de
door deugniet Jan 27, 2009 om 13:01
Huishouden & energie

Aansluitkosten stopkontakt voor elektrisch fornuis

Mijn  elektrische fornuis is bijna 30  jaar oud en loopt op zijn laatste benen. Ik zal dus eerstdaags een nieuw fornuis moeten aanschaffen en daar zit het probleem. Het huidige fornuis had 2 snoeren met 2-potige stekkers. In de keuken zitten 2  stopkontakten die geschikt waren voor de snoeren. Of die stopkontakten er bij de bouw in zijn aangebracht of door een eerdere huurder weet ik niet. Inmiddels is de aansluiting voor deze fornuizen veranderd. Het is nu een snoer met een 5-potige stekker. Er moet dus een nieuw stopkontakt worden aangebracht. Volgens de verkoper in de winkel zijn de kosten daarvoor voor rekening van de verhuurder, omdat er in een keuken een aansluitpunt voor kookapparatuur moet zijn. Een gasaansluiting was er destijds wel, maar dat is weggehaald.Weet iemand wie b.g. aanleg/aansluitingskosten moet betalen?

Hennie

16964 15 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 28, 2009 om 00:15
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag dwm,

Wie heeft de gasaansluiting weggehaald, de huurder of de verhuurder?

U mag inderdaad verwachten dat er in een keuken een aansluiting is voor een fornuis.

Ga eens met de verhuurder praten, misschien kan hij opheldering geven.

Overigens hoeft de elektrische aansluiting niet zo duur te zijn: In de plaats van  één stopcontact 2-polig met randaarde, kan een 5-polig Perilex stopcontact geplaatst worden.

Waarschijnlijk was het oude fornuis op twee fasen krachtstroom (illegaal) aangesloten middels 2 stopcontacten, of enkelfasig via twee groepen en 2 stopcontacten. Dit is niet toegestaan! Niet doelmatig, niet overzichtelijk EN GEVAARLIJK!
U kunt de twee fasen of twee groepen wel aansluiten in een Perilex stopcontact. Twee groepen verdient geen schoonheidsprijs en u moet de groepenschakelaars in de meterkast naast elkaar zetten, met elkaar verbinden zodat ze gelijk in/uitgeschakeld kunnen worden, of ze zodanig markeren dat ze duidelijk één geheel vormen.

Normaal is een el. fornuis aangesloten op 3 fasen (3 x 16 Amp. snel) krachtstroom. In sommige steden is nog steeds 1 fase (1 x 20 Amp. traag)
toegestaan, maar dan wel aangesloten op een stopcontact dat minstens 20 Amp. kan verwerken. Normale stopcontacten zijn max. 16 Amp. Een Perilex is, meen ik, max. 25 Amp. en dan gebruikt u alleen 2 pennen en de platte middenpen voor de aardleiding.

Voor 2 fasen krachtstroom voldoen alleen 2 zekeringen in de meterkast, speciaal voor het fornuis. Verder kunt u gewoon dezelfde bedrading 2,5 mm² gebruiken.

Vanaf de Perilex stekker een 5-aderig snoer (liefst Neopreen of rubber) naar het fornuis en op dezelfde wijze daar aansluiten als bij het oude fornuis.

Heeft u er geen greintje verstand van, LAAT HET DAN DOEN!

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 28, 2009 om 00:17
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Kleine aanvulling:

Het snoer moet minstens 1.5 mm² zijn.

H.

jo
door jovanlijssel - Jan 28, 2009 om 17:09
8 Antwoorden / 4 Vragen

Naar mijn stellige overtuiging zijn de kosten voor de huurder. Volgens de bouwvoorschriften dient er naast een eventuele gasaansluiting ook een loze leiding (dus een pijp zonder bekabeling) in de keukenwand aanwezig zijn. Dit voor een eventuele mogelijkheid tot het electrisch gaan koken.

juupke
door juupke - Feb 3, 2009 om 17:49
108 Antwoorden / 17 Vragen

Volgens mij wordt er tegenwoordit veel 2x230V-16A aansluitingen toegepast zodat men kan volstaan met een 1-fase aansluiting als hoofd aansluiting. Kan bijvoorbeeld de volgende automaat voor worden toegepast:

http://www.attema.nl/cgi-bin/ecat/16134.html?cat_node=ITOP%3aI00010%3aI90100%3aI16137%3a16134

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 5, 2009 om 10:17
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Juupke:

Lees uw verhaal zelf eens, want het klopt van geen kanten!

