jo
door jonas053 Feb 2, 2005 om 18:17
Huishouden & energie

Aanbetalen? korting?

Wij zijn van plan om binnenkort een nieuwe keuken aan te schaffen, maar ook een nieuwe vloer en badkamer.Moeten wij aanbetalen?

Ook, nadat wij brochures hebben aangevraagd, bieden de keukenboeren ons 10 % korting na een telo. afspraak. m.i. is 10 % korting normaal.

groet ans

492 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 2, 2005 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag ans. Wat aanbetaling betreft mag een leverancier wettelijk niet meer dan 50% aanbetaling verlangen maar meestal ligt dit zo rond de 30%. Korting is een kwestie van onderhandelen en wat is dan normaal ? De een krijgt met veel pijn en moeite 5% en de ander misschien het dubbele of zelfs nog meer. Kwestie van lange adem. Groeten - E.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2005 om 19:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat u niet misleiden door een hoge korting !

Uiteindelijk gaat het om de totale "deal". Als u al korting krijgt zonder dat u erom hebt gevraagd moet u extra oplettend zijn. De keuken staat dan gewoon te duur in de winkel. Vraag gewoon bij een aantal winkels een volledige offerte aan en vergelijk deze. Ook de "naam" van de winkel moet u dan meenemen.

Aanbetalen is natuurlijk niet verplicht, echter wanneer u een keuken speciaal voor u op maat bestelt, is het redelijk dat de winkel een aanbetaling vraagt. Een handtekening zegt namelijk niet zoveel.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2005 om 19:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag ans,

Meestal vragen keukenboeren 30% aanbetaling, maar er zijn er ook die niks of 10% vragen en dat zijn de betere. Wat de korting betreft moet je echt niet denken aan 10% maar meer aan 30%, alhoewel bedrijven die geen of weinig aanbetaling vragen ook wat minder korting geven, denk dan eerder aan 15 tot 20%. Let er wel heel goed op dat veel keukenboeren na een kopje koffie en een goed verkoopgesprek vragen om de offerte te tekenen, dat moet je dus nooit doen omdat je dan al een koopovereenkomst aangaat zonder dat je dat in de gaten hebt. Er zijn veel keukenboeren die je bedriegen waar je bijstaat. Neem rustig de tijd om je te oriënteren, vraag verschillende offertes aan en laat je niet onder druk zetten door dag- of weekaanbiedingen. Let ook op of het bedrijf wel lid is van een branchevereniging en onder een geschillencommissie valt. Als dat niet zo is moet je geen zaken met dat bedrijf doen. Als het mis gaat met zo'n bedrijf ben je ook meteen je aanbetaling kwijt. Sukses met de verbouwingen, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2005 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet wat user 123 bedoelt met 'aanbetaling is natuurlijk niet verplicht'. Natuurlijk is de verkoper niet verplicht een aanbetaling te vragen maar als de verkoper dit wel doet is de koper verplixht om die te betalen tot een maximum van de helft van de koopprijs. Voor de goede orde hieronder een deel uit het Burgerlijk Wetboek Boek 7 - Groeten - E.

Afdeling 4. Verplichtingen van de koper

Artikel 26

1.
De koper is verplicht de prijs te betalen.

2.
De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2005 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

In aanvulling op eerdere berichten:

-CBW aangesloten winkels mogen maximaal 25% aanbetaling vragen
-Voor deze 25% geldt een garantieregeling. De praktijk heeft echter uitgewezen dat die garantie in de praktijk niet werkt.
-advies is dan ook: Probeer zo min mogelijk aan te betalen. Hier valt gewoon over te onderhandelen, net als de korting

ve
door verwijderd - Feb 4, 2005 om 00:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

"aanbetalen is niet verplicht"

De aanbetaling is gewoon onderhandelbaar. De koper bepaalt samen met de verkoper de hoogte van de aanbetaling. Als u het bedrag te hoog vindt mag u natuurlijk altijd een lager bedrag bedingen. Gewoon oerhollands "Handjeklap"