Da
door Danny1986van Aug 9, 2022 om 19:48
Huishouden & energie

2 verschillende kranen, van het bad word steeds warmer en douche steeds kouder

Hallo,

Wij hebben op onze badkamer 3 kranen met thermostaat.
1 voor de wastafel (geen problemen)

1 voor het bad waarvan het water steeds warmer wordt, staat nu al op de meest koude stand maar is nog steeds heel warm.

En een kraan voor de aparte douche, en hiervan is de temperatuur steeds kouder geworden.
Er komt nog wel warm water uit maar de stand van de thermostaat staat nu ver voorbij de 38 graden.

Weet iemand wat hier het probleem zou kunnen geven, want ik kan geen gelijke klachten vinden op het internet.

Alvast bedankt,

Danny.

2926 11 Rapporteer

sira
door sira - Aug 9, 2022 om 19:55
2360 Antwoorden / 24 Vragen

Kan het aan het thermo-element liggen van beide kranen? Dat deze stuk zijn?

getty
door getty - Aug 9, 2022 om 19:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Zelf geplaatst of door een installateur?

Al wat ouder of nieuw?

Da
door Danny1986van Aug 9, 2022 om 20:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

De kranen zaten er al in toen we het huis 2 jaar geleden kochten, dus ik weet niet hoe oud ze zijn.
Maar hoe het eruit ziet is het denk ik wel door een monteur gedaan

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 9, 2022 om 19:56
2093 Antwoorden / Vragen

Twee van je drie thermostaatkranen zijn kapot. Meestal is vervangen de beste optie maar hobbyen met azijn kun je proberen.

getty
door getty - Aug 9, 2022 om 19:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bij ons was de aansluiting verkeerd om.

Dus warm was koud en omgekeerd.

Da
door Danny1986van - Aug 9, 2022 om 20:36
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het aparte is dat ze tegelijk begonnen met de temperatuur verandering.
Dus daarom vind ik het zo apart, dan zou van beide kranen het thermo element tegelijk kapot zijn gegaan

getty
door getty Aug 9, 2022 om 21:31
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Laat anders een installateur komen om het na te kijken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 9, 2022 om 20:51
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ik sluit niet uit dat er met de thermostaat van de ketel (verwarmingsinstallatie iets niet goed is en mijn advies is: bel de onderhoudsmonteur. Let op niet zo maar de eerse de beste die op het i-net is te vinden omdar dat vaak problemen zijn met de kosten en betrouwbaarheid. Zie evt. https://www.verwarminginfo.nl/installateur-centrale-verwarming indien u niet zelf een installateur heeft op basis van een onderhoudcontract.

gerbera
door gerbera Aug 9, 2022 om 21:22
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Sluit dat maar wel uit, wastafelkraan werkt prima.

br
door brigges Aug 14, 2022 om 10:34
11 Antwoorden / 1 Vragen

Hoezo, "IK sluit niet uit"?? Je kan niet overal "verstand" van willen hebben Heremietkreeft. Dit ligt gewoon aan de verouderde kranen waarvan het binnenwerk mogelijk verkalkt is. Even demonteren en in de azijn leggen, klaar.
En onderhoudscontracten zijn een verdienmodel voor installateurs, dus nooit een contract afsluiten! Onderhoud op basis van eigen afroep.

rj
door rjw Aug 14, 2022 om 12:05
3278 Antwoorden / 5 Vragen

Offtopic: wat is er toch zo vreselijk aan een "verdienmodel"? Heel veel van ons krijgen hun salaris omdat hun werkgever een "verdienmodel" heeft door bepaalde diensten volgens bepaalde contracten en tarieven aan te bieden. Weigeren jullie dan ook je vaste salaris?

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 14, 2022 om 14:59
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@BRIGGES???? Geef ik dan niet aan dat kalk de oorzaak kan zijn? En wat is ere tegen op een onderhoudscontract indien dat mogelijk meer zekerheid biedt. In ieder geval geldt dat bij 'eigen afroep' er wel heel goed op gelet moet worden dat het dan wel een betrouwbare is omdat er helaas, ook afgaande op al vele vragen hier en diverse waarschuwende info in / van consumenprogramma's als Kassa en Radar.

@RJW: is @BRIGGES jullie? En voor wat mij zelf betreft: als zelfstandigberoepsbeoefenaar had ik een eigen verdienmodel in dien verstande dat indien ik eerder en ook later ook in loondienst werkte ik het bedongen salaris incl. emolumenten ook als verdienmodel zie. Niet gunstig, niet gedaan. Indie die zin ben ik het dus met u eens en behoor dus absluut niet bij 'jullie'.

me
door mein33 - Aug 9, 2022 om 21:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Thermostaatkranen voor bad en douche kunt u zelf opnieuw instellen.
Lees de gebruiksaanwijzing van de betreffende kranen, of u kunt ze misschien op zoeken op het internet.
Op YouTube staan ook (voorbeeld) filmpjes hoe u dit zou kunnen doen, zoek dan op 'instellen thermostaatkraan'.

gerbera
door gerbera - Aug 9, 2022 om 21:28
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Een mogelijkheid is kalkafzetting, normaal zit er in de aansluiting een zeefje wat (veelal de warmwateraansluiting) mogelijk deels verstopt zit. Andere mogelijkheid is dat in het binnenwerk kalkafzetting zit of dat deze gewoon kapot is. L>S. vergeet het verhaal van de ketelthermostaat, in dat geval zou het probleem zich bij alle kranen voor doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 9, 2022 om 21:58
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Na nog even zoeken aanvullend: Op afstand niet te bepalen maar kan kalkaanslag het probleem zijn? https://www.klusidee.nl/Forum/topic/thermostaatkraan-douche-kapot-temperatuur-niet-constant.86431/

rj
door rjw - Aug 9, 2022 om 22:02
3278 Antwoorden / 5 Vragen

Kan je achterhalen hoe oud ze zouden kunnen zijn? Bijvoorbeeld aan de hand van plaatjes op internet. Als ze al een flink aantal jaren oud zijn is het wellicht het makkelijkst om ze gewoon te vervangen. Nieuwe thermostaatkranen zijn redelijk betaalbaar.

Da
door Danny1986van - Aug 10, 2022 om 08:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties, ik ga eerst maar eens kijken of ik iets van kalk kan verwijderen en dan de thermostaat opnieuw instellen.

Mocht dat niet lukken ga ik toch maar een monteur eens kijkje laten nemen.

gerbera
door gerbera Aug 10, 2022 om 10:05
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ik weet niet wat u met het instellen van de thermostaat bedoeld maar er zijn 3 redenen om warm water te tappen. 1) instelling watertemperatuur d.m.v. de thermostaat, 2) doorstroomsnelheid, 3 gasdruk. De instelling blijkt goed te zijn gelet op de wastafelkraan, de doorstroomsnelheid kan door kalkafzetting belemmerd worden waardoor de gasdruk automatisch verminderd en er dus kouder of variabele watertemperatuur doorstroomd. Wat de badkraan betreft, deze is waarschijnlijk defect mogelijk ook door kalkafzetting op de schijven.