1 Fase wordt niet ineens 2 fasen, hoeveel zekeringen je er ook in zet.

H.

bobmalooga
door bobmalooga - Feb 5, 2009 om 11:27
229 Antwoorden / 7 Vragen

Juupke heeft gelijk, gewoon twee groepen op 1 fase pakken en dan wel de nul dubbel trekken!
Perilex is er in 16 en 25 Ampere, beide voldoen want je gebruikt nooit meer dan 16 Ampere per pen.
Bij de Praxis kun je perilex stekker setjes krijgen met bijbehorende kabel van 1,5 meter 5 x 2,5 mm2 wel zo makkelijk.
Bij twijfel niet inhalen en laten doen.

johanpc
door johanpc - Feb 5, 2009 om 11:43
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Bij woningen boven winkelpanden is tegenwoordig geen gas aansluiting meer toegestaan.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 5, 2009 om 14:51
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Bob:

Zoals ik al schreef in m'n 1-e reactie:

"U kunt de twee fasen of twee groepen wel aansluiten in een Perilex
stopcontact. Twee groepen verdient geen schoonheidsprijs en u moet de
groepenschakelaars in de meterkast naast elkaar zetten, met elkaar
verbinden zodat ze gelijk in/uitgeschakeld kunnen worden, of ze zodanig
markeren dat ze duidelijk één geheel vormen."

Verder zou ik niets anders aan(willen kunnen)sluiten op beide groepen, omdat geheid er steeds moeilijkheden zijn van veiligheden welke in werking treden. Tot aan de hoofdsmeltveiliheid (25 Amp. traag) toe! Want deze kan alleen al door het fornuis overbelast raken, ondanks de genoemde gelijktijdigheidsfactor. Dat betekent dat de beveiliging niet meer selectief is.

Tevens denk ik in het boek "Voorschriften voor electrische laagspanningsinstallaties in woonhuizen, NEN 1010, wel een artikel te kunnen vinden welke een dergelijke "oplossing" afwijst. Uit veiligheidsoverwegingen.

Waarom niet 1 stuks 20 Amp. eindgroep gemaakt? Zo hoort het bij een 230 Volt fonuisaansluiting. Van de Netbeheerder krijgt u dan een 35 Amp. traag hoofdsmeltveiligheid, waardoor de beveiliging weer selectief kan werken.

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 5, 2009 om 14:55
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Hans:

Met huidige gasvoorschriften ben ik niet zo op de hoogte. Wat is de reden van het niet meer toestaan van een gasaansluiting boven winkelpanden?
Zo slecht gaat de winkeliers nu toch ook nog niet?;-)

H.

bobmalooga
door bobmalooga - Feb 6, 2009 om 09:57
229 Antwoorden / 7 Vragen

Hardware, je mag in Nederland geen 2,5 kwadraat afzekeren met 20 Ampere.

Bovendien is 20 Ampere maar 4600 Watt, voor de meeste kooktoestellen is dat niet genoeg.
Er is niks mis met het gebruik van twee 16 ampere groepen op 1 fase.

johanpc
door johanpc - Feb 6, 2009 om 10:20
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Herman

De reden die ik hier hoorde bij een nieuwbouw projekt ,winkel gallerijen met woningen er boven, Winkels zijn meestal grotere eenheden met veel brandbaar materiaal dus kans op grotere branden dan bij een woonhuis?

