jo
door jonpl Jun 15, 2013 om 22:35
Huishouden & energie

Afprijzing

hallo medewerker,
van de week een shrit gekocht prijs 49,95 maar er was ook een rode stikker met de prijs van 39,95 dus dacht ik korting mooi niet bij het afrekenen moet ik 49,95 betalen sta in de kassa word gezegd nu ids de vraag sta ik in me recht om die korting te vragen ..
graag u antwoord
pdj

1498 19 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jun 15, 2013 om 23:16
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ben je dan niet in gesprek gegaan met de cassière? Is behoorlijk vreemd, daarom zat er immers een sticker op. Tja, om terug te gaan kan je misschien wel een tientje opleveren, maar heb je de sticker, bonnetje e.d. nog? Dan geen kassa mevrouw aanspreken maar even vragen naar de bedrijfsleider. Je stond op het moment dat je ging afrekenen in je recht , hoe je er een week (?) later voor staat, geen idee hoe men reageert.

zoekster
door zoekster - Jun 15, 2013 om 23:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Zoals ik je vraag begrijp, heb je al betaald voor het shirt. Dan kun je niet meer op de prijs terugkomen, de overeenkomst is gesloten.

klik HIER voor de informatie die erbij hoort.

Overigens is het uitermate lastig als een verkoper niet wil meewerken om het voor elkaar te krijgen.

ikbenik
door ikbenik - Jun 16, 2013 om 00:34
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 15 jun 2013, 23:17]Zoals ik je vraag begrijp, heb je al betaald voor het shirt. Dan kun je niet meer op de prijs terugkomen, de overeenkomst is gesloten.
De overeenkomst is dan nog NIET gesloten.

Echter geldt vaak de prijs wel op het kaartje, omdat de koper voor die prijs wel de koop wilt sluiten.

De koop is pas gesloten als beide partijen met de koop akkoord gaan.
En alleen de prijs aanbieden is geen sluiten van de koop.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 16, 2013 om 03:35
619 Antwoorden / 29 Vragen

Waarom niet ter plekke bij de kassa gereageerd op de 'nieuwe prijs' van het shirt die was afgeprijsd?

ikbenik
door ikbenik - Jun 16, 2013 om 04:59
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=wendy-claire schreef op zondag 16 jun 2013, 03:35]Waarom niet ter plekke bij de kassa gereageerd op de 'nieuwe prijs' van het shirt die was afgeprijsd?
Ik denk dat de TS dat wel degelijk gedaan heeft.
Bij de kassa wordt gewoon gezegd dat die korting niet van toepassing is.

Aangezien de koop nog niet gesloten is kan de koper de "verkeerde prijs" niet afdwingen.
De koper heeft vervolgens wel het recht om de "nieuwe prijs" te weigeren en van de koop af te zien.
Dit is nog steeds in het stadium van 'handjeklap'.

Voor alle duidelijkheid: de koper mag gewoon van de prijs op het artikel of op de rek vanuit gaan dat dat de juiste prijs is. Immers heeft die prijs de koper aangezet om tot de koop over te gaan.

zoekster
door zoekster - Jun 16, 2013 om 09:29
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Op het moment dat u betaalde heeft u het aanbod aanvaard en toen is de overeenkomst tot stand gekomen. U had op uw strepen moeten gaan staan voordat u betaalde en de verkoper aan de sticker op het product moeten houden.
Eventueel de bedrijfsleider erbij halen. Maar zoiets blijft een moeilijke zaak.

ikbenik
door ikbenik - Jun 16, 2013 om 10:20
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 16 jun 2013, 09:29]Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Op het moment dat u betaalde heeft u het aanbod aanvaard en toen is de overeenkomst tot stand gekomen.

Op het moment dat de koper het geld op de toonbank legt is de koop nog niet gesloten.
Pas op het moment dat de verkoper het geld accepteert is de koop gesloten.

De reden dat ik het zo steeds aangeef is dat men ook kan onderhandelen over de prijs.
De koper kan wel de prijs hebben geaccepteerd, maar zolang de verkoper dat niet heeft gedaan (een prijs geven is geen acceptatie) is de koop niet gesloten.

De verkoper kan ook zeggen: "Ik verkoop jou niets.", of:"Ik doe met jou geen zaken."
Zou de koop gesloten zijn op het moment dat de koper de prijs accepteert, is de verkoper verplicht om het product aan iedereen te leveren en/of voor de aangeboden prijs te leveren.
Maar dat is dus niet zo.

Pas op het moment dat beide partijen akkoord gaan is de koop gesloten.

[quote=zoekster schreef op zondag 16 jun 2013, 09:29]Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Op het moment dat u betaalde heeft u het aanbod aanvaard en toen is de overeenkomst tot stand gekomen.

Zou in dit geval de koper wel de hogere prijs hebben betaald, dan kan de koper nooit of te nimmer terugkomen op die prijs.

Is de koop gesloten, dan is er een juridisch contract gesloten tussen koper en verkoper. Beide partijen kunnen dan niet terugkomen op diverse zaken: zoals verkoopprijs, garantieperiode, producteigenschappen, eventuele levensduur enz.

jo
door jonpl - Jun 16, 2013 om 13:49
1 Antwoorden / 2 Vragen

bedankt voor het reageren
pdj

ikbenik
door ikbenik - Jun 16, 2013 om 13:56
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Er worden dingen gesuggereerd die niet kloppen:
- Als de koper de prijs accepteert menen diverse mensen dat dan de koop gesloten is.
- Als de koper iets wilt kopen dient de verkoper het product aan die koper te verkopen en mag de verkoper de koper niet weigeren.

Ik kom voor geen enkele partij op. Ook niet voor de verkopende partij.

De koper mag gewoon van de prijs uitgaan welke op het product op op de rek staat.
Zolang dat de beide partijen geen akkoord hebben gegeven voor de koop is de koop niet gesloten.
Blijkt dat de kassa een hogere prijs aangeeft, hoeft de koper daar niet mee akkoord te gaan. Maar de verkoper is niet verplicht om de lagere prijs te hanteren (klinkt tegenstrijdig, ik weet het). De verkoper kan dan rustig zeggen dat de koop niet doorgaat. Immers is de verkoper op dat moment nog niet met de koop akkoord gegaan.

Het enige wat de koper dan kan doen is van de koop af te zien.
Aangezien de koop nog niet heeft plaatsgevonden heeft de koper geen enkel gereedschap om de goedkopere prijs af te dwingen.

Met alle respect, maar blijkbaar vinden veel mensen dat te ingewikkeld en te moeilijk om dat te begrijpen.

tenormin
door tenormin - Jun 16, 2013 om 14:12
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@lekkerisdat, ondanks je mooie verhaal: de koop is wel gesloten, weliswaar met protest en tegenzin, maar jonpl heeft wel gekocht. Ik lees nergens dat hij schrijft: de koop is niet doorgegaan. Hij vroeg alleen of hij in zijn recht stond om die korting te vragen. Maar jonpl is er zelf immers al klaar mee: hij schrijft 13:49: bedankt voor het reageren!

ikbenik
door ikbenik - Jun 16, 2013 om 14:20
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 15 jun 2013, 23:17]klik HIER voor de informatie die erbij hoort.

Die informatie klopt niet.

Er staat:

"Dan moet de verkoper het product voor deze prijs aan u verkopen. "

"U hebt dan namelijk een rechtsgeldige koopovereenkomst gesloten."
De laatste zin is geen woord van waar.
Al accepteert de koper de aangeboden prijs, dan nog is er totaal geen sprake van een afgesloten koopovereenkomst.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 16, 2013 om 14:27
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=ikbenik schreef op zondag 16 jun 2013, 04:59][quote=wendy-claire schreef op zondag 16 jun 2013, 03:35]Waarom niet ter plekke bij de kassa gereageerd op de 'nieuwe prijs' van het shirt die was afgeprijsd?
Ik denk dat de TS dat wel degelijk gedaan heeft.
Bij de kassa wordt gewoon gezegd dat die korting niet van toepassing is.

Aangezien de koop nog niet gesloten is kan de koper de "verkeerde prijs" niet afdwingen.
De koper heeft vervolgens wel het recht om de "nieuwe prijs" te weigeren en van de koop af te zien.
Dit is nog steeds in het stadium van 'handjeklap'.

Voor alle duidelijkheid: de koper mag gewoon van de prijs op het artikel of op de rek vanuit gaan dat dat de juiste prijs is. Immers heeft die prijs de koper aangezet om tot de koop over te gaan.

Een goede winkelier wil om het klantenbestand goed op orde houden, dan zeker zo niet reageren en zeker het voordeel van de twijfel aan de klant ten gunste laten en de shirt voor € 39,95 afrekenen.

Het ook kunnen dat de afprijzing zelf is gedaan: hetzij door ts zelf en anderzijds door een derde (als grap) van een ander artikel gehaald, geplakt op het prijskaartje van de shirt. Zeker als de andere shirts geen afprijzing hebben.

dearagain
door dearagain - Jun 16, 2013 om 14:33
2462 Antwoorden / 7 Vragen

@jonpl

*voor de volgende keer:

*de prijs op of bij het artikel is leidend en niet de kassaprijs!

ikbenik
door ikbenik - Jun 16, 2013 om 14:33
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=wendy-claire schreef op zondag 16 jun 2013, 14:27]
Een goede winkelier wil om het klantenbestand goed op orde houden, dan zeker zo niet reageren en zeker het voordeel van de twijfel aan de klant ten gunste laten en de shirt voor € 39,95 afrekenen.
Daar ben ik het zeker mee eens.
En de meeste winkels doen daar op zich ook niet moeilijk over.

Echter is het niet vanzelfsprekend en als men kijkt waar men recht op heeft zijn dergelijke zaken niet relevant.

[quote=wendy-claire schreef op zondag 16 jun 2013, 14:27]
Het ook kunnen dat de afprijzing zelf is gedaan: hetzij door ts zelf en anderzijds door een derde (als grap) van een ander artikel gehaald, geplakt op het prijskaartje van de shirt. Zeker als de andere shirts geen afprijzing hebben.
Dat is zeker mijn vermoeden. Ook omdat het toch vrij vaak voorkomt.

ikbenik
door ikbenik - Jun 16, 2013 om 14:37
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=dearagain schreef op zondag 16 jun 2013, 14:33]
@jonpl

*voor de volgende keer:

*de prijs op of bij het artikel is leidend en niet de kassaprijs!
Klopt. Als ik het goed heb, heb ik dat ook al minimaal twee keer aangegeven. ;-)

ikbenik
door ikbenik - Jun 16, 2013 om 19:01
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=thaorchid schreef op zondag 16 jun 2013, 18:38]
De rest welke wél serieus te nemen zijn vind ik hélden dat ze nog de moeite nemen serieus te reageren indien genoemde voorgaanden zich weer eens stierlijk vervelen en niks te doen hebben. Hulde aan die welke weten wie ik bedoel.
Bedankt voor het compliment!

Jeetje.
Men moet dus tegenwoordig bij de forumgebruikers stroop om de mond smeren, anders deug je niet.

Jaja....

zoekster
door zoekster - Jun 17, 2013 om 10:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

--Op het moment dat de koper het geld op de toonbank legt is de koop nog niet gesloten.
Pas op het moment dat de verkoper het geld accepteert is de koop gesloten.
--

De vraagsteller zegt toch dat hij het shirt heeft gekocht!!

En op een aanbod terugkomen kan niet, als je artikelen prijst mag je daar de verkoper aan houden. De verkoper mag daar niet zomaar op terugkomen, tenzij het een kennelijke fout betreft. De verkoper kan niet zomaar zeggen 'Ik verkoop jou niets'.

[edit redactie]

ikbenik
door ikbenik - Jun 17, 2013 om 10:30
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 16 jun 2013, 10:30]De verkoper kan niet zomaar zeggen 'Ik verkoop jou niets'.
Toch heeft de verkoper juist wel dat recht.

De verkoper mag klanten weigeren.

Pas als de overeenkomst gesloten is, is de verkoper verplicht om het product zoals overeengekomen in de overeenkomst te leveren en is de koper verplicht om de overeengekomen prijs te betalen.

[edit redactie]

ikbenik
door ikbenik - Jun 17, 2013 om 10:34
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[edit redactie]

Als het aan jou ligt is de koop gesloten als de koper de prijs accepteert en mag de verkopende partij geen enkele koper weigeren.
Droom lekker verder zou ik zeggen.

Omdat een aantal de mening hebben dat de koop gesloten is als de koper de prijs accepteert en mag de verkopende partij geen enkele koper weigeren, gaan ze tegen mijn schenen schoppen.
Slaat werkelijk nergens op.