken van elektriciteit hoog en omdat de prijs van groene stroom hier nog steeds aan gekoppeld is, hebben wij met onze groene stroom hier ook last van.

getty
door getty - Jun 22, 2022 om 17:36
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Alle prijzen stijgen, ook deze.

Uw rechten ? 0,0

me
door mein33 - Jun 22, 2022 om 17:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

100% groene stroom, aan een dergelijke uitlating kan je je toch groen en geel ergeren, omdat het een grove leugen is.
Uit uw wandcontactdozen komt, net als bij iedereen, zwarte, gele, blauwe en groene stroom welke, net als bij een cocktail, met elkaar gemengd zijn.
Tevens is de stroomprijs gekoppeld aan de gasprijs en dat bepaald het uiteindelijke tarief dat er wordt gerekend.

Ze kunnen uiteraard beweren dat zij voor de levering aan u uitsluitend groene stroom het netwerk opsturenen het is schier omogelijk voor de consument  om het tegendeel te bewijzen.

ro
door ronny530 - Jun 22, 2022 om 19:11
2778 Antwoorden / 41 Vragen

100% groene stroom bestaat helemaal niet omdat groene stroom niet opgeslagen kan worden tenminste nu nog niet. Als de windmolens geen wind vangen en in de nacht zonnepaneelparken geen zonlicht kunnen vangen gaat bij u het licht echt niet uit. Of het nu nog zo is weet ik niet maar energieleveranciers mochten groene stroom pas groen noemen als ze groene stroom certificaten konden tonen en dus werkelijk is windmolens en zonnepanelen investeerden er is in die tijd een levendige handel ontstaan want controle was er niet. Als groene stroom nog steeds duurder is dan grijze stroom dan wordt het meer betaalde deel gebruikt om in groene stroom te investeren, u een goed gevoel en de energieleverancier kan met dat geld nieuwe windmolens en zonnepaneel parken aanleggen. Sec gezien komt uw stroomvoorziening uit een gasgestookte elektriciteitscentrale en stijgt de stroomprijs met de gasprijs mee. U voelt zich misleid en wenst de prijsverhoging niet te betalen maar is bij voorbaat kansloos want als u werkelijk heeft gedacht dat de stroom 100% groen was bent u met excuus wel heel erg naief geweest.

ma
door malhy2 Jun 26, 2022 om 14:13
309 Antwoorden / 13 Vragen

Inderdaad een juist antwoord.
Als U echt alleen maar groene stroom had gewild had U niet aangesloten moeten worden op het electriciteitsnet waar ook kolen en gas centrales zijn aangesloten an dat kan niet. Komt nog eens bij dat de productie van windmolens en zonnepanalen en het electriciteitsnet met al zijn transformatoren en verdeelstations geproduceerd worden met energie uit dezelfde mix. 100% groen kan niet zolang u aangesloten blijft op het net.

m v g
Ed

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 26, 2022 om 16:57
2055 Antwoorden / Vragen

Wat mij betreft gaat dat soort kretologie.helemaal weg want je hebt als consument helemaal geen invloed op de stroom die je krijgt. De grootste gotspe is dan.nog wel dat het "niets extra kost" en dan nog willen mensen geloven dat ze op die manier iets bijdragen aan het milieu. Volksverlakkerij, neem gewoon de goedkoopste aanbieder en laat de overheid de productie vergroenen. Kies de volgende keer voor een polieke partij die wil vergroenen, dan draag je wat bij.