ge
door gelito Aug 20, 2012 om 12:28
Huishouden & energie

Accu's boormachine snel leeg

Een aantal jaren geleden heb een - nog in prima staat verkerende - Black&Decker accuboormachine weg kunnen gooien omdat de (enige) accu niet meer was op te laden. Een nieuwe accu kostte zo duur dat ik besloot een nieuwe accuboormachine te kopen. Dat werd een Bosch, PSR14,4/1,5 Ah, met 2 accu's. Nou boor ik niet dagelijks, maar af en toe, en dan blijken beide accu's iedere keer weer vrijwel leeg te zijn. Hoe voorkom ik dit? Accu's op vaste tijden opladen, ongeacht het gebruik? Wie heeft hiermee ervaring en/of weet raad?

27375 5 Rapporteer

freya
door freya - Aug 20, 2012 om 13:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo gelito,

Je geeft zelf het goede antwoord al, op geregelde tijden de accu's opladen....
Als je dergelijke apparaten weinig gebruikt kom je er véél te laat achter dat de accu leeg is en als er 'iets' slecht is voor dit soort accu's, dan is het wel, leeg laten lopen en dan ongebruikt (leeg) laten liggen.....

Kortom, regelmatig opladen is de oplossing.

m.vr.gr. Freya

ai
door aiglon - Aug 26, 2012 om 15:50
56 Antwoorden / 10 Vragen

Een oplossing voor de huidige accu's is niet meer mogelijk. Tot een jaar of drie geleden waren dit uitsluitend nikkelcadnium accu's. Deze accu's mogen niet te warm liggen, maar kunnen ook niet tegen de kou (vorst in de schuur). Dit type accu moet minimaal elk half jaar helemaal ontladen worden en daarna weer helemaal opgeladen worden. Deze accu mag je alleen opladen als de accu helemaal leeg is. Als aan één van deze voorwaarden niet is voldaan wordt de opnamecapaciteit (tankinhoud energie) steeds kleiner. Ook al laadt u de accu een dag op, dan kan de accu toch na enkele boringen weer helemaal leeg zijn. Momenteel worden de nikkelcadnium machines volop met forse kortingen aangeboden omdat de nieuwe generatie accu binnen twee jaar de verkoop zal domineren en de merken van de oude voorraad af moeten.

Lithium-ion is de toekomst
Als u een nieuwe machine wilt kopen ga dan voor een lithium-ion accu deze heeft tal van voordelen ten opzichte van de oude nikkel-cadnium accu.
Voordelen lithium-ion;
- geen geheugen verlies, opladen zo vaak u wilt ook als is de accu nog niet leeg
- veel meer power dan de nikkel-cadnium, één accu kan dezelfde capaciteit hebben dan twee nikkel-cadnium accu's
- compacter machine
- lager gewicht
- de kracht blijft tot de accu helemaal leeg is
- een helemaal lege accu is binnen een uur voor 75% weer opgeladen, met een nikkel-cadnium is dit een dag!!!
- langere levensduur
- voor een doehetzelver is een machine met één accu voldoende
- de meeste machine hebben veel meer kracht (uitgedrukt in Nm) dan hun voorganger
- de nieuwste machines hebben een groter tankinhoud (uitgedrukt in Ah)
- zelfs huismerken als Gamma leveren machines van goede kwaliteit
- nooit meer op de kalender kijken op de accu helemaal weer ontladen moet worden
- de aanschafprijs is soms nog lager als de normale prijs voor een nikkel-cadnium
- bij een Bosch machine kun je tegewoordig, door de knop op de machine in te drukken, zien hoe vol de accu nog is. Eventueel kun je de accu nog snel aan de lader zetten
- bijna alle machine met een lithium-ion accu hebben een zogenaamde schuifaccu waardoor de accu niet maar zo uit de machine kan val. Een grote verbetering op zijn voorganger.

Als u nu denkt aan zo'n nieuwe lithium-ion machine en u wilt weer een kwalitatief goede machine als een Bosch, dan zou ik als ik u was eens contact opnemen met Bosch en uw situatie voorleggen. Ik ken iemand die van Bosch een flinke korting kreeg na een soort gelijk probleem. Bosch heeft een hoge servicegraad voor zelfs hoor doehetzelf producten. Het kan zijn dat u de machine via een bouwmarkt dan moet opsturen, maar dat hoort u wel als u het servicenummer uit de gebruiksaanwijzing belt.

Mijn raad is dan ook bel Bosch.

Succes.

dc
door dcz - Aug 26, 2012 om 16:23
439 Antwoorden / 1 Vragen

Via de reviews op kieskeurig geconstateerd dat dit type berucht is vanwege de slechte accu´s.

Type gerelateerd dus. Gelukkig heb ik me wel eerst ingelezen voordat ik voor mijn ouwe heer een nieuwe accuboormachine kocht....

fi
door finkie - Feb 17, 2013 om 14:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dezelfde problemen en het heeft niets met dat ellenlange oplaadverhaal te maken. Het is gewoon een super slecht apparaat. Beslist niet kopen. Vandaag mijn ferm uit de schuur gepakt (een jaar niet gebruikt) en kon er zo mee aan de slag. Bosch kan wat mij betreft de pot op.

jo
door jorisw - Feb 17, 2013 om 15:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=finkie schreef op zondag 17 feb 2013, 14:54]Ik heb dezelfde problemen en het heeft niets met dat ellenlange oplaadverhaal te maken. Het is gewoon een super slecht apparaat. Beslist niet kopen. Vandaag mijn ferm uit de schuur gepakt (een jaar niet gebruikt) en kon er zo mee aan de slag. Bosch kan wat mij betreft de pot op.

Welke accutechnologie wordt door Ferm gebruikt en welke door Bosch? Dat zou misschien wat kunnen verklaren.