Mijn dochter woonde boven een winkel gallerij in apeldoorn en had ook geen gas aansluiting, de huis eigenaar gaf toen dezelfde reden op als hier bij de nieuwbouw.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 6, 2009 om 12:31
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Hans:

Daar kan ik me wat bij voorstellen. In ons woonhuis op de b.g.g. is ook geen gasaansluiting. 't Geeft altijd meer brandgevaar, open vuur.

H.
=====================================
@ Bob:

"Hardware, je mag in Nederland geen 2,5 kwadraat afzekeren met 20 Ampere."

Een waarheid als een KOE. En in heel Nederland is geen 4 mm² koperdraad te koop?

Wij woonden 6 jaren Hengelo (O) en in die tijd hadden we een el. fornuis van 10 kW. In H'lo was het heel normaal een fornuis aan te sluiten op eindgroep met 20 Amp. traag. Ondanks dat ik er een schroef groepsautomaat in had, is deze er nooit uitgetript, noch extreem warm geworden. In dat kader is zelfs de gelijktijdigheidsfactor voor el. fornuizen uit de NEN 1010 met een korrel zout te nemen, is mijn ervaring. Dat wordt in zoutstad H'lo zeker gedaan.
Zout zat.;-)

Sterker: In H'lo kreeg je alleen voor een fornuis geen krachtstroom in je huis.
En 1 apparaat aansluiten op 2 eindgroepen 230 Volt was "not done".

H.

bobmalooga
door bobmalooga - Feb 6, 2009 om 14:39
229 Antwoorden / 7 Vragen

3 draden 4 kwadraat trekken in een buis is geen feestje hoor!
Bovendien kom je 7.2-4,6=2.6 kW te kort!

In mijn inductie kookplaat instrukties (toevallig 2 weken geleden aangesloten) staat officiëel beschreven hoe deze aan te sluiten op 2 groepen 1 fase.
Met een extra nul draad natuurlijk!
Heb me trouwens de moete van het trekken bespaart en een kabel genomen.

juupke
door juupke - Feb 18, 2009 om 17:59
108 Antwoorden / 17 Vragen

Ik vind dat er voor een standaard fornuisgroep twee juiste oplossingen zijn de eerste is hui uitvoeren van een 3-fase aansluiting op een perilex. Omdat er in veel woningen geen 3-fase standaard aanwezig is, is een andere mogelijkheid 1 groep aanleggen met 2xF+N perilex. De link die ik hier eerder heb geplaatst is een link naar een plaatje van een dergelijke groep. Volgens de NEN 1010 dient een eindgroep door middel van een handeling volledig en niet deels uitgeschakeld te worden. Dit is wel het geval bij deze groep.

Het is strikt genomen wel toegestaan om 2,5mm2 koper toe te passen achter 20A als je maar aan de tabellen van de NEN 1010 voldoet. Dit komt er op neer dat de draad slechts zeer kort mag zijn. Als instalateur doen wij dit dus ook nooit. En 4mm2 trekken door een 3/4 buis mag volgens mij ook niet volgens de NEN 1010 volgens de vulfactor tabel

Betreft het afzekeren van een eindgroep in een nieuwbouw woning met 20A, ik heb eens een leuke situatie meegemaakt. Voor een airco unit met een inschakelpiek moest er een 20A b-karakterestiek of een 16A c-karakterestiek toegepast worden. Omdat de netbeheerder binnenkomet met een 35 b-karakterestiek vond hij een 20A-B niet selectief. Volgens de keurmeester is echter een C-karakterestiek in een ruimte gekenmerkt als woning niet toegestaan volgens de NEN 3140. De 35-B moet dus veranderd worden, maar dit kost extra en staat niet in het bestek van de adviseur. Tja, wat doe je dan?

juupke
door juupke - Feb 18, 2009 om 18:04
108 Antwoorden / 17 Vragen

Overgens nog en toevoeging, omdat de 2x230V-16A aansluiting alles uitschakeld bij het uitschakelen van de groep, mag deze gezien worden als 1 eindgroep volgens de NEN 1010