Suus-1975
door Suus-1975 Mar 6, 2018 om 18:11
Huishouden & energie

Aanbetaling

We hebben begin november een keuken gekocht bij Superkeukens Almere en een aanbetaling gedaan. Het bedrijf is sinds december 2017 dicht onder dreiging van een faillissement. Het bedrijf heeft inmiddels een doorstart gemaakt met een nieuwe eigenaar. Vandaag hebben zij contact opgenomen dat de keuken niet in productie was genomen en dat ze een nieuwe order-/opdrachtbon toezenden om te tekenen. De levering van de keuken geschiedt dan in week 21! (i.p.v. de in november toegezegde levering in week 6). Het vertrouwen in deze vestiging is weg. Wij willen graag naar een andere vestiging van Superkeukens (Amersfoort bijvoorbeeld) maar we krijgen onze aanbetaling niet terug,ook al moeten we een nieuwe orderbon/opdracht tekenen. Mag Superkeukens Almere de aanbetaling zomaar houden?

4219 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 6, 2018 om 18:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de Superkeukens die uw aanbetaling heeft, is niet de Superkeukens die nu een keuken zou willen leveren.

Die eerste is failliet en u kunt zich wenden tot de curator, maar ik geen u weinig kans dat u iets terugkrijgt. Was die club niet aangesloten bij die garantieregeling? Niet dat u daar veel mee opschiet, want dan bent u vaak erg duur uit.

Ik hoop dat u maar een gering bedrag hebt aanbetaald. Zodat u het verlies simpel kunt nemen.

ne
door neodutchio - Mar 6, 2018 om 19:53
5151 Antwoorden / 12 Vragen

De nieuwe eigenaar is niets verplicht naar u toe. Heel netjes dat ze alsnog willen leveren en wellicht de aanbetaling willen verrekenen, maar dat is geen recht. U kunt daar in ieder geval niet aankloppen om uw aanbetaling terug te krijgen.
De opties die u hebt:
*Nieuwe keuken bestellen in de nieuwe Superkeukens;
*Claim indienen bij de oude Superkeukens en hopen dat er nog iets te halen is;
*Elders een keuken kopen, maar zonder dat de aanbetaling verrekend kan worden.

user123
door user123 - Mar 6, 2018 om 20:35
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Bij Superkeukens Almere valt helemaal niets meer te halen.

Levering afdwingen is ook kansloos.

Heeft u al contact opgenomen met Superkeukens Amersfoort om te vragen of zij de order willen overnemen ?
als het goed is nemen zij de aanbetaling ook over (tot een bepaald maximum)
dan kost het u niets behalve de vertraging.

Ge
door Genee - Mar 6, 2018 om 21:06
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik begrijp is dat de aanbetaling niet verrekend wordt met de nieuwe bestelling.
Dan heeft u ook geen reden om daar te kopen.

Maar zoals al gezegd, niet de nieuwe eigenaar heeft uw aanbetaling maar de vorige.

Als het een gering bedrag is zou hij die aanbetaling misschien nog als korting willen verrekenen maar als het een aanzienlijk bedrag is geeft hij daarmee mogelijk zijn winst weg en daarvoor heeft hij het bedrijf niet overgenomen.

jo
door joskaa - Mar 7, 2018 om 15:00
80 Antwoorden / 44 Vragen

Als je besluit toch met deze 'nieuwe'  doorgestarte keukenzaak verder te willen gaan, teken dan niet zo maar de nieuwe overeenkomst maar zet alles wat je goed geregeld wilt hebben, zoals verrekening van de eerder gedane betaling aan de vorige keukenzaak, zeer goed omschreven op de nieuwe overeenkomst. Als je daar zelf niet zo handig in bent, vraag dan een goede bekende om hulp daar bij.
Ga niet af op mondelinge toezeggingen want die zijn in de praktijk niets waard en laat datgene wat verrekend moet worden heel goed omschreven incl. naam van de vorig keukenbedrijf.

he
door henry1942 - Mar 7, 2018 om 17:22
100 Antwoorden / 28 Vragen

Is het bedrijf echt failliet verklaart?? er staat:
Het bedrijf is sinds december 2017 dicht  onder dreiging van een faillissement.
 Dus superkeukens moet gewoon de overeenkomst nakomen.
Dus enige mogelijkheid is , nog levering, of terugbetaling wegens niet tijdige levering.

mo
door mof - Mar 8, 2018 om 09:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, ze houden de aanbetaling niet zomaar. Bij een doorstart gaat het bedrijf feitelijk als een nieuw bedrijf